Hommage watches - zijn ze echt goed?

Hmm, I beg to differ… een Chinees goed geslepen stukje stukje rvs, voorzien van een Japans SII NH35A loopwerk met aftermarket replica wijzers, swiss lume en een redelijke wijzerplaat plus een saffier glaasje, vormt een horloge die precies is nagemaakt van een model wat al tientallen jaren eerder uitgebracht is, wat ook maar een stukje Japans geslepen rvs is, met een niet opwindbaar, 7s26 of nog ouder loopwerk, welke ook niet stil te zetten secondewijzer heeft en een hardlex glaasje en belachelijk duur wordt aangeboden, want oh, oh, oh, origineel met een smerige versleten wijzerplaat en wijzers. En iedereen vind het prachtig en vind het honderden euro’s waard. Maar goed, ik weet wat ik liever heb voor minder geld, het is maar een mening hoor. :thinking:

6 likes

Ik bedoel een slap aftreksel in termen van design.

Natuurlijk werd er vroeger ook veel meuk gemaakt maar dat zijn ook niet de horloges waar nu hommages van gemaakt worden.

Echte designklassiekers kenmerken zich door een uitgebalanceerd ontwerp waar de kleinste veranderingen afbreuk doen aan het geheel.

Deze veranderingen zijn nu juist het kenmerk van hommages. Anders zouden we van replica’s spreken.

Het is natuurlijk vaak wel mogelijk om een klassieker technisch te verbeteren. Bijvoorbeeld het verbeteren van de waterdichtheid of het verminderen van de krasgevoeligheid enz. maar dat zou ik dan eerder een re-issue noemen ipv een hommage.

Het is maar een mening :slightly_smiling_face:

1 like

En iedereen mag een mening hebben. Maar je hebt gelijk over een design. Gelukkig gaan Chinese firma’s ook wel wat originelere ontwerpen gebruiken, ik meende daar bij San Martin wat modellen te ontwaren. Enkele daarvan zijn niet moeders mooiste en daarbij nog knap prijzig, maar daarbij slaan andere ontwerpers ook wel eens de plank behoorlijk mis (Invicta!!) en zelfs Zwitsere merken. Om goed geld te genereren denken ze in China bij “copyright” dat het is hun “right to copy”… En natuurlijk is het leuk om een ‘hommage" te dragen die bijna een replica is van een veel te duur Zwitsers of zelf prijzig Japans design voor een fractie van de prijs. Zo moet ik bekennen, mocht er ooit een Postcode lot een substantieel bedrag op mijn rekening bijschrijven, dat ik die Parnis MM door een échte ga vervangen en er ook nog wel een mooie Planet Ocean om mijn pols verschijnt. Voorlopig doe ik het maar met “hommages” en andere betaalbare merken. Vraag mij echter niet alles te verkopen, voor 1 dure Zwitser (wat sommigen dan weer "serieus horloge’ plegen te noemen! Wat een belachelijke onzin, is alleen een Bentley, Ferrari, RR of S klasse een serieuze auto?), want dat vind ik gewoonweg saai. :relaxed:

6 likes

Klopt!

Zelfs deze:

Maar dit :point_down: is dan weer niet zo:

1 like

En daarom schreef ik dan ook “bijna”:stuck_out_tongue:

Mijn inziens heb je ook bij hommages verschil in niveau/kwaliteit. Net zo goed als je dat bij Zwitserse horloges hebt. Van Swatch tot Patek bij wijze v spreken.

Dus je hebt v die budget Chinese hommages v n paar tientjes, waarvan t glaasje v mineraal glas is, waterdichtheid te wensen laat en de lume inderdaad weinig voorstelt.

Maar je hebt ook betere hommages met betere specs, zoals saffierglas, super luminova, en verfijndere details en afwerking.
Zo heeft mn reserve werkhorloge weliswaar n destro kast v titanium, maar de specs en details zijn minder. Zo heeft ie bv mineraal glas ipv saffier glas op de stalen.
Verder is t pinnetje in de beugel niet strak afgewerkt op de titanium.

Op staal is ie weliswaar ook nog eens gepolijst, maar wat ik wil zeggen is dat hij zit er daar strak op zit.

Ook mist t hendeltje t wieltje voor n soepelere beweging en vermindering v slijtage.

De duurdere stalen heeft em wel.

En de lume… Links heb je de titanium v 30 euro met cheap ass lume die zelfs onderdoet voor de glow in the dark sterretje v je buurmeisje… :see_no_evil:
In t midden de duurdere stalen hommage v circa 150 euro met super luminova.
En helemaal rechts n Radiomir v bijna 6k ook met super luminova (iets groenere tint).

Betreft water bestendigheid durf ik er niet veel over te zeggen. De verkopers zeggen spatwaterdicht. Ik zou er niet moeten gaan zwemmen.
Zelf heb ik ze n avondje in n teiltje water gedaan, en dat hebben ze overleefd. Als reserve werkhorloge voor in de horeca en als slaaphorloge om mee in bed te duiken (pun intended) is me dat voldoende.

En of ik er tevreden mee ben? Zeker.
Elk horloge op zn eigen manier. De Radiomir vind ik n gave klok met n link naar t horloge v mn opa. Zal daar bij n volgende kluis bezoek n topic over maken.
Met de titanium ook. Als reserve werkhorloge hoef ik me er geen zorgen over te maken als ie zoek of beschadigd raakt. Zo n handopwinders super handig om em snel aan de praat te krijgen. En geen datum die n neurotisch iemand moet verstellen.
En betreft t stalen slaaphorloge: Hoelang is de levensduur van een Chinees budget horloge?

Ik heb net maar een addiesdive horloge besteld om kwaliteit van zo een homage zelf eens te testen.

1 like

Daarom noemde ze ‘m ook Primero,slim van Zenith :+1:t2:

1 like

Zijn hommage horloges echt goed? Moest plotseling hieraan denken:

3 likes

Welke is dit? Ik kan op de site alleen maar een brons model vinden. Uw antwoord wordt zeer gewaardeerd.

Hij slaat niet hard genoeg

Proxima official store, alixpress

1 like

Dank u.

Heb uiteindelijk toch maar zo een hommage besteld, een addies. Nou ik moet zeggen, ik ben positief verrast! Het is een degelijk ding zeg. Zwaar, goed afgewerkt, seiko uurwerkje, mooie vorm. Het is daadwerkelijk een mooi stukje horloge. Voor iemand met een beperkte budget die een mooie automaat zoekt is zo een horloge zeker een aanrader.

10 likes

Niet schrikken:

1b8f4fd2e327d929bf525928cc1589b7254ffa33_1_374x500 c8656d95695dccb568a46b3c6d790befb07948a5_1_375x500 e4226750d1f02bb6bbea79defa17537948db54a5_1_375x500

Heb zelf een Sandoz Submariner gehad en moet zeggen dat ik daar heel veel plezier van heb gehad. Passen zelfs een hoop onderdelen van een 5513/1680 op zoals de inserts.

3 likes

Ja precies! Die heb ik, en tenzij je erg wanhopig bent dan raad ik hem af :grimacing: De wijzerplaat wiebelt als je de tijd verzet of het horloge opwind, de bezel zit met een plastic ringetje om het plexiglas geklemd (en zit dus feitelijk gewoon los, de kleine smurf van bijna een jaar heeft hem al meerdere malen in zijn knuistjes gehad) en de bezel insert begint na drie maanden al los te laten. For shits and giggles wil ik hem een keer laten druk testen om te kijken hoe vaak je er op moet tuffen voordat er vocht in komt.

Desalniettemin, top horloge, ik ben er gek op :star_struck:

2 likes

Ik snap de strekking, maar zoals mijn horloge, zijn er meerdere modellen van Tudor die eigen zijn :eyes:

3 likes

Ik heb nu de halios puck hommage - Addies - ongeveer een maand in bezit, waarvan ik het een week intensief heb gebruikt. Ik kan er alleen maar positief over zijn. De design is prachtig, het houdt goed de tijd bij, lume is sterk, Japans uurwerkje, en voelt degelijk en solide aan.

2 likes

Sumo hommage, San Martin.
Zéér tevreden, aanrader voor dit :moneybag::money_with_wings:

1 like