Hoelang is de levensduur van een Chinees budget horloge?

Even n update vanwege wintertijd. Hij liep nu circa 3 minuten voor. T kan n minuut meer of minder zijn, aangezien ie niet hackable is.
En dat is sinds medio augustus. Al met al niet verkeerd voor deze Chinese kloon, al zeg ik t zelf :smirk:

2 likes

Nee, ik draag 'm zeker niet elke dag, zelfs niet regelmatig. Hij ligt nu al weer anderhalve maand in de horlogedoos. Het is misschien goed mogelijk dat dit de levensduur van het horloge ten goede komt. Laten we het hopen haha.

2 likes

Ik weet niet of t misschien door t kouwe weer komt of dat ik in mn slaap droom dat ik Jackie Chen ben en wat rake klappen uitdeelt aan mn bed en muur, maar t horloge loopt nu al meer dan 5 minuten voor.

Dat is mijn persoonlijke grens, dus tijd om m weer the syncen.
Dit doe ik telkens met de website time.is. Erg handige site, die ook gelijk de tijd op je apparaat checkt en waar je op de homepage gelijk de tijden van enkele grote steden ziet. Maar je kunt ook zelf een specifieke locatie zoeken.

Afijn, nu weer kijken hoe lang ie t vol houdt. Of dat ik vannacht als Bruce Lee te keer ga…

3 likes

Ik heb hier een paar Chinese klokjes van een 60 euro/stuk liggen en moet zeggen dat ze heel accuraat lopen. Tegenwoordig stoppen ze gewoon een Seiko-werkpaardje (zoals een NH35a) in hun klokjes en wees maar zeker dat ze het een aantal jaren uitzingen zonder veel problemen. Heel opmerkelijk is dat ze voor 60 euro er saffierglas in steken en een ceramische duikring.

2 likes

LOL

Dat is vals spelen! Alsof je zegt dat Tsjechische auto’s zo goed zijn, terwijl er stiekem n Duitse Volkswagen motor in de Skoda zit :wink:

In de mijne zit ook daadwerkelijk n Chinese motor (uurwerk) in.
Maar je hebt wel n punt dat ze kwa materialen ook steeds beter spul gebruiken.
Die hele ouwe Chinese klokjes, al dan niet replica’s, waren vaak verchroomd en hadden n mineraal glaasje.

Dat gezegd te hebben schijnt er bij saffier en keramiek ook nog kwaliteitsverschil te zijn.
Zo vertelde de chef v Horlogeglas me dat er wel degelijk verschil is in kwaliteit tussen saffierglas uit Zwitserland of China. Net zoals bij de coatings.
En bij keramiek schijnt die v Omega’s Dark Side Of The Moon n stuk sterker te zijn dan bij zusje Rado.

2 likes

Tijd voor n update, omdat ie nu ongeveer 5 minuten voor loopt. Mijn grens om n daily wear horloge te verstellen of reguleren is wanneer ie per maand sowieso achter loopt of 5 minuten te snel.

Nu loopt ie dus tegen de bovengrens aan. Ik kan t niet goed precies zien, omdat ie enerzijds geen minuten indexen heeft en anderzijds geen seconde stop hacking. Maar t zal in de range v n minuut zitten.

T vorige verstel moment was 8 december. Dat is dus 47 dagen verder. Ruim binnen mijn persoonlijke grenzen, maar minder goed dan in t begin. Zou t komen door t kouwere weer, of slijtage? Ik las dat goedkope Chinese uurwerkjes meestal niet geolied worden, omdat verkeerd oliën nog slechter schijnt te zijn dan niet oliën. En vast zal t tijd en geld schelen om t over te slaan.

Enfin, ben benieuwd hoelang ie t nu gaat volhouden.

Wow. Kortom, zodra je een Chinees horloge besteld kun je direct een smeerbeurt laten doen?

1 like

Wellicht als je v plan bent em veel te dragen.
En de afweging dat de rest vh horloge niet eerder uit elkaar valt voordat t uurwerkje versleten is :upside_down_face:

Soms is t misschien t kostenplaatje. Wegen de kosten op tegen de afschrijving? T uurwerkje vervangen wanneer versleten is waarschijnlijk goedkoper.
Voor n WIS misschien n dooddoener, maar de gemiddelde consument gooit m in de kliko en haalt voor die paar euro’s n nieuwe bij Aliexpress :see_no_evil:

Ik bedoel, draag deze hommage nu dagelijks zo n 2 jaar. Als ie t nog 3 jaar uithoudt, zou ie volgens veel merken n service beurt moeten krijgen. Dat kost ergens tussen de 50 a 100 euro vermoed ik.
Op internet pik je zo n uurwerkje voor circa 3 tientjes op.

Hier geen Chinees slaaphorloge, maar een houthakkers exemplaar :innocent:
Al een aantal dagen om de pols een Pagani “homage” van de Rolex hulk.
Ondanks het neerhalen van 2 heel grote berken, en het in mootjes hakken daarvan, 5 seconden achter in 4 dagen. Geen idee wat de afwijking zonder deze krachtsinspanningen geweest zou zijn, misschien wel 5 minuten? :stuck_out_tongue_winking_eye:

2 likes

Hoelang is de levensduur van een Chinees budget horloge?

Tot je erop bent uitgekeken.

Hu Lang is een Chinees 🤷🏻

1 like
5 likes

:joy::joy::joy:

1 like

Ik ken niet veel van het technische vlak. Als ze bv. een Seiko NH35 uurwerk gebruiken, zijn die dan al geolied door Seiko? Of oliën ze het uurwerk na de plaatsing in het horloge?

Hier zit een Chinees uurwerk in. Mijn eerste mechanische horloge. Gaat nu al zo een 12 jaar mee. Mijn horlogemaker wil hem niet onderhouden, omdat het niet de moeite waard is.

Doordat het mijn eerste mechanische horloge is hou ik hem gewoon. Hij doet het nog steeds, maar ik draag hem eigenlijk niet meer. Eerste jaren vrijwel dagelijks gedragen.

4 likes

Mijn Aeromatic A1346 gaat al zo’n 11 jaar mee. En ik draag hem regelmatig. Loopt prima.

Zonder onderhoud zelfs

1 like

Ik weet niet of die uurwerken geolied zijn.

Maar als ze t oliën, dan wel tijdens t in elkaar zetten vh uurwerk.
Na plaatsing in t horloge kun je niet meer bij de interne delen vh uurwerk.

Kleine update. Nu alweer 5 minuten voor. Iets meer dan een maand. Dat deed ie in t begin beter…

Ai, vorige week met magneten lopen klooien en je raad t waarschijnlijk al…

Ineens had onze Chinese vriend haast :running_man:

Hij loopt in enkele dagen al enkele minuten voor. Terwijl sinds de zomertijd ik em niet meer heb hoeven te verzetten. Zal misschien wel te maken hebben met lagere temperatuur in de winter dat ie iets sneller liep.
Maar nu liep (pun intended) het de spuigaten uit.

Dus maar zo n demagnetiseer apparaat bij AliExpress besteld.
Na n paar dagen verstellen en aanzien bleef ie toch te snel lopen. Ik dacht t horloge n poosje opzij te zetten totdat t apparaat binnen zou komen. Komt verrek de postbode langs met dat ding. Rete snel!

Even 20 secondes op dat ding gelegd en rode knopje ingedrukt. Nu is t duimen en afwachten. Zal over n poosje laten weten of t geholpen heeft…

4 likes

Timegraphertje kopen…

1 like