Hydromodden van je horloge

Gaaf geworden!

Voor wie nog op zoek is naar een betaalbaar alternatief:
€ 69,18 53%OFF | Steeldive 1987PRO Mens Quartz Duikhorloge 200M C3 Lichtgevende Diver Horloges Voor Mannen Japan 2115 Quartz 316L Staal horloge Mannen

Deze is met zichtbodem leverbaar. Ik wou hem kopen en dan voor de helft gaan vullen zodat het lijkt of ie vol is gelopen maar het zou de zoveelste duiker worden die te weinig draagtijd krijgt.

Hier is ie nog iets goedkoper zonder zichtbodem en in andere kleuren.

€ 55,81 51%OFF | 1986 Leer Voor Mannen Nato Nylon Staal Duikhorloge 200M C3Super Lichtgevende Sport Luxe Roestvrij Stalen Horloge Quartz Mannen horloge

2 likes

Incoming…

Dus ik ga maar eens oliespul bestellen …

6 likes

ben benieuwd waar je mee gaat komen!!!

Hoeveel van dat spul heb ik ongeveer nodig ?

1 like

2×halve liter :rofl:
200cc is genoeg.

2 likes

Zo. Een topic is ook weer geregeld voor Zondag. Ik heb nu al voorpret. Mooi man al die hydromods!

9 likes

precies dat…

1 like

De Casio is nog onderweg. Dus gaat dit het eerste slachtoffer worden :

3 likes

Van siliconenolie gaan rubbers (en spacers) opzwellen en van fluorinert niet ?
Klopt dat ?

Op de 3M site kom ik dat spul alleen tegen per veul…

Iemand een rechtstreeks linkje waar ik klikkerdieklik kan doen voor het goeiste goedje ?

Olie binnen en modden maar. In eerste instantie 2 slachtoffers uitgekozen: een krijgertje bij een doosje diskettes van een jaar of 20 oud en een rommelmarkt-duikertje á SKX-kloon dat tevens mijn klus-horloge is, vermoedelijk niet veel jonger. Even oppoetsen, verse batterijtjes paraat en gaan…

Mijn ervaringen met het vullen zijn: glibberige vingers, het effect van de electrische tandenborstel is nihil, tikken met je nagel tegen de kast is effectiever en na een uurtje dragen kunnen er toch nog onverwachte bubbels via de wijzerassen of het gat in de wijzerplaat boven komen drijven. En die siliconen-bende is bijna niet van het glas te poetsen, er blijven heel lang vreemde vegen zichtbaar.
En ook al doe je nog zo je best, er verschijnen uit het niets allerlei artefacten in de olie.

Nu zat ik lekker in het zonnetje te prutsen en het viel mij op dat de olie lauw werd. Ik vraag me af of het beter is om de olie eerst te koelen voor je gaat vullen om aanzuigen van lucht bij afkoelen te voorkomen.

En inderdaad: doodstil, GS-sweep van de secondewijzer en omdat het horloge je lichaamstemperatuur aanneemt voelt ook het glas opeens warm aan bij dragen. Krasjes in het glas zijn opeens minder opvallend.

Bedankt TO voor dit geinige vermaeck. Dit gaan we eens een tijdje aanzien en moed verzamelen om een wat hoger geclassificeerd horloge aan te pakken. Want optisch is dat het zeker waard.

EDIT: inderdaad heeft die cheapo gele unit nu een luchtbel nadat ik 'm op het koude bureau had gelegd. Je moet dit dus alleen uitvoeren bij de beter waterdichte horloges.

11 likes

Wel (mogelijk) een dingetje…
Ik registreer al een jaar of wat regelmatig de nauwkeurigheid van mijn kwarts horloges met een app (watchCheck) , gewoon omdat het kan.
De Citizen loopt vanaf het begin steevast een (keurige) +0.2 sec/dag.
Tot vorige week… Nu is het -0.2 sec/dag (2 metingen).
Dat scheelt dus ongeveer een halve sec/dag. Ik vermoed door de weerstand vd olie.
Voor mij geen probleem, nog steeds heel nauwkeurig maar wilde dit toch even gemeld hebben.
Ik blijf dit meten, gewoon omdat het kan, mocht dit veranderen dan laat ik dit weten.

7 likes

Het schijnt dat vocht invloed heeft op de rate van het kwarts-kristal. Daarom moeten COSC-gecertificeerde uurwerken ook een ingekapselde kwarts-module hebben.
Door de vulling met de olie zou dat het kristal wel eens kunnen beïnvloeden.

Maar hou je metingen vol en als het constant blijft dan is dat ook ok toch?
BTW, hoe werkt dat met quartz-horloges meten?

1 like

Aha! Dat zal de verklaring inderdaad zijn

Klopt, het is ook geen probleem, de afwijking is nog steeds minimaal.

Het is geen app die mbv de microfoon luistert en dus eigenlijk een timegrapher simuleert. Het is veel simpeler, je synchroniseert de tijd op je horloge met de app (die maakt gebruik van de GPS- en Internet (NTP) tijd). Door dit regelmatig te doen zie je hoe de tijd over een langere periode gaat afwijken.
Het werkt behoorlijk nauwkeurig en in mijn geval is de afwijking heel constant.
Zal zo even een screenshot van de metingen posten.

2 likes

Dit is van voor de hydromod

En deze van erna:

2 likes

als je gemiddelde van + 0.2 s/dag naar gemiddeld -0.2 s/dag gaat dan is gemiddeld gezien je afwijking even stabiel gebleven dus no problemo

olie is anders dan vocht want vocht geleid wat invloed heeft op dit soort kristallen, olie geleid niet.

1 like

Olie is in meer of mindere mate hydrofiel, dat is ook de reden waarom men adviseert om geregeld je auto of motorfiets goed op bedrijfstemperatuur te laten komen zodat evt. opgenomen vocht weer verdwijnt.

Overigens denk ik dat de afwezigheid van vocht meer van belang is voor het niet ontladen van de batterij dan het effect op het trillen van het kristal. Ik bedacht me trouwens ook dat het gemiddeld meer op lichaamstemperatuur zijn van het geheel (dus warmer) ook weer van invloed is op een niet op temperatuurverschillen gecompenseerde quartz en dus gaat afwijken van wat je gewend was.

1 like

hydrofiel klopt maar als de kast afgesloten is moet dat procentueel goed komen. Je temperatuur opmerking is is een hele goede. Lucht is veel meer isolerend dan de aanwezigheid van olie en de normale quartz hebben inderdaad geen temperatuur compensatie.

1 like

Dat klopt, het is ook niet erg maar wilde wel even aangeven dat de hydromod invloed heeft op de werking van het horloge

1 like