Zonder dat de klanten of de buitenwacht er veel van heeft gemerkt, hebben zich achter de deuren van het atelier van Christiaan van der Klaauw belangrijke veranderingen afgespeeld. Veranderingen die de (merk)naam “Christiaan van der Klaauw” (CvdK) voor de lange termijn voort zullen laten bestaan.
Omdat we nieuwsgierig geworden waren naar de veranderingen, en wat voor gevolgen dit voor de toekomst van het merk zal hebben, vroegen we om een afspraak met Christiaan. “We”, dat zijn Johnsr en Nivelacuso (Hans Mennink). Op maandag 1 maart bezochten we het atelier, aan het Business Park Friesland-West 47 te Nijehaske.
Klaar voor de toekomst:
Christiaan is onlangs 66 jaar jong geworden, en hij was al langere tijd op zoek naar opvolgers. Er was interesse van verschillende kanten, en er hebben ook gesprekken met verschillende partijen plaatsgevonden. Dit heeft geleid tot de huidige nieuwe bedrijfsstructuur waarin Christiaan zelf nu nog aandeelhouder is voor 40%, en waar drie andere aandeelhouders zijn toegetreden tot de bedrijfsvoering. Elk van de drie nieuwe aandeelhouders hebben hun sporen reeds verdient op verschillend gebied.
De drie nieuwe mensen achter de schermen zijn:
Daniel Reintjes, Sander Franken, en Maurice Doppert. Met deze drie namen is het bedrijf verzekert van inbreng van voldoende kennis en kapitaal.
De komende jaren zal het belang van Christiaan in het bedrijf afgebouwd worden.
De komende jaren blijft Christiaan “het gezicht” van het bedrijf, en zal hij zich bezighouden met het bedenken, uittekenen, en berekenen van nieuwe astronomische complicaties.
Je kunt spreken van een nieuwe start voor het bedrijf, en het ambitieniveau is hoog, heel hoog.
Een nieuw business model wordt op dit moment uitgerold. Duidelijk is dat het merk CvdK veel meer dan nu het geval is op de internationale toer gaat. Christiaan: “Nederland is een speldenkop als je het op wereldschaal bekijkt. Onze producten zullen op den duur op alle strategische lokaties ter wereld verkrijgbaar zijn. Dubai, Parijs, Monaco, Cannes, Las Vegas, dat soort locaties.”
Er wordt druk gesleuteld aan een hele nieuwe website. Een eerste aanzet daarin is reeds gegeven Op de vernieuwde website www.klaauw.com is de nieuwe uitstraling al te zien. Met het nieuwe logo. Ook het URL adres van de website heeft een internationaler tintje gekregen met een dotcom op het eind.
Christiaan: “ Het oude logo (voorstellende een vogelklauw) was internationaal niet aansprekend. In Nederland konden de mensen de connectie Klaauw/vogelklauw wel leggen, maar dat gaat internationaal gezien niet lukken. Het nieuwe logo zal internationaal aanspreken. De zonnestralen geven de connectie met de Astronomie weer, en het mooie is dat de uiteinden van elke zonnestraal toch nog een klauw te zien is.”
De tekst van de website is nu nog alleen in het nederlands, maar zal ook in het engels beschikbaar komen. Er komt een nieuwe catalogus, en die zal ook via de website te downloaden zijn.
Christiaan laat me een eerste concept exemplaar van de catalogus zien. De uitstraling is luxe, en er staan een aantal fraaie verassingen in, waarover later meer.
Christiaan vervolgt: “We maken nu alleen nog maar horloges met astronomische complicaties, beginnend bij de vertrouwde Ariadne met een maanstandaanduiding (met Valjoux 7751 uurwerk). We stoppen met de productie van alle horloges zonder astronomische complicatie.”
Ik denk dat dit een zeer goede beslissing is… immers Christiaan van der Klaauw = Astronomische Complicaties. Hiermee onderscheidt hij zich van de andere merken.
Het productaanbod:
Het productaanbod is opgedeeld in drie productcategorieën:
Het topsegment bestaat uit de Collection of Astronomical Masterpieces, en zal bestaan uit de modellen Astrolabium, Planetarium, Venus, en Eclips. Deze modellen zullen alleen nog maar in edelmetaal te verkrijgen zijn (ook in Platina) Op den duur zullen in deze modellen alleen nog maar de “nieuwe” AS1151 uurwerken in verwerkt worden. Ook hierop kom ik later uitgebreid op terug.
Daarnaast is er de Collection of the Stars, bestaande uit de modellen Mondial, Satellite du Monde, Real Moon en Ariadne. Deze modellen zullen ook in staal leverbaar zijn.
Bovendien zijn er nog de modellen van de Collection of the Atelier. Dit kan elk model zijn die op speciale bestelling gemaakt zullen worden. De klant kan zelf bepalen hoe het horloge eruit gaat zien, en kan elk horloge naar eigen inzicht (binnen bepaalde grenzen) individualiseren. Wel tegen meerprijs, overigens.
Christiaan vult aan: “Ieder model krijgt zijn eigen, unieke rotor”, en hij laat enkele schetsen zien met aan de achterkant werkelijk prachtige rotors. Zo is de rotor van het Planetarium voorzien van alle Planeten, en is er een prachtige maan verwerkt in de rotor van de Eclips. Heel indrukwekkend om te zien.
Het feit dat de rotor nu in eigen atelier gemaakt wordt betekend niet dat de rol van Jochen Benzinger uitgespeeld is. Hij maakt nog steeds de wijzerplaten voor het model Ariadne. Hier is zijn werk te zien op twee wijzerplaten. Een met het oude logo, en een met het nieuwe.
Nieuwe modellen:
In de nieuwe catalogus (die voor Baselworld 2010 klaar moet zijn) staan tot mijn verbazing drie horloges die volledig nieuw voor mij waren. Twee daarvan zijn verregaande doorontwikkelingen van bestaande modellen (Real Moon, en Orion), en een geheel nieuw model, de Retro Moon, met een retrograde maanstandaanduiding.
Nieuw model Retro Moon
Het model Orion wordt voorzien van een heus Planisphere, die tegen de klok in zal draaien, en de sterrenhemel zal tonen.
De Real Moon tenslotte heeft een geheel ander uiterlijk gekregen, met dezelfde type wijzerplaat (Adventurine) als het model Venus.
Maar er zit nog meer in het vat. Eenmaal achter zijn bureau liet Christiaan schetsen zien van een nog nieuw te ontwikkelen model, wat wederom een hoogtepunt beschouwd kan worden. Helaas mag ik er nu nog niets van zeggen, maar de eerste onderdelen zijn al gemaakt, en het ziet er werkelijk veelbelovend uit. De berekeningen van de hele tandwielentrein van de unieke complicatie komt uiteindelijk uit op het getal 366…
De Meester aan het werk met dat wat hij het liefste doen; het bedenken en uitwerken van astronomische complicaties.
De nieuwe motor: AS 1151
CvdK wil minder afhankelijk worden van de monopolistische trekjes van uurwerkgigant ETA. Een bedrijf rest dan drie mogelijkheden; men ontwerpt en bouwt een eigen in-house uurwerk (en wordt zodoende een manufacture), of men gaat op zoek naar een andere producent die uurwerken maakt, of men gebruikt uurwerken uit het verleden, die nu niet meer geproduceerd worden (ik noem ze historische uurwerken) CvdK heeft voor de laatste oplossing gekozen, men heeft een aanzienlijk aantal NOS AS1151 uurwerken weten te traceren. Dit uurwerk dient in het vervolg als motor en aandrijving voor de topmodellen.
een nog onbewerkt AS 1151 uurwerk. Het rotorgedeelte is verwijderd voor een goed zicht.
De A.Schild 1151 is een automaat met 28800 halfomwentelingen per uur. De rotor windt naar 1 kant toe op, waarmee de rotor een vrije loop heeft in de andere richting. Dit resulteert in een wobble, die we ook kennen van b.v. de Valjoux 7751.
Ik heb weinig informatie op het internet kunnen vinden op het Internet. Als iemand aanvullende informatie omtrent dit uurwerk heeft, ik hoor het graag.
Door het feit dat de rotor naar 1 kant toe opwindt, plus dat er extra energie afgenomen wordt door de complicaties die op het uurwerk komen, is er speciale aandacht besteed aan de rotor. Die rotor is werkelijk geweldig om te zien, maar ook om hem in aktie te zien.
De rotor is opgebouwd uit drie lagen, waarbij de bovenste laag voorstelt het nieuwe logo van CvdK. Om de rotor nog wat extra massa te geven draait er onzichtbaar in het eindproduct onder de rand van de achterkant nog een paar millimeter extra mee.
Een bewerkte AS1151 is zichtbaar via de saffierglazen achterkant.
Op deze foto zien we enkele halfbewerkte rotors van de AS1151. We zien twee van de drie lagen van de uiteindelijke rotor. Duidelijk is ook te zien dat de rotor groter is dan de rotor zoals we die in het eindproduct zien.
Het AS1151 wordt helemaal onder handen genomen. Horlogemaker Holke Dijkman leidt ons rond door de werkplaatsen en laat uitgebreid zien welke extra bewerkingen en aanpassingen er allemaal nodig zijn voordat het uurwerk gebruikt kan worden. Holke is zeer enthousiast over de nieuwe uurwerken, en de mogelijkheden die deze biedt.
Holke Dijkman vertelt enthousiast over de oplossingen die bedacht zijn voor toepassingen van het AS1151 uurwerk.
Hier de controller bij de nieuwe machine. Nieuwe machines zijn nodig om het vele extra werk dat nu in het atelier gedaan wordt te kunnen uitvoeren. Er zullen nog meerdere machines volgen.
15:30 uur Tea-time
iedere dag om precies 15:30 uur komen de medewerkers in het keukentje bij elkaar en worden de lopende dingen van de dag doorgenomen.
Op dit moment zijn er, behalve Christiaan, twee horlogemakers, en twee instrumentenmakers in dienst.
De medewerkers van CvdK aan de tee-tafel: vlnr Holke Dijkman, horlogemaker. Gregory, instrumentenmaker. (Naam verwijderd). Paskal, horlogemaker. En Christiaan zelf.
Maar er komen nog twee medewerkers bij. Een horlogemaker en een instrumentenmaker.
Dat moet ook wel, want er wordt nu zoveel meer binnenshuis gemaakt.
Juist op de dag van ons bezoek was het de eerste werkdag van Gregory, die een opleiding tot instrumentmaker heeft gevolgd. Gregory kon meteen aan de slag om te werken aan de Planisphere die voor de nieuwe Orion gebruikt zal gaan worden.
Ook komen er nog meer nieuwe machines om de extra werkzaamheden die nu binnenshuis gedaan worden te kunnen uitvoeren.
Christiaan:”We streven naar de kwaliteit die op gelijke hoogte staat als die van Lange & Söhne.”
Prijsstelling:
Welke gevolgen heeft het doorvoeren van het nieuwe businessmodel voor de prijsstelling van de horloges? Die zullen in ieder geval hoger komen te liggen. Deze prijsverhoging heeft tweeërlei oorzaken; enerzijds het doorberekenen van de extra kosten die verbonden zijn aan het vele extra werk dat nu in eigen atelier plaats vindt, anderzijds zal ook de marge voor de wederverkoper omhoog gaan. Dit is nodig om het product wereldwijd op strategische locaties aan te kunnen bieden. De definitieve prijslijst zal op Baselworld 2010 bekend worden gemaakt.
Conclusie:
Ik was zeer onder de indruk van het enthousiasme van alle medewerkers en ook van Christiaan op de nieuwe ontwikkelingen.
De horloge- en instrumentenmakers hebben een extra uitdaging en zullen meer en meer hun eigen inzichten kunnen verwerken.
Christiaan kan het gefaseerd rustiger aandoen, en hoeft zich niet meer bezig te houden met zaken die alleen maar afleiden van hetgeen waarin hij excelleert, namelijk het bedenken en ontwerpen van astronomische complicaties.
Door alle veranderingen hoeven huidige bezitters van een CvdK horloge (of klok) zich geen zorgen te maken, de producten zullen ook in de toekomst geserviced kunnen worden. Dat is een belangrijk gegeven.
Het is een goede zaak dat er alleen nog maar horloges met astronomische complicaties verkocht zullen gaan worden. Dat is namelijk waar het allemaal om draait (om maar eens in astronomische termen te blijven), en dat is ook waarmee een merk als CvdK zich kan onderscheiden.
Nederland zal niet meer de focus-markt zijn. De hele wereld is het nieuwe afzetgebied.
Het zal voor Christiaan een hele geruststelling zijn dat hij weet dat zijn levenswerk veiliggesteld is, dat er voldoende kennis en kapitaal voorhanden is, en dat zijn naam en producten nog tot in lengte van dagen om menig pols en in menig huiskamer te horen en te zien zal zijn.
Ik zou zo zeggen, het wordt nu tijd voor een Christiaan van der Klaauw museum.
Hans Mennink
maart 2010