Life & Times of a watch aficionado

Heeft fff geduurd maar m’n lederen NATO strap is binnen.
Ook deze past perfect

200924CCa-2858 by levensnevel, on Flickr

dus de discussie of bij een zeemeeuw uit 1963 de ‘papieren’ 18mm ook exact 18 echte mm zijn is, wat mij betreft, een typische ’ arts for arts sake ’ discussie.

1 like

Kanpai!

2 likes

@denvro

Arigatōgozaimashita !

2 likes

Dit is wel een hele fraaie… Perlon? :thinking:

1 like

Leuk en ja, heerlijk horloge is het.

Ik heb er een struisvogel aan hangen op dit moment, vind de meeuw het mooist op leer.

5 likes

Ja, Eulit.
@Dao heeft er ooit een review over geschreven:

4 likes

TreVoR

Botte pech of een ‘product eigenschap’ en had ik het dus kunnen weten.

M’n Chakalak (Uzbeeks voor Seagull) begint steeds meer op van een van de meer dan fraaie geestes (achter)kleinkinderen van Trevor Wilkinson te lijken.

Trevor Wilkinson? Dat is de man die in 73 jaar geleden aan de wieg van het fameuze Britse automerk TVR


(foto geleend van PistonHeads.com)

Helaas, vaak met 1 vervelende eigenschap, er vallen op de meest onverwachte momenten spontaan onderdelen vanaf. Dat fenomeen begint zich nu ook bij m’n Chakalak te manifesteren. Na de eerdere vechtscheiding van het acryl glaasje was het nu de onderste pusher die gillend ons huis verliet.

Wat is er gebeurd?

Koud 24 uur eerder was ik zeer in m’n nopjes omdat de nauwkeurigheid van het kloppend ST1901 hart in m’n chrono wederom verbeterd was. De afwijking bedroeg nu +2,8 seconden / 24 uur (gemeten over een 925 tal aaneengesloten draai-uren) Maar toen ik die ochtend eens wat beter naar m’n Chakalak keek ontbrak er een onderdeeltje.

De onderste pusher had er kennelijk schoon genoeg van en was een geheel eigen leven gaan leiden. Ze was namelijk, hoe goed ik ook zocht, in geen velden of wegen meer te bekennen.

Wat nu? Verzin een list! zou Ollie B. Bommel zeggen.

Mijn list bestond uit het sturen van een mailtje richting Soest waarin ik m’n netelige situatie uitgelegde. Kreeg, ondanks dat het de dag der ruste was, binnen no time een reactie: stuur maar op, valt binnen de garantie.

Dus de volgende dag met een ‘bombproof’ pakketje naar het Post.NL ‘agentschap’ in het centrum getogen en 4 dagen later kreeg ik het Track&Trace nummer door waarmee Chakalak’s terugreis gevolgd kan worden. En haar terugreis verliep voorspoedig, vanochtend landde ze, moe maar voldaan, op onze deurmat. Ze had, als verrassing, zelfs een fraai standaard NATO bandje meegekregen.

Hulde voor de mannen en vrouwen bij WatchUnique :+1:

En zo ben ik weer helemaal gelukkig :revolving_hearts:
Rest de vraag: blijft m’n Chakalak m’n dagelijkse metgezel of is het slimmer om haar alleen bij ‘speciale’ gelegenheden te dragen. Net zoals het, tenzij je hele diepe zakken hebt, niet zo slim is om met je TVR Chimera jaar in jaar uit maandelijks een 2K km af te leggen.

Omdat bij mij het glas altijd halfvol is hou ik het vooralsnog op botte pech en ga ik er vanuit dat 3x scheepsrecht is.

To be continued ……

4 likes

korte update
Haar tweede reis naar de geboortestad van Janine Jansen heeft Chakalak goed gedaan.
De nauwkeurigheid van het chinese uurwerkje is na terugkomst tot ongekende hoogte gestegen.
Afwijking is nu +0,75 seconde / 24 uur (gemeten over 168 aaneengesloten draai-uren.
Kan dus alleen maar meer dan gelukkig zijn :heart_eyes: met m’n mechanische chronograaf uit het Hemelse Rijk.

5 likes

Terug naar normaal

De overgang van Zomertijd naar Wintertijd was een goed excuus om bij m’n 3 GPS loze horloges eens een nulmeting te doen. Om vervolgens na twee weken (256 uur) te bezien wat anno nu de nauwkerigheid van hun mechaniek is.

Het resultaat laat zien dat m’n zeemeeuw weer naar een ‘normalere’ nauwkeurigheid is teruggevallen terwijl haar electronisch aangedreven broeders zoals verwacht hun werk naar behoren doen:

  • 1979 Seiko – quartz: plus 0,84 seconde / 24 uur
  • 2009 Citizen – ecodrive: plus 0,10 seconde / 24 uur
  • 2018 Seagull – mechanisch: plus 7,5 seconden / 24 uur

Kanttekening hierbij is dat m’n Seiko en Citizen gedurende deze 2 weken meer polstijd toebedeeld kregen. Terwijl m’n Zeemeeuwtje gepromoveerd is naar de status ‘pronk’ horloge.

Maar voor dat laatste daadwerkelijk het geval is gaat ze nog maar een keer terug naar daar waar Janine Jansen het levenslicht zag.

Reden: de markantie rode wijzer van de chronograaf verliet haar voetstuk en dwaalde wanhopig rond opzoek naar enig houvast.

to be continued …

3 likes

Met een witte …

of: zou ik dan toch met het virus besmet zijn?

Het begon er mee dat ik er achter kwam dat prominent forumlid Jurk gepersonialiseerde avatars uit z’n mouw kan schudden. Gevolg: tegenwoordig wordt m’n internetnick geflankeerd door een van Jurk’s meer dan fraaie geesteskinderen. Dank hiervoor Jurk :+1:

Jammer genoeg ondervond ik dat de wisselwerking tussen Apple en op Android gebaseerde apps er niet beter op aan het worden is. Want na een software update van m’n Honor activity tracker waren het opnemen en vastleggen van buitenactiviteiten incl. kaartje van de afgelegde route als sneeuw voor de zon verdwenen.

Dan val je daarvoor terug op je Garmin Fenix2 en loop je vervolgens vanzelf tegen de beperkingen van dit inmiddels 6 jaar oude digitale toverdoosje aan. En zo begint een voorzichtige speurtocht op de marktplaatsen van deze wereld en natuurlijk ons blauwe gedeelte.
Alwaar ik vorige week een fraaie Fenix editie #5 ontwaarde tegen een alleszins acceptabele prijs.

Helaas bleek de rondje Limburg – Friesland – Limburg mij net iets teveel van het goede. Tja, ben nu eenmaal nog van de oude stempel: ik vind het fijn om persoonlijk kennis te maken met een verkoper. Ook met de beperkingen welke het rondwarende Corona virus nu met zich mee brengt.

Maar goed, eerder deze week had m’n speurtocht succes en vond ik onder de rook van Oeteldonk een geschikte vervanger. En zo heeft m’n zwarte Fenix2 nu plaats gemaakt voor een witte 5S.

Onze oudste kleinzoon heeft z’n begerig oog op de 2 laten vallen. Dus waar die daartoe gaat mag geen verrassing zijn.

Trouwens, m’n Zeemeeuw is nog immer in retraite, hopelijk verneem ik gauw wanneer ze weer richting het zuiden afzakt. Want ik mis haar wel.

note: 201120 06:30 topic titel wat aangepast

3 likes

schitterend !

2 likes

Dank

1 like

Ze is terug, en nu?

Had 3 dagen geleden m’n post #22 koud geplaatst toen er een mailtje uit Soest binnen dwarrelde.
M’n zeemeeuw was weer richting thuis onderweg. Gisterenmiddag arriveerde ze gezond en wel op onze deurmat.
En zoals eerder aangegeven is haar status binnen m’n bescheiden collectie horloges nu gewijzigd naar dress watch. Voor het dagelijkse gebruik is nu de Garmin Fenix 5S uitverkoren.

Terugkomend op een eerdere discussie, zo’n 2 maanden geleden
Gaat Seiko wel de goede kant op? post #95 - #97 - #100
over de door mij geconstateerde nauwkeurigheid van het ST1901 hart in m’n zeemeeuw moet ik, met de kennis van nu, forumlid Koekoek gelijk geven.
Het zal inderdaad de ‘luck of the draw’ geweest zijn met mijn exemplaar.
Want desgevraagd geeft WatchUnique het volgende aan:
qte…
getolereerde afwijking is 20-40 seconden per dag
…unqte
Gisteren (201123) na thuiskomst weer een ‘0’ meeting gedaan: +10 seconden

Wordt ongetwijfeld vervolgd.

2 likes

(on)nauwkeurig

Nu ze weer een week of wat op haar thuishonk verkeerd maar eens gekeken hoe het nu met de (on)nauwkeurigheid van haar columnwheel chronograph mechaniek gesteld is.

  • 4,5 seconden / 24 uur gemeten over een 180 ‘draai’ uren.

Niet slecht dus en ruim binnen de aangegeven toleranties :smiling_face_with_three_hearts:

Kwam er trouwens via het ‘fif 2018’ topic achter dat HF’er @Logixa de nodige ervaring heeft met het beter maken van zieke zeemeeuwtjes.


post# 752
Waarvan akte.

4 likes

Ik weet niet hoe gevoelig t uurwerk is voor de hoek waarin ie staat en temperatuur verschillen.
Dat kan immers ook bepalen waarom ie de ene keer sneller of langzamer loopt.

Ik weet ook niet of je em nog elke dag opwond. Maar voor n gelegenheidshorloge zou ik dat niet doen. Ik weet niet hoe dat met je Seagull is, maar ik las dat goedkope Chinese uurwerkjes vaak niet geolied worden. Dan zal veelvoudig gebruik slijtage vergroten.

2 likes

Met haar huidige (on)nauwkeurigheid kan ik goed leven.
Tot op heden heb ik haar elke dag opgewonden.
Morgen mag ze nog een dagje pronken (iets met een officieel te registreren partnerschap alwaar mrs levensnevel et moi bij aanwezig zijn). Daarna krijgt ze rust en gaat ze ‘op stok’ tot de volgende keer dat ik bij een officiële gelegenheid op draaf.

2 likes

Graag gedaan, ik zie dit topic nu pas :wink: (als je een @ voor de username zet dan krijgen mensen een seintje).

De 1963 is mijn enig rebuy en een heel leuk horloge

3 likes

Wat een drama ding,ik had hem allang in de plomp gepleu…nevermind :zipper_mouth_face:

3 likes

Ach AstonMartin,
Ik ben tevreden en gelukkig met wat ik heb, iets anders hoef ik niet. Ondanks alle muizenissen en in de wetenschap dat ook in het universum der chronografen beter en best opgeld doet.

1 like

Heeft u misschien en wellicht al een boek geschreven? :grin::innocent:

1 like