Laat je Grand Seiko zien X

De discussie wordt voortgezet vanaf Laat je Grand Seiko zien IX - 4062 van HouwelD.

Eerdere discussies:

2 likes

En door met die mooie Grand Seiko’s! :cherry_blossom:

70 likes

Dan heb je mazzel gehad of je horloge zo gehouden dat je het niet zag. Ik heb inmiddels vijf van die dingen gehad, en moet concluderen dat ze het beter doen dan de Junghans HAQ, maar minder goed dan de Citizen Ibuki.

Zoals al aangegeven, het heeft te maken met de gering. @Martynnn , ze staan op 12 altijd zo strak als wat, maar kunnen onderin wat verloop zien.

Als je je horloge draait is het weg. Op het oog. Aangezien ik geen camera opstelling heb om hem exact gecentreerd te filmen is het met name een theoretische discussie. ,:rofl:

Grappig dat je het zegt, de gradatie van het roze doet mij juist de Shunbun prefereren. Of de witte Snowflake. Ik merk dat ik de tic heb dat een horloge niet kiezen: of je hebt een fumé/gradiënt wijzerplaat, of je hebt een patroon.

Begrijp me niet verkeerd: het is geen straf, dat horloge. Maar het is ook niet de Shunbun.

Helaas moet ik bekennen dat het mooiste roze horloge wat Grand Seiko tot nu toe uit het gebracht wel deze is:

De Sakura SBGW289.

28 likes

Ik pak steeds vaker deze quartz (SGBX319), omdat zo gemakkelijk is - niks opwinden en altijd op de seconde gelijk -, maar ook omdat ik de wijzerplaat net iets mooier vind dan de SBGW231. Die is donkerder/ geler en weerkaatst het licht minder mooi.

41 likes

Ja die is mooi, jammer alleen van die iele wijzertjes.

4 likes

Zou wel interessant zijn beide naast elkaar te zien. Heb je een foto? Best wel gelijkende horloges op het uurwerk na. Ervaar je niet te overlap?

Ik heb inderdaad een paar foto’s, die ik ook al eens eerder heb geplaatst. Dat is al wat langer geleden, dus ik zal ze hieronder opnieuw laten zien.
Je heb gelijk: er zit nogal wat overlap in de beide modellen. De kastvorm is hetzelfde (hoewel de lugwijdte dan weer een millimeter verschilt) en ik ben een liefhebber van ‘kale’ wijzerplaten, dus geen cijfers maar indices, zo weinig mogelijk tekst, geen datum. Naast het uurwerk (quartz vs. handopwinder) is het grootste verschil de kleur en het oppervlak (structuur) van de wijzerplaat.
Natuurlijk is het onzin om zulke op elkaar lijkende horloges te hebben, maar ja, hobby hè…
(PS. Grappige ervaring zojuist: om onderstaande foto’s terug te zoeken, moest ik nogal snel een heel eind scrollen door mijn beeldbestanden en dan lijken vrijwel al mijn horloges op elkaar. Vindt mijn vrouw overigens ook :slight_smile:

32 likes

Blijft voor mij de mooiste GS.
Misschien dat ik die wel weer nieuw bestel. Zijn ze nog nieuw te krijgen?

1 like

Nee, de 319 is merkbaar mooier dun, minder ‘dik potje’.

1 like

Grappig als ik ze zo naast elkaar zie gaat mijn voorkeur ook uit naar de 319. Mooiere/frissere wijzerplaat. Maar het uurwerk met zichtbodem van de 231 is niet te versmaden. Het leuke is nu wel dat je makkelijk kan wisselen tussen een bruin en zwart leertje dus dat snap ik wel. De 319 is wel echt super in z’n eenvoud. Op staal ook heel mooi afgaand op de foto’s die ik op internet zie.
En ja hobby’s zijn vaak niet rationeel :smiley: :wink:

2 likes

Yes Shunbun mooier qua kast en patroon op wijzerplaat :wink:
De standaard Snowflake was voor mij toch “te gewoon”
De Sakura ook maar dieis voor mijn pols voor mijn gevoel te ielig :wink:
Weet ook nog niet of deze Pink Snowflake een blijver is

1 like

Geen idee of ze nieuw nog leverbaar zijn. Ik heb deze ooit van een forumlid overgenomen en ik meen dat hij zei dat het een JDM was. Ik ben ze ook nog wel eens op Chrono24 tegengekomen, dus met een beetje geluk vind je nem nog. Succes!

Klopt.
Het kan maar zo zijn dat jij de mijne hebt. Geimporteerd uit Japan idd.

Ik kan de gegevens niet meer vinden, maar ik heb heb hem enkele jaren geleden gekocht van forumlid Jappe, ergens in het Gooi/Loosdrecht (?). Als ik me goed herinner kreeg hij spijt en heeft hij vrij snel daarna weer een zelfde model gekocht.
Zegt deze informatie je iets?

Fixed that for you. Evolution 9 is me nog steeds een doorn in het oog met die Star-Wars set van ze. De Millennium Falcon als 12-uurs indice, en een Star Destroyer als uurwijzer. Bah.

Iets met smaakzaak. :slight_smile:

11,5mm inclusief bol glas vind ik nou ook weer niet dik te noemen. Soit, het is geen Cartier, maar we kunnen de SBGW231 er niet van betichten lomp te zijn. :slight_smile:

Het nadeel van een sunburst is dat de reflecties van de wijzers en indices hun impact deels verliezen. Er is wat te zeggen voor de rustige en warme plaat van de 231.

Ik heb 'm naast een nogal aanwezige blauwe sunburst, een reliëf wijzerplaat, een zilveren KS sunburst, en een pianolak-plaat liggen, en het heeft z’n plaats in mijn optiek.

Dat laat onverlet dat de 319 een snoepje is.

:rofl:

Op de dag dat je een snowflake als “te gewoon” weg zet ben je te blasé geworden. Wat de pink snowflake betreft: Het blijft prachtig, gradient of niet.

Klopt. Ik had ooit een topic geopend over de beste witte / lichte GS, dit was ver voordat de SBGA465 geïntroduceerd werd. De SBGX331 zat ook bij die selectie:

Zo’n ding moet ik nog eens oppikken.

19 likes

In vergelijk met de 319 wel.

2 likes

Ik heb ze even naast/op elkaar gefotografeerd en inderdaad: de 321 (onderste) is een fractie dikker dan de 319. Het was me eerlijk gezegd nog nooit opgevallen, dus voor mij is er bij het dragen geen verschil.
Je ziet nu trouwens ook dat de kastvorm niet helemaal gelijk is.

Overigens @Fate, wat betreft je waardering van de wijzerplaat van de 321 ben ik het zeer met je eens: hij is op een andere manier mooi dan die van de 319.

4 likes

Die SBGX331 is inderdaad ook prachtig. Ik heb al eerder gemerkt dat onze voorkeuren aardig overeenstemmen (ook qua grootte: 37 mm vind ik perfect). Maar zo kun je wel aan de gang blijven, waar de horloge-industrie uiteraard niets op tegen heeft. Inmiddels is er de SBGY027 ‘Karesansui’ , met die lijntjes in het zand van de wijzerplaat geharkt. Ik zie hem hier op het forum wel eens langskomen en dan word ik ook weer heel hebberig…

2 likes

Ik zou wat hulp kunnen gebruiken. Beetje goede raad, wat advies. Een frisse kijk. Zoiets…

Dus sinds enige weken heb ik, op de wijzerplaat na, 2 identieke horloges. Dat komt doordat de Godzilla nu hetzelfde bandje heeft als de Lion.

Het lijkt me soms van het goede teveel. :thinking:
Zouden jullie allebei houden of eentje verkopen? En indien verkopen, welke?

• Godzilla weg
  • Lion Weg
  • Hold
0 stemmers

31 likes

De Lion wijzerplaat vind ik drukker ogen dan de rode Godzilla… dus als ik zou moeten kiezen, dan blijft de rode. De Lion wijzerplaat komt wat meer tot zijn recht in een eenvoudiger ontwerp vind ik, bv de SBGA415 winter. Maar het is allemaal smaak hé :slight_smile:

5 likes