Horlogeverzameling: Wat Zou Je Anders Doen Als Je Opnieuw Zou Beginnen?

Ik heb in het begin te veel de mode gevolgd, lees toolwatches gekocht. Ik vond ze wel mooi, maar het draagcomfort was toch vaak niet wat ik wou dat het was. In 2022 radicaal een nadere weg in geslagen, door kleinere/ meer kwetsbaar horloges te kopen. Dat had ik na de 2de of 3de 42mm duiker al moeten doen.
Ook heb ik wel eens een tikkeltje fomo ervaren. Er moest een duiker, flieger, field, dress, chrono,… In de collectie zitten. Waarom eigenlijk?

Nu kan ik in mijn doos kijken, en zien dat er een lijn in zit. Het in helemaal mijn eigen collectie geworden los van de mode op het forum, of op de horlogeblogs. De ervaring van de afgelopen jaren zorgt ervoor dat ik voor 99,9% zekerheid weet dat een horloge die ik wil ook thuis hoort in mijn collectie.

13 likes

Wat een prachtige verhalen, ervaringen en meningen! Het is leuk om te lezen en echt heel interessant om te zien hoe iedereen denkt over bepaalde plannen van aanpak en ideeën. Geen spijt hebben, super hoor!

3 likes

Ben pas drie jaar onderweg en nog niets verkocht. Denk er wel over, maar kan het nog niet over mijn hart verkrijgen.

Begonnen met drie Tudors, wat nog steeds mijn grote horloge liefde is. Tudor rules wat mij betreft, maar ik ben wel blij met het feit dat ik aansluitend Longines, Citizen, Hamilton en Timex ben gaan aanschaffen, daardoor een veel beter besef gekregen van prijs vs. kwaliteit.

Nu waardeer ik mijn Tudors nog meer, terwijl bij aanvang was dat voor mij de standaard en nu niet meer.

Zou mijn persoonlijke horloge reis niet over willen doen. Ben content en heb relatieve rust gevonden. Heb immers (bijna) alles: dress, diver, flieger, field, chrono, California dial, gmt, etc.

Heb nu veertien horloges, waarvan er drie met emotionele waarde niet meer worden gedragen. De rest zit in de wekelijkse roulatie of wordt specifiek gedragen voor het aangeschafte doel: tuinieren, strand en sporten.

Er zijn nog veel merken waar ik interesse in heb, zoals Staudt, Nomos, Hanhart, Circula, Squale en JLC to name a few. Maar belangrijkste bij het terugkijken is de leerzame les. Veel meer kennis zorgt voor betere keuzes en meer bescheidenheid en tevredenheid

6 likes

Jij hebt echt onwijs gave horloges. Eén daarvan is volgens mij, als ik me niet vergis, de Grand Seiko Shunbun, toch? Dat is nu net mijn droomhorloge. Ik heb dat horloge al 2 jaar in gedachten. Wat vind ik dat een prachtig horloge.

Wat vind je van de interessante SBGP-modellen met het nieuwe uurwerk en de grotere afmetingen? Hoe denk je over de SBGX-serie?

1 like

Wat ook ontzettend gaaf is, is dat je gaat voor merken niet alleen vanwege de luxe, zoals bij Rolex, absoluut met alle respect, daar is niets mis mee. Maar het feit dat je gaat voor horloges met een rijke geschiedenis, dat is gewoon fantastisch. Zelf ben ik een grote fan van de Tudor Black Bay 58, dat vind ik echt elke cent waard. Misschien niet nieuw, maar als je er een kunt bemachtigen voor €2.600, is dat ideaal.

Het is geweldig om ervoor te gaan en ervan te leren. Vroeger was ik anti-quartzhorloges, omdat werd gezegd dat ze slecht waren, duur en niet het geld waard. Dan kom je een Grand Seiko tegen waar je maandenlang aan denkt… gewoon kopen wat jou gelukkig maakt. We hebben allemaal onze meningen en verschillende smaken.

Ze zeggen niet voor niets: over smaak valt niet te twisten.

3 likes

Dank je!

Over de twee horloges waar je naar vraagt heb ik alles echter al eens gezegd.

Ik heb nu de SBGX, maar als de kopers van de SBGV of SBGP met me praten kan ik er zomaar weer eentje bij hebben. Ik mis beide horloges.

2 likes

Ik zou er niet meer mee beginnen.
Maakt je onrustig.
Gedoe thuis.
Ik wil nooit meer een nieuwe is steeds wel weer een nieuwe.

1 like

heb nu 3 horloges, en heb de afgelopen 8 jaar er zo’n 250 door de vingers gehad, sommige modellen meerdere keren, leuk om weer eens te hebben maar geen permanent onderdeel van mijn geen-collectie. Leuk om modellen die ik leuk vind te proberen, sommige wat langer, andere erg kort. Prima zo. Moet er niet aan denken om er heel veel te hebben! beetje als de bieb, hoe vaak lees je hetzelfde boek? :nerd_face:

3 likes

idd heb/had hier ook last van, ben nu veel kieskeuriger…

2 likes

Ik zou mijn eerste ‘serieuze’ horloge, gekocht tijdens mijn studietijd, niet weggedaan hebben.

5 likes

Net als mijn eerste horloge, een Casio met calculator

1 like

Meteen een Rollie gekocht en mijzelf afgemeld op HF. :partying_face:

10 likes

Staat er al een tijd een bij ten2two.

1 like

Ik zou persoonlijk minder snel kopen/impulsief zijn en doorsparen voor de “graal”, wat deze ook is en voor iedereen puur persoonlijk.

1 like

Nix.

2 likes

Ik had eerder kennis moeten nemen van dit forum

Nu, met terugwerkende kracht zou ik ze op 1 na allemaal van de hand doen en gaan voor een grand seiko, citizen chronomaster, omega speedmaster. Of of, of en en. Dat dan weer wel.
Euro technisch moet ik dan nog flink bijleggen hoor, maar dat terzijde.

Maar ja, sommige hebben dan weer een verhaal en dat koester ik dan ook maar. Doe ze niet weg en laat het wat het is. De route ernaar toe vertaalt zich nu in mijn ‘collectie’ en daar zit ook een verhaal aan.

Zoetsappig en tegeltjespraat, i know. Maar het is prima zo. Voor mij dan

2 likes

Ik had moeten stoppen toen mijn collectie bestond uit

• Rolex hulk (nog steeds in bezit)
  • Rolex gmt Pepsi ceramic (verkocht, dom)
  • AP RO 35mm 14790 (geruild dom)
5 likes

Mijn grootste miskopen zijn de MoonSwatch, puur gekocht vanwege de hype. Verder nog een AliExpress flieger, doet me niks al mankeert er niets aan. En de Vostok Radioroom, te opzichtig. Die drie zou ik niet meer kopen.

Vier horloges overgenomen op het HF en daar ben ik nog steeds erg blij mee, een FC Classic blauw, DWW HFLE 2020 en 2 stoere Vostoks (GMT en “Panerai”) die ik allemaal in roulatie draag. Zou ik zo weer kopen.

De rest zijn cadeaus van mijn vrouw en kinderen, die blijven altijd. En nog 2 mooie vintage erfstukken.

Kortom, de “schade” van de beginners fouten valt reuze mee.

4 likes

Waar maken we ons allemaal druk over

2 likes

Daar heb je gelijk in, slechts materiele zaken.

2 likes