Is HF voldoende afgeschermd voor kwaadwilligen?

Is een Forum met duizenden leden die hun nogal kostbare hobby met foto’s en al delen eind 2018 voldoende afgeschermd zo vraag ik mij af. Aanleiding is het “marktplaats waarschuwingen topic”. Er wordt van buitenaf meegelezen en gekeken hier. Misschien geknipt en geplakt. In elk geval gedreigd, zo begrijp ik. Niet zo leuk lijkt mij. Kan dat allemaal zomaar en vraagt het misschien om aanpassingen? Minder anoniem als lid en met NAW gegevens bekend bij de moderator bijvoorbeeld? En minder toegankelijk van buiten op onderdelen als foto’s en dergelijke…

Graag uw mening!

Artsmak

6 likes

Of als je ietwat angstig (?) bent simpelweg geen lid worden van een openbaar forum misschien…?

3 likes

Doei.

Mijn NAW gegevens krijg je pas bij een gerechtelijk bevel. En dan ga ik alsnog dwarsliggen.

26 likes

Veilig op het grote boze interwebz?

Neen

3 likes

Lijkt mij niet, je bent zelf verantwoordelijk voor wat je deelt en dient ten alle tijden te beseffen dat het hier gaat om een openbaar forum.

NAW gegevens doorspelen lijkt mij een veel te groot risico, en bij een datalek zou dat juist de kans op jouw angsten vergroten. Om het juridisch aspect nog maar erbuiten te laten.

Nog meer beperkingen opleggen voor niet leden voegt niks toe, behalve dat je het forum in eerste instantie minder overzichtelijk en dus minder aantrekkelijk maakt voor potentieel nieuwe leden.
Bovendien, diegene die kwaad willen hebben echt wel even een account aangemaakt. Appeltje eitje

1 like

Een tijdje geleden zijn de locatiegegevens uit alle foto’s verwijderd en tegenwoordig worden deze automatisch verwijderd.

Verder is het natuurlijk aan jezelf welke informatie jij vrijgeeft op een forum. Je kan volkomen anoniem blijven.

Edit: Ik denk dat alleen je IP adres bekend is bij de beheerder. Maar een IP adres koppelen aan een feitelijk adres krijg je echt niet voor elkaar zonder hulp van internet providers. En als je een VPN gebruikt heb je daar ook geen last van.

Juist dit maakt het interessant voor hackers. Hoe meer gegevens ze kunnen jatten, des te beter!

:point_up_2: Dat dus.

3 likes

Han je staat nog steeds in de telefoongids hoor :joy: … is dus niet nodig dat gerechtelijke bevel

ps, volgens mij hoefde je toch niet je NAW gegevens in te voeren om hier lid te worden? of kan @Jur mijn Mac adres van afstand inzien??

Nope.

1 like

oh nee je was verhuisd toch? …:wink:

Jawel, bij Smikkelbips😀

3 likes

Die staan in mijn telefoongids. Niet andersom :joy:

2 likes

wat is her nu helemaal zichtbaar voor een ander

Nils heet je maar dat kan ook een alias zijn van Karel Piet of kees…

Als de DB van HF wordt gekraakt kunnen ze achter je e-mailadres komen en wellicht wat meer informatie, zaak daar dus zelf slim mee om te gaan.

Ben ook geen voorstander NAW gegevens te gaan verzamelen denk dat je daarmee de kat alleen maar op het spek bindt.

1 like

De te kwalijker is het als HF-leden je naam en achternaam “als grapje” melden in een post. Gelukkig verwijderde de beheerder dat rap. Maar toch …

2 likes

Dat is toch niet zo moeilijk, naam Han Davinci en hij woont ergens in Enschede waar een kleine Nissan voor de deur staat :sunglasses:

2 likes

Ik heb een voornaam die niet zo super gangbaar is. En de naam van de user vermeldt waar ik woon.
Moet je nog altijd mijn eigenlijke adres weten te vinden natuurlijk.

1 like

Geen idee of het verstandig is om bij je woonkamerraam in bv. Utrecht je Seiko’s en Omega’s te fotograferen en te uploaden op een openbaar forum…

Heb ik iets gemist?

Zeker niet met Wifi instellingen heb ik hier gelezen.

ik denk dat hij naar dit topic verwijst

Heb ik iets gemist? Je Wifi instellingen worden niet opgeslagen in de foto. Alle EXIF data wordt uit de foto gesloopt. Ik heb me daar behoorlijk hard voor gemaakt.


Voor de rest ben jij zelf verantwoordelijk voor de data die jij hier achterlaat. Dus geen kiekjes maken met herkenbare ‘elementen’ in de foto als straatnamen o.i.d. :wink:

4 likes