Crosspost uit de Squale kroeg … 
Mijn jaar begon met mijn eerste Squale Matic, die ik in mei 2023 gekocht heb. En wat voor een. De Thalassa, één van vijftig stuks in de geborstelde uitvoering.
Wat was ik blij! Vooral ook met de ontzettend fijne hulp van onze ‘huisdealer’ Q Watches, bij deze aankoop vertegenwoordigd door @royke74 (en @MotoSkooly ‘op de achtergrond’).
Roy wist dat ik eerder mijn oog op deze gelimiteerde Squale had laten vallen en toen er nog eentje bij de importeur onder het spreekwoordelijke stof vandaan kwam kreeg ik direct een privé bericht. De laatste nieuwe zwarte! Die moest ik hebben en zo geschiedde. Ik heb de Thalassa voor mijn doen ontzettend lang gedragen, dag in dag uit totdat het in de eerste maanden van dit jaar ging kriebelen voor iets met een stalen band en ik miste toch ook wel een datum, ondanks dat de wijzerplaat zonder datum mooier in balans is.
Squale had begin dit jaar nog geen passende stalen banden en dus moest de Thalassa er in maart van dit jaar aan geloven. Ook omdat ik de laatste jaren een voorkeur heb voor een one watch collection, dus één erin is één eruit.
Ik draag maar één horloge tegelijkertijd en meerdere ergens in een kistje of op een watchwinder zorgt bij mij 's ochtends voor teveel gedoe. Ik heb geen zin om te moeten kiezen. Gewoon iets moois voor een paar maanden en dan zien we wel weer. Dat werkt voor mij het beste. Overigens ook de voorpret richting iets nieuws draagt bij aan het plezier. Dus het ver- en aankopen en daarmee nieuwe mensen leren kennen is ook leuk. Vind ik.
Via een kleine omweg, een Seiko Speedtimer en een Citizen Tsuki-Yomi, liep ik bij een juwelier in Hilversum tegen een prachtige Seiko Astron aan. Wat een knaller was dat zeg! Die had ik op plaatjes al eerder gezien maar ik durfde de gok van het ongezien kopen niet aan. Nu ik hem in handen had was 't snel besloten, dit was een waardig opvolger van de Squale!
En, inderdaad … een metalen band. In dit geval Titanium. Ik had al kennis van de Astron-lijn en daar is hélemaal niks mis mee. Ze zijn stuk voor stuk prachtig afgewerkt en tja in dit geval GPS, dus altijd op tijd. Hoe leuk is dat?! Daarmee ook wel een beetje saai. 
Ik kreeg in oktober een tip dat Squale met ‘passende’ stalen banden zou komen voor de Squale Matic. Dat klonk goed. Was dat niet de primaire reden waarom de Thalassa het veld moest ruimen? Yep!
Tegelijkertijd zat de Astron alweer ruim een half jaar om de pols, dus wel weer tijd voor iets anders. Terug naar Squale dan maar? Uiteraard! Dat Jaap (@SuperC, Ten2Two) net een ‘satin black’ Matic in de etalage had staan was een prettig toeval! Bij Jaap is het altijd fijn een bakkie doen en voor ik het wist had ik 'm om de pols …
Ik heb gelijk @royke74 laten weten, waar deze Matic oorspronkelijk door geleverd is, dat ik graag de stalen band erbij zou willen. Zo was de cirkel weer rond. De juiste band was helaas nog niet direct op voorraad maar de eerste zou deze kant op kunnen komen. Na een paar weken was het zover, de Squale Matic ‘brushed’ op staal. 
Nu eind december, helemaal in mijn nopjes! Mijn mooiste NA.
Het was een mooie horlogejaar. Op naar 2025, proost …