Hands-on: Marine Nationale straps

:arrow_right: TL;DR Alert!



Ondertussen mag ik mijzelf niet alleen ervaringsdeskundige noemen op het gebied van overmatig alcoholgebruik, maar ook van deze bandjes. Tijd voor een hands-on dus!

Ze komen in veel verschillende smaken. Dure. Goedkope. Onderbroekenelastiek en spanbandenelastiek. Whats all the fuzz about? Waarom zijn deze bandjes de laatste jaren een dingetje geworden onder de horlogefetishisten? En waar kun je nou het beste je zuurverdiende donnies op stuk slaan? Let me educate you, watchnerds.

Marine Nationale

Het enige mooie aan Frankrijk is de natuur. En Calvados. Frankrijk, het moederland van revoluties, goede dranken gemaakt van druiven, de jaarlijkse kampeerplek en mensen die geen Engels kunnen. En ze hebben een nationale schat. De Marine Nationale. Een van de oudste zeestrijdkrachten ter wereld, en dateert ongeveer terug vanaf 1624. Om de link met deze zogenaamde Marine Nationale strap te leggen, moeten we de geschiedenis in duiken.

De relatie met Tudor en de Franse marine kan herleid worden tot ergens in 1950. Sinds de begindagen van de, onder vintage verzamelaars welbekende, Tudor Submariner ref 7922 was de Franse marine een belangrijke klant voor wat betreft velddtesten van dit horloge en latere modellen.

Deze horloges waren echter ontwikkeld voor de reguliere commerciële markt. Later kwam er een referentie 7016, het eerste model met snowflake wijzers. Dit was specifiek op verzoek van de Franse marine ontwikkeld met de noodzaak voor een betere afleesbaarheid. Deze horloges werden gegraveerd op de achterzijde met
"MN 19xx" voor het gebruik bij de Franse Marine en het productiejaar.

Tudor leverde zijn horloges toentertijd head-only aan de marine. Gevechtsduikers ( Nageurs de Combat ) en gewone vlootbalen prutsten gewoonlijk hun eigen bandjes in elkaar, inclusief elastieken groen-gele bandjes zoals op de bovenstaande foto, welke duidelijk onderdeel is van het iconische uiterlijk van dat horloge.
Deze was gemaakt van elastisch webbing met metalen onderdelen van een parachute uitrusting. De Marine Nationale strap was geboren.

Mocht je hier meer van willen weten, check dit dure magazine van WATCHISTRY met alles over de MN horloges en bijbehorende bandjes.

Strapgame

Goed, nu weten we hoe deze bandjes ontstaan zijn, en dat ze onlosmakelijk verbonden zijn met een stukje recente ( militaire ) horlogegeschiedenis. Uiteraard bestaan ze allang, echter waren ze niet bekend onder het grote publiek. NDC straps ( voormalig Jackostraps ) was de eerste die deze bandjes kleinschalig verkocht, en deze worden gemaakt van authentiek parachute webbing. Erika’s Originals heeft hetzelfde bandje commercieel gemaakt door het ontwerp te verbeteren, te laten patenteren en haar naam een merk an sich te laten worden.

Toen haar bandjes opgepikt werden door de grote horlogeblogs ontstond er een ware hype. En iedereen wilde meeliften op dat succes. Sommigen doen dat goed, en sommigen varen enkel mee op de hypetrain.
Op het moment van schrijven zijn er ongeveer een fuckload aanbieders van dergelijke MN straps in verschillende prijsklassen. Ongeveer 90% daarvan verkoopt dezelfde Chinese rommel voor premium monnies met een wel of geen eigen merknaam op de gesp. De ene MN strap is blijkbaar de andere niet.

Hands-on

Waarom een MN strap? Waarom droegen de mannen van staal deze? Verstelmogelijkheden neef. Hoppa, zo over je wetsuit. En je kon een cheap-ass bandje maken met spullen van de baas. En wij, mannen van rubber hebben deze omarmd omdat deze bandjes niet zo zweten zoals lederen bandjes. Ze geven mee met ons choresterolgehalte. Als in de zomer op het terras van Revista je polsen opzwellen en je aangeschoten maat voor de tweede keer een bokaal Karmeliet over de tafel lazert, met een natte broek, teenslippers en horlogeband als gevolg, dan geeft dit bandje geen fuck. Hij blijft comfortabel. Wij zijn geen Nageurs de Combat, maar Connaisseurs de Biervat. Alleen daarom al een MN strap, verdomme.

Maar dan nog: hoe haal je het in je kokosnoot om +50 euro te betalen voor een elastieken bandje terwijl je ze ook voor 10 euro hebt? En waar zit dit verschil nou in? En welke zijn dan de bang for buck?

Ik heb een schifting gemaakt in alle soorten aanbieders, met uitzondering van de Chinese rommel. Een hobby mag geld kosten maar ik betaal niet voor meuk. De bandjes zijn gekozen aan de hand van herleidbare ervaringen op fora, blogs en reviews. Eigenlijk zijn er drie klassen; budget (<20 euro), medium (20-50 euro) en premium ( >50 euro). Daarnaast heb ik gekeken naar het totaalpakket, materiaalsoort en kwaliteit van het spul. Vanuit deze aspecten, zal ik een streng, doch rechtvaardig oordeel vellen.

Ik mag dan wel een autoriteit op dit gebied zijn, maar uiteraard slaat mijn oordeel als een lul op een drumstel en u doet het er maar mee.



De categorie “budget”

Hier gooien ze je meer kapot. Ali, Amazon, Ebay, noem maar op. En allemaal hebben ze dezelfde kleurtjes en hetzelfde stiksel. Alleen de prijs is anders, maar goedkoop. Dan heb je nog Cheapestnato. Veel mensen hebben ze hier verleden jaar gekocht bij de inkoopactie. De naam zegt het al, Cheapest rommel. Kan ook niet anders voor een tientje. Na het voorgenoemde probeersel wil ik weten of er überhaupt nog andere en redelijkerwijs kwalitatieve MN straps in deze categorie te vinden zijn. Bij dezen: de enige en laatste die in mijn beleving de moeite waard zou kunnen zijn om wat euronen op stuk te slaan:

Zuludiver Marine Nationale

* Prijsklasse: budget , 14,90 euro + 3,50 shipping ( 18,40 euro, maar wisselt nogal )
* Model: ZULUDIVER French Style Elastic NATO Watch Strap
* https://www.watchgecko.com

Watchgecko is ongetwijfeld een van de bekendere websites voor kwalitatieve bandjes tegen erg schappelijke prijzen en regelmatig hele mooie aanbiedingen. Ik heb er al vaak wat besteld, maar nog nooit de Zuludiver MN bandjes. Een aantal forumleden hebben ze al en ze worden omschreven als bang for buck. Op het oog zijn dit dertien in een dozijn Aliexpress bandjes die je overal tegenkomt, maar op de foto’s ziet het omgestikte gedeelte er anders uit. Tijd om de proef op de som te nemen, want voor deze prijzen valt het te proberen.

Er is veel aandacht besteed aan de verpakking, wat je ook zou verwachten voor deze prijs. Wat je dan niet zou verwachten, is dat ze en nog springbars en een poetsdoekske bij doen. Nice.

Wat meteen opvalt, is de kwaliteit van de webbing. Van dat slappe en lichte spul. Ook dat is te verwachten met deze prijs.

De hardware is prima. Geen scherpe randen, en een klein beetje ruim in de marge.

Het is in zijn geheel allemaal prima afgestikt, beter teveel dan te weinig. Ziet er fabrieksmatig uit.

Deze foto geeft het niet weer, maar het is heel lichte synthetisch webbing. Made in China. Hetzelfde als dat van Cheapestnato of Straphospere. Die heb ik in het verleden gehad, maar ik koop nog liever een Breitling dan dat ik deze straps nog eens opnieuw zou kopen voor een review. Conclusie: alle webbing in deze prijscategorie is hetzelfde.

Oordeel: :star: :star:
Dit is een eerlijke MN strap. Voor anderhalf tientje krijg je ook de kwaliteit van anderhalf tientje. En dat is beter dan die van Cheapestnato. Ik heb hem niet lang genoeg om iets te zeggen over slijtage, en ongetwijfeld dat deze er snel aan gaat bij een beetje ruig dragen. Maar toch krijg je een volledig afgewerkte MN strap waarbij alles dubbel gestikt is, en daarnaast een comfortabele strap voor een vriendelijke prijs. Buiten dat, is dit een zoveelste niet-onderscheidende eenheidsworst made by the lowest bidder. Maar wel de beste worst van Paresto.


De categorie “medium”

In deze categorie is het aanbod groot, en dit lijkt vooral op de vorige categorie maar voor meer geld. De Singaporezen van Straposphere verkopen budget bandjes voor duur omdat ze hun merknaam in de hardware persen. De Vikings van TID & TING proberen dat ook. En zo nog hoopjes grappenmakers. Ik heb uit deze categorie enkele aanbieders geselecteerd omdat ze zichzelf op een bepaalde manier onderscheiden tussen de dertien in een dozijn aanbieders. Let’s see…

The Watch Steward

* Prijsklasse: medium, 24,99$ + 13,00$ shipping ( 35,90 euro )
* Model: The Mishap Series ( minimalist version )
* https://www.thewatchsteward.com/

Ik heb deze in het verleden eerder gehad. Hij was toen net begonnen met deze bandjes, en ik wilde ze eens proberen. Toen had hij niet zoveel keuze, kon je kiezen uit een aantal kleuren en er was maar een maat beschikbaar. Ik ontving veels te grote bandjes van slap Chinees webbing. Gauw verkocht. Tegenwoordig heeft hij meer keuze en andere soorten webbing. Omdat hij momenteel ook military grade nylon in het assortiment heeft heb ik maar weer een poging gewaagd.

Deze keer heb ik gekozen voor de minimalistische versie, omdat je dan niet het extra stuk stof onder je caseback hebt. Dit geniet vooral mijn voorkeur voor de wat dikkere horloges in verband met de totale hoogte op de pols. De Mishap series is eigenlijk een soort van neukfout in de webbing, maar ik vind het er cool uit zien. Het pakketje is als vanouds, een Look-O-Look snoepverpakking met een bandje erin, gebruiksaanwijzing, losse sticker en…hee…waar is mijn sticker met de Stars and Stripes? Die zit er dus niet meer bij. Meh, die wilde ik graag op mijn hutkoffer plakken.

Goed, de hardware. De haak is wat anders van design als bij de meeste straps, iets kleiner. Verder geen gekkigheid te zien aan de hardware, prima in orde.

Verrek. Daar is m’n vlaggetje.

De webbing is gewoon…zoals het hoort. Spreek dit woord eens heeeeel langzaaaaam uit… Webbing. Lekker dik en stevig nylon. Niet van die halfzachte Hema shit maar oerdegelijke webbing. Webbing die je verwacht bij een premium bandje. Verdomme, dit is heel goed! De stiksels, de afwerking, het is gewoon allemaal erg degelijk gedaan. Meer kan ik er niet over zeggen.

Het bandje op je horloge fröbelen is een stukje cake.

Toch een kanttekening…door het design van de minimalist strap versie, heb je aan een kant van je lugs een stiknaadje, en aan de andere kant niet. Zo jammer. Nou kun je zeggen; jamaar je teelbal hangt ook aan een kant lager en daar hoor je niemand over. Dat klopt, maar dat zie je niet tijdens het dragen. En aangezien de horlogeliefhebber buiten iemand met een buitengewone smaak ook iemand is die oog heeft voor detail, moet dit wel als kanttekening opgemerkt worden.

Oordeel: :star: :star: :star: :star: :star:
Deze hé. Van dat military grade nylon. Dit is gewoon een heel goed ding. Wellicht de beste in deze budgetklasse. Ik meen het. De andere straps van hem zouden deze score bij lange na niet halen. Maar zulke kwalitatieve webbing in deze prijsklasse ben ik nog niet eerder tegengekomen. De personalisatie opties zijn beperkt, de kleurenrange wellicht ook en de verzendkosten mannelijk, maar dit bandje voor nog geen 4 tientjes? Verbazingwekkend, en daardoor de absolute winnaar in de categorie medium.

Luff Watchstrap

* Prijsklasse: medium, 24,99$ + 4.90$ shipping ( 27 euro )
* Model: Elastico Khaki white stripe
* https://www.luffwatchstrap.com

Ik kwam deze bandjes voor het eerst tegen op het Youtube kanaal van Averagebros geloof ik. Wat ik vooral leuk vond was de manier waarop ze de bandjes verpakken, de prijscategorie, en dat men zegt dat ze handgemaakt zijn. Binnen een week lag dit bandje vanuit Singapore op de mat, zonder extra kosten aan de postbode.

Het totaalpakket is leuk gedaan. Normaal gesproken zou dit bandje in een tinnen bewaarblikje komen, maar daarvan was geen voorraad meer dus werd het een canvas zakje. Er zit een bedankkaartje bij en een instructiekaartje, want je zou hem op twee manieren kunnen dragen.

De hardware is prima. Netjes en gedetailleerd afgewerkt en geen scherpe randen.

De webbing is maar mwoah. Het is geen synthetisch webbing, maar eerder gemaakt van katoen of hennep. Het is niet zo stevig en voelt eerder fragiel. Dit gaat ongetwijfeld rafelen en pluizen, zoals je hier en daar ziet op de foto’s. Deze is ongedragen en komt zo uit de verpakking. Ik kan me voorstellen, dat dit na verloop van tijd niet mooi wordt. Er zit veel rek op het materiaal, en ik denk dat het bandje uiteindelijk zijn vorm gaat verliezen, net als de elastiek in je goedkope boxershort van de Primark.

Het stiksel is oké. Volledig en dubbel doorgestikt en het lijkt voldoende stevig om een tijd mee te kunnen gaan, en het lijkt erop dat dit met de hand is gedaan.

Oordeel: :star: :star:
De conclusie is dan ook mwoah. Mogelijk nog tegen het slechte aan zelfs. De essentie van een MN strap, de elastische webbing, is wat deze strap mist. Hij heeft de looks en de eigenschappen, maar ik vraag me ten zeerste af hoe lang deze band mooi blijft. Ik kan me voorstellen dat wanneer ze door mensen gestikt en op maat gemaakt worden de productiekosten wat omhoog gaan. Je probeert je te onderscheiden met een wat duurdere/gelikte verpakking, en daar is niks mis mee. Maar als je product niet matcht met de verpakking dan is de prijs ervan niet gerechtvaardigd. Helaas voor Luff: een aap met een gouden bril blijft een aap.

Nick Mankey Designs

* Prijsklasse: medium , 29,00 $ + 13,00 $ shipping ( 37,75 euro )
* Model: The Hook Strap© - Elastic Watch Band
* https://nickmankeydesigns.com/

Deze kwam ik tegen op het WUS forum, mensen hadden er net als The Watch Steward best wel goede ervaringen mee. Deze strap heeft een ander design als organieke MN straps, maar omdat deze toch met een haakje aan een gesp vastgemaakt wordt vond ik dat deze meetelt als MN strap.

Het totaalpakket is plain and simple. Zoals je ziet een sticker met wat aantekeningen van de bestelling, wat het geheel toch wel tailor made doet overkomen. Hopsakee, gewoon in een zakske gefrot en dichtgeplakt.
Beschrijving erbij met hoe je dit aan je horloge wat maakt, een tweetal quick-release pushpins erbij en een net opgevouwen bandje. Dikke prima.

De hardware is patina-ish. Het leuke is dat je de afwerking van de hardware kunt kiezen. Klein logootje erin en overall gewoon netjes afgewerkt zonder scherpe randen.

Ik heb deze met oranje stiksel besteld. Vond ik mooi. Het is gewoon gestikt. Niet mooi, gewoon gestikt. Heel beperkt gestikt ook, in vergelijking met de concurrenten. Als het maar vast zit, stel je niet aan. Zo gestikt. De webbing voelt aan als…weer die Chinese rommel. Verdomme. Het leek zo goed te gaan. Dit is gewoon zeer rekbare, dunne meuk en absoluut geen parachute webbing. Beetje zoals van dat Luff spul hierboven, maar synthetisch spul.

Echter, het design van deze strap vraagt om deze soort webbing, want dikker of steviger spul pas gewoon niet door de keeper. Na het bekijken van de gebruiksaanwijzing is het bandje zo om je horloge gefrot.

Het dus een beetje een gepiel om dit bandje om je horloge te krijgen, maar als het eenmaal zit…ja! Eigenlijk zit het best goed. Voelt goed. Slim design wel. Het voordeel hiervan is dat je geen extra laag stof tussen je achterdeksel en de pols hebt zitten, en het zit nog stevig ook. Erg stevig zelfs, dit laat niet zomaar los. Het voordeel van de slappe elastiek is dat je hem ook in zijn geheel over je hand kunt schuiven om het horloge af te doen.

Oordeel: :star: :star: :star: :star:
Buiten dat de webbing van deze strap rommel is, is de strap in zijn geheel gewoon heel goed. Unieke draagwijze, met een uitstekend comfort. Het minimale gebruik van hardware is esthetisch ook eens wat anders. Slim design, waardoor deze webbing heel goed werkt voor het doel: supercomfortabel en stevig om de pols zitten. Het is geen echte MN strap, maar het principe blijft hetzelfde. Als Mankey de webbing van The Watch Steward zou gebruiken met een iets bredere keeper, dan was deze strap de winnaar geweest in deze budgetklasse. Ondanks dat, zou ik er zonder na te denken nog een tweede Hook Strap bijkopen. En dat zegt wat over deze strap.


De categorie “premium”

In deze categorie kun je niet heel veel bandjes vinden. Ik heb best veel tijd doorgebracht op het MWR forum, de autoriteit en kennisbank op het gebied van militaire horlogegeschiedenis. Veel echte OEM straps zijn er niet. Je hebt Hemel MN NDC straps. Die viel zonder meer af omdat je er geen bal over kunt vinden, en een 1:1 kopie zijn van de NDC straps. Ze claimen origineel webbing te gebruiken maar ik kan er niets over vinden en daardoor overtuigen ze niet. Dan heb je CWC nog maar 65 euro dokken voor een zoveelste probeersel heb ik maar niet gedaan. Tevens schijnen die dingen te stinken naar vieze pendekken. Het lijkt erop dat alle producenten van MN straps boven de 50 euro claimen het originele old stock webbing te gebruiken.

Erika’s Originals (oude versies)

* Prijsklasse: premium, 50 euro + 8 euro verzending
* Model: Original
* N/A

Daar waar het allemaal mee is begonnen. De man van Erika is ook een horlogegekkie, en hij vroeg aan Erika of hij zo’n kek Marine Nationale bandje voor zijn Doxa kon maken. Erika was al handig met lederen dingen knutselen. Uiteindelijk is ze via de Franse luchtmacht aan wat oude militaire webbing gekomen. Ze heeft hiermee geëxperimenteerd tot ze bij het huidige design was gekomen. Blijkbaar was niemand nog op dat idee gekomen, dus heeft ze het ontwerp laten patenteren.

Haar vent was helemaal happy met dat bandje, postte het op Instagram en de rest is geschiedenis.
Erika gebruikte een soort origineel webbing, die van de Vintage ( olijf/rood ). De overige combinaties zijn gewoon hedendaags gefabriceerde reproducties.

Erika heeft zowat zelfstandig, met de nodige exposure van horlogeblogs de MN strap commercieel gemaakt, met de Erika’s Originals naam onlosmakelijk verbonden aan deze straps. De marketing doet ze erg goed. Zo goed, dat ze qua prijspunt op hetzelfde niveau zat als NDCstraps. Haar gebruik van social media, opties tot customizing en unieke kleurencombinaties maakten haar een favoriet bij velen. Ook het feit dat ze elk bandje met de hand op maat maakte en stikte is op zich een ook leuk detail.

Ik heb er ondertussen al een stuk of 10gekocht , en zolang ik deze bestel, komen ze in de zwarte enveloppe met visitekaartje. Niks bijzonders, en je zou zeggen dat het erbij hoort ondertussen.

De hardware is oké. Het Erika logo is erg gedetailleerd, de overige hardware is netjes afgewerkt en in vele opties leverbaar.

Deze webbing is niet super flexibel en overduidelijk military grade kwaliteit. Herkenbaar materiaal van verschillende militaire uitrustingsstukken van ons leger. Het voelt robuust en stevig aan, ietwat stug zelfs. Het houd zijn vorm, het houd zijn kleur en zelf de optionele gedrukte serienummers blijven prima zitten.
Ik heb er dingen mee gedaan die het licht niet kunnen verdragen, mee in zee gezwommen, ze zijn zelfs mee geweest op missie in godvergeten oorden. Zero fucks are given.

Toch wel. Want een veelgehoord probleem is dat met name de zijkanten na veelvuldig gebruik afslijten en rafelen. Dat moet niet kunnen bij een strap die zoveel monnies kost. De oorzaak ligt bij de schuurpunten zoals de pushpins en verstelgesp. Dit was een bekend probleem. Dit gegeven in combinatie met de prijs hield veel mensen tegen om er alsnog een aan te schaffen. En terecht.

Oordeel: :star: :star: :star: :star: :star:
Met uitzondering van het rafelen bij regelmatig gebruik was het prijspunt acceptabel te noemen. Een lederen band van dezelfde prijs slijt ook. Met name omdat ze op dat moment de enige MN producent was met een beproefd en comfortabel draagsysteem, veel personalisatie opties en gebruik maakte van originele materialen kwam ze er mee weg. Wat haar MN straps waren gewoonweg het beste wat er toen beschikbaar was op de markt. Toegegeven; de Swick was qua prijs-kwaliteit echt wel op het randje van het toelaatbare.

Erika’s Originals (Nieuwe versie)

* Prijsklasse: premium, 75 euro ( inclusief verzending )
* Model: Corsa Limited Edition
* https://erikasoriginals.com/

Het is lastig om een bedrijf in je eentje te runnen. Erika heeft recent nog geïnvesteerd in een eigen weefmachine, en ondertussen 6 man personeel in dienst. Brandende fakkels en hooivorken, want haar bandjes werden zomaar 33% duurder. How dare you! Nu kan ze zelf in-house webbing vervaardigen in allerlei kleurencombinaties, waarvan er al een paar nieuwe smaken zijn uitgebracht. Ze heeft ook beloofd, dat deze nieuwe webbing beter en robuuster is dan de oude versies van haar straps. Lets see, Erika…

Tegenwoordig gebruikt ze een stevigere envelop in plaats van een plastic zakje. Behalve een nieuw visitekaartje is alles ongewijzigd, het lijkt me sterk dat daar die 3 tientjes prijsstijging in zitten.

De hardware is ook onveranderd. Dit keer heb ik voor de patina hardware gekozen, omdat dat wat beter bij het beoogde horloge past.

Wat wel veranderd is, is dat de kant van het haakje tegenwoordig ook met een dubbele lus vastgestikt is. Voorheen was dat alleen aan de gespzijde.

En dan. De webbing. Die is wel veranderd. Tot mijn ontsteltenis is deze best wel wat dunner dan de oude webbing. Er is een soortgelijke rek op, en voelt ongeveer hetzelfde aan, maar dan fragieler. De webbing is nog echt wel premium te noemen, maar ik neig ernaar dat die van The Watch Steward en NDC toch veel steviger en meer military grade aanvoelen.

In detail blijft het dezelfde webbing als voorheen. Het verbeterpunt met betrekking tot de slijtage zie je aan de afwerking van de zijkanten. Deze zijn nu volledig met fijn nylon gestikt. Bij de oudere versie was dit een stuk spaarzamer gedaan, wat de slijtage van de randen verklaart. Maar ik vreet mijn sok op als dit niet zou slijten. Hooguit minder snel.

Oordeel: :star: :star: :star: :star: :star: :star:
Waarom? Als fanboy van het eerste uur was ik vol verwachting van de new and improved Erika’s Originals. New wel. Improved geloof ik niet helemaal. Er is op dit moment niets aan deze strap wat in mijn beleving die 30 euro meerprijs rechtvaardig voor de klant. Maar wat ik eerder aangaf, Erika is de enige die zoveel strapopties biedt, zowel in hardware, bedrukking en kleurencombinaties. Zo komt regelmatig met nieuwe shit. Rechtvaardigt dit dan dat deze bandjes 75 euro kosten? Absoluut niet, maar ze kan het wel maken met de marktpositie die ze heeft. Want deze zijn nog steeds een van de beste MN straps die beschikbaar zijn op de markt, en Erika is on top of her game. Maar als je niet hoger kunt, kun je alleen nog maar omlaag.

NDC Straps

* Prijsklasse: premium, 50 GBP ( 58,50 euro )
* Model: N/A
* https://www.instagram.com/ndcstraps/

Voorheen bekend als Jackostraps. NDC staat voor Nageur De Combat, wat zijn merknaam is geworden. Hij gaat al een tijdje mee en was voornamelijk bekend onder verzamelaars van vintage militaire horloges. Hij claimt de enige te zijn die MN straps maakt van 100% originele Marine Nationale paragear. Zijn voorraad van het militaire webbing is beperkt, wat de prijs al snel opdrijft. Wat hij doet, is het originele design van vroeger aanhouden, zonder poespas. Gewoon functioneel en betrouwbaar genoeg om een horloge aan de pols te houden, zoals de militairen van toen het voor ogen hadden. Geen kleurtjes, geen andere opties uitgezonderd van het stiksel. Omdat ik een hekel aan Frankrijk heb, heb ik het “Vive la France” pakket besteld.

Het spul kwam aan in een zakje met NDC logos erop gedrukt. In het zakje zat in het bubbeltjesfolie een lange strap, een sticker, kek pinnetje, visitekaartje en sleutelhanger.

Oke. Hoe de fuck ga ik dit omdoen? Ik heb er een YouTube filmpje van moeten zoeken om uit te vinden hoe deze strap werkt, en je moet er wel wat voor doen zeg maar…Je kunt je polsmaat doorgeven, maar volgens mij heeft hij gewoon een stuk afgeknipt op de gok. De webbing is surplus military grade kwaliteitje. Voelt hetzelfde aan als de oude straps van Erika, net zo stug en robuust.

De breedte is 20mm met een natte vinger. Hij gaf zelf ook aan dat de webbing altijd ongeveer 20mm is, maar niet exact. Kan ook 21mm ofzo zijn. Die ik heb ontvangen is 21mm-ish, wat toch minimaal opkrult tussen de lugs. Perfect voor op je Seiko Flightmaster, maar voor de autisten onder ons snap ik dat dit een dingetje kan zijn. Hij is ook niet zuunig geweest met afknippen, dus passen doet het ongetwijfeld. En alles wat te groot is, moet je zelf afknippen en dichschroeien.

De hardware is no-nonsense. Gewoon vies staal met het logo er in-gelaserd en vooral zonder al teveel oog voor detail. De gesp is net zo. Het stiksel idem, gewoon erdoor geramd, hoppa knoopje erin en klaar. Zo had ik het ook kunnen doen zeg maar.

Oordeel: :star: :star: :star: :star:
Ik snap best waarom deze gewaardeerd worden door de watchfam. Origineel webbing, lekker onafgewerkt en no-nonsense en daardoor komt deze het meest dichtbij het oorspronkelijke design. Dit is een MN strap zoals die bedoelt was. Echter, gemak dient de mens. Je koopt een vrij prijzige band, daarbij mag je hem nog zelf op maat maken en het is een beetje een gedoe om hem om te doen. Hij zit wel erg comfortabel ondanks de dikte van twee lagen webbing om de pols. En toch krijgt deze geen 5 sterren van me, puur vanwege het feit dat het geen pasklaar product is wat je direct kunt gebruiken. Daardoor is deze strap juist wel de enige in zijn soort met de juiste en overtuigende “heritage” en dat praat de prijs wel goed wat mij betreft.


Judgement day

Alle MN straps onder de 20 euro zijn weggegooid geld. Bijna alle MN straps onder de 50 euro ook, op een enkele uitzonderingen na. Want je krijgt voornamelijk slap elastiek, synthetisch of organisch, met of zonder kekke verpakking of een net iets ander design dan het ene. Er zitten kleine verschillen in de afwerking van de hardware en de webbing is veelal een slechte reproductie van het origineel.

Absoluut zijn er leuke straps voor een vriendelijke prijs die je horloge een compleet andere smoel geven. Indien je deze bandjes gebruikt zoals ze bedoeld zijn, namelijk het vernietigen van shit in omgevingen die slecht zijn voor je tere huidje, dan falen de meeste van deze bandjes onherroepelijk. Gelukkig behandelt 99% van de watchfam zijn horloges incluis bandjes beter dan zijn eigen partner, dus met die gedachte volstaan alle MN straps.

Maar voor die enkele roughneck die een MN om de pols gaat gebruiken tijdens het insemineren van haaien rondom Kaap de Goede Hoop of als private military contractor zieltjes gaat hemelen in verdorven oorden, dan is de premium MN strap the way to go. En doe je dat soort dingen niet, dan verdient je +1K horloge ook die +50 euro strap. Zuinige Tinus die je bent.



Summary

Zulu © tekst en fotografie ( het meeste dan he… ) gewoon ongesponsord enzo om een bijdrage te leveren aan dit forum. Bedankt dat je tot hier bent gekomen! :drooling_face::muscle:

258 likes

First!

Ik zal hem morgen eens met aandacht lezen. Je hebt er een best verhaal van gemaakt :+1:t2:

8 likes

Dit verdient een Pulitzer. Ik ben nog lang niet klaar maar ik moest dit kwijt.

16 likes

Tof Dennis! Morgen ga ik hem in z’n geheel lezen.

1 like

Lekker leesvoer zo voor het te beddewaartsch gaan!

1 like

Leuk! Met veel plezier gelezen!

1 like

Staat nog op m’n verlanglijstje dus bookmarken! Wat een verhaal man! :ok_hand:

1 like

Bedankt voor deze uiteenzetting, ik ga eens zo’n stoofpot proberen! :+1:

1 like

Mooi geschreven, goeie review en ik deel je conclusies vwb Erika’s Originals. De rest heb ik niet eens geprobeerd en zo te lezen mis ik er ook helemaal niks aan.

Heb net weer een nieuwe van Erika binnen, bevalt me prima en die paar tientjes op een horloge met een lijstprijs van 4700 euro kan er wel af. Premium verdient gewoon premium! :sunglasses:

PS Hoe weet jij dat van die Primark boxershorts? Ach, laat ook maar! :joy:

7 likes

Super review! Mijn complimenten! En inderdaad, Erika rules! :+1:t2::wink:

1 like

Hele toffe review. Hulde dat je er zo veel werk in hebt willen stoppen.

Ik heb zelf zo’n hook strap bandje. Ik vind de mate van elastiek wel fijn. Klopt het dat Erika’s MN straps een stuk stugger zijn?

1 like

Mooi verhaal chef! :+1:t2::sunglasses:

1 like

:joy:

:point_up_2:

Thanks guys!

3 likes

De ‘Vintage’ van Erika is een stuk minder stug als de rest uit haar assortiment. Dat is mijn eigen ervaring en dat schrijf Erika ook zelf:

The material is not as rigid as my other MN™ Straps but has loads of vintage character.

Volgens mij heeft @Zulu de Vintage niet meegenomen in het vergelijk. Dus dit moet je maar even van mij aannemen. :sunglasses:

De kwaliteit is ook iets beter dan de oude versie, slijtvaster en dus ook wat soepeler. De Vintage was tot de prijsverhoging ook duurder. (65 tegenover 50 euro). Nu is de Vintage ineens goedkoper, want die is dezelfde prijs gebleven, én ineens ook leverbaar in 3 breedtes. Voorheen alleen in 21mm. Nu in 20, 21 en 22mm. Verder lijkt er niks veranderd.

2 likes

Mooi stuk, goede review. Leuk dat dat wat je zou verwachten ook wel gewoon min of meer klopt.

Dank voor het uitzoeken en voor deze enorme lap tekst, waar overigens zeer goed doorheen te komen was. :+1:

1 like

Nee daar kan ik niks over zeggen. Het is wel haar enige “echte” militaire NOS webbing, dus ongetwijfelt dat die anders aanvoelt dan reproducties. Ik had nog getwijfeld om die te proberen, maar dan was NDC niet aan bod gekomen. Ik vond bijna voor 250 euro aan straps wel genoeg :joy:

2 likes

Is hier een linkje van? Weet niet zo goed welke dit is :slight_smile:

1 like

Als ik had geweten dat je er zo’n mooi verhaal aan zou wijden had ik je er wel even eentje opgestuurd, ter beoordeling. De 21mm gebruik ik sowieso niet meer.

@willemC, zie hier: klik.

2 likes

Held!

Edit: helaas niet mijn kleuren.

1 like

O, dat hoort zo? Fjieuw.

Ik moet om je lachen @Zulu. Vaak. Ik lees je advertenties ook altijd trouw. Niet uit koopzucht, maar om te glimlachen. Kijken, niet kopen in zijn oprechtste vorm.

9 likes