Hands-on: Grand Seiko SBGN001 GMT

WAARSCHUWING: TL;DR

Deze keer een pic-heavy longread over een Seikootje. Een zielloos quarts horloge en
een slap aftreksel van een Explorer II. Waarom maakt Zulu, in godsnaam, een hands-on over een
hommage met een batterijtje? Let me educate you, onwetenden.


9F Quarts

En niet zomaar een quarts. Een veelbesproken quarts. High end superieur quarts. Want zo rollen ze bij GS. Hoe kun je in vredesnaam een paar K aan een quarts uitgeven? Quarts is simpel. Er zit een klein kwarts kristalletje in het uurwerk in de vorm van een stemvork. Jaag je er met een batterijtje wat stroom door, dan begint dat kristalletje te trillen. Dat trillen moet volgens een bepaalde standaard gebeuren om goed te kunnen werken, dus elke seconde. Een probleem bij zulke uurwerken is dat een batterijtje geen shitload aan prik bezit. Het kost aardig wat energie om dat kristalletje te laten trillen, maar ook de urenwijzers en het datummechanisme hebben stroom nodig.

Teven zijn kwartskristallen net zo betrouwbaar als mijn jaarlijkse goede voornemens.
Ze zijn vrij onstabiel ten gevolge van temperatuurwisselingen, wat de trilfrequentie beĂŻnvloedt. Dat is een beetje hetzelfde als waar een balansveer in een mechanisch uurwerk last van kan hebben. Tevens is de puurheid en leeftijd van het kristal van belang. Al deze zaken hebben invloed op de accuratesse. Om een superbetrouwbaar quarts mechaniek in elkaar te prutsen, heeft GS enkele ingenieuze toepassingen bedacht. En dat mag wat kosten.

Zoals er gradaties zijn in mechanische uurwerken ten aanzien van de kwaliteit, is dat ook van toepassing bij quartz uurwerken. En het 9F kaliber van Grand Seiko is een klasse apart. Nou kan ik voor jullie luie donders hier een heel epistel tikken over waarom het GS 9F kaliber zo goed is.

Over de vele feeën die sterven tijdens het Zaratsu polijsten. Hoeveel kittenbloed er nodig is om top-notch kwarts kristallen uit te broeden. En de bizarre hoeveelheid training die een S-klasse Jounin Shinobi krijger moet ondergaan om deze kalibers te kunnen reguleren. Maar uiteraard kun je het ook zelf lezen in deze interessante GS longread: “The 9F and 9S calibers in nine chapters”.

Dit kaliber is de shit. Volledig handgemaakt, afgewerkt en gereguleerd door twee verschillende Japanse eindbazen. Met een afwijking van plusminus 10 seconden per jaar is dit een van de betere quarts uurwerken. Maar absoluut niet de beste. Citizen heeft met zijn Chronomasters een afwijking van ongeveer 5 seconden, en as we speak een prototype ontwikkeld met een afwijking van 1 seconde per jaar (!) . Hun 0100 kaliber is wel een heel ander level, met een instapprijs van 7K, maar dit betekent wel dat de ontwikkelingen op quarts gebied niet stil blijven staan. Zo ook niet bij GS.

9F82 GMT Kaliber

Vorig jaar, 25 jaar later na het ontstaan van hun 9F kaliber, komen ze met een aangepast 9F kaliber. Deze kan dus twee tijdzones weergeven, en dit heeft wat aanpassingen in het kaliber gekost. Ook dit kun je precies teruglezen bij chapter 9 in de longread bij GS zelf. Dit is best wel weer een ontwikkeling in het quarts principe. Vanwege het 25-jarig bestaan zijn er ook een tweetal limited editions uitgebracht.

De SBGN007 is met een gelimiteerde uitgave van 1200 stuks de limited versie uit de Heritage collectie. Ik weet dat er eentje op dit forum rondzwerft, en is een geweldige verschijning en een soort van dressy sportswatch. Deze limiteds vallen op door de de anniversary patronen in de plaat en de gouden ster.

Nu zijn er meerdere anniversary-editions met dit patroon op de plaat, maar slechts enkele met deze 5 puntige ster op de plaat. Dit staat voor de extreme accuratesse met een afwijking van hooguit 5 seconden per jaar. Een of ander speciaal geselecteerd kwartskristalletje uit de Diepten van Mordor zorgt daarvoor.
Dit evenaart het Citizen Chronomaster kaliber, en is een van de meest accurate quarts horloges die je met geld kunt kopen momenteel. Well played, GS.

9F82 GMT Sports collection

Anyway, eind 2018 kondigde GS de eerste modellen aan met dit nieuwe kaliber. De limited SBGN001, SBGN003 ( zwart/rood ) en de SBGN005 ( metallic blauw ).

Eind 2018 had ik ook de Rolex Eplorer II hoog op mijn verlanglijst staan, maar was het spaardoel nog lang niet in zicht. Deze GMT quarts wel. Als GS fanboy had ik al snel een mailtje getikt aan mijn vaste leverancier met het verzoek voor de prijzen en beschikbaarheid. Het was nog maar de vraag of de limited geleverd kon worden, maar ik stond alvast op de lijst met geĂŻnteresseerden.

Man, wat heb ik getwijfeld. Die ander limited, de peacock vond ik geweldig. Uiteindelijk is deze afgevallen vanwege het ontbreken van lume en door de gepolijst zijkanten van de kast. Toch iets te dressy voor mijn doen met al die bling. Dus toch de sportversie. De zwarte met zwart datumvenster! Clean. Sportief. Cool.
Totdat ik bericht kreeg dat er een limited voor me beschikbaar was. Die bumblebee kleurencombo is wel heel gaaf. Maar het witte datumvenster is gewoon ruk. Aangezien het verlangen groter is dan het verstand op dat moment, heb ik maar op de bestelknop gedrukt. Een nu, een klein half jaar later dan eindelijk een hands-on omdat een NA topic ook zo lafjes is. Zulu presenteert:

Grand Seiko SBGN001 GMT 25th anniversary limited edition

Van deze limited edition zijn er wereldwijd slechts 800 gemaakt. Dit aantal is gekozen vanwege…hmmm…ehh…800 dus. In de kleurencombo matzwart/kanariepiemelgeel. Met een list van 3,5k is hij best duur. Duur als in “je hebt er ook een gare DJ voor duur”. Rolex money voor een quarts. Overtuigt dit horloge voor deze prijs? Lets see…

De GMT functie. Als man van de wereld is dit wel een handige optie. De gele GMT wijzer kan individueel verzet worden middels de kroon, instant wisselen van het datummechanisme, meer lume dan de meeste GS’en en perfect draagbare afmetingen. Dit 39mm horloge is een indrukwekkende 12,1mm dik.
Bij dit kaliber heeft GS een hoop aangepast om deze afmeting voor elkaar te krijgen.

Met zijn vaste 24 uurs bezel en oyster-achtige bracelet lijkt hij dus heel veel op de welbekende Explorer II. En toch lijkt deze bezel thuis te horen op dit model, want met uitzondering daarvan lijkt dit horloge in de verste verte niet op het voorgenoemde model.
Het is best wel een bijzondere verschijning met de gewaagde kleurstelling. Wellicht hebben ze het afgekeken bij de Tudor North Flag, dat het gewoon kan en niet misstaat. De halfgele rehaut, wat staat voor de AM/PM aanduiding is niet overdadig aanwezig en functioneel goed afleesbaar.

Dus hij is sportief. Heeft best kleine afmetingen. Hij is ook nog 100 meter WR. Maar toch heeft hij ook de beach-to-boardroom factor. Dressy toolwatches. Ze bestaan.

De case

Het is geen geheim dat niet alleen mijn polsen aan de kleine kant zijn. Met zijn 39mm diameter en 12.1mm dikte is dit horloge ook niet groot geschapen. De lug-to-lug van 46mm maakt het geheel in draagbaarheid af. Drilled lugs maken het sportieve geheel compleet, maar verdomme GS! Waarom kunnen jullie geen 20mm lugwidth maken? Wie verzint het. 19mm. Nogmaals verdomme.

Dat voorgaande is ze vergeven, want de afwerking van de kast is indrukwekkend. De lange Zaratsu gepolijste lugs met aan de binnenzijde een klein gebrushed gedeelte. De strakke overloop van de verschillende afwerkingen. GS does what GS does best.

Het Zaratsu facet loopt helemaal door van lug tot lug over het vooraanzicht van de kast, en aan de voorzijde van de crownguards. Dit hebben ze erg goed gedaan, want door deze keuze komt het geheel niet super tool over. De schroefkroon laat zich goed bedienen ondanks de crownguards. De caseback bestaat uit het bekende GS medaillon en de gangbare inscripties met limited nummering.

Meh, deze foto valt tegen. Wat ook tegenvalt, is dat ze bij GS moeite hebben om bij de quartsen een seethrough caseback te maken. Want het handgemaakte GS 9F kaliber is een lust voor het oog. Slechts een puntje van kritiek, het is de achterkant maar. En je zou het batterijtje ook zien zitten. Maar bij GS nemen ze voor dergelijke bedragen tenminste nog de moeite om een toffe caseback te maken. Daar kunnen andere duurdere merken nog wat van leren :smirk:

De 24 uurs bezel heeft een gebrushte bovenzijde, en een Zaratsu zijkant met zwart gelakte cijfers.

Dial & Hands

Wat mij betreft de kers op de taart. Je moet wel een beetje een horlogegekkie zijn om de hoeveelheid details te zien. Naast dat ik volgens mijn vrouw alcoholist ben, ben ik dus ook dat eerstgenoemde. Wie gaat er anders zijn hele vrijdagavond vergallen aan ellenlange lappen tekst over een Seiko.

Laat ik het maar gezegd hebben. Wat ik maar niet kan bevatten, is dat ze een witte datumschijf erin gepropt hebben. Want was een zwarte niet 10x beter geweest? Ik heb hier nachtenlang over nagedacht. Advies ingewonnen bij mijn PTSS behandelaar. En nog ben ik er niet over uit. Waar ik wel over uit ben, is dat het ergens niet misstaat, omdat er toch meerdere witte accenten op de plaat terugkomen, zoals het logo en de lume. Maar toch. Andere gerenommeerde modellen van bekende merken komen er mee weg, dus deze ook.

De opgelegde GS letters en het gedrukte logo zijn snaarstrak afgewerkt.

De gepolijste uurmarkers hebben een geweldig goede afwerking, en spelen met het licht. Fingerlickin’ good.
Ook dit is waarin GS in uitblinkt. De facetten op de wijzers zijn vlijmscherp afgewerkt.

De lume is oké. Niet geweldig, maar oké.

De matzwarte plaat met het gedrukte reliëf is wederom hetgene waar GS erg goed in is. Het maken van unieke wijzerplaten. Deze hebben ze in de anniversary modellen gestopt, met het GS9F patroon. Dit is helemaal niet opvallend aanwezig, in tegendeel zelfs. Subtiel, in het juiste licht aanwezig en soms helemaal niet zichtbaar. Zoals alle foto’s in dit topic laten zien heeft deze plaat meerdere smoelen.
GS heeft ook een kleine “easter egg” in de plaat verwerkt met een verwijzing naar het 25 jarige bestaan met een afwijkend stukje 9F25. Dit zit tussen de GMT letters en de 5 uur marker.

Ook zit er een minimale sunburst in deze plaat in het juiste licht.

De gele accenten geven dit horloge een speelse look. De kleur knalt niet volop in je bakkes, maar is eerder gewoon aanwezig. De chapterring lijkt wel een soort van koolstofvezel achtige structuur te hebben.

Ik heb tot nu toe nog geen horloge gehad, waar zoveel in detail op te zien was. Veelzijdig, sportief maar niet overdadig. Wat. Een. Gave. Plaat.

Strapcode

De bracelet is ook typisch GS. Goed, maar net niet. Geen fijnverstelling, maar halve links, Dus het ding zit goed, of niet goed. Buiten dat is het gewoon een zeer goed afgewerkte band in de oyster stijl. Er zit voldoende ruimte tussen de schakels om er geen epileerapparaat van te maken. Meer kan ik er niet van maken.

Buiten dat deze stalen band hem het beste staat, en hij drilled lugs heeft, is het absoluut geen goede bandenswapper. Met zijn 19mm lugwidth vallen veel toffe bandjes af. Door de dial wordt het al heel lastig om een goede combo te vinden. De MN strap die ik spam is the next best thing. Toch kan hij wel wat 20mm bandjes hebben, maar dat is geen porem op een kleinere lugmaat. Ik heb het geprobeerd met een MN strap die nog enigzins kan wat mij betreft.

Ehm. Nee. Dit kan niet. Laat maar.

Conclusie

Over de prijs hebben we het al gehad. Ergens is dit nog wel goed te praten.Vanuit WIS oogpunt heeft deze zijn beperkingen, want de bracelet is ruk en de lugmaat is ruk. Anderzijds is dat bij alle GS-en zo, afhankelijk van wat je bandensmaak is. Maar toch. Een grab-and-go beater die je de komende 40 jaar geen servicebeurt hoeft te geven, en in theorie een leven lang mee gaat.
Zeer nauwkeurig, datum, GMT en derhalve functioneel. Draagbaar voor de meeste polsen, en door zijn subtiele afmetingen zowel geschikt voor een vergadering als tijdens een pingpong show in Phuket.

Nu kun je zeggen: dat heeft een Casio ook voor een fractie van de prijs. Klopt. Ik denk serieus dat alleen iemand die eerder een GS in het bezit heeft gehad, zulke bedragen voor een quarts zou kunnen relativeren.
De rest is puur esthetisch.

Shoutout naar @Taconew aka “The Stiffmeister” voor deze fijne condoom etui :muscle::ok_hand:


© 2019 Zulu tekst en fotografie, met uitzondering van de gelikte GS renders, die zijn van GS gejat en die andere heb ik van Google afbeeldingen gejat. Die mag onze @Jur uiteraard gewoon verwijderen als derden daarom vragen, maar als ik mijn fotos ergens zonder toestemming tegenkom dan dien ik een claim in tegen de onrechtmatige gebruiker. De afschrijving moet tenslotte ergens van betaald worden. Bedankt voor het lezen en de groetjes! :v:

166 likes

Wat een lekkere review weer @Zulu en mooie pics :ok_hand:t2: Thx! Is het een blijvertje of smaakt dit -toch- naar meer Explorer als in de 16570?

1 like

Hahaha, wat heb je dit toch weer mooi neergezet! :+1:t2::+1:t2::+1:t2:
En natuurlijk, wat een prachtig horloge :ok_hand:t2:

2 likes

Wat een prachtige lap tekst en wat een mooi horloge. Ik kijk uit naar je volgende NA :wink:

1 like

Prachtige review weer :ok_hand::grin: …en een zeer…zeer…mooie GS :star_struck:

Veel plezier ermee :+1::grinning:

1 like

Lekker geschreven, heerlijke foto’s. Complimenten! Gaaf die easter-egg trouwens.

Fantastisch horloge uiteraard. Wat mij betreft een tikje meer boardroom dan beach, maar toch voldoende speels.

Geniet ervan!

gr, HJR

1 like

Ik kan wel zeggen van wel, maar dat is net zo veranderlijk als het weer bij mij :smile:

Ooit. Ik zie dit als een tussenstap :wink:

1 like

Dank je wel. Mooi stukje leesvoer. En toffe pics!

1 like

Hilarische review :joy::joy::joy:
Supervette GS, als je de specs ziet en de mate van afwerking samen met het tamelijk unieke uurwerk dan is die ruim3k gewoon een scherpe prijs.
Wat een gaaf klokkie👍🏻

1 like

Ik denk dat een 16570 geen stap omhoog is van deze GS.

5 likes

Kijk, dĂ­t zijn nou de topics die Ă©cht gaaf zijn om te lezen! Dank voor de tijd die je hierin gestoken hebt.

Zelf al enkele keren naar een GS lopen loeren maar nog nooit de trekker overgehaald. Maar meesterwerken zijn het!

1 like

Goed verhaal leest lekker weg, prachtige foto’s en een horloge om van te … nou ja zeg maar fingerlicking good :stuck_out_tongue_winking_eye::+1::+1:

Wel potjandorie had het daar toch goed verstopt dacht ik :face_with_symbols_over_mouth::rage:

image

Gaaf man geniet er van :ok_hand::ok_hand::ok_hand::+1::+1::+1:

1 like

Leuk geschreven review…

Dit klopt niet helemaal…

The watch is equipped with a special Caliber9F86 movement in which the normal ±10 seconds per year average is enhanced to ±5 seconds per year. A gold 5-pointed star is embellished above the 6 o’clock marker as a symbol of the high precision rate.

5 seconde per jaar dus :wink:

2 likes

Uiteindelijk wil iedereen een quarts :sweat_smile:

Leuke review van een nog leuker horloge.

Have fun with it!! :+1:t2:

1 like

Super review en mooie foto’s!

1 like

:joy: mooi geschreven man, erg vermakelijk.
Heel gaaf horloge en inderdaad de afwerking spat van de foto’s af.
Veel draag plezier gewenst.

1 like

Met genoegen gelezen :four_leaf_clover:

1 like

Mooie review en fantastisch horloge, mocht je er ooit vanaf willen, dan hoor ik het graag!

1 like

Wat een heerlijke review!

Met een schuin oog kijk ook naar een SBGN005.
Dit soort reviews trekken me toch wat dichter richting die eindstreep :wink:

Veel plezier met deze prachtige aanwinst :+1:

1 like

Hij is weer lekker! Leest goed weg met de juiste informatie…
Nu wil ik ook een GS.

Bedankt voor het delen!

1 like