Laat je Grand Seiko zien IX

Blijft jammer dat ze deze prachtige kasten geen draaibare bezel mee hebben gegeven. Wel de minuten er groot op, maar er niet mee kunnen pizza timen.

2 likes

Dat gevoel heb ik continu bij dit horloge. In volle zon krijg je een waanzinnige sunburst, in de schaduw verdwijnt de sunburst volledig.

Ik twijfelde zelf enorm tussen de SBGX261 en SBGX265. Uiteindelijk toch voor de 265 gegaan omdat de blauwe toch wat unieker en exclusiever is (gezien ze ‘m ook zullen discontinuen)

De champagne uitvoering spreekt me wel aan

Welk model is dit?

SBGV245. Een gediscontinueerde US only die op een zeer stijve stoffen band geleverd werd, moeilijk te combineren was en bovendien heel erg niet geschikt was om Wabi-sabi te krijgen. Ik heb hem vervloekt, en raad je af om je er door af te laten leiden van wat je nu aan het bekijken bent.

Hier een initiële NA/Review:

Maar laat je niet afleiden door het toentertijd zeer positieve oordeel. Dragen is een nachtmerrie, omdat hij het met elk deukje, krasje, of vlekje gewoon niet meer voor mij deed, de band een dikke ellende is die zeker niet minder ellendig wordt, en hij qua kleur op vrijwel geen enkele leren band past. Het is een moeilijk horloge.

Je houdt dan iets over wat op papier een 200m waterdichte en 20.000 A/m anti-magnetische toolwatch moet zijn die je echt enorm moet mollycoddelen om 'm in fatsoenlijke staat te houden, en die eigenlijk alleen comfortabel draagt op een NATO.

Bah. Hoe mooi hij ook is. Doe. Het. NIet. Het bezit van de zaak is hier letterlijk het einde van het vermaak. Voor mij, althans. Mocht je het toch doen, dan ben je in ieder geval gewaarschuwd.

Die limited van @FRANS3 is veel doordachter. De bezel is vergevingsgezinder, de kleur fijner, etc. Er zwerven meer van deze kastvorm rond, ook in het wit, en ook dat is beter. Het gaat me echt specifiek om de 245 wat een haat-object is.

13 likes

:melting_face:en vooral niet te vergeten
een kras magneet (vooral de bezel)

Amen.
:pray:

1 like

Ik had de limited 247. Ik had niet zo’n last van de krasgevoeligheid, maar mijn wijzerplaat was blauw dus misschien gemakkelijker te combineren.

De reden van mijn verkoop was mijn tic dat ik niet tegen het getik van de quartz secondenwijzer kan. Ook al tikt hij 2x per seconde, niet regelmatig trouwens, maar 2x tiktik en dan 0,9sec in rust ofzo, het zal wel. Ik word er nerveus van. Voor mij alleen traditioneel mechanisch of spring drive.

Wel jammer, want er zijn hele mooie Grand Seiko quartz horloges, en die laat ik allemaal voorbijgaan. De enige quartz die ik draag is een digitale LCD Casio F-91W.

1 like

En vanwege het rood op zwart kan ik me voorstellen. Een erg mooi contrast.

1 like

Grappig hoe we dat anders ervaren. Ook vind het juist iets statigs hebben, wat rustgevend is. Ik kan juist gebiologeerd naar het tikken van die wijzer zitten kijken.

2 likes

Voor mij is het vooralsnog de sbgp001 die net iets boven de sbgn011 staat vanwege de afwerking en presence op dentils door de 44gs case . Die afwerking is een van de redenen dat ik een gs wil. Heb ooit een volledig gepolijste panerai gehad en ben bekend met haarlijntjes :sweat_smile:

Hoor jij die tik dan? Of is het meer het visuele dat je stoort?
Ik vind trouwens dat het “hoorbare” van de GS quartz zelf iets stiller is dan de mechanische uurwerken.

Haarlijntjes op een gepolijst vlak zijn prima. Littekens of putten in een überstrak perfect regelmatig geborsteld oppervlak juist niet.

Dat is exact waarom ik een gepolijste Squale een betere toolwatch vind dan welke geborstelde duiker dan ook.

Satineren is ook een erg goed idee. Zandstralen is lelijk en skeer. Dit is waarom de Grand Seiko banaankast samen met de oyster cases en aanverwante vormen de grootste staying power hebben.

Zat alternatieven gelukkig inderdaad. Deze bv (hij mist alleen de keramische bezel) :blush:

12 likes

Grappig ik heb hetzelfde. Kan er ook erg graag naar kijken en vind het rustig op z’n eigen manier. Om een vergelijk te maken met spring drive…hoe waanzinnig mooi en technisch hoogstaand ook…het kan mij soms meer onrust geven dan een GS quartz. Een gevoel van…het gaat maar door en door en door… :thinking:

Heiligschennis wellicht…maar het is wat het is. :sunglasses:

1 like

:scream:

Het zijn de 2 perfecte uitersten. Ik vind een centrale secondenwijzer op een uurwerk met 21600 tikfrequentie bv echt storend. Hi beat is eigenlijk het minimaal aanvaardbare :face_with_peeking_eye::sweat_smile:

2 likes

39 likes

:grimacing: Ja dat heb ik ook.

1 like

Mooi deze combi zo.

1 like

Wat een masterpiece. Ik denk dat dit misschien wel mijn grail kan vervangen (Rolex Millgauss 116400GV)!

Terug op staal, blijft het mooiste.

33 likes

Zekers!