Hoe belangrijk vind je dat mensen zien wat je draagt

Mooie foto van de Celsus! Haha forumslet, nou ja “1 previous careful forumowner” :wink:

1 like

Kop, hamer.

Het artikel is geschreven door iemand “in the watch industry media”, oftewel een PR man wiens taak het is een bepaald artikel of een merk te promoten. Een artikel uit een industrie die valt en staat met “brand recognition”. Dat promoten doet’ie goed hoor, daar niet van. Maar de inhoud is net zo afgezaagd als de stelling dat een stilstaand horloge twee maal per etmaal exact de juiste tijd aangeeft. En er dan een poll aan hangen… alsof de drijfveren van de consument in deze sowieso niet al tot de bodem toe uitgezocht zijn.

Ik denk dat het een spectrum is, maar dat iedereen het toch leuk vindt als iemand zijn of haar horloge opmerkt. Zelfs de mensen die subtiele klokjes van een niche merk dragen zullen het op prijs stellen als iemand ze naar hun horloge vraagt, zijn trots op wat ze dragen en vertellen er graag over. Dit is natuurlijk volstrekt anders dan niet-horloge kenners die een yellow gold rolex dragen om op te vallen, maar deels is er wel overlap. Ik denk dat mensen die zeggen dat het puur voor zichzelf is, zichzelf voor de gek houden.

2 likes

Maakte laatst iemand een compliment voor zijn Rolex Millgaus, de man was aangenaam verrast, en hoewel hij dat horloge al jaren droeg was ik de eerste die dit opmerkte.
Nou ben ik niet zo heel erg van de Rolexen, maar dat glas was toch een niet te missen aanwijzing :grinning:

Als jij je Aston Martin laat zien!:grin:

1 like

Voor mij persoonlijk geldt dat ik horloges aanschaf voornamelijk om er zelf van te genieten. Het is een bonus als andere mensen ernaar vragen maar de ervaring leert dat verreweg de meeste mensen er niet mee bezig zijn / geen benul van hebben. Daar heb ik geheel geen probleem mee. Je weet immers dat er veel meer verhaal achter (de aanschaf van) een horloge zit, zowel technisch als emotioneel, en dit is vaak een persoonlijk iets en is daarom ook moeilijk over te brengen op anderen. Daarom hebben wij een Horlogeforum met likeminded folks :slight_smile:

Leuk topic dit!

Ik zie net als velen hier dat je directe omgeving, op een uitzondering na, echt geen oog heeft voor wat jij draagt. En als je eenmaal je midlife crisis hebt gehad boeit het mij niet meer wat andere van mijn spullen vinden. Niet van mijn auto’s, mijn motoren en niet van mijn horloges. Zelf kan ik wel van genieten, en met gelijkstemden lekker over bomen. Ik koop alleen wat ik leuk vind. Verder herken je een liefhebber op afstand, daar praat ik ook graag mee. Andere kijken of informeren alleen naar je horloge voor de status, die hebben ook alleen een merk/type horloge voor de status en dan vind ik het een minder aantrekkelijk onderwerp. Ik ontleen liever mijn status aan wie ik ben niet zozeer wat ik heb. Laat mensen maar door de buitenkant heenkijken dan leren ze je ook echt goed kennen.

1 like

…en vergeet de hoed niet om beginnende kaalheid te verhullen.

3 likes

Tja, in principe niet belangrijk maar indien een horloge wordt herkend altijd aanleiding tot een leuk gesprek. Merk wel dat bepaalde typen relaties even snel kijken wat de gesprekspartner om de pols heeft. Alsof dat wat zou zeggen. Tijdens mijn studententijd had ik een bijbaan als autoverkoper, als ik 1 ding heb geleerd over mensen is dat je aan de buitenkant er niet aan kan af zien of mensen geld hebben. Het chique gezin in de dure kleren had wel een goed inkomen maar ook 2 volle creditkaarten, een huge doorlopend krediet (aka doorlopend verdriet) en een forse hypotheek en de auto moest helemaal gefinancierd worden, wat overigens niet ging. De zelfstandige loodgieter die naar een spoedklus op een zaterdag naar riool riekend een auto kocht tikte hem keurig in 1 keer af…

3 likes

Ik doe meestal om elke pols 1 of 2 horloges, zodat ik er sowieso op wordt aangesproken. Je moet die mensen toch op een bepaalde manier dwingen om je aan te spreken, zodat je je informatie en enthousiasme kwijt kunt. Thuis lukt dat niet namelijk

7 likes

Ten eerste draag ik een horloge omdat ik die zelf mooi vind. Ten tweede hoop ik altijd dat er iemand wat van zegt of een opmerking over maakt. Wat inderdaad leidt tot een leuk gesprek. Of dit nou tijdens een familiedag, terrasje, shoppen, verjaardag of waar dan ook is. Echter dit komt helaas, in werkelijkheid maar weinig voor.

Zelf doe ik dit bij andere wel vaak overigens.

1 like

Wat Thijs zegt, ik draag een horloge alleen voor mijzelf en omdat ik die zelf mooi vind. Maar ik stop het horloge nooit weg onder een mouw van een jas. Het is dus altijd zichtbaar, misschien in de hoop dat iemand er wat van of over zegt.
Ik kijk ook altijd en overal naar wat anderen aan hebben en heel soms spreek ik er iemand op aan. Laatst op een terras had iemand een gele BFK met andere wijzers dan de originele. Het bleek een mod te zijn gemaakt door onze Rob. Was een heel leuk gesprek, ik had helaas mijn eigen BFK niet om. Toch gaan de gesprekken die ik aanknoop vaak over het horloge van de ander en zijn ze zelden geïnteresseerd in de mijne. Beetje jammer.
Wat laatst erg leuk was, we hadden een feestje in de tuin. De nieuwe vriend (zag hem voor het eerst) van mijn nichtje, jaartje of 20, zat te spelen met zijn horloge. Ik pakte hem af en zag dat het een Victorinox was. Een hele mooie en niet goedkope. De jongen bleek een horlogeliefhebber in de dop te zijn en we hebben een tijdje zitten bomen over horloges, heb ook die van mij laten zien natuurlijk. Was erg leuk.

Anyway, voor dat soort momenten draag ik mijn horloges redelijk zichtbaar. Ik kan het erg leuk vinden als het iemand op zou vallen en er wat van zou zeggen. Maar helaas is dat maar heel zelden…

3 likes

Hahahahahah wat een king!

2 likes

Dit is mijn laatste aanwinst ‘so I rest my case’:

3 likes

Indeed :slight_smile:

(ps heb zelf een boel Gshocks gehad, dus ik kan ze zeker waarderen!)

1 like

Ik draag ze voor mezelf, de meeste mensen interesseert het echt helemaal niets wat je om je pols hebt hangen dus waarom zou ik me dan druk moeten maken over de indruk die het maakt?

Ik vind het wel leuk om te zin wat mensen dagen maar ik zal er niet snel een waardeoordeel over de drager aan verbinden. Don’t judge a book by its cover.

In de zeldzame gevallen dat het een andere liefhebber opvalt wat ik draag is het wel vaak leuk om even erover te babbelen. Misschien is de (h)erkenning van je eigen keus en smaak door een ander toch wel een gedeelte van het draagplezier?

Leuk als iemand het opvalt, maar meestal is dat niet het geval.

Vorige week zei een collega tegen me:
“Goh, wat een mooi horloge is dat.” (ik droeg mijn Speedmaster)
Helaas had ze het over het bladgouden Guess horloge wat op mijn bureau lag. Een andere collega vroeg me het bandje te vervangen.
Hierbij vervloog ook het laatste beetje hoop wat ik had, dat mensen wellicht een Omega zouden herkennen. :cry:

4 likes

Dat is misschien wel een goede strategie. Je grails in de winder, de mooiere modellen in je horlogebox en de plakmerk modellen gewoon op je bureau.

Werkt alleen niet als je een flexwerk plek hebt :grin:

3 likes

Oh Gentle Reader, can pen and tongue accommodate such scandals?

Dit is wel echt het vreselijkste WIS-verhaal dat ik in tijden heb gelezen… :anguished:

1 like

Zelf zit ik in de situatie dat ik het fijn vind als mensen merken wat ik draag (geen calvinistische houding bij mij! :slight_smile: ) maar ik me ondertussen wel wat opgelaten en ongemakkelijk vind áls ze dan vervolgens iets zeggen of een compliment geven! Ik weet niet welke houding ik moet aannemen, dus meestal zeg ik iets idioots als “O maar die was helemaal niet duur” :sweat:

1 like