IWC Mark VXIII Le Petit Prince

Qua populariteit van van de verkoop van IWC tov andere merken laat Nederland geen raar beeld zien (gemiddeld). Op basis van statistische data van Chrono24 zij de enige uitschieters (a=0.01) Zwitserland (waar het merk bovengemiddeld veel verkocht wordt) en Frankrijk, Rusland en de VS (waar het merk ondergemiddeld verkocht wordt).

LOL. Stiekem ben ik gewoon jaloers :hugs: maar ik ben een zemel als het op de verhoudingen op de wijzerplaat aankomt. :yum:

1 like

In dit geval zelfs een Selitta!

1 like

Helemaal mee eens !

Welk horloge zullen we nu af gaan kraken ?
:grin::+1:

2 likes

Dat heb ik nou met een AR coating die niet oke is
:wink::+1:

2 likes

Rolex… die heeft een puist😂

2 likes

Ik stoor me bij de Van Cleef & Arpels ‘Midnight Planetarium’ altijd ontzettend aan het feit dat Jupiter van blauwe agaat gemaakt is. Voor twee ton verwacht je toch een steen die qua kleur beter gelijkt.

4 likes

Ik vind het een ontzettend mooi horloge, maar ik zal niet de enige zijn die €4000 te veel geld vind, voor een stalen 3 wijzer klokje, met Sellita uurwerk ( die dus niet bij IWC gemodificeerd is, maar wel volgens IWC specificaties gemaakt is) waarmee je nog niet eens fatsoenlijk mee een zwembad ik kan. Even knap waterdicht maken kon blijkbaar niet voor deze prijs :wink:
De plaats van de datum zou ik me niet aan storen. De reden voor die aparte plaats wel.
Logisch denken is vaak niet handig met horloges, dus: prachtig horloge, die fantastisch is afgewerkt, en een blauwe plaat waarnaar je blijft kijken.

Heb je hem al eens om gehad? In het echt kan het zo maar erg mee te vallen.

3 likes

Gezien alle verhalen dat in dit model een Sellita uurwerk zou zitten…

Het IWC Calibre 30110 in dit model is in de basis een ETA 2892-A2 in Top-Grade uitvoering ,welke in een Zwitserse ETA fabriek wordt gemaakt en niet in een van hun Chinese fabrieken zoals de 2824-2 en 2836-2 modellen in lagere grades wel het geval is. Het 2892 uurwerk wordt gezien als een beter uurwerk als de 2824 maar dat is maar het halve verhaal. Feit is wel dat de duurdere merken (behalve Breitling maar die hebben altijd hoge kasten) die ETA kopen eerder kiezen voor het wat plattere 2892 uurwerk, wat bijvoorbeeld bij dit horloge een betere anti-magnetische bescherming in de kast mogelijk maakt. Hieronder vind je een interessant plaatje van de specs van de verschillende gradaties 2824 en 2892 modellen:

image

Maar… in dit model zit geen standaard 2892-A2 in Topgrade. IWC heeft zelf een specificatie hierop gemaakt en die produceert ETA volledig op maat voor IWC. Op 5 punten heeft IWC betere specificaties afgegeven op de Top-Grade versie. Ook wordt hij afgeregeld (niet conform COSC specs) wat kan kloppen omdat ik van meerdere eigenaren weet dat ze binnen een seconden per 24 uur lopen.

Het is dus niet waar dat IWC een standaard ETA in de prins gooit. IWC heeft bij ETA een zeer goede naam op het gebied van uurwerk kennis blijkbaar. Sterker nog, bij de upgrade van 2892 naar 2892-A2 is ontwikkelde technologie van IWC (van de meester uurwerkmaker Richard Habring van IWC in de jaren '90) toegepast.

De keuze voor het 30110 Caliber by ETA is een gevolg van de strategie van IWC (ingegeven door moeder Richemont) dat de techniek weliswaar perfect moet zijn, maar het horloge uiteindelijk een sieraad is voor de man en op topniveau afgewerkt moet worden.

En ja, je kunt de positie van de datum niet mooi vinden. Of de witte achtergrond. Ik heb mij er nooit aan gestoord en vind dit ook weer een horloge die mooier is in het echt als op de foto.

9 likes

Inderdaad, met een goeie uitlijning zou ik een witte datumschijf niet storend vinden.

Als de datumschijf blauw zou zijn, dan denk ik dat het verstorende effect minder zoude zijn.

Haha de ene dag lukt het me beter dan de andere :smile: #firstworldproblems

We gaan zien hoelang ik het nog uithoud vooraleer hij binnen gaat voor een service :wink:
Maar mijn irritatie is nog op te lossen, die datumschijf helaas niet…

Vond dat ook nogal een opmerkelijk verhaal. Gelukkig kan die stelling ook weer naar het land der fabelen😉

2 likes

Hier een niet-ETA. Staat al beter maar dan heb je ook weer de witte (!) datum die dan stoort.

En zo is het altijd iets he

4 likes

Ja, beetje zonde van die mooie sunburst plaat, die nu onderbroken wordt.

EDIT: na een aantal reactie hierboven nog eens vergeleken te hebben met foto’s ben ik het niet met mezelf eens. Die witte schijf sluit inderdaad goed aan bij de cijfers. Nu nog iets naar rechts od helemaal eraf :slight_smile:

Zoals op foto 3 mag hij van mij zo de etalage in (of om mijn pols :wink:).

Vind hem zelf in zwart met stalen feinglieder band nog wat toffer en toolwatch-achtiger. Maar wil voor dat geld eigenlijk vooral een manufactuur uurwerk; ik kan het niet helpen.

1 like

Toch al een stuk minder storend.

Er is altijd wel iets te zeuren dat klopt, maar toch van een premium merk verwacht je ook wat meer.
Dit geeft een beetje een gevoel dat ze het zichzelf makkelijk gemaakt hebben.

En zeker in deze hobby zijn het de details die het hem doen.

Even buiten dit alles vind ik het verder echt wel een mooie klok!

Interessant!

1 like

In het echt een hele mooie klok! Die witte datum stoort mij niet echt, de uitlijning daarentegen… ik merk het nu ook pas voor het eerst op “once seen cannot be unseen”.

Toch maar hopen dat die Stowa limited van horlogeforum door gaat :smile::smile:.

1 like

In de Mark XII zat nog een JLC caliber. Als ik voor zo’n klok in de markt was zou me dat toch meer bevrediging geven dan een caliber wat in basis een ETA blijft. Nog mooier zijn de oudere modellen met IWC’s eigen Pellaton caliber. Ik blijf het toch een zwaktebod vinden, hoe goed het 2892 in deze uitvoering ook is.

1 like

Blauwe datumschijf met witte of licht grijze letters zou perfect zijn.