Welk horloge heb je al minstens drie jaar? Show je blijvers!

Ik heb de laatste tijd veel geflipperd, veel gekocht en meer dan een paar NA topics aan gemaakt die erg lovend waren over horloges die er toch weer uit zijn gegaan. Zo is de hele SARB reeks vertrokken, sommigen na 5 jaar eigendom. Ook op weg de wijde wereld in: M’n Yema Flygraf, de Archimede Klassik, m’n Stowa Ikarus en de Citizen Chronomaster. Zelfs mijn oude, vertrouwde Hamilton Navy Pioneer uit 2015 heeft wegens nooit dragen het veld geruimd.

Dus ik vraag me af welke horloges gewoon echte staying power hebben, misschien zelfs wel weg gestopt in de dozen van notoire flipperaars. De regel is: Je moet ze minstens drie jaar hebben. Geen horloges waarvan je roept dat het een blijvertje is posten, the proof is in the pudding, mensen. Sorry, @cdg en @SwedishChef, over een of twee jaar mag je mee doen. :pray:

Ik trap af met een paar horloges uit mijn grabbelton:

  1. De Nomos - foto’s uit 2017, een echte tijdloze GADA.








    Dit horloge was m’n eerste serieus dure aanschaf, maar van een merk wat ik al jaren in het snotje had. Toen ze met de 200m WR Ahoi uit kwamen ging ik voor de bijl. En hij is prachtig. Deze is onder andere mee geweest naar Vegas, Arizona en een stukkie Utah, maar toen maakte ik nog niet veel horloge foto’s die ik hield. :slight_smile:

  2. De Squale - foto’s ook uit 2017 en 2019, een brute zomerklatser.
    Nederland:



    Griekenland:


    Eerste forum-aankoop ooit, bij @Hamari weg gehaald tijdens een pilsje in Apeldoorn. Het horloge heeft sindsdien aardig wat gezien en meegemaakt. Gaat gewoon niet weg.

  3. De Mühle Glashütte - Foto’s ook uit 2017, m’n ANWB-stelletje aankoop.





    Deze kocht ik samen met m’n partner ter ere van onze verjaardagen (liggen 1 dag uit elkaar) en het feit dat we net een maandje samen woonden. Zij draagt de hare eigenlijk nooit, maar de mijne blijft in roulatie.

  4. De eerste zelf gekochte serieuze Seiko - Foto’s uit, eh, 2005 tot 2009.
    San Francisco:


    Israel:


    Nederland:


    Dit horloge gekocht direct nadat ik in een misschien wat domme woedeuitbarsting m’n Omega Speedy Reduced in de kliko had gedonderd. Deze heeft zo gruwelijk op z’n donder gehad, inmiddels 15 of 16 jaar lang, die mag hier genoemd worden.

Show hier je echte echte blijvertjes, mensen! Het liefst met een verhaal.

72 likes

Heb wel al eens 3 jaar geen horloge gedragen. Verder kom ik helaas niet.

8 likes

Leuk topic!
Ik heb slechts één horloge die voldoet aan de strenge eis dat hij 3 jaar in mijn bezit moet zijn. En het is ook degene die ik nog steeds het vaakste draag.

Mijn Citizen BN0100-42E
Supernauwkeurig solar kwarts paradepaardje

Sorry, ondanks de draagtijd geen vertelwaardig verhaal. En dat ondanks dat hij vele kilometers heeft gemaakt, veel landen heeft gezien en om mijn pols zit bij de klus/verbouw werkzaamheden.

15 likes

37 likes

Mooi verhaal! Ik heb diverse blijvers, maar ik beperk me tot de twee waarvan ik het op voorhand niet had verwacht:

afbeelding

Deze Citizen Satellite Wave was een beetje een opwelling (uit het blauwe forum) maar het is ondertussen mijn referentie-horloge geworden waarmee ik de anderen op tijd zet. Bovendien bleek het (toen zakenreizen nog een ding waren) een ideaal reishorloge. Altijd op tijd en geen gezeur met een lege batterij.

afbeelding

Deze Longines VHP bleek ook een blijver. Op de een of andere manier ben ik er aan gehecht geraakt. En er zitten nu zoveel gebruiksporen op dat het zinloos zou zijn om het nu nog te verkopen :wink: Ik doe het ook vaak om wanneer ik op de motor weg ga, omdat ik dan liever niet een van mijn (vintage) mechanische horloges draag.

Zoals gezegd; ik heb wel meer blijvers maar deze twee waren voor mij zelf ook een verrassing.

10 likes

Ik tel 19 stuks die ik al langer dan 3 jaar hebt. Poah tijd vliegt. En dat zijn er een boel 19 stuks :thinking: Zullen niet allemaal blijvers zijn alleen.

3 likes

M’n oude vertrouwde Squale zit het langst in de doos.
M’n eerste automaat die ik kocht nadat ik de foto’s van @HanDavinci en @anon53002072EV zag.
Wist ik toen veel dat het op een Submariner leek. Niet dat het me boeit maar ik krijg het vaak te horen.
Inmiddels zit ie vol met krassen, ehhhh… herinneringen van het spelen met m’n kinderen. Ballenbak, glijbaan, zwembad, plavuizen. Je kent het wel. M’n oudste zoon vindt hem mooi en wil altijd de ‘luum’ onder de dekens bekijken voor ie gaat slapen.
Alleen al om deze herinneringen gaat ie nooit meer weg.
Draag hem het liefst op verschillende soorten staal.
HanDaVinci heeft me een roulette datewheel geschonken dus op de even dagen toont dat rood :black_circle::red_circle:

Het wordt wel weer tijd voor nieuwe foto’s :grin:

Verder deze eenvoudige Seiko. Erfenis van m’n opa die 4 jaar geleden is overleden. Draag hem weinig maar af en toe krijgt ie z’n draagtijd.
Uiteraard ook een blijver.

Verder heb ik de afgelopen 5 jaar een stuk of 80 horloges gehad maar weinig keepers. Ik vind ze mooi of leuk maar hecht er verder weinig waarde aan. Net als met alle andere materiële zaken. Ik geniet ervan op het moment dat het er is maar als morgen alles weg is geniet ik nog net zo.

11 likes

Wow, ik zag dat je in Dec 2016 een Speedy verkocht voor 2250 ballen. Dan zou ik ook van het trauma even geen horloge meer dragen.

Geen staying power voor jou dus. Zo jammer. Ik hoop dat je er nog eens eentje vindt. :+1:

Ik had een PVD zwarte Eco Drive waar ik de wereld jaren lang mee onveilig maakte. Dat ding was in 2010 aangeschaft, en is vorig jaar vertrokken wegens… Ja, ik draag geen PVD meer, dus die lag te vergaan, wat zonde is.

Maar Citizen maakt überbrute daily drivers. Het enige wat ik nog heb wat er bij in de buurt komt is deze Seiko uit 2009, gekocht in Harrod’s in Londen toen ik met een Noorse aan het scharrelen was:


Niks mis met kwarts paradepaardjes. :+1: Die houden het lang vol.

Uiteraard. Nuffsaid. We kennen mekaar al redelijk, want dit was de foto waarvan ik wist dat ie ging komen. :slight_smile:

Mooi he, wanneer dat meevalt? Dat deed die PVD Citizen van mij ook, want radio-controlled. :+1:

Ik ben blij hier quartz voorbij te zien komen.

Pic or it didn’t happen, man.

Prachtig. Die kan dus niet meer weg, ook al zou je willen. Lijkt me ook een mooi erbstück, want dat was het horloge wat pappa altijd om had tijdens het spelen.

Gecondoleerd. De mijne is al sinds de jaren 90 dood, maar ik mis m’n grootouders nog steeds. Ik bedenk me dat deze dus inderdaad ook mee mag doen:


Eerlijk gezegd: Ik kreeg 'm een paar jaar geleden van m’n broer. Hij heeft de Junghans van grootvader van vader’s kant, ik deze van moeder’s kant. Blijkbaar zitten zowel Seiko als Duitse horloges een beetje in de familie. :slight_smile:

Ik ben toch wel gehecht aan een paar van die dingen, maar je hebt gelijk. Het zijn maar dingen. Evengoed, het opbouwen van herinneringen met objecten kan later in je leven nog wel eens belangrijker voor je blijken dan het nu lijkt.

6 likes

Mijn eerste Zwitserse in 1999 gekocht in Singapore:

Mijn tweede Zwitser uit 2008, had het stalen model (witgoud en rósegoud waren de andere opties) in 2006 gezien en meteen geprobeerd hem bij de AD te krijgen. Uiteindelijk een aanbetaling van 500 euro kunnen doen en pas in 2008 bleek dat deze niet zou komen omdat TH besloot die uiteindelijk niet in productie te nemen. Er was nog 1 WG bij TH die hij kon laten komen zonder aankoopverplichting. Toen die binnenkwam kon ik hem niet laten liggen.

9 likes

50 likes

Ik moet me denk ik maar de anti-flipperaar gaan noemen. Sinds mijn “ziekte” zijn de enige exemplaren die mijn verzameling hebben verlaten ontvreemd tijdens een inbraak.
Inmiddels alles terug gekocht maar kan er nog steeds ziek van worden.

Eens in mijn collectie is (tot op heden) definitief in mijn collectie.

6 likes


Ik doe mee met deze is al 42 jaar in bezit was mijn eerste horloge van opa gehad😀
De rest van de collectie is ook wel al minstens drie jaar in bezit want ik flipper niet.

Deze is het kortst in bezit sinds Juli dit jaar maar die gaat ook nooit weg

6 likes

Deze is toch ook wel vrij perfect hè? Heb je minpunten na drie jaar dragen?

1 like

Cool man. Die integrated bracelet op die Tag kun je, net als die Seiko van mij, zo in het tijdsvak 1995-2005 plaatsen. Aan de ene kant is dat niet bijster tijdloos ontwerp, aan de andere kant is het wel weer behoorlijk uniek in het huidige horlogelandschap, waar ik soms wat veel same-samey ontwerpen zie. Waar ik zelf ook debet aan ben, want hoe langer ik verzamel, hoe eenduidiger m’n smaak blijkt te zijn. :slight_smile:

Je hebt 'm nog steeds! Tijdje niet gezien, blijft natuurlijk een meisterstück.

Cool. Wat is je favoriet dan?

Dat had niet gemogen, maar ik vergeef het je vanwege dat karaktervolle erfstukje. :+1:

2 likes

Ik heb nog een Breil welke ik jaren geleden cadeau heb gekregen.

1 like

Is het toeval dat ik 'm nog nooit gezien heb?

Gehad van mijn vrouw voor mijn 50ste verjaardag mag daarom nooit weg ik zal hem over zo’n drie jaar nogmaals plaatsen voor je als ik het dan niet vergeten ben.

Leuk topic @Fate_Amenable_To_Change.

Ik moest het echt even nakijken.

Alhoewel ik inmiddels een aantal horloges langer vasthoudt, en daarnaast wel een aantal flipper, heb ik er toch pas 2 die al meer dan 3 jaar in de family zijn.

De Breitling 817 gekocht in het voorjaar van 2018.

.

En de Rolex sd4k. Ook al in de zomer van 2018 gekocht. Of pas. :laughing:

Keepers. Voor nu :sunglasses:

13 likes

Poeh, dat is best even schrikken. Al zo lang met horloges bezig en zeker wat supercoole stukken gehad, maar er is er maar één die langer in bezit is dan drie jaar. Zonde eigenlijk, als ik kijk wat intussen de revue gepasseerd heeft.

Maar goed, voor mij dus de Globemaster. Het ‘verhaal’ is dat ik voor deze aan het sparen was, maar dat mijn lief mij tussentijds verraste door hem mij cadeau te doen voor mijn verjaardag. Dat is ook meteen de reden dat hij dus niet meer vertrekt, naast dat ik het na al die tijd nog steeds een fabelachtig mooi horloge vind. Het blijft echt genieten om deze te dragen. :ok_hand:

35 likes

Zijn voor mij de Seiko solar en de Breitling avenger 2 gmt.

De Seiko gaat niet weg, is m’n horloge dat ik van m’n vrouw had gekregen op onze trouwdag en de Breitling was mijn eerste grote aankoop en nog steeds een grote favoriet!

6 likes