HF Vraagbaak: Alles over veren en verenwinders

Ja je kunt het vaak wel voelen, maar dan moet je wel heel geconcentreerd opwinden; op een gegeven moment voel je dat de weerstand verandert; Als de veer gaat slippen voelt dat vaak een beetje schokkerig, en ook het geluid verandert wat. Maar dat is bij elk uurwerk weer een beetje anders.

De tip dat je automaten beter niet met de hand kunt opwinden is eigenlijk een beetje veroorzaakt door eta. De eta automaten hebben een beetje een knullig handwindsysteem wat niet bedoeld is om vaak te gebruiken. Veel andere uurwerken zijn gewoon handwinders met een automaatbrug erop, dus daar geldt dat volgens mij minder voor.

Wat overigens wel het geval is bij de meeste automaten is dat de raderen van de automaatbrug mee draaien bij handmatig opwinden, en doordat de overbrenging nogal groot is draaien die erg hard bij handmatig opwinden. Mogelijk dat als je dat vaak doet dit extra slijtage met zich mee brengt.

2 likes

Dank je Erik, ik begrijp je observatie. Volgens mij hebben we het hier over een hele vroege innovatie! Een vakman die bij gebrek aan de juiste veer een oplossing vond!

Ik weet ook niet hoe officieel deze oplossing is, maar ik heb een keer een voorraadje NOS veren gekocht en daar zit ook een hele zak vol van zulke losse sleepstukken tussen:

1 like

Dat komt overeen met mijn ervaring, ik werk voornamelijk aan heel oude polshorloges en ben dit vaker tegengekomen. Mogelijk was dit vroeger toch gebruikelijk. Toch een leuke hack en je kan zelfs een sleepstuk maken van een oude veer, als je die binnenstebuiten gebruikt.

2 likes

Die indruk krijg ik inderdaad ook. Mogelijk dat de oudere generatie horlogemakers hier nog uitsluitsel over kan geven. :blush: :blush:

1 like

Graag maak ik, als TS, hierbij van die gelegenheid gebruik om een fantastisch Topic van een poosje geleden nogmaals onder de aandacht te brengen. Veren, winders en alles wat daarvoor en daarna komt kijken! Verplicht leesvoer voor de serieuze horlogemaker (in spé)!

2 likes

Grappig om dat terug te kijken. Was geloof ik het eerste volledige horloge dat ik heb geserviced, na twee oefenwerkjes. Heb een hoop bijgeleerd sindsdien, en er valt nog steeds zat te leren :sweat_smile:

1 like

Ik was zwaar onder de indruk van je Topic (en de resultaten)! Ik heb nog heel wat stappen te doorlopen als ik eerlijk ben! :kissing_heart:

1 like

Ik ook hoor; hangt er ook van af wat je allemaal zelf wilt kunnen. Ergens houdt het op, maar ik probeer die grens wel steeds een beetje vooruit te duwen. Ik zit nu met een Tissot zakhorloge uit 1896 met een afgebroken tap van het seconderad. Onderdelen nergens te vinden dus dat moet gerepareerd; hoe ga ik dat aanpakken? Of besteed ik het toch maar uit :thinking:

1 like

Wow…

1 like

Hoi Jeroen, collega sleutelaar @lassale heeft mij op dit spoor gezet. Ik heb er een paar besteld en hoop dat ze ooit (heb een paar ervaringen met ome Ali) aan komen. Wellicht is het ook iets voor jou en andere horlogemakers!

2 likes

Gewoon een nieuw asje zelf draaien

2 likes

Inderdaad; alleen hoe bevestig je dat aan het tandwiel; dat wordt nog het lastigste. Moet ik zien een gaatje te boren op de plek van de oude tap en hem dan daarin persen. :thinking:

1 like

Jij wilt het oude asje behouden en een gaatje boren waar de tap afgebroken is en dan een stukje tampon staal in het gaatje persen of lijmen , zo heb ik het ook wel eens gedaan, op die manier is het wel het veiligst, want nieuwe asjes draaien is meestal geen probleem, maar om de oude tandwieltjes of iets anders daar weer aan vast te klinken/ maken is een ander verhaal, zeker als je het oude moet hergebruiken. Maar als ik je berichtjes zo lees, heb ik er toch wel vertrouwen in dat je het gaat maken, Je heb er een beetje schrik voor, maar het gaat je lukken, en het komt helemaal goed groetjes

3 likes

Ja, sorry dat ik het zeg maar een verenwinder dat is niks voor mij, ik gebruik nooit een verenwinder, dat duurt mij te lang, die ondingen, Maar op de horlogemakers school is het verplicht om een verenwinder te gebruiken.

4 likes

Mee eens, ik denk dat het gebruik van een verenwinder grotendeels een paradigma is.
Ik gebruik bij voorkeur nitryl handschoentjes tegen snijwonden maar vooral voor goede grip.

3 likes

Het is denk ik ook een beetje persoonlijke smaak; In principe vervorm je een veer bij het handmatig in de ton zetten op ongeveer dezelfde manier als bij het eruit halen, dus een probleem zou het niet meteen moeten zijn volgens mij.
Ik doe het zelf wel altijd met een verenwinder, Als je er een beetje handigheid in hebt gaat het prima. Vooral automaatveren vind ik met de winder veel makkelijker dan met de hand. Alleen bij zakhorloges doe ik het met de hand omdat ik geen verenwinder heb die daarvoor groot genoeg is. :grin:

Waar ik een enorme hekel aan heb is het plaatsen van een nieuwe veer direct uit het aluminium ringetje in de veerton. Is bij mij te vaak mis gegaan. Ik druk hem daarom vaak eerst vanuit dat ringetje in de verenwinder, en van daaruit pas in de veerton.

1 like

Precies; en het lijkt erop dat het rondsel een geheel is met het asje, dus dan moet ik ook een nieuw rondsel gaan maken; dat is voorlopig even een brug te ver :sweat_smile:

Oei, dat ben ik wel eens meer tegen gekomen, toen heb ik de as uit het rondsel geboord, maar dan moet je ook een nieuw asje draaien, koste mij wel wat boortjes dat uitboren, want ik durfde het niet zacht te zetten, Misschien is het mogelijk om dat onderdeel toch ergens te pakken zien te krijgen, want daar zitten nog veel verzamelaars die dat ongetwijfeld hebben zitten, Hier op het forum heb ik eens een foto gezien met allemaal binnenwerken van zakhorloges een doos vol, je kan maar geluk hebben.
Misschien een nieuw topic maken over deze zoektocht

2 likes

Hebben jullie voorbeelden hoe je asjes, rondsels maken?

1 like