Het horloge en zijn verhaal-2, een NA incl moment van bezinning

Nou, zet ‘Heather’ van The Carpenters maar weer aan want Guapo heeft weer wat moois gekocht… :smiley: https://www.youtube.com/watch?v=gUr2KoWPhOk

Wat er aan vooraf ging

Na een meermalige blik op de horlogecollectie afgelopen jaar en feit dat ik regelmatig in huis een horloge kwijt was en ik deze niet eens miste kwam ik tot de conclusie dat er echt wat horloges verkocht moesten worden. Welke dat gingen worden was nog niet eenvoudig want op de één of andere manier vind/vond ik al mijn horloges wel wat hebben. Aan de andere kant, ik heb ze natuurlijk niet voor niets ooit gekocht. :smirk:

Als eerste gingen de horloges weg waar ik het minste mee had, te weten de Oriënt Day Date, Raketa Copernicus en de Luch Einzeiger . De verkoop van de Seiko 5 Sports SNDG en de Seagull 1963 deed al wat meer pijn. Maar de spaarpot voor aanschaf van een nieuw horloge schoot niet echt op met zulke bedragen dus ook de wat exclusievere (lees duurdere) exemplaren moesten er aan geloven. Achtereenvolgens gingen de Pellikaan HFLE 2019, de Junghans Chronoscope en de Helson Skindiver de deur uit. Daarna nog de prijs-kwaliteitslievelingen: een CWC Military en een Oriënt Bambino . En als laatste mijn Seiko Premier Chronograph . Niet mijn mooiste horloge maar wel mijn eerste serieuze exemplaar, aangeschaft in 2008 (time flies…).

Collectie in categorieën

Bij het uitdunnen van de verzameling (bij welk aantal mag je daar ook alweer van spreken?) komt er natuurlijk ook de gedachte voorbij uit wat voor exemplaren de toekomstige collectie zou moeten bestaan. Voorlopig zou die opgebouwd moeten zijn uit de volgende 3 categorieën:

  • Dagelijkse dragers
  • Betaalbaar vintage
  • Eigenlijk te duur (maar ja yolo… :face_with_hand_over_mouth:)

Dagelijkse dragers zijn de bekende beaters als Seiko SKX007, Seiko BFK, Vostoks en de Victory INOX. Maar ook mijn dagelijkse (voorheen kantoor)klokken als de Tissot Visodate en Nomos Club. Gewoon horloges die ik regelmatig draag en waarbij ik niet nerveus word van een tikje of stootje.

Voor betaalbare vintages heb ik eigenlijk altijd al een zwak gehad en ook al eerder een topic over aangemaakt Betaalbare vintage classics

De categorie ‘eigenlijk te duur’ is een categorie die andere calvinistische horlogeliefhebbers wel herkennen; je vindt een horloge mooi maar eigenlijk ook te duur. Omdat het tenslotte maar een horloge is. Of beter gezegd; je kunt bijvoorbeeld voor hetzelfde geld je vrouw blij maken met een paar nieuwe gordijnen of een schemerlamp. Of er iets anders nuttigs mee doen. Mijn Omega Globemaster is er één uit deze categorie. Een prachtig horloge maar het kost een paar knaken.

Met de verkoop van de boven vermeldde exemplaren was het spaarpotje leuk gevuld. Ik mocht dus van mezelf een ‘nieuw’ horloge aanschaffen in de laatste categorie. Ik had wat twijfels welke dat moest worden maar obv jullie adviezen of wellicht beter gezegd een bevestiging van mijn gevoel Wat vinden jullie? Omega Speedmaster of Tudor? heb ik gekozen voor een Speedmaster. Om precies te zijn een Omega Speedmaster Professional met hesalite en stalen band. Een heel mooi horloge. En een terechte klassieker.

Het opvallende is eigenlijk wel dat ik de Speedmaster voorheen maar een saai horloge vond. Je ziet ze hier op het forum zo veel voorbij komen dat het speciale er vanaf gaat en je op een gegeven moment niet meer ziet hoe mooi die eigenlijk is: een mooie chrono met een prima formaat. Een ‘all black’ met witte elementen. De 3 zwarte subdials in de zwarte wijzerplaat is natuurlijk een prachtig element. En verder is het horloge gewoon heel mooi in balans. Nou ja, jullie zien ‘m hier zo vaak voorbij komen dat jullie wel weten wat ik bedoel… :sunglasses:

En nu

Is er nu rust in de tent? Eigenlijk niet. Ondertussen heb ik alweer andere begerenswaardige horloges voorbij zien komen zoals de Seiko Monaco (7016 / 5001), de Doxa Sub300 en Meistersinger Metris. Dus er blijft altijd weer iets anders lonken.

Daarnaast heeft de aanschaf van de Speedmaster nog niet echt geleid tot veel meer tevredenheid over de collectie. Alhoewel het dus een prachtig horloge is, is het toch gewoon maar weer een extra horloge. Het lijkt dus weer eens tijd om naar mijn horloges te kijken en te bepalen wat ik wil. Voorlopig ben ik er nog niet uit wat ik wil en lijkt op horlogegebied dit even de overhand te hebben https://www.youtube.com/watch?v=33QV58_q6j8

:wink:

61 likes

Ah je hebt hem :ok_hand:t4:

Nee, een van de weinige horloges die ik áltijd mooi blijf vinden.

Goede keuze, veel plezier :partying_face:

1 like

Mooi verhaal!!!
En goede keuze!

1 like

Proficiat! Herkenbaar verhaal! Binnenkort komt mij Raketa ook te koop.

1 like

Ook een Copernicus?

1 like

Ja! Interesse?

2 likes

Nah, ben blij dat ik m kwijt ben… :wink:

1 like

Gefeliciteerd :ok_hand::+1:

1 like

Gefeliciteerd man. Speedmaster altijd goed. :ok_hand:t3:

1 like

Gefeliciteerd, misschien een beetje standaard maar wel een mooie standaard.
Het moet iig makkelijker kiezen zijn in de ochtend. Hoeveel horloges had je eerst en heb je nu? Ik heb het enigzins andersom gedaan: eerst een (veel te) duren horloge aanschaffen en dan toch de rest verkopen, van 9 horloges nu naar 4 gegaan (+3 quartzen die ik niet kan verkopen maar ook amper draag). Kom nu wel achter dat de balans weg is, daar moet ik dit jaar eens naar gaan kijken. Ben eigenlijk wel tevreden met het aantal, dus 1 erin is 1 eruit. Hoe is dit nu bij jou?

1 like

Proficiat. Het blijft een fijn horloge!:ok_hand:t3:

1 like

Mooi horloge :+1:

Je NA topic heeft wel echt de oude @anon50762135 sfeer, de hint naar het blauwe deel zit el al in :rofl:

2 likes

Dat kan kloppen, @guapo is een discipel van het eerste uur. Volgens mij komt de helft van zijn verzameling bij mij vandaan zelfs. :joy:

2 likes

De Sub en de Speedmaster zijn de 2 meest iconische horloges die er zijn. Je ziet ze (te) vaak maar als je er dan weer eentje om hebt weet je ook waarom…

1 like

Dank allen!

2 likes

Gefeliciteerd, staat je goed :+1:

1 like

Hah, wat een leuk herkenbaar verhaal! Ik vind hem nog steeds saai en het model doet me weinig, maar feit blijft wel dat het een uitermate mooi klassiek horloge/model is.
Veel plezier gewenst van deze Speedmaster tijdens het overpeinzen :grinning:

1 like

Bekijk 'm nou nog eens één keer goed :wink:

1 like

Dat valt dus tegen. Ik draag net zo graag deze Speedmaster als mijn Seiko Pogue of mijn Tissot Sideral (om maar wat te noemen).

Veel…

Iets minder veel… :blush:

1 erin en minimaal 1 er uit. Maar eigenlijk mogen er nogal wel een aantal extra weg.

Welke was dat?

1 like

Zo herkenbaar maar ook zo’n mooie NA! Geniet ervan, zo lang het duurt. Veel draagplezier! :ok_hand:

1 like