Ik denk dat ik wat atypische dingen begeer in vergelijking met velen op het forum.
Een Ressence type 3: https://ressencewatches.com/watches/type-3
Een H. moser & cie. Alp watch:
Misschien komen ze er wel ooit, misschien nooit.
Ik ben ook geen flipperaar. Hecht me aan mijn horloges.
Mijn lijstje horloges die ik ooit nog graag wil hebben wisselt ook nog wel eens. Dit omdat sparen niet mijn sterkste kant is en de horloges die ik ooit nog wel eens zou willen hebben bijna allemaal ruim boven de 10000 euro zijn. Mijn lijstje complementeren duurt dus erg lang en mogelijk komt het er nooit van. Gelukkig kan ik intens genieten van mijn huidige collectie en zal ik er geen minuut minder om slapen als mijn lijstje nooit af komt.
Mijn lijstje op dit moment:
Omega Speedmaster
Grand Seiko
Blancpain 50 fathoms
Breguet Hora Mundi
Heftig zeg !
Sterkte !
Dat relativeert het bezit van materiele zaken .
Ik ben altijd een flipperaar geweest .
Heb alle horloges die ik wilde wel zo’n beetje gehad ; JLC , IWC , Rolex , Panerai ,Sinn , Nomos en allemaal weer verkocht.
Nu blij met een paar horloges o.a. Sinn , Nomos en Tudor .
Wat meer rust en 15 jaar ouder
Ik wilde de foto niet plaatsen, zodat iedereen tegen zichzelf beschermd was🤣
Ik zie mijn collectie eigenlijk als twee gehelen: een vaste collectie waarvan ik verwacht dat de horloges blijven en een “tijdelijke” collectie (bij gebrek aan betere verwoording) waarin horloges geflipperd kunnen worden. Bij de vaste collectie beschouw ik de PP3940, de twee Seiko’s (SBGA011 en SBGR083) en de Speedmaster DSotM als trouwe klanten. Mijn ambitie is om daar nog een Datograph aan te voegen en nog een duiker, eventueel met vintage look and feel (Tudor BB Fifty-Eight zegt goedendag). Dan heb ik een vaste collectie van zes exemplaren en dan kan ik volgens mij op pensioen gaan Er zijn vanzelfsprekend andere horloges die me aanspreken, maar niet in dezelfde mate als die ik al heb/wil hebben.
De tijdelijke collectie beschouw ik eerder als een hobbyverzameling waarin geschoven en verhuisd kan worden. Nu zitten daar drie vintage exemplaren in: King Seiko 4502-7010, Bulova Accutron 214 Spaceview en Seamaster (Day Date) omdat ze elk welk een stukje geschiedenis vertellen. Ik draag ze eigenlijk niet zo vaak (reden: zie boven) en de eerste twee mogen nu dus beschikken. Er is nog ruimte voor horloges die ik wil ontdekken (zoals een vintage JLC Memovox), maar de ambitie is om de vaste collectie uit te bouwen en de tijdelijke collectie af te bouwen tot een paar exemplaren (idealiter twee).
Die ressence… Natuurlijk! Ik dwing mezelf steeds om die dingen te vergeten omdat ze zo teringduur zijn, maar wat een horloges zeg! Met name de type 3 en 1^2 zijn cool.
Die Moser en Cie zou een mooie handwinder kunnen zijn. Andere koek dan de Unitas waar ik over nadenk, maar zeker de moeite waard:
Hulde, Iemand die zich buiten de geijkte paden begeeeft! Driewerf hulde!
Voor mij werkt het niet, met een plan een ideale verzameling opbouwen. Ik heb wel wensen, maar gedreven door gelegenheden en tegenvallers komt er uiteindelijk iets heel anders tot stand dan ik gedacht had.
Schrik ff van je bericht (vader van twee dochters)…
Alle sterkte gewenst!!
Een flipperaar ben ik zeker niet, ik ben echt een verzamelaar, maar een levensverzameling? pfoeh, zo ver denk ik meestal niet vooruit.
Een poging tot mijn vaste lijstje:
Vintage Tissot, al in bezit:
Visodate
PR516
Seastar chrono (cal 871)
Stadium chrono (cal 870)
90’s Seastar chrono (cal 7750)
Cal 33.3 chrono
Navigator
Hier zou ik nog graag aan toevoegen:
Vintage PR526
Vintage Cal C27 chrono
Vintage Navigator Lobster automatic chrono (cal 1341)
PRS 516 Automatic chrono (huidige model)
PRS 516 Quartz chrono (huidige model, gewoon omdat hij iets kleiner en dus comfortabeler is dan de Automatic)
Christopher Ward C60 Trident pro 600
Verder vind ik een Omega Planet Ocean of een Speedmaster moonphase ook erg gaaf, maar eigenlijk veel te duur. Misschien ooit…
Ik zou graag het flipper-virus krijgen, maar nog steeds niet opgelopen.
Heb al sinds vele jaren een lijstje met horloges/uurwerken die ik graag wil hebben. Bij de meeste is de uitdaging het vinden van een mooi exemplaar of überhaupt het vinden van een exemplaar. De laatste vijf jaar is er niet veel bij gekomen en gelukkig enkele kunnen doorstrepen.
Van de nieuwere modellen 90+ vind ik maar weinig echt interessant om te hebben en is veelal omdat ik ze gewoon mooi vind.
Ik wacht met mijn lijstje, totdat jij je andere helft geplaatst hebt
Als ik naar de hedendaagse modellen kijk dan kan ik me toch wel een ideale en niet geheel onbetaalbare collectie inbeelden… Merken als Patek en H. Moser enz vind ik mooi om naar te kijken, maar dat laat mijn bankrekening nooit toe vrees ik
- Omega Speedmaster Snoopy
- Een Jaeger-LeCoultre (prachtig merk), bv de Ultra Thin Moon
- Rolex Explorer 1
Aangevuld met mijn Nomos Tangente die nooit meer weggaat (gedragen bij de geboorte van mijn zoon) en de Tudor BB 58 als retro diver die er aan zit te komen na de zomer, heb ik zo een mooie diverse verzameling met allemaal verschillende (inhouse) uurwerken.
Ik heb dan nog mijn Tudor Ranger en De Tag-Heuer Carrera Cal 6. Prachtige horloges die me elke keer een glimlach geven als ik ze draag, maar (nog) niet persé onvervangbaar.
Aan vintage ga ik me maar niet wagen, want dan komen er van die fantastische stukken zoals Heuer Carrera’s en Omega Chronostops op de radar, dan gaat het hek helemaal van de dam zijn
tja vintage, ik begrijp die lust ook niet zo… Waarom met een horloge willen lopen dat door een ander afgedragen is??? Iemand is toch ook niet geinteresseerd in mn oude gympen, onderjanes en shirts? Jaja er een interessant verhaaltje aanplakken dat het zo veel heeft meegemaakt lukt iedereen maar als het door een wildvreemde is gedragen op allerlei wilde avonturen is er toch geen ene hol aan?? Misschien is vintage meer interessant als een horloge 100% in originele staat is en je hem koopt om te verzamelen, in de kast te bewaren en niet te dragen.
Noem het dan niet vintage maar tweedehands. Jij koopt al je auto’s nieuw uit de showroom? Geweldig dat mensen vintage/tweedehands kopen. Omdat ze dat mooi vinden of misschien geen nieuwe kunnen of willen betalen. Prachtig!
Maar ik rij ook oldtimers omdat ik niet in de eenheidsworst van tegenwoordig wil rijden. Misschien ben ik wel vintage
Een aantal redenen om voor vintage te gaan:
- Veel meer keuze; je kunt kiezen uit alles wat de afgelopen eeuwen gemaakt is, en niet alleen wat toevallig net nu te koop is.
- Goedkoper; afgezien van een paar zeer exclusieve modellen zijn vintage horloges gewoon veel goedkoper dan nieuwe horloges.
- En voor de mensen met kleine polsen zoals ik: interessante horloges met bruikbare maten; Mijn 17 cm polsen zijn niet zo geschikt voor 40 mm+ horloges, en de keuze in nieuwe horloges in de kleinere maten is beperkt.
Dan heb je zelf nog nooit een vintage gedragen denk ik. Een vintage horloge is een heel andere beleving. Het voelt vele malen specialer dan zo’n kil hoopje modern ijzer.