Lichte beschadiging saffierglas

Saffierglas kun je niet oppoetsen en zal vervangen moeten worden. Pogingen zullen alleen maar tot frustratie leiden, dus mijn advies is hier niet aan te beginnen. Een “goede” horlogemaker zou het glaasje moeten kunnen vervangen, mits de maat en dikte gangbaar is. Mijn advies is eens rond te bellen naar verschillende horlogemakers en dat af te zetten tegen een offerte van Tudor zelf.

Welke regelingen…?

Een fabrikant accepteert geen producten ter reparatie wanneer er door derden aan is gesleuteld (hetgeen vastgelegd is in de garantievoorwaarden). Door het kopen van het product verklaar je je akkoord met de voorwaarden.
Juridisch gezien geen speld tussen te krijgen…

Anderzijds is het natuurlijk wel zo dat je de wettelijke garantie hebt, en die is niet door de fabrikant te geven maar wel door de verkoper. Wettelijke garantie op nieuwe producten is 2 jaar Europees geregeld, en daar is ook geen speld tussen te krijgen… en zolang herstellingen/onderhoud volgens de regels der kunst zijn uitgevoerd kun je deze niet inroepen om een garantie niet te geven (is veel over te doen geweest met auto’s).

1 like

Oh ja, wettelijk geregeld? Kun je aangeven waar dat staat?

2 likes

Volgens mij moet het uurwerk er in zijn geheel uitgehaald worden om het glaasje te wisselen. Dat zou bij een auto betekenen dat je de complete motor er uit moet halen. Nou, ik weet zeker dat elke autofabrikant al het mogelijke zal aanvoeren om geen garantie te hoeven geven. Tenzij de reparatie misschien uitgevoerd is door een andere dealer van het automerk met de benodigde kwalificaties. En dan zal de reparatie net zo duur zijn.

Dus ook in dit geval. Je kan met je horloge naar elke willekeurige dealer om een glaasje te laten vervangen zonder het vervallen van je garantie. Maar ga je met een hobbyist is zee of iemand anders zonder de benodigde kwalificaties, dan kan je fluiten naar je garantie denk ik.

@anon48385240EV kom er maar in.

In de Europese Richtlijn Koop en Garantie is inderdaad een wettelijke termijn van twee jaar opgenomen. Dit is een garantietermijn die als minimum is voorgeschreven aan de lidstaten van de EU. Elke lidstaat mag daar andere regels voor maken. Zolang deze regels maar voordeliger zijn voor de consument.

1 like

Is die expert consumentenrecht? En weet je ook wie hier strafrecht doen? Volgens mij zit jij ons hier gewoon te profilen. Archiefkasten vol dossiers van nietsvermoedende HF leden hou jij bij, zodat jij ze ,wanneer het jou uitkomt, met elkaar kan matchen.

Consuwijzer over garantie

Ach so. Maar dan staat dat dus niet in onze wet? Weet jij welk artikel hierover gaat?

Zie bovenstaande informatie

Ja maar ik wil graag weten in welk wetboek oid. Kan het zelf ff niet vinden.

http://www.conformiteit.nl/europese-richtlijn-koop-en-garantie.html

Wetsartikel staat er ook in

1 like

En dan weer door naar ConsuWijzer (is ook overheid)

Hier een link naar het Belgisch Staatsblad (er zal wel een soortgelijk orgaan bestaan in Nederland) In Belgie dus geregeld via de wet van 1 SEPTEMBER 2004. - Wet betreffende de bescherming van de consumenten bij verkoop van consumptiegoederen in navolging van Richtlijn 1999/44/EG van het Europees Parlement en de Raad van 25 mei 1999 betreffende bepaalde aspecten van de verkoop van en de garanties voor consumptiegoederen. Link naar EG verordening

… De verkoper is jegens de consument aansprakelijk voor elk gebrek aan overeenstemming dat bestaat bij de levering van de goederen en dat zich manifesteert binnen een termijn van twee jaar te rekenen vanaf voornoemde levering…

1 like

Geweldig! Waarvoor mijn dank! :+1:

Nee. Expert krasjes uit saffier halen met een schuurmachine.

1 like

Graag gedaan. Doe ik ook eens iets nuttigs i.p.v. domme vragen te stellen

3 likes

Je bent te goed voor deze wereld! :blush::+1:

1 like

Jongens bedankt voor alle berichten, al zijn t soms adviezen die tegen elkaar ingaan…met name de lieden die zeggen dat saffier niet op te poetsen is VS de lui die zeggen van wel:)

1 like