Horloge en huwelijk

Ik weet dat er wat betreft dit onderwerp al meerdere topics bestaan, maar ik wou toch graag mijn situatie met jullie delen.

Het zit als volgt: wij waren van plan dit jaar in mei te gaan trouwen, maar helaas heeft het Corona-virus roet in het eten gegooid. We hebben daarom besloten ons huwelijk met een jaar uit te stellen naar mei volgend jaar.

Wat betreft horloges had ik voor het huwelijk een mooie Patek Philippe 5396G-011 gevonden via Chrono24. Een grote uitgave natuurlijk, maar het idee erachter was om bij de hele bijzondere gebeurtenissen in het leven (zoals huwelijk en geboorte kind), deze te gaan linken aan een heel bijzonder horloge (die hopelijk ook nog lang in de familie blijft). Vooral wat betreft het laatste was mijn keuze gevallen op deze Patek. Een rustig ingetogen horloge, die met de moon-phase en de manier van afwerking wel echt iets speciaal is.

Er is alleen een maar. Toen ik het horloge thuis kreeg, ben ik deze natuurlijk gaan controleren en mij viel toen iets op. Op het officiële certificaat stond geen ‘5396G-011’, maar ‘5396G-001’ (die overigens op hetzelfde kaliber is gebaseerd, alleen een andere lay-out van de wijzerplaat heeft). Ook ontdekte ik dat het horloge een Geneva keurmerk had i.p.v. het Patek Philippe keurmerk (wat strookt met de uitgiftedatum van de 5396G-001). Ik ben vervolgens met het horloge langs de Patek boutique gegaan. Wat betreft de echtheid van het horloge hadden ze geen twijfel. Een dial-change gebeurt en hoeft niet erg te zijn, zolang deze ook maar bij Patek gedaan en geregistreerd is. Ze hebben dus voor mij nagevraagd of de dial-change in de boeken terug was te vinden, maar helaas was dit niet het geval. Ik heb daarom toen besloten het horloge terug te sturen (waar de verkopende partij overigens niet moeilijk over deed). Voor de liefhebber nog een aantal foto’s van het horloge (inmiddels dus niet meer in bezit):

Tot zover dus het verhaal van de Patek en het vorige huwelijk. Tijdens het aanmeten van mijn pak, werd ik erop gewezen dat het eigenlijk not-done is om tijdens een huwelijk een horloge te dragen. Als bruid en bruidegom moet je je op zo’n dag niet bezig houden met tijd. Een hele mooie gedachte die ik ook wel begrijp en (ondanks dat ik een horloge-gek ben) eigenlijk ook wel zou willen volgen.

Dan komt dus de vraag hoe ga je dan om met een trouwhorloge. Ik zat zelf te denken wel een bijzonder horloge zoals bovengenoemde Patek voor deze dag te kopen (en daaraan te linken), maar deze bijvoorbeeld pas uit te pakken bij de huwelijksnacht. Of wellicht deze te laten dragen door de best-man / ceremoniemeester (die ook liefhebber is) en dat deze hem aan het einde van de dag aan je overdraagt. De hamvraag van dit topic: hebben jullie nog ideeën over hoe je (mijns inziens) mooie idee van de etiquette volgt, maar toch een (bijzonder) horloge onderdeel kunt laten zijn van je huwelijk?

22 likes

Wij gaan in juni ( :crossed_fingers: ) trouwen, ik ga dan een horloge dragen. Dat doe ik elke dag en ik voel me daar goed bij. Op je trouwdag wil je het doen zoals je zelf wilt, niet zoals een ander het voorschrijft.

25 likes

Hier moeten een hoop grappen over worden gemaakt… :smile:

7 likes

Haha, ja daar was ik al bang voor. Ik bedoel ermee te zeggen zodra de officiële dag voorbij is :wink:

1 like

Dit dus. Ik heb enkel rekening gehouden met de mening van mijn vrouw, en dus niet mijn Planet Ocean gedragen :sweat_smile:

2 likes

Pak jij je horloge maar uit, dan doe ik de rest wel😂.

1 like

Dit wordt mijn ring :see_no_evil:

7 likes

Mevrouw “etiquette” Van Ditshuyzen zegt het volgende hierover:

Jazeker kan de bruidegom een horloge dragen op zijn huwelijk. Daar is nooit een ´verbod´ op geweest.
Traditioneel draagt men op een huwelijk een jacquet (dagkledij) als man, of anders een net donker pak - dus daarbij past een horloge.
Bij avondkleding (rok, smoking) hoort men geen horloge te dragen. Immers, zegt men van oudsher, op een zeer feestelijke avond (diner, feest, bal) heeft een heer alle tijd cq. speelt tijd geen rol.
Dit laatste is tegenwoordig natuurlijk anders geworden, dus er zullen zeker heren zijn die wél een horloge dragen op zulke grootse diners of avondfeesten. Dit zij hun vergeven. Omgangsvormen veranderen nu eenmaal met de maatschappelijke ontwikkelingen.

1 like

Als je bedoelt, “aangehoord”, dan ik ook.

2 likes

Nu een serieuze reactie: doe waar je jezelf het beste bij voelt, het is jullie dag tenslotte!

2 likes

Precies!

1 like

Ik heb mijn trouwhorloge op de ochtend van de huwelijksvoltrekking omgedaan. Mijn vrouw had wel een ring, maar daar ben ik niet van.
Doe vooral waar jij je goed bij voelt en niet hoe het volgens anderen zou horen.

3 likes

Een etiquette is geen wet die je moet volgen omdat anders je huwelijk niet geldig is. Ik zou doen wat je zelf wilt, is dat om je uit eigen wil aan de etiquette te houden of ervan af te wijken?

De meeste mensen die op een bruiloft verschijnen zullen zich er niet mee bezig houden dus doe wat goed voelt voor je. Het niet dragen van een horloge is toch een aardig gebaar op zo een dag, ik kan me daar wel vinden. De tijd zou op dat moment niet van belang moeten zijn wat mij betreft.

Wat je ook doet, ik wens je een mooie dag toe als het zover is.

1 like

Advies vanuit de praktijk, draag inderdaad geen horloge. Je moet en wil genieten van de gebeurtenis zelf, niet van de tijd. Dus zeker volgen!

Als jij het koopt als herinnering aan jouw trouwdag, dan is dat verder prima toch?

1 like

Inderdaad nutteloos om tijdens een bruiloft een horloge te dragen.
Je hebt de tijd toch continu in het schermpje van je telefoon staan tijdens het nemen van foto’s en filmpjes voor Facebook?

8 likes

Als dat horloge jouw symbool is voor dat ene moment, gewoon kopen en dragen. Wat door andere gezegd wordt lekker links laten liggen! Vind het zelf persoonlijk een leuk idee erachter. Moest ik en mijn vrouw ooit trouwen dan zou het voor mij ook een horloge worden ipv een ring omdat ik dat liever heb👍 succes

2 likes

En de voorkant?:face_with_hand_over_mouth::smile:

Showen showen​:smile::innocent:

Het horloge is een accessoire dat gedragen mag worden ,
de blikvanger is bruid naast je
(prachtig horloge :ok_hand:)

3 likes

Klopt!

1 like