Het grote 'Dress watch' topic.

Eerder deze week had ik er ook een topic over het Instagram, ik ben ook erg benieuwd naar de meningen hier.

Zelf ben ik fan van handopwinders met mooie uurwerken, kleine seconde op een lederen band. In de horlogewereld worden dit vaak ‘dress watches’ of ‘dressers’ genoemd.
Als ik deze horloges (b.v. de Vacheron of de Reverso) post krijg ik geregeld reacties of berichtjes van mensen die zoiets zeggen als; ‘Ik vind het een prachtig horloge maar ik draag nooit een pak’ of ‘Ik weet niet of ik een dress watch zo vaak ga dragen’

Terwijl als ik de Submariner post, dan lees ik nooit reacties als: ‘gaaf horloge maar niets voor mij want ik duik nooit’ of ‘Mooie Explorer. Helaas beklim ik nooit bergen…’

Zelf draag ik nooit een pak en ben ik eigenlijk nooit “dressed up” toch draag ik met alle plezier deze horloges. Sterker nog, als ik onze huidige levensstijl bekijk dat past een “dress watch” waarschijnlijk beter dan een duiker dit 300 meter onder water kan.

Ik vind de terughoudendheid t.o.v. deze horloges echt super jammer, want als je even verder kijk dan de geijkte sporthorloges dan is er zoveel moois te ontdekken, vaak voor hetzelfde geld (of mindah!).

Wat vinden jullie?


195 likes

Dat zo’n vetertje om de pols afbreuk doet aan je horloges.

Verder, dress watches kunnen altijd! Ik vind het ook cool bij een shirt.

78 likes

Ik vind dressers prachtig.

Onzin dat ze alleen onder een ‘pak’ gedragen kunnen worden. Kan toch echt in meer situaties cq bijna altijd.

Draag ze ook gewoon met polo/tshirt/trui aan.

En mbt de Reverso vroeger toch echt een sportswatch turned dresser tegenwoordig. :upside_down_face:

7 likes

Eens met @HanDavinci.

Als je moeite neemt om kleren aan te trekken kun je een dresser dragen. Dus eigenlijk altijd.

Een duiker kan prima bij de casual en blote bast, voor het geval je als James Bond in een boot moet duiken en als je eigenlijk gewoon een mietje bent omdat je bang bent voor regen. Dingen die een echte man niet tegenkomt in het dagelijkse leven dus.

5 likes

Vintage dresswatches zijn mijn favoriete categorie horloges, maar in de vrije tijd grijp ik toch snel naar iets op het toolwatch spectrum.

Op kantoor, vintage 34.5mm Constellation for life.

11 likes

Die bewaar ik altijd voor m’n vrouw…

Dit is dus precies wat ik bedoel! Vroegah hadden de meeste gewoon één horloge, op een leren bandje.
Die hoorde je ook niet klagen dat ze niet het gras konden maaien met een handopwinder.

5 likes

Ik draag graag dresshorloges, ook op dagen dat ik wat minder formeel gekleed ga. Wat tegenwoordig nogal vaak het geval is.

Het is wat mij betreft meer de combinatie die je draagt. Onder een nette trui of overhemd staat het perfect.

Daarnaast vind ik zo’n VC als jij hebt nog best best sportief, dus daar kun je sowieso alle kanten mee op.

55 likes

Dressers zijn gewoonweg ‘fijnere horloges’ in alle opzichten.

Passen dus ook beter bij de ene persoon dan bij de andere.

Toepassing is vervolgens ook een dingetje. Ik weet niet of ik met een gouden dresser op leer zou gaan zwemmen (of überhaupt mee naar het strand zou gaan).

Maar hoe dan ook ik ben fan van ‘de fijnere horloges’!! Groot fan en draag ze zo vaak als mogelijk.

Shirt? Sneakers? Kapotte spijkerbroek?


Het kan allemaal! Heerlijk

18 likes

Ik deel dit volledig… Denk dat een compacte dressy optie vaak erg complimenteus kan zijn.

Denk wel dat veel mensen de robuustheid van een diver of mountaineer wel kunnen waarderen en dat dresswatches vaak wat minder robuust zijn gebouwd. Echter in de meeste dagelijkse activiteiten volstaat een saffier glas al wel als voldoende bescherming.

1 like

Van de horloges die je laat zien? Geen twijfel … WOW! :heart_eyes:

Die zou ik any hour of the day dragen, hoewel ik zelf toch eerder een duikhorloge koop en een dresser (die ik wel heb) bewaar voor een speciale gelegenheid. Waarom? Ik heb eigenlijk geen idee. Dat een dresser alleen voor een pak zou zijn en een duikhorloge bijvoorbeeld niet zou kunnen, daar ben ik niet zo van. Als je blij bent met welk horloge dan ook, lekker dragen bij welke kleding(stijl) dan ook. Ieder zijn smaak, ieder zijn plezier!

3 likes

Ik vond mijn dresser ook heel goed staan bij een trui hoor. Ben echt blij dat ik nu een mooie van goede kwaliteit heb (GS) om mijn toolwatch mee af te wisselen.

2 likes

En toch…

  1. dressers zitten vaak op een leren strap, en die draag ik niet als ik weet dat ik ga zweten of potentieel ga zweten;
  2. een tooler met gebruikssporen wordt enkel mooier, een dresser met veel diepe krassen/butsen? No thanks. En laat dressers nu vaak gepolijst afgewerkt zijn, maw extra kras-gevoelig.

Als je keuze hebt, wat vaak zo is voor horloge-freaks, dan neem je toch snel een tooler dan? Akkoord, de tijd die je spendeert met een dresser om zal dan misschien wel (erg) beperkt worden. Die horloges zijn nu éénmaal minder veelzijdig.

3 likes

Ik draag ook rustig een dress watch als ik met een trainingsbroek op de bank hang. Kan mij wat schelen. :innocent:

20 likes

Ik vind een dresser bij een shirtje meestal goed gaan. Een sporthorloge bij een pak vaak niet.

Een dressy horloge is dus best veelzijdig. En een DJ op staal is allesbehalve een dresser natuurlijk @Gosz.

Zit nu te denken: moet ik die GS van @HanDavinci maar overnemen dan?

7 likes

Ik heb ze juist allemaal weg gedaan. De IWC Portegiser 7 days als laatste. Draag alleen nog maar stalen sport horloges, zeker nu ik nooit meer een pak aan heb vanwege thuiswerken. Misschien over een paar jaar weer in een andere fase van mijn leven. We’ll see

2 likes

Ben het helemaal met je eens
Wat je hier op tafel legt is echt wel “buiten categorie”
Persoonlijk heb ik ook steeds minder met staal/staal
Zal de leeftijd wel zijn :wink:

2 likes

Helemaal mee eens, een dress watch kan wat mij betreft (bijna) altijd.

Mocht je nu aan het verbouwen zijn of een “ruige” baan hebben dan snap ik dat je voor dagelijks eerder een duiker koopt.

Voelt voor mij dan toch iets robuuster en een goed excuus om een mooie dresser voor het weekend te hebben!

2 likes

Terug naar af Tom met Han’s GS
Niets verkeerd mee, integendeel :wink:
Ik vind dit een hele mooie GS
Helaas is 37mm echt te klein voor mijn 20+cm pols

3 likes

Lekker dragen wat je mooi vindt op de eerste plaats :+1: Ik ben ook in bezit van meerdere dress horloges en werk in een industriele sector. Dan draag ik wel een casio op werk maar in de weekende gaat de datejust om of een andere dresser. :grin: in iedergeval draag waar je je goed bij voelt en less is more :stuck_out_tongue_winking_eye:

3 likes

Wat noem je een dress-horloge? Zelf heb ik een hekel aan die dingen. Draag ze nooit, heb er ook geen. Alles hieronder heeft of een datum, of lume en soms een stalen band. Dus zeg me eerst maar eens welke als gekleed mogen worden gezien, dan ga ik antwoorden:










De ene handopwinder die ik had is pleite. Deels omdat ik de kleur moeilijk vind bij m’n eigen huid, maar zeker ook deels omdat 30m WR nogal breekbaar is:

Maar ook dat zou ik geen dress watch noemen. Sterker nog, misschien wel minder dan die hierboven.

Kortom: Ik vind simpele, geklede horloges mooi. Dat wel.

17 likes