Is je duurste ook automatisch je fijnste?

Tsja, mijn GS handwinder is een ontzettend fijn horloge. Toevallig ook de duurste. Dan weer geen automaat…

Maar vaak is het mijns inziens ook een combinatie van factoren.

Een horloge op een andere (materiaal, dikte, etc.) band, kan soms ineens veel fijner zijn, beter tot zijn recht komen of prettiger dragen. Mijn Tissot navigator draagt op een sportieve band veel fijner dan op de originele band. Waarom? Geen idee, het is gewoon zo.

Een peperduur horloge kan ineens op andere band ook minder fijn zijn.

5 likes

Mijn één na duurste (Omega Globemaster) is om verschillende redenen mijn lievelingshorloge. Niet omdat hij per sé comfortabeler draagt dan de rest, maar is wel het horloge dat ik het vaakst uit de kist haal en die verreweg de meeste polstijd krijgt.
Gewoon omdat hij fijn is en geschikt is voor bijna elke gelegenheid.

5 likes

Ik heb twee kisten. De ene, daar zitten een Nomos, SARB033, Alpinist, Mühle, Archimede, Aristocrat, Squale, Poljot, Stowa, Khaki pioneer en Combat 7 Vintage in. Die horloges roteren allemaal dat het een lieve lust is. Er is niet specifiek één favoriet.

De Stowa, SARB033, Nomos, Archimede, Glycine en Hamilton zijn toch wel m’n favorieten uit die doos, terwijl de overige vijf om uiteenlopende redenen toch korter om de pols blijven in de rotatie.

Dan is er de tweede kist, waar vier quartz horloges en een SKX in bivakkeren. Die draag ik echt significant minder. Niet omdat ze minder duur zijn… M’n Citizen Promaster was nieuw duurder dan m’n SARB033, bijvoorbeeld. Dat heeft puur met uitstraling van de horloges te maken, die passen gewoon niet meer zo bij m’n stijl.

De favorieten:

Toch een trapje mindere goden: minder waterdicht, minder goed te combineren, lullige datumstelling… Dus niet perse een reflectie op mijn liefde voor het horloge, maar meer praktische bezwaren.

EDIT: Omdat men van plaatjes houdt.

20 likes

Zeer zeer mooi deze:
https://img.horlogeforum.nl/uploads/db9961/original/4X/4/5/8/4580a4f4d151bfa0ba14f1c362175720c2d3ad25.JPG

On topic: op dit moment krijgt mijn goedkoopste (seiko 5) juist de meeste draagtijd :slight_smile:

5 likes

Om de vraag te beantwoorden; mijn duurste is zeker een van de fijnste om de dragen maar doet qua draagcomfort zeker niet onder voor een van mijn goedkoopste :slight_smile:

2 likes

Als ik het zo ‘beluister’ is het antwoord gewoon NEE.

Het kan zijn dat je duurste ook je fijnste is, maar dat is kennelijk bijna nooit het geval. En wordt daarnaast de draagtijd bepaald door andere factoren. Zoals de gelegenheid, je kleding, risico bij activiteiten en verandering van smaak in de loop van de tijd.

Dat brengt me op een nieuw topic die ik zal starten…is je smaak veranderd de laatste 5 jaar?

4 likes

Dat laatste, daarop gaat het antwoord vaak ja zijn, als ik zo met een schuin oog naar het forum kijk.

Als je smaak in de loop van de tijd niet veranderde… ja, moet je je dan zorgen maken? Of spaar je dan juist veel geld uit aan flipperen? :slight_smile:

1 like

Het duurste horloges (of althans de gene die het meeste waard is) is absoluut ook mn mooiste horloge. Maar fijnste? Dat weet ik niet zeker. Ik draag hem wel met enige regelmaat maar andere horloges draag ik wel vaker.

2 likes

Mijn duurste, de seiko slq011 titanium is de fijnste en toevallig degene waar ik het meest aan gehecht be. Deze blijft altijd, en in principe zou ik met deze de rest van m’n leven kunnen doen. Deze op metalen band dus.

Op nr. 2 een simpele citizen chrono eco drive, grab n go Quartz. De fijnste op leren band.

Voor mij is het gevoel het belangrijkst. Twee nieuw aangeschafte horloges (Magrette Moana en Longines Hydroconquest ) zitten ook oké, maar die zouden toch als eerste mogen vertrekken.

Voor de rest heb ik nog 3 vintages, een 36mm Zentra, een 37x37 vierkante Eterna en een Titan 38mm supercompressor. Die zijn gewoon leuk, kosten niet de kop(< € 500.-) en blijven zolang ik de hobby niet zat ben.

Ik heb er (maar) 1, mijn duurste en mijn mooiste :wink:.
Denk niet dat ik iemand ben die veel gaat wisselen om te dragen.
Geeft me onrust.
Maar goed ik ben net nieuw hier.

4 likes

Was niet mijn vraag hoor, maar,… :+1:

1 like

I know maar ik ging weer even on-topic hiermee :wink:

hoe vaker ik die Citizen zie hoe leuker ik hem vind…

en dat terwijl ik nog NOOIT naar een Citizen gekeken heb.
Behalve Kane dan.

1 like

Het is absoluut geen wet van Meden en Perzen dat de duurste meteen de fijnste is of het fijnste draagt.

Dat geldt denk ik voor de meesten hier op dit forum.

Mijn Oriënt Mako xl , Ginault Ocean Rover en mijn Seiko Skx009 zijn bijvoorbeeld qua draagcomfort drie van mijn fijnste, favoriete en meest comfortabele horloges.

En dat zijn absoluut niet mijn duurste horloges.

1 like

Conclusie is dus wel dat je duurste horloge dus niet meteen je fijnste is. Ik heb Omega’s gehad maar ik heb ook Poljot’s gehad. Draag het vaakst mijn Summo. Niet een goedkoop horloge maar voor de meeste wel betaalbaar. Zo zie je maar, is ook puur persoonlijk. Grote polsomtrek kleine etc

Ja, maar die globemaster is dan ook echt top!

1 like

Mooie collectie Mr.Fate!:ok_hand:

Volgens mij was er wel es een topic over geweest. Maar anders even een andere, anders raakt dit topic van koers?

Laat maar: Dat brengt me op een nieuw topic: is je smaak veranderd de laatste 5 jaar?
:joy:

Net niet. Mijn Old Navitimer is super maar mijn Seiko 62mas is echt mijn favoriet

1 like

Ik weet het niet. Ik draag een U1-T, Speedy en SND met een GW5000 on the side. Het wil voor wat mij betreft niet zeggen dat duurkoop, automatisch zegt dat het, het beste draagt. Tip, spiegel het vooral aan moment,intersesse en niet er vergeten budget :slight_smile: