Hier hetzelfde. Ik sta ook in het magazijn te sjouwen met onderdelen voor fitness apparatuur. Dat zijn dus geen bubbeltjesfolie achtige dingen.
Dus meemaken doet de mijne wel veel.
Hier hetzelfde. Ik sta ook in het magazijn te sjouwen met onderdelen voor fitness apparatuur. Dat zijn dus geen bubbeltjesfolie achtige dingen.
Dus meemaken doet de mijne wel veel.
I know⊠ik heb er ook eentje. Zou wel eens willen weten hoe de schokbestendigheid van deze jaren 50 horloges afwijkt van moderne mechanische horlogesâŠ
Over het algemeen zullen mechanische horloges meer kunnen hebben dan we denken. ( vooral de basis Japanse en de simpelere Zwitserse uurwerken )
Ik denk wel dat hoe meer complicaties of fijnafstellingen een horloge heeft, des te gevoeliger hij wordt.
Dat geloof ik wel ook best. Maar ik heb bijvoorbeeld een nh35 een beetje uit elkaar gehaald. En met bepaalde onderdelen denk ik dan echt, hoe kan dit onderdeel niet los geraakt zijn of rond zijn gevlogen met de horloges die ik wel eens heb gehad waar dus ook een nh35 in zat. Maargoed daar zullen ze uiteraard wel over nagedacht hebben
Leuke video! heb hem even gekeken.
Maar uit eindelijk laat hij alleen trillingen toe aan het horloge. Echte ââklappenââ incasseren is toch net effe wat anders
Ik heb een horloge van anderhalve meter op PVC laten vallen, en er was niks aan de hand. Ik heb een horloge van een meter op een stenen vloer laten vallen, en dat kosstte me een nieuw uurwerk. Tip van flip: laat je horloge niet vallen, en controleer alles als je het toch doet.
Om de vraag van @Watchlover7 te beantwoorden: Niet. Mechanische uurwerken zijn een anachronisme wat al lang door quartz en gecomputeriseerde tijdmeters achterhaald is. Het meest robuust is een volledig digitaal horloge, dan volgt mechanische quartz (oftewel, met raderwerk en wijzers, analoge quartz), dan volgt Spring Drive, en onder aan die ladder staan die ouderwetse pauper-uurwerken met een ankergang (eigenlijk een lever-escapement, en geen anchor escapement) en een veerton.
Ik wil nog een lans breken voor de monolith van Frederique Constant. Die shizzle lijkt me ĂŒber-robuust, want het is een vibrerende plaat gevouwen metaal die niet op een tapje draait, als ik het goed begrepen heb.
Alles waar een ankergang in zit draait op een tapje wat ik zonder bril ĂŒberhaupt niet kan zien. Dat tapje kan breken bij schokken. âSteviger materiaalâ in alle ere, er bestaat zoiets als kracht die uitgeoefend wordt op een microscopisch deeltje.
Een Patek Calatrava is ook maar een twee- of driehandertje. Dat zijn simpele uurwerken waar wel goed over na is gedacht. Ik durf wel te stellen dat de toleranties bij productie bij luxe merken hoger liggen dan wanneer je een chinees kloon-uurwerk koopt, en dat die nauwere toleranties resulteren in een beter uurwerk wat minder snel slijt, omdat er geen metalen tap heen en weer zwalkt in een theekop van een gat, zeg maar. Ik chargeer wat, maar je begrijpt mân punt.
Is dat echt zo?
Ondanks vaak en veel houthakken heb ik nog nooit last gehad van mân polsen.
Een goeie bijl (met hickory steel bijv.) en correcte techniek voorkomen problemen.
Ik draag meestal mechanische horloges (met Seiko of ETA uurwerkje) en die raken nooit ontregeld of defect.
Je horloge zit ook niet ongedempt en direct vast op je botten , dat helpt ongetwijfeld ook
Ook met de hf trillingen van een relatief zware tweetakt motorzaag hebben mân horloges geen probleem.
Het kan natuurlijk ook dat ik tnt gewoon geluk heb gehad.
Denk dat dit dus het grootste ââprobleemââ is. Sommige komen er mee weg. En sommige hebben pech
Karma dus
Daar kan je aan werken.
?? leg uit
Mijn horloge met het mechanisch Miyota uurwerk zal het ook wel overleven.
En er zullen gerust handige(re) manieren zijn om hout te hakken ( welkoop bijl
)
Maar werken met mijn kettingzaag ( Stihl ) is geen probleem.
Ik zal ook niet zeggen dat ze het niet kunnen, maar daarmee neem ik liever het zekere voor het onzekere.
Seiko 5 SNK80x horloge (met 7S26) en GrÀnsfors Bruk bijl.
Genoeg gesport voor vandaag
On topic: De Seiko loopt nog uitstekend. Ik had niet anders verwacht.
Ik ga daar denk ik niet eerlijk op antwoorden .
Dat bedoel ik dus met te nieuw voor of gewoon te laag IQ want ik snap er de ballen van. Ik begrijp wat je zegt maar weet totaal niet over wat je het hebt qua onderdelen .
Ik vroeg me af met het âkwetsbaarderâ dat als je bevoorbeeld een horloge hebt met veel complicaties zoals moonphase enzovoort dat het door al die extra complicaties het daardoor net kwetsbaarder word dan wanneer je een âstandaardâ horloge hebt.
Kan weer een domme vraag van mij zijn ik
I didnât make myself
Met dat âsteviger materiaalâ vroeg ik me af of dat er bij een deftig horloge merk geen ander materiaal word gebruikt dan bij goekopere merken. Zodat deze mischien beter presteren of iets dergelijks zoals je bvb de spron legering hebt voor de veren tegen over een gewone veer.
Zeg het me als ik onzin uitkraam
Ah een collega, altijd leuk . Bij mij is het vooral pakken drank, dozen koffie en bekers en dozen snoep. Wij verdelen koffie en onze branderij is in dordrecht
jazeker!
Meer onderdelen die je in een klein volume wil krijgen = kleinere onderdelen = meestal minder sterk
Meer onderdelen = meer punten waarbij het fout kan lopen
Dan werken we niet heel erg van elkaar vandaan. Ik werk in Klundert (Moerdijk)
Ja, hoe meer complicaties, hoe meer onderdelen, hoe meer breekpunten, en hoe moeilijker eea te onderhouden is. Een simpele driehander krijg ik nog wel uit elkaar en weer in elkaar, maar een perpetual calendar of maanfase wordt een andere uitdaging, zeg maar. Natuurlijk is dat geen domme vraag.
Punt is echter dat dure horloges niet per se gecompliceerder worden. Een Calatrava met uur, minuut en seconde-aanduiding is tenslotte ook nog âsimpelâ, terwijl je een Chinees uurwerkje met tourbillon kunt kopen, zeg maar.
Of spron voor een balansveer beter presteert dan een silicium of niravox balansveer is een discussie op zich. Maar in alle gevallen draait die balans nog steeds op een tapje wat ik niet zonder bril zie.
Hier nog een leuke verhandeling over het echappement:
Kan, maar hoeft niet. Ik denk niet dat de balans van een Rolex van 8.000 onder doet voor de balans van een Lange van 40.000 Euro. Je kunt je zelfs afvragen hoe dat hele assemblage afsteekt tegen een silicium balans in een Powermatic 80 van 900 ballen.
Vaak is het veeleer decoratie en afwerking waar het echt heel erg grote verschil in gaat zitten. Dat weten we echter niet zeker, want ik heb nog nooit een horlogemerk over de buitengemene kwaliteit van hun shock-resistance veertjes, juwelen of balans-asjes horen praten. Ze hebben het altijd over afwerking, architectuur en de veren.
jij weet er veel van zeg wat fijn die PDFâjes ! altijd interessant
Dit beeld laat mij een andere vraag opdoemenâŠhoeveel geros kan fitness apparatuur hebben? Hahaha