Als je de Tourby foto neemt, de merknaam wegpoetst en dan Google laat zoeken naar het plaatje:
Is Nieuwspaal een hommage van De Speld of een generiek publiek domein concept?
Ik heb met datzelfde uurwerk en hetzelfde ontwerp een Titoni, een West End, een Pronto, en een Tudor, en dan nog een stel Ricoh’s die op hetzelfde thema riffen maar met een eigen uurwerk. Allemaal fantastische horloges.
Ach, beter goed gepikt dan zelf slecht bedacht.
Met auto s is het toch net zo?
Het lijkt allemaal steeds meer op elkaar, en als er geen logo op geplakt zit : moelijk herkenbaar
Erg jammer dat Timex dit uitbrengt. Dat hoeft helemaal niet. Timex is Timex en daarom is het een gaaf entry level merk.
Ik gooi er ook maar eentje in onder de noemer: mag dit?
Mijn CW Ward the Twelve
Czapek
Smakeloze kopie of eervol hommage aan de czapek??
Ja hoor. Dit is een generiek public domain horloge van het type fixed bracelet en dan is alleen de merknaam anders, en de prijs.
Er zijn meer generiek public domain categorieën hoor:
Militairy
Duikers
Chronografen
Deck watches
Fixed bracelet
Dress watches
en nog zo wat…
Kun je hier wel redelijkerwijs onderscheid tussen maken? Geen enkele categorie kan eigenlijk een ontwerp met minimaal twee wijzers op een rond vlak claimen. Dat was er al lang voordat er nog maar een horloge om de pols gedragen werd!
Ze zijn vast erg vereerd bij Czapek
Een opluchting voor mij zeg!
De Czapek is op zich ook een (duur) hommage.
Vind de CW leuker.
Geniet lekker van je Christopher Ward. Jouw horloge is van een legitieme en goed gebouwde kwaliteit van …
- het kwaliteitshorlogemerk Christopher Ward te London
In een ander topic hebben we kunnen lezen dat de afwerking van de czapek voor zijn geld nog wel wat te wensen overlaat … dus die valt dan sws voor mij al af
Nu vraag ik mij af in hoeverre het bij deze 1 horloges meespeelt dat ze bedacht zijn door dezelfde persoon … want de gelijkenis kun je toch ergens niet ontkennen
De designer van Czapek Adrian Buchmann werkt nu voor CW. Is het dan een hommage aan zijn eigen design?
Gezien alle kleurstellingen, maatvoeringen, goede reviews op gerenommeerde sites etc denk ik dat het i.i.g. een goede hommage aan zijn portemonnee is
(Nu is het voor het geld ook echt een goed gebouwd, mooi afgewerkt horloge welke is vanaf de aankoop behoorlijk veel draag )
Er is wel een Chinese hommage beschikbaar die in mijn optiek genoeg afwijkt om de stempel hommage te hebben. Maar duurt niet lang voordat er een 1:1 kopie komt met een ander logo erop ben ik bang.
Er worden ondertussen genoeg CW’s gekopieerd in de Chinese kopieermachine:
Had die tijdens het ontwerpen een PRX om toevallig?
Maar we komen ondertussen wel weer aardig on topic. Er lijkt niet al te veel weerstand te zijn tegen een Czapek, CW of PRX (Tissot zal deze vorm ook wel weer niet uitgevonden hebben). Maar wat vinden we van de andere versies uit de Oriënt?
Om hier nog even op terug te komen: wat vinden we van klommage? Of clomage voor de liefhebber van het Engelse leenwoord?
Nog zo gek niet eigenlijk. Mooi het gat gevuld tussen replica en een echte hommage. Daar waar het volgens mij het meeste wringt! Ik ga het adopteren!
Origineel:
Klommage:
Hommage:
Ik zal niet de valse fake foto’s plaatsen in ieder geval niet de voorkant. Maar ik bevlag me zelf zo wel.
Afwijkingen
1: vermelding Filipijnen
2: lipje om te openen, lijkt me een draai deksel te horen zijn
3: Alledrie hebben ze dezelfde typenr.
Kan me niet voorstellen dat Timex dat zou doen…
Dit was trouwens niet van jullie geld!
Ze zetten er wel netjes “designed by Timex” op. is het nog steeds jatten eigenlijk als je aan bronvermelding doet?
4: kijk eens naar de kast tussen de lugs. Fabricagekwaliteit van het niveau klappertjespistool
Succes met de zelfbevlagging en het verschonen achteraf
Het is nog steeds zichtbaar.