Kan quartz een comeback maken?

Drex jij bent toch net zoals ik een ‘ouwel#l’ dan snap je toch wel wat ik bedoel :wink:

1 like

Yep, ik kom net kijken als het over horloges gaat! Nog helemaal niks gehad of meegemaakt, hence the name ‘junior’ hè … :rofl: heeft overigens weinig met mijn leeftijd te maken. Maar dat terzijde.

Maar goed, zullen we dit topic niet verder verkløten met provocerende onzin! Hoewel? Je mag je hier natuurlijk best belachelijk maken. Niks mis mee.

:beers:

3 likes

Haha! :grin: in dier voegen dat ik quartz de laatste tijd meer begin te waarderen. En de techniek erachter is interessanter dan het zo op het eerste gezicht lijkt. En och, volgend jaar zijn het misschien wel weer duikboten :upside_down_face:

3 likes

Zeker, in hardloopschoenen ook best praktisch. Maar ook iets als klittenband roept associaties op. Dus we kiezen juist heel vaak voor niet praktische oplossingen. Hipper, mooier, associatie en emotie.

Maar deze vintage liefhebber loopt gewoon met 2 horloges hoor. 1 smart en 1 voor de leuk (al dan niet met correcte tijd).

Had Gruen in de jaren 20 Quartz gehad, dan hingen die dus om mijn pols. Gevoel is meer dan het uurwerk.

Ben wel benieuwd wat we gaan dragen als duurzaamheid (en schaarste van bepaalde grondstoffen) meer en meer een rol gaat spelen. Is iets met een batterij dan beter of slechter dan een mechanisch uurwerk.

2 likes

Ik zie dat @Fate_Amenable_To_Change druk aan het typen is. Deze laat ik even aan zijn onmiskenbare wijsheid. Ik heb het antwoord niet, ‘beter’ is mij sowieso iets te vaak subjectief … :sunglasses:

PS Mijn Astron is ‘solar powered’, best wel duurzaam. :wink:

Oh? Is high end quartz ooit weg geweest dan?

Het is een veel gehoorde mythe dat Grand Seiko er bijvoorbeeld een tijd niet is geweest, maar de realiteit is dat Grand Seiko in de interim onder de naam “Grand Quartz” verkocht werd. Denk bijvoorbeeld aan dit horloge:

Dat was met het 4843 uurwerk, wat toch echt een klasse-uurwerk en hoogwaardige quartz was.

Op een gegeven moment is de “Grand Seiko” serie weer nieuw leven ingeblazen, en is “Grand Quartz” komen te vervallen, maar het eindresultaat van dat riedeltje is dat de 9F serie uurwerken uit is gebracht. Dit culmineerde in de 9F85 die ik bijvoorbeeld heb, met onafhankelijk verstelbare uurwijzer, maar ze deden al 5 seconden per jaar bij ome Seiko vanaf het jaar onzes heren 1977.

Patek heeft een tijd onderzoek gedaan naar quartz, en Rolex kennen we natuurlijk van de OysterQuartz. Die heeft het van 1977 tot 2001 vol gehouden, overigens.

Laten we ook Longines niet vergeten, die vanaf de jaren 40 met quartz bezig waren, en in 1984 al met de VHP quartz kwamen, toen Grand Quartz van Seiko met de twin quartz Superiors 5 seconden per jaar draaiden. De Longines VHP is er dus ook inmiddels al 38 jaar.

Over Citizen hoeven we het verder niet te hebben. Die hebben naast de A060 en A660 uurwerken met 5 seconden per jaar ook de 0100. Er zijn al meerdere leden die hem noemden, terwijl ik alleen in de papieren rommel ben blijven steken.

Foto van een ex voor de sfeer:


Maar goed. Junghans. Ik had laatst in mijn NA topic over de Junghans Max Bill Mega solar al een heel deel geschreven over deze fabrikant:

Ook ik had gisteren weer een cock ‘n’ balls om. Ze zijn leuk:


PS: Excuses dat ik SuperQuartz van Breitling vergeet, maar ik weet daar gewoon geen reet vanaf.

I call bullshit on that.

Ten eerste was de Hamilton Pulsar in 1973 het heetste horloge op de markt, en was een LED horloge net zo duur als een Opel Ascona in die tijd. Dat was high end. En zoals ik hierboven demonstreerde kwamen al ras Longines, Rolex en (Grand)Seiko met high end quartz horloges. Cartier schaamt zich ook al 40 jaar niet voor een quartzje hier of daar.

Als je met high end allleen die stoffige horloges van Patek Philippe, Audemars Piguet en Vacheron Constantin bedoelt… Tja. Ik ervaar die mensen niet als relevant voor mijn leven en zie bijvoorbeeld aan een Calatrava of Patrimony niet af wat daar nou zo high end aan moet zijn als ik ze naast een simpele Saxonia leg.

Zoals @lencoth al opmerkte: Als je definitie van high end zo smal is houdt het gesprek inderdaad snel op.

6 likes

“Casio is niet Blancplain, daar kunt u op rekenen.”
En het kan van heel netjes en subtiel radio gestuurd en opladen met zonlicht:

Tot “Het zwarte beest van Yamagata”, dat alles doet behalve subtiel.

Met een automatisch uurwerk zouden deze horloges gewoon niet mogelijk zijn.

3 likes

De hemel hangt vol super accurate klokjes (gps).

De enige redenen om mechanisch, quartz, (of hybride voor de GS fans) te kiezen is nostalgie en esthetiek
Mechanisch vind ik dan net nog wat nostalgischer en mooier.

Voor beide valt zeker wat te zeggen, mechanische techniek om met veren, tandwielen en palletjes een zo nauwkeurig mogelijk lopend mechaniek te bouwen is knap.
Om met electromechanica een systeem te bouwen dat jarenlang achter elkaar met een stroompje door een stukje mineraal te sturen ook een zo nauwkeurig mogelijk lopend mechaniek te bouwen is ook knap.
Hoe het allemaal verder aangekleed en uitgebouwd wordt binnen een zeer beperkte maat is ook kunst.

(SPELLING!)

2 likes

Ik haat het om te zeggen, maar je hebt altijd iets nodig om tijd bij te houden, ook wanneer je eens in de zoveel tijd een sync van GPS krijgt. Daarom hebben alle horloges / systemen / wearables met GPS of Radio sync één van de volgende tijdmeting-strategieën aan boord:

  • Quartz oscillator met klassiek uurwerk
  • Quartz oscillator geïntegreerd in een RTC chip voor Real Time Clock berekeningen
  • Programmable Interrupt Timer met een 1,193182 MHz klokfrequentie waarbij de CPU om de zoveel tijd een interrupt krijgt en een tijdssignaal moet handelen, en dan weer een countdown begint
  • Time Stamp Counters waarbij er gemeten wordt hoeveel cycli de CPU maakt
  • High Precision Event Timers die op een 10Mhz klokfrequentie draaien en de tijd meten sinds het systeem aan is gezet, en dat ook vergelijken met NTP tijd.

100% van de tijd GPS sync doen, dat trekken systemen niet, omdat ontvangers op volle bak de hele tijd aan hebben staan gewoon veel duurder is qua stroom dan het bijhouden van de tijd.

Daar zijn dus gewoon technische redenen voor. Ik kan je ook garanderen dat een quartz circuit in beginsel een erg mooi compromis tussen accuratesse, stroomverbruik, storingsgevoeligheid en prijs is.

Een Spring Drive… Ik twijfel ten zeerste of ik het een hybride zou noemen. Het loopt niet op een batterij, licht of een capacitor die opgeladen wordt, maar krijgt alle kracht echt uit een veerton die opgewonden wordt.

Dat het echappement getimed wordt door een oscillator van een quartz kristal laat onverlet dat ik het geen quartz uurwerk vind. Ik zou het mechanisch noemen, maar dan zonder botsingen.

Maar GS fans zijn er in allerlei soorten en maten. Er zijn vintage liefhebbers, quartz liefhebbers, mensen die branden voor spring drive, lieden die de mechanische en high-beat uurwerken juist de bom vinden, en dan zijn er mensen die gewoon geilen op goede afwerking.

Hier gaat zeker weer een Spring Drive komen ooit. Maar dat wordt een platte handwinder van een millimeter of 37.

Ars Technica, zoals een welbekende website het ooit noemde.

3 likes

Het gesprek stopt stel, ook omdat de implicatie is dat quartz nooit high-end kan zijn. Dus is de cirkelredenering gesloten :wink:

2 likes

Hoe kan n smartwatch high end zijn? Nog even en dan kan zo’n ding hetzelfde als n iPhone.
Voor de rest is de techniek binnen een jaar verouderd en dan hebben we t nog niet eens over de beperkte levensduur van de accu. Smartwatches zijn wegwerpartikelen.
En als sieraad slaan ze de plank ook mis.

1 like

Mee eens en Quartz zal ook nooit verdwijnen.

1 like

Je gaf daarboven 3 alternatieven die geen quartz nodig hebben?!?

Nou, gewoon: technisch.

Als je ziet wat er qua wetenschapsgeschiedenis, filosofie, natuurkunde en engineering nodig is geweest om tot de Apple Watch te komen, en je kijkt dan naar de evolutie van het mechanische, door een veerton aangedreven horloge…

Tja, dan kun je niet anders dan concluderen dat mechanische horloges een soort van anachronistische zelfpijperij zijn waarbij je af en toe mensen hebt die die zelfpijperij zo moeilijk mogelijk maken door alle onderdelen met een nagelvijl en een figuurzaag te maken (hoe heet die Japanner ook al weer met dat variabele-uren-horloge?), terwijl anderen proberen zo complex mogelijke verouderde meuk te maken.

Dus: Wat is je definitie van high end? Ik chargeer wat, maar ik heb niet de illusie dat een Apple Watch geen high end device is. Haptisch, functioneel en ontwerp-technisch is dat toch echt de shit, ook al haat ik ze.

Maar in een polshorloge nog nooit gedaan zijn. Ik vermoed dat de Apple Watch HPET of Time Stamp Counters gebruikt, maar die moet je met zo’n forse accu dan ook eens in de twee dagen opladen.

Dat is voor een autonoom apparaat gewoon niet te doen. Als je gaat nadenken over de voltages en het stroomverbruik wat ze in de HAQ horloges hebben moeten realiseren, om over Spring Drive nog maar te zwijgen, dan begrijp je ook waarom we geen autonome horloges met HPET, PIT of TimeStamp technologie om de pols hebben.

Qua functionaliteit zijn die dingen wel ongeloofelijk. Niet iets waar de gemiddelde horlogeliefhebber warm van wordt, maar als je Marathon Des Sables loopt, dan toch liever met een Garmin om de pols dan met een Rolex Explorer.

Garmin heeft trouwens ook een ‘high end’ reeks. Wat eigenlijk hun technologie in een propere stalen kast is. Komt niet in de buurt van Omega e.d. qua afwerking. Maar beter dan de gegoten kasten van hun sportreeksen.

Ik word op zich best gelukkig van dit uurwerk in mn The Citizen

5 likes

Je doet lekker actief mee @GerardNijenbrinks. Ik kan me nog herinneren dat jij mijn Citizen, ondanks quartz, toch wel leuk vond:

Is dat meteen het antwoord op je vraag?

Btw, ik vind dat je gewoon de forumbaas even een berichtje moet sturen om TL-2 te worden. Na zo’n lang lidmaatschap verdien je dat wel!

9 likes

Tja, wat zit er in een atoomklok? Strontium-bicarbonaat? :grin: Maar in ieder geval zal tijdmeting en tijdweergave altijd elektronisch blijven gebeuren, nu en in de toekomst. Want dat is de norm voor internet, GPS, lucht en ruimtevaart, industrie … enz …

Nu heb ik wel gehoord dat er gebouwd wordt aan een mechanische giga klok die slechts 1 seconde gaat afwijken in de honderdduizend jaar! Met very high tech materialen. Of dit project al klaar is weet ik niet. Een project overigens met een gigantisch budget, de ontwerpers weten vrijwel zeker dat het kan lukken.

1 like

Misschien niet eens 'ondanks. `ojjz, meer ‘dankzij’. Ik ben best wel onder de indruk van wat er de laatste tijd weer op quartz gebied gemaakt wordt. Uiteraard, de mechaniek en constructie van een quartz uurwerk is anders dan van een mechanisch uurwerk, maar juist door de prachtige afwerking van moderne high-end quartz uurwerken waardeer ik ze zeker.

6 likes