Ik ben benieuwd welk horloge je nog hebt dat je zelf ooit, na lang tobben en/of koortsige slapeloze nachten wachten hebt aangeschaft en tot op de dag van vandaag nog steeds in je bezit hebt.
Het is denk ik ook gelijk mooi een redelijk betrouwbare indicatie van de start van de horlogegekte of verzamelwoede.
Ik ben wel geïnteresseerd in wanneer je het nieuw hebt gekocht en waarom. Als je dat nog weet…
Volgens mij is zo’n topic er nog niet, dus trap hem zelf graag af!
Mijn gekte begon rond 1979 in de Wehkamp catalogus bij de pagina’s met de LCD quartz horloges (nee, de dameslingerie pagina’s kan ik me niet meer herinneren!) en dan vooral de modellen met 1 of meerdere alarm deuntjes. Heb die pagina’s werkelijk stuk gebladerd en was er continue in aan het loeren! Mede ook in de hoop dat mijn ouders dat op zou vallen en mij er dan naar zouden vragen en er een voor mij kopen! Kansloos…
Daar is mijn horlogegekte begonnen.
Enfin, OT: mijn oudste zelf nieuw aangeschafte horloge is de Casio AQ-709 met 306 module.
Aangeschaft in juni 1989 bij een plaatselijke juwelier, (die er nog steeds zit trouwens!)
Het verkeert optisch nog steeds in 95% nieuwstaat en functioneert 100%. Mede ook omdat ie meer dan 30 jaar in een kistje heeft gelegen.
Het was uiteraard bij lange na niet mijn eerste zelf gekochte horloge, maar dus wel de oudste zelf nieuw gekochte én nog in bezit zijnde!
Ik heb deze Casio gekocht als vervanger voor een volledig zwart kunststoffen uitvoering met zilveren wijzers, die tijdens een vakantiebaantje onder de thinner was gekomen en begon uit te bijten en op te lossen.
Heb hier niet over getobt oid. Gewoon kat in t bakkie, ik zocht hem al een tijdje, en liep hem tegen het lijf bij de AD. Knoop was binnen seconden doorgehakt.
Is dat een vereiste? Want ik heb geen enkel horloge waar ik over getobt heb of wakker van heb gelegen. Maar goed, als je wilt weten wat m’n oudste horloge is wat ik zelf splinternieuw kocht en nog steeds in bezit heb:
En hier een topic wat specifiek aan die chrono gewijd is, met meer achtergrond:
Hij ligt op het hakblok, ik draag 'm nooit meer, die gaat er vandaag of morgen uit.
M’n eerste horloge was een oude Prisma uit een laatje ergens bij m’n oma, gevolgd door de nodige relatiegeschenken die m’n pa kreeg via z’n werk afgewisseld met een lcd horloge van de Hema. Afgezien van die oude Prisma hebben die het allemaal niet overleefd en zijn ergens in de prullenbak beland.
Op een gegeven waren de relatiegeschenken op en zat ik intussen in m’n studententijd en vond ik het toch wel tijd voor een mooi horloge in plaats van al dat wegwerpspul en ben ik op een middag ergens in 1994 naar Juwelier van Manen in Veenendaal gegaan (zit er ook nog steeds) en heb ik na wat wikken en wegen deze Titanium Prisma gekocht:
En die heb ik nog steeds. Al loopt hij op het moment niet goed meer. Wellicht toch een keer tijd voor service van het quartz uurwerkje; kan ook zijn dat de huidige batterij niet helemaal lekker is en is een verse batterij voldoende.
langst nog in bezit hebbende,
dat is de Rodania, deze is zo ongeveer in de jaren '90 nieuw aangekocht,
was nog ver voor ik met de hobby begon,
zocht een horloge vooreerst om in het weekend te dragen maar doordat het horloge dat ik in de week droeg naar het werk het begaf was deze dan de allrounder geworden, zowel door de week als weekends.
heeft door de jaren veel meegemaakt maar altijd trouw gebleven en steeds de juiste tijd blijven aangeven
nu dat ik op leeftijd ben en gestopt met werken heb ik deze ook eens verwend met een nieuwe ruit
nu met de hobby wissel ik vaak met horloges en wordt deze ook niet zoveel gedragen maar hij blijft wel lekker in de verzameling en mag hij het zoals ik ook rustig aandoen.
ga hem meteen nog eens op de pols zwieren
eerst wat foto’s:
Bijna dertig jaar geleden nieuw gekocht: mijn TAG Heuer 1500 Night Diver. Was super trots! Jarenlang dagelijks gedragen en nooit een probleem mee gehad. Gewoon heel goede kwaliteit. Deze gaat nooit meer weg!
Nieuw gekocht in 2007 bij AD Eugene van Baal. Dit zijn de oudste foto’s die ik heb, nog met de originele band. Inmiddels zijn we 2 banden en 2 onderhoudsbeurten verder.
Deze Boss is mijn eerste echte horloge. Gekocht in 1998 en nog in bezit!
Nu een fashioned brand maar deze serie werd in Zwitserland gemaakt bij één van de bekende fabrikanten. Niet meer terug te vinden welke helaas. Voor mij toen met een aanschafprijs van Fl 1000,- best prijzig. Doos heb ik niet meer helaas. Bon en garantiebewijs nog wel
Deze Camel Trophy kocht ik in 1992 nieuw bij een CT dealer en is altijd bij mij gebleven. Hopelijk blijft dat ook zo.
Dit horloge was voor mij een nieuw begin in mijn horloge hobby. Enige tijd daarvoor was ik tijdens een ‘vechtscheiding’ letterlijk alles kwijt geraakt, dus ook mijn bescheiden horlogecollectie. Ik eindigde alleen in een chalet zonder stoel om op te zitten en met 0 saldo op de bank…
Met een nieuwe job en nieuw perspectief moest er uiteraard ook weer een nieuw en goed horloge komen. Dit horloge sprak mij erg aan omdat ik zelf vrij sportief was en de Camel Trophy avonturen ook altijd volgde. Hij was nog best prijzig toen; er staat mij iets bij van 695 of 795 gulden destijds. Gezien voorgaand verhaal was dat toen voor mij fors veel geld. Het bleek het dubbel en dwars waard in meerdere opzichten!