gelukscoach? klinkt intressant! misschien wel iets voor mij
Dit is dus mijn grote angst. Als klein pisventje had ik al duizenden hobby’s en kon er geen 1 houden. Inmiddels tik ik bijna de 30 aan en geniet al jaren lang van horloges. Al zeker van af mijn 15e geïnteresseerd in horloges en de schoonheid er van, mede dankzij die ouwe van me. Laatste jaren flink bezig geweest met uurwerken bewonderen en de techniek er van. Nu ongeveer een jaar bezig met oude vintage horloges een 2e leven te geven. Geloof me, ik ben nog een amateur maar heb al aan honderden euro’s uitgegeven omdat ik telkens weer wat anders nodig heb als ik weer een ander probleem tegen kom. En daar komt dus ook de angst vandaan. Gelukkig lees ik bemoedigende berichten over materialistisch denken en als maar meer willen…haha
Grappig, ik heb ongeveer hetzelfde! Sinds in mijn bb58 in een opwelling heb verkregen in ruil voor een doxa en stapeltje bankbiljetten draag ik nauwelijks anders. Tof ding van een merk met veel historie, niet te groot of te klein, mooie sluiting, lekker gewicht, goed af te lezen.
Het is natuurlijk nooit een “hobby” geweest, het is gewoon een ernstige gekte waar voor tot nu toe geen medicijn beschikbaar is
Cool, ik zit al best lang in fase 10.
Klopt! 3 zelfs: NA: MantaManta en een zee-egel
Grapje natuurlijk. Budget oprekken gaat je niet helpen vrees ik, want:
Je kan beter:
Ik herken wel wat punten hoor. Uiteindelijk ben ik nu tevreden met wat ik heb en merk doordat ik niet met nieuwe horloges/releases/opknappers via kringloop bezig ben, ik gewoon geniet van wat ik nu dagelijks draag. Misschien wel meer bewuster daardoor.
Alles wat er niet is, maakt ruimte voor wat er wel is.
Zo ook met horloges
Herkenbaar hoor! Heb regelmatig hetzelfde gevoel neem dan even een break en geniet van wat ik heb tot ik weer in het blauw kijk
Advies, neem een beetje afstand en geniet.
Hey kerel, ik ben weer terug bij de blauwe Squale… En idee is ook om terug te gaan naar de BB58. Hiervoor een aantal eruit want teveel geeft onrust, bah
Tja, ik moet zeggen dat er ook niet veel variatie zit in wat je laat zien.
Dit is een veel te weinig belicht voordeel van de bb58 en allicht vele andere tudors. Telt ook veel mee in mijn appreciatie van het horloge. Enkel mijn Panerai is nog net iets beter afleesbaar, maar die heeft z’n grootte dan weer mee.
Stoppen met flipper de Flip? Kies dan een black bay 54. Dat is een lekker tijdloos design waar je niet snel op uitgekeken bent. De band is ook goed verstelbaar (T-fit).
Hey Yannick, dat flippen van jou heeft me anders wel een prachtige SKX opgeleverd
Neem gewoon even de tijd, ik heb ook van die fases met hobbies. Niks moet alles mag, en als het nooit meer oppikt, who cares…
Probeer een stapje hoger in je budget, Omega , Tudor.
Ik heb ook die periode gehad na vele Seiko en Vostok mods.
En na alles gekocht te hebben wat er te vinden was. Nu ik er echt voor moet sparen geniet ik er meer van als het eenmaal zover is.
Voor mij werkt het goed of het voor een ander ook werkt blijft proberen.
De andere kant op werkt het ook. In een klein jaar 6 schitterende vintage horloges gekocht in de prijsklasse van 85-400 euro. Twee Omega’s, een Longines, een chrono suisse en een Franse skin diver. Elke ochtend weer kiezen wat ik uit m’n watchbox zou halen en de meesten kregen behoorlijk wat draagtijd.
En toen kocht ik een droomhorloge wat net iets duurder was dan de rest bij elkaar. En die Omega draag ik nu al een maand non stop. 2 keer een andere geprobeerd, 2 keer al op de dag zelf weer geswitcht. Als een kind zo blij met m’n laatste aanwinst, maar wat doe ik nu met de rest? En ga ik de jacht naar leuke, bijzondere pareltjes weer opstarten? Nu voelt dat nogal zinloos…
Da’s lang geleden! Leuk dat je het op het forum bent gebleven.
Probeer een Rolex voor list. Mocht de hobby toch ten einde zijn, dan lever je in ieder geval geen geld in.
Niet heel actief, maar ik kijk wel met enige regelmaat. Toevallig wel vandaag die Skx om mijn pols!
@Mipnick
Het hebben van een burnout is geen uitzondering en geen schande meer hoor, tegenwoordig.
Doe het gewoon eens lekker rustig aan. Geniet van die paar horloges die je (nog) hebt. Niks kopen, niks opzoeken, niks flipperen, gewoon een horloge dragen zoals de meeste gewone mensen doen. Doet er niet toe welke, hij hoeft 't niet eens echt te doen. Als je wil weten hoe laat het is kijk je op je telefoon.
Tegen de tijd dat het echt weer ondragelijk gaat kriebelen ga je:
- eerst je zegeningen tellen.
- daarna je geld tellen
- dan eens rustig nadenken wat voor horloge je nu an al die tijd eigenlijk ècht mooi vind.
- vaststellen dat je misschien nog een poosje moet sparen en dus nog niks kopen.
- vaststellen dat sparen meer rust geeft dan kopen.
- als je zo ver bent zonder stress dat ène horloge kopen dat je altijd al graag had wollen hebben.
- daarna minstens één jaar niks meer kopen, niks meer ruilen, niks meer iets anders zoeken.
- gewoon genieten.
- zen…
Als er dan toch nog niks helpt, dan zit er niks anders op dan heftig aan de medicatie te gaan:
Daarvoor heb je dan wel weer zo’n ding nodig:
Sterkte!