Life & Times of a watch aficionado

Terug naar normaal

De overgang van Zomertijd naar Wintertijd was een goed excuus om bij m’n 3 GPS loze horloges eens een nulmeting te doen. Om vervolgens na twee weken (256 uur) te bezien wat anno nu de nauwkerigheid van hun mechaniek is.

Het resultaat laat zien dat m’n zeemeeuw weer naar een ‘normalere’ nauwkeurigheid is teruggevallen terwijl haar electronisch aangedreven broeders zoals verwacht hun werk naar behoren doen:

  • 1979 Seiko – quartz: plus 0,84 seconde / 24 uur
  • 2009 Citizen – ecodrive: plus 0,10 seconde / 24 uur
  • 2018 Seagull – mechanisch: plus 7,5 seconden / 24 uur

Kanttekening hierbij is dat m’n Seiko en Citizen gedurende deze 2 weken meer polstijd toebedeeld kregen. Terwijl m’n Zeemeeuwtje gepromoveerd is naar de status ‘pronk’ horloge.

Maar voor dat laatste daadwerkelijk het geval is gaat ze nog maar een keer terug naar daar waar Janine Jansen het levenslicht zag.

Reden: de markantie rode wijzer van de chronograaf verliet haar voetstuk en dwaalde wanhopig rond opzoek naar enig houvast.

to be continued …

3 likes

Met een witte …

of: zou ik dan toch met het virus besmet zijn?

Het begon er mee dat ik er achter kwam dat prominent forumlid Jurk gepersonialiseerde avatars uit z’n mouw kan schudden. Gevolg: tegenwoordig wordt m’n internetnick geflankeerd door een van Jurk’s meer dan fraaie geesteskinderen. Dank hiervoor Jurk :+1:

Jammer genoeg ondervond ik dat de wisselwerking tussen Apple en op Android gebaseerde apps er niet beter op aan het worden is. Want na een software update van m’n Honor activity tracker waren het opnemen en vastleggen van buitenactiviteiten incl. kaartje van de afgelegde route als sneeuw voor de zon verdwenen.

Dan val je daarvoor terug op je Garmin Fenix2 en loop je vervolgens vanzelf tegen de beperkingen van dit inmiddels 6 jaar oude digitale toverdoosje aan. En zo begint een voorzichtige speurtocht op de marktplaatsen van deze wereld en natuurlijk ons blauwe gedeelte.
Alwaar ik vorige week een fraaie Fenix editie #5 ontwaarde tegen een alleszins acceptabele prijs.

Helaas bleek de rondje Limburg – Friesland – Limburg mij net iets teveel van het goede. Tja, ben nu eenmaal nog van de oude stempel: ik vind het fijn om persoonlijk kennis te maken met een verkoper. Ook met de beperkingen welke het rondwarende Corona virus nu met zich mee brengt.

Maar goed, eerder deze week had m’n speurtocht succes en vond ik onder de rook van Oeteldonk een geschikte vervanger. En zo heeft m’n zwarte Fenix2 nu plaats gemaakt voor een witte 5S.

Onze oudste kleinzoon heeft z’n begerig oog op de 2 laten vallen. Dus waar die daartoe gaat mag geen verrassing zijn.

Trouwens, m’n Zeemeeuw is nog immer in retraite, hopelijk verneem ik gauw wanneer ze weer richting het zuiden afzakt. Want ik mis haar wel.

note: 201120 06:30 topic titel wat aangepast

3 likes

schitterend !

2 likes

Dank

1 like

Ze is terug, en nu?

Had 3 dagen geleden m’n post #22 koud geplaatst toen er een mailtje uit Soest binnen dwarrelde.
M’n zeemeeuw was weer richting thuis onderweg. Gisterenmiddag arriveerde ze gezond en wel op onze deurmat.
En zoals eerder aangegeven is haar status binnen m’n bescheiden collectie horloges nu gewijzigd naar dress watch. Voor het dagelijkse gebruik is nu de Garmin Fenix 5S uitverkoren.

Terugkomend op een eerdere discussie, zo’n 2 maanden geleden
Gaat Seiko wel de goede kant op? post #95 - #97 - #100
over de door mij geconstateerde nauwkeurigheid van het ST1901 hart in m’n zeemeeuw moet ik, met de kennis van nu, forumlid Koekoek gelijk geven.
Het zal inderdaad de ‘luck of the draw’ geweest zijn met mijn exemplaar.
Want desgevraagd geeft WatchUnique het volgende aan:
qte…
getolereerde afwijking is 20-40 seconden per dag
…unqte
Gisteren (201123) na thuiskomst weer een ‘0’ meeting gedaan: +10 seconden

Wordt ongetwijfeld vervolgd.

2 likes

(on)nauwkeurig

Nu ze weer een week of wat op haar thuishonk verkeerd maar eens gekeken hoe het nu met de (on)nauwkeurigheid van haar columnwheel chronograph mechaniek gesteld is.

  • 4,5 seconden / 24 uur gemeten over een 180 ‘draai’ uren.

Niet slecht dus en ruim binnen de aangegeven toleranties :smiling_face_with_three_hearts:

Kwam er trouwens via het ‘fif 2018’ topic achter dat HF’er @Logixa de nodige ervaring heeft met het beter maken van zieke zeemeeuwtjes.


post# 752
Waarvan akte.

4 likes

Ik weet niet hoe gevoelig t uurwerk is voor de hoek waarin ie staat en temperatuur verschillen.
Dat kan immers ook bepalen waarom ie de ene keer sneller of langzamer loopt.

Ik weet ook niet of je em nog elke dag opwond. Maar voor n gelegenheidshorloge zou ik dat niet doen. Ik weet niet hoe dat met je Seagull is, maar ik las dat goedkope Chinese uurwerkjes vaak niet geolied worden. Dan zal veelvoudig gebruik slijtage vergroten.

2 likes

Met haar huidige (on)nauwkeurigheid kan ik goed leven.
Tot op heden heb ik haar elke dag opgewonden.
Morgen mag ze nog een dagje pronken (iets met een officieel te registreren partnerschap alwaar mrs levensnevel et moi bij aanwezig zijn). Daarna krijgt ze rust en gaat ze ‘op stok’ tot de volgende keer dat ik bij een officiële gelegenheid op draaf.

2 likes

Graag gedaan, ik zie dit topic nu pas :wink: (als je een @ voor de username zet dan krijgen mensen een seintje).

De 1963 is mijn enig rebuy en een heel leuk horloge

3 likes

Wat een drama ding,ik had hem allang in de plomp gepleu…nevermind :zipper_mouth_face:

3 likes

Ach AstonMartin,
Ik ben tevreden en gelukkig met wat ik heb, iets anders hoef ik niet. Ondanks alle muizenissen en in de wetenschap dat ook in het universum der chronografen beter en best opgeld doet.

1 like

Heeft u misschien en wellicht al een boek geschreven? :grin::innocent:

1 like

Waarom gebruik je die Seagull niet gewoon? Buiten ‘officiele’ (wat dat dan ook precies moge zijn) gelegenheden om, is het toch een prima bruikbaar horloge?. Ik zou het toch dikwijls de voorkeur geven boven een Garmin.

1 like

@Sisinnio
Nee nog niet, maar wat niet is kan natuurlijk altijd nog komen …

@Tinuske
Laten we het in eerste aanleg op het ‘hamertje tik’ effect houden.
Je hebt iets nieuws en dan gebruik je dat ook zoveel als mogelijk. Na verloop is het nieuwe er af en krijgt het (in dit geval m’n zeemeeuw) de plaats die je het, in je eerste overpeinzingen, ook had toebedacht.
Vergelijk het met het kopen van een andere auto. De eerste tijd is het bijna vanzelfsprekend om voor elk wissewasje achter het stuur te kruipen. Echter, wanneer die euforie verdwenen is sta je weer met beide voeten stevig in de Limburgse zandgrond en is het ‘back to normal’. Dan keer je terug naar je benenwagen of fiets voor alles wat binnen een uurtje wandelen cq. fietsen bereikbaar is.
Tenminste zo werkt het in de bubble van vrouwlief en mij.

3 likes

Aha, precies het moment om iets nieuws erbij te kopen dus😉

1 like

@Tinuske
inmiddels gedaan :yum:
zie m’n eerdere post " Met een witte … ", nummertje 22

1 like

Hoi, heb precies hetzelfde! Ook onderste knopje dat de geest heeft gegeven. Kwam zomaar los. Zelfde batch? Inmiddels opgestuurd naar Uniquewatch.

2 likes

Heb ik weer, ofwel: begrijpend lezen is een kunst.

T’is een tijdje stil geweest aan het Zeemeeuw front. Maar dat wil niet zeggen dat de tijd heeft stilgestaan.

Kwam er gisteren achter dat, bij tijd en wijle, begrijpend lezen niet echt m’n sterkste punt is.

In post nummertje 770/880 van het ‘Flipper it Forward 2018 - Seagull 1963’ draadje van @MarnixMoed geeft @Logixa alle SeaGull 1963 koesteraars het volgende advies mee:

qte…

Laat de chrono een week lang lopen!

De afwerkingen van de tandwielen bij Seagull horloges is niet best. Door de chrono te laten lopen zorg je ervoor dat de tanden van de tandwielen op elkaar in kunnen spelen en slijpen. Vaak gaat de chrono na een week ongeveer beter en vooral soepeler werken.

…unqte

Nu sla ik adviezen van deskundigen zelden of nooit in de wind, dus besloot ik een maand geleden Logixa’s advies op te volgen. Alhoewel, tussen m’n oren had het idee postgevat dat je, teneinde de tandwielen soepel op elkaar in te laten werken, het beste de chrono een maand aaneen kon laten lopen. En gisteren was het zover …

Na dertig maal trouw m’n zeemeeuw van nieuwe energie te hebben voorzien was het nu tijd voor de ultieme test: Werkt m’n chrono inderdaad beter en bovenal soepeler?

Heb het idee van wel.
Met dien verstande dat je met 1 enkele mechanische chronograaf in je bezit geen referentiemateriaal hebt. Behalve je herinnering natuurlijk ….

De (on)nauwkeurigheid van het uurwerk heeft er in ieder geval niet onder geleden, de afwijking is nog immer een +4,5 seconden / 24 uur.

Op de vraag of er momenteel in huize levensnevel de behoefte bestaat aan een vintage zwitsers column-wheel chronograaf gaf Sinead O’Connor vele, vele manen geleden al het sluitende antwoord:

Maar wat niet is kan natuurlijk altijd nog komen …

3 likes

Wat niet is, is gekomen…

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen: m’n zeemeeuw mag binnen afzienbare tijd uitvliegen.
Dus mocht je interesse hebben in dit exemplaar, waar inmiddels alle kinderziektes uit verdwenen zijn: meld je. Zie eerdere posts in dit topic voor het beetje wee en veel wel.

Oorzaak: ik heb een fraai mechanisch horloge uit m’n geboortejaar weten te bemachtigen.
Het idee van zo’n horloge danste al een tijdje rond in m’n achterhoofd. Toen ik in het begin van deze week in het blauwe gedeelte de termen ‘dress watch’ en ‘1955’ in 1 zin voorbij zag komen viel het kwartje.
De begeleidende tekst wekte meer dan m’n interesse en de bijgevoegde foto’s zagen er veel belovend uit. Dus trok ik de stoute schoenen aan en zocht kontakt met de verkoper. Na wat berichtjes heen en weer na de lunch in de auto gestapt en richting de stad waar we ooit met onze twee zoons het Archeon bezochten vertrokken.
In het echie maakte het horloge de gewekte verwachtingen meer dan waar en hoefde ik niet lang na te denken.

@samme, bedankt dat ik deze fraaie Movado van je heb mogen overnemen, ben er erg gelukkig mee.

Wat plaatjes bij het praatje (note: op het 2e kiekje staan foto’s welke ik bij de Movado meegeleverd kreeg)

Ga me de komende tijd maar eens verder inlezen in de geschiedenis van dit merk en dan met name de periode t/m 1970.

2 likes

weer wat wijzer

Op basis van wat speurwerk en met hulp van o.a. @Samme, @JackW en Ilja Rijs (waarvoor mijn dank) meer informatie over m’n nieuwe ‘pride & joy’ boven water gekregen.
M’n aanwinst is een met 18k goud bedekte stalen Movado uit de jaren 50 van de vorige eeuw. Een ‘in house’ Movado uurwerk (n.a.w. een Cal. 436) verpakt in een Francois Borgel kast, welke doorgaans de bijnaam UFO draagt, en met een originele Movado kroon.
Het cal. 436 uurwerk

  • specs: automatisch - 28 jewels - 18.000 bph.
  • werd tussen 1958 en 1960 gebruikt door Movado,
    Dus ga ik er vooralsnog gemakshalve vanuit dat dit specifieke horloge een 63 jaar geleden voor het eerst in de verkoop kwam en geen 66 jaar. Maar een kniesoor die daar over valt.

Hoe ziet de komende tijd er uit?
Ga m’n ‘UFO’ de rest van de maand overdag dragen om te ervaren hoe het uurwerk zich gedraagt kwa nauwkeurigheid.

En begin volgende maand naar het Brabantse, Nieuwendaal te Budel-Dorplein, om de kast te laten openen ten einde te kunnen vaststellen :
a) Wat het caliber is (is het inderdaad een ‘436’ of toch een ‘431A’) en of de info aan de binnenkant van de deksel matched met het nummer op de kast, tussen de bovenste lugs.
b) Wat de staat van onderhoud is.

Om vervolgens, op basis van de ondertussen opgedane ervaringen en bevindingen, te kijken of een onderhoudsbeurt noodzakelijk cq. wenselijk is.

Wordt ongetwijfeld vervolgd …

2 likes