Hands-on: Tudor Black Bay Fifty-Eight

WAARSCHUWING: TL;DR alert!

De Tudor Black Bay Fifty-Eight. Nu al een succesmodel, maar waar komt dat vandaan? In 1954 lanceerde Tudor zijn eerste duikhorloge, de Tudor Oyster Prince Submariner ref 7922. De eerste toolwatch van Tudor, specifiek bedoeld voor de professionals die de bijbehorende specs nodig hadden.
Deze werden beter en beter, en uiteindelijk kwam de Tudor Oyster Prince Submariner ref 7924 in hun collectie.

De Tudor duikers waren net zo betrouwbaar als de Rolex duikers, maar goedkoper. Dit maakte Tudor de eerste keuze voor verschillende legereenheden, zoals de Franse en Amerikaanse marine.

Deze referentie was als betrouwbare duiker met goede specs een trendsetter qua design samen met de Rolex Submariner, en deze zie je vandaag de dag nog steeds terug. Een 7924 is in 2014 bij Christie’s nog verkocht voor $35.000 en dat geeft goed aan hoe populair dit model is onder vintage horlogeverzamelaars. Een opmerkelijk paradepaardje van 60 jaar oud in de duikerscollectie van Tudor…tot vandaag.

Black Bay Fifty-Eight

Deze werd in 2018 op Baselworld geïntroduceerd. Een beetje verassend wel, want Tudor had al meer dan voldoende modellen van de ontzettend populaire Black-Bay collectie op de markt gebracht. Met datum. Zonder datum. PVD, bi-colour, brons en zelfs een Black-Bay chronograaf. Waarom in godsnaam een Black-Bay met weer een andere kleurencombinatie? Toen wist men alleen nog niet, dat deze Black-Bay variant wellicht de meest spraakmakende Tudor van dit moment zou worden. Let’s see, gentlemen…

Anders dan de vorige BB modellen, is deze op dieet gezet. Alle voorgaande modellen waren +40mm in diameter en een behoorlijke 14.75mm dik. Deze is kleiner dan een moderne Sub, met zijn 39mm en 11.9mm dik. En dit doet een heleboel op den polsch. De rivet band, matte case finish en matzwarte plaat met gouden accenten en no-date maakt het geheel simpel. Simpel geweldig!

Tudor heeft speciaal voor dit model het in-house MT5402 kaliber ontwikkeld, omdat hun oorspronkelijke uurwerken niet in deze kast pasten. Dit uurwerkje is 26mm in doorsnede, terwijl die van de reguliere BB een diameter van 31,8mm hebben. Het uurwerkje heeft 70 uur gangreserve en is COSC gecertificeerd.

De case

Size does matter. Zoals velen van ons, die achteraan stonden tijdens het uitdelen van de mannelijke polsen, vindt men de voorgaande BB modellen gaaf, maar te groot voor de kinderpols. Met de huidige trend van “modern vintage” en de daarbij kleinere diameters van horloges heeft Tudor mooi op de markt ingespeeld.
39mm rond, 11,9mm dik en een lug to lug van 47,6mm maken deze zeer draagbaar voor de meeste polsen. Neem daarbij de 20mm lugwidth bij (<zie je dat, Grand Seiko? :disappointed: ) en ook de bandenswappers worden op hun wenken bediend.

De zijkanten zijn spiegeltjes/krasmagneten, met mooie strakke lijnen over de lugs naar de geborstelde delen.
Deze gepolijste micro bevel scheidt de twee soorten afwerkingen tot in de perfectie. De subtiele coin edge bezel geeft precies genoeg grip om hem te draaien, en de aansluiting op de kast is zo naadloos als het zou kunnen zijn.

De oversized Hela currykroon heeft deze keer geen gekleurde roos en ook geen gekleurde kroontube zoals bij de voorgaande modellen. Maar ook zonder de kleurtjes doet deze big crown een cleane toevoeging aan de vintage vibes van dit model.

Oh ja, en die bezel met zijn coin edge en aluminium insert. Geen Rolex kwaliteit, maar wel smerig gaaf gedaan. Waarom? Alleen al de insert met zijn rosé-gouden belettering die perfect matcht met de plaat. De kers op de taart is de lumepip in zijn rode driehoekje, met wederom een rosé-gouden pipdinges accent.
Dikke bezel swag, skere G.

Wat vooral gaaf is, is hoe het licht speelt met de rosé-gouden belettering op de insert, in combinatie met de accenten op de plaat en het domed saffier. Dit saffier is wederom sprekend voor de heritage vibe van dit horloge. Het vertekent dusdanig aan de randen dat het weer coole effecten geeft in het licht. Oris kan dit ook heel goed met zijn Sixty-Five. Dit glaasje is dusdanig hoog/gepositioneerd dat het mooi het licht pakt als je het horloge om hebt, maar niet je deurkozijnen sloopt. Jij blij, vrouw blij.

Dial & Hands

Kan ik hier heel veel over zeggen? Best wel.Typisch BB met de door velen geliefde/gehate snowflake wijzers, zooi tekst op de plaat en eigenlijk gewoon simpele maar enorm functionele plaat. Veel gelijkenissen met andere Tudor modellen, evenals veel Rolex modellen. Maar het zijn de kleine dingen die grootse effecten geven. Het eerder genoemde domed saffier speelt hier een belangrijke rol.

Allereerst, de goudkleurige belettering lijkt wel 3D. Bij de vintage modellen deden door middel van gegalvaniseerd drukken, met een oppervlakkig resultaat. Bij deze modellen zijn ze niet zuinig geweest met inkt, derhalve geeft de belettering een bepaalde diepte op de wijzerplaat. Ze kunnen het wel, @RLC :grin:
De hoeveelheid tekst…tja…like it or hate it, maar in mijn beleving zorgt dit voor wat balans in de plaat.

De indexen bestaand uit rondjes, rechthoeken en een driehoekje. Deze zijn opgelegd, en de rosé-gouden gepolijste markers dansen als het ware op de plaat qua kleurbeleving. Samen met deze typische wijzercombi maakt dit een lust voor het oog op de matzwarte plaat. Fifty shades of pink gold, en het gebruik van deze kleur maakt de doorgaans kille uitstraling van de BB nu een ware eyecatcher.

De matzwarte plaat bevat nog een heel moeilijk zichtbare structuur. Dit sluit perfect aan bij de matte chapter ring, alhoewel een gepolijste ook niet had misstaan denk ik. De zwaard/snowflake wijzers zijn ruimschoots voorzien van lume. Deze geven een duidelijk contrast tegenover de rest van het horloge.
Wat ze erg goed gedaan hebben, is een off-white kleur gebruiken. Een soort van ivoorkleur. Dit geeft wederom weer net die vintage vibe die dit horloge zo leuk maakt.

En wat ze gewoon absoluut goed gedaan hebben, is de datum weggelaten. Ergens zijn ze zo dicht mogelijk bij het oorspronkelijke design gebleven, maar hebben ze ook een compleet ander horloge gemaakt.
Met de de intentie van een toolwatch, maar ook het gebruik van de gouden accenten, maakt dit een horloge wat je ook prima kunt dragen tijdens een diner met je Tinderdate.

Strapcode

Ik heb deze gekocht met de rivet bracelet. Wederom gebruik gemaakt van de vintage stijlelementen van een originele rivet, maar dan een faux-rivet met een moderne twist. Deze bestaat uit solide schakels/endlinks, en de rivet afwerking is in werkelijkheid gewoon een designdingetje. Buiten dat is deze band uitstekend afgewerkt, met voldoende ruimte tussen de links voor het laten ademen van je tere huidje en niet te fungeren als analoog epileerapparaat. Het draagcomfort is uitstekend te noemen.

Deze band tapert van 20 naar 18mm en dat is prima. Er zit een goed afgewerkte sluiting op, maar zoals al het stainless steel zal deze niet lang mooi blijven vanwege deskdiven. En hier komen we bij het eerste minpunt van deze band. Op de sluiting zit wel een microverstelling, maar waarom doe je er in godsnaam niet zoals bij de Pelagos een instant verstelbare sluiting erop? Is dat teveel gevraagd, Tudor?
Als ik in de zomer met mijn vette bierlichaam aan het opzwellen ben, moet ik met mijn dronken kadaver en een Bergeon tooltje gaan lopen pielen om dit horloge fatsoenlijk te kunnen dragen. Willen jullie dat, Tudor?

Het tweede minpuntje met betrekking tot deze bracelet, is dat deze een beetje vreemd aansluiten op de lugs. De lugs zijn langer dan de endlinks, en dat ziet er gewoon een beetje raar uit. Niet dat het me stoort, maar ik kan met voorstellen dat de puristen onder ons daar wel stressincontinent van zouden kunnen raken.

Maar dat zijn ook echt de enige mindere punten die ik heb over deze band. En nu zijn er lui die roepen: “ja maar faux rivet, vinnik nie mooi”. Tudor heeft voor de haters een smaak met lederen band en een smaak met awesome matching Nato.

Deze schofterig dure Nato’s zijn geen gewone Nato’s. Dit zijn “Jaquard” geweven straps. Hoe ze dat doen, kun je hier bekijken. Het komt erop neer dat een stelletje Fransozen dit door middel van een hele oude techniek op hele oude apparaten maken, en dat niet veel mensen op deze aardkloot dat kunnen op die manier.
Dit geeft een speciale structuur aan het bandje, en het is ook wel een ernstig goed afgewerkt bandje. Bovenal ziet dit er gewoon badass uit op dit horloge, zeg nou zelf…

Mocht zo’n bandje ook niet je ding zijn, dan zijn er met zijn 20mm lugs meer dan voldoende alternatieven. Hij kan niet alle bandjes hebben, maar als je niet kleurenblind bent zul je vast wel op goede combinaties uitkomen. Mijn persoonlijke favorieten zijn toch wel deze MN strap:

En uiteraard een soort rugged runderleder van onze @Ko-Banden , die best veel weg heeft van de OEM strap:

Maar ook een military canvas of cognac kan hij prima hebben:

Conclusie

Binnen dit segment is de keuze reuze. Veel courante merken zijn te overwegen in deze prijsklasse, en na een beetje doorspraken kun je van deze net-niet-Rolex naar een echte.
Ben je een liefhebber van modern vintage? Liggen de afmetingen van dit horloge bij je sweet-spot? Wil je een robuuste toolwatch die ook nog veelzijdig te dragen is? Kijk. Niet. Verder.

Dit horloge ademt vintage, maar is super modern. Op de pols is deze subtiel, maar toch aanwezig. Deze heeft de aantrekkingskracht van een vintage Submariner, maar heeft zijn eigen, unieke uitstraling.
De geweldige bouwkwaliteit van dit horloge, de prettige afmetingen, en de de prijs maakt dit horloge ware bang for buck tegenover de in-house concurrenten. Als die er al zijn.

“Eenvoud is de ultieme verfijning.” – Leonardo Da Vinci

Oh ja, bijna vergeten. Ik zou voor het pluggen van de pouches van @Taconew wat naaktfoto’s geappt krijgen van zijn chick. Check deze pouch! Kijkt allen op zijn Insta, mooie pouches voor weinig! :blush:


230 likes

Zo, dat is weer een heerlijk verslag, daar ga ik straks even voor zitten.

2 likes

Chapeau! Mooi verhaal, interessant om te lezen!

1 like

Zeer mooi horloge!

1 like

Mooi verhaal en geweldige foto’s!

1 like

Dennis…je hebt jezelf weer eens overtroffen. Geweldige review man! Dank voor het delen…ik heb het met zeer veel plezier en interesse gelezen en de prachtige foto’s watertandend bekeken. :+1:

Marveilleux :ok_hand:

2 likes

Mooie foto’s…

1 like

Mooie foto’s, leuke teksten (denk ik, niet gelezen) en een geweldig horloge!

Dank voor het delen!

4 likes

Mooi verhaal, dank!

1 like

Flinke lap tekst, geweldige foto’s. Perfect NA verslag gefeliciteerd met wederom een super aanwinst.

1 like

Mooi verhaal! veel werk in gestoken::+1:

1 like

mooi horloge, mooi verhaal!

Dank

1 like

Ik zie wel dat ze e.a. hebben verbeterd tov het oude model :wink:

Screenshot_471

Screenshot_472

6 likes

Dank mannen, soms moet je wat bijdragen :smile:

Speciaal voor jou aan het begin de waarschuwing geplaatst, Walter :grin:

Elke keer een beetje beter David :+1:

3 likes

Prachtig!

1 like

Dat leest lekker weg :ok_hand:t3:
Lekkere bandenswapper hoor. Veel plezier ermee.

1 like

Wat een prachtig verslag van een fijn horloge. Krijg gelijk spijt van de verkoop ervan.

Top. :+1:

2 likes

Weer een mooi @Zulu -review! Erg leuk om te lezen
Heel veel plezier met het dragen van deze topper :+1:t2:

1 like

Manmanman wat een mooi horloge is dit toch. Mooi verhaal ook!

2 likes

Mijn beste,

ZĂł zĂł!! Wat een educatie!!
Wat een een energie heb je hier ingestoken!!
Grandioos hoor!! Mijn complimenten!!
Ik maak er vooralsnog een bladwijzer van. Altijd binnen handbereik.
Dank voor het delen!!

En voor straks: “Buona Notte" en morgen gezond weer op.:first_quarter_moon_with_face::first_quarter_moon_with_face::first_quarter_moon_with_face:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

3 likes