Leeuwentroep

Vrijwel ieder model van dit merk is helemaal wat ik zoek in een horloge! Word er erg hebberig van.

3 likes

Dat is voor mij ook de belangrijkste reden dat ik ze verzamel, gecombineerd met de mooie ontstaansgeschiedenis en de exotische herkomst. Je struikelt nu eenmaal bepaald niet elke dag over de vintage Finse horloges.

Ik ook, LJ, ik ook. Vandaar de grote vreugde als ik er zo af en toe weer een aan de leeuwentroep collectie mag toevoegen. Meer nieuws daarover binnekort in dit theater…

image image

4 likes

Kruislings

7 likes

Vandaag weer een leeuw tegengekomen :innocent:


Geen Leijona denk ik, wel ‘extra’ :face_with_monocle:

7 likes

image

Hee, dat is een aparte, die kende ik nog niet. Leuk gevonden!

1 like

Toch wel eens eerder gepost, Lex - maar dan nog lichtjes gemaskeerd door het versleten & verkleurde glaasje :innocent:

1 like

Volgens het zoekdingetje in de rechterbovenhoek van het HF scherm ( deze dus image ), zijn Zakleeuwen in dit topic nog niet ter sprake gekomen of getoond.

image

Daar ga ik nu verandering in brengen.
Ik weet, uit diverse spitwerk op het Alomtegenwoordige en Alwetende Wereldwijde Web, dat er (Finse) Leijona zakhorloges gemaakt zijn en af en toe ook wel worden aangeboden. Ik heb echter tot voor kort nog niet het genoegen mogen hebben er een te kunnen verwerven.

Sinds enige weken ben ik echter in het bezit van een echte Zakleeuw! Weliswaar geen Finse Leijona,
maar een mogelijk ouder neefje, een Lejon, zoals inmiddels bekend, geproduceerd door de oorspronkelijke Zwitserse fabrikant Camille Barré.

.

Mijn exemplaar is afkomstig uit Zweden, waar de Leeuwtjes op zijn Zweeds ook Lejon heten. Het logo op de wijzerplaat is echter niet de leeuw met de twee staarten, zoals meestal ook op de Finse en Zweedse Leijona’s afgebeeld, maar de leeuw met één staart en het ‘oude mannetjes hoofd’, zoals op de Zwitserse exemplaren.

Dit Lejon zakhorloge is in uitstekende conditie. Het heeft weliswaar geen zilveren kast, maar een vrijwel onbeschadigde nikkelen behuizing. Een redelijk gave emaille wijzerplaat met slechts een enkel klein barstje tussen de 10 en de 11. Klassieke Breguet stijl cijfers en wijzers. Binnenin tikt, keurig op tijd, een mooi schoon uurwerk. Omdat, zoals gebruikelijk bij de meeste zakhorloge uurwerken een calibernummer aan de balanszijde ontbreekt kan ik niet direct zeggen wat het merk en type uurwerk het is.

Toen ik in het topic ‘vintage incoming’ de blijde verwachting van dit horloge aankondigde werd door diverse HF lezers al gesuggereerd dat het een Cortebert uurwerk zou kunnen zijn. Ik ben er nog niet achter welke precies, maar in het topic wat ik hieronder link komt het Cortebert uurwerk dat @diashock toonde er heel dichtbij, wonderlijk genoeg vrijwel identiek, maar in spiegelbeeld!

image

Genoeg tekst nu, hierna nog wat plaatjes:

Alles bij elkaar genomen, een mooie aanwinst in de leeuwentroep en waarschijnlijk ook de oudste leeuw in mijn collectie, ik vermoed dat deze (Zweedse?) Lejon zo ongeveer medio jaren '20 is gemaakt.

Nu nog op zoek naar een echte Finse Leijona Zakleew!

image image

11 likes

Wow, wat een prachtig exemplaar!

1 like

Die zijn wel te vinden :+1:t3:

1 like

Die zou je met bruistabletten moeten kunnen reinigen.

1 like

Ik ben blij dat de leeuw in een goed nest terechtgekomen is :+1:

1 like

Kruislings

6 likes

Van drieën een :smiley:



6 likes

Vandaag op stap met een klassieker club in relatie met de Leijona !
De leden gevraagd de auto te identificeren …het duurde even …en warempel hij werd herkend ! :smiley:
Hierbij de foto’s


7 likes

Kruislings

6 likes

Als altijd, weer even prachtig, Jeroen.
Die ander twee mooitjes die naar mij zijn verhuisd: binnenkort in deze circustent!

2 likes

Zo zie je maar weer dat er in de vintage markt prachtige horloges en meeken te vinden zijn, volledig naast de gekende spelers.

2 likes

8 likes

Kijk em shinen!! :sun_with_face:

1 like

Leon Piradet. Mag dat ook hier,?
Chique Franse naam. Maar een Hong Kong penanker.
Doet het wel prima … ( als klushorloge):woozy_face:

4 likes