Maen Skymaster 38

Heb m’n meest recente aanwinst nog maar net een dag en geniet daar enorm van - maar kan natuurlijk niet zo zijn dat de volgende nog niet in de pijplijn zit…

Chronographs vind ik op een of andere manier boeiend, vooral degenen die verbonden zijn met autoracing. Altijd F1 gekeken, zelf ook een auto uit elkaar gehaald, als raceauto terug in elkaar gezet en ook mee op Assen & Zandvoort geracet. De Heuer ref. 2447 uit ~1962 is me dan ook erg dierbaar en ik draag 'm vaak, eigenlijk als daily.

Het horloge dat ik zojuist heb ontvangen (GS SGBX261) gaat de rol van daily op zich nemen waarbij ik de Heuer op iets meer bijzondere momenten wil gaan dragen dresswatch.

De GS wil ik af en toe afwisselen met een moderne chronograph, een speedy kwam al snel op de radar maar het formaat is niet ideaal (voorkeur voor horloges =< 38mm) en het klikt op een of andere manier niet voor mij ondaks dat ie kleiner draagt.

Zo kwam ik de horloges van Maen ergens tegen, weet ondertussen al niet meer hoe aangezien alle ads ook al over horloges gaan - lang verhaal kort; er kloppen veel details aan! Het is een 38mm chronograph, geen racing pedigree maar wel het design , relatief laag voor een chrono (13,4mm incl. glas). Het is overduidelijk een hommage, wellicht zelfs een kopie volgens sommigen.

Bladerend door het forum is het volgende op te maken uit de posts:

• Hebben een foutje gemaakt met de kwaliteit van hun eerste release, toegegeven;
  • Hebben daarna verbeterde horloges op de markt gebracht;
  • Veel opmerkingen dat het echt bang voor buck is;
  • Echter stammen al die posts uit een periode dat de horloges 750 euro waren (kickstarter), 1150 euro (als preorder);
  • En zelfs tussen google’s links vandaag (1679 euro) en de Maen homepage is ook al een prijsverhoging te vinden (2100-2200 euro).

Paar plaatjes van het horloge in kwestie:

Was er een mogelijkheid om het horloge te bestellen en binnen 14 dagen retour te sturen had ik 'm graag besteld en m’n ervaring gedeeld alvorens ik het horloge behoud of retour stuur - echter is het een pre-order waarbij het niet mogelijk is om deze terug te sturen. Maakt de horde iets groter om te nemen.

Vandaar dan ook mijn vragen:

• Wat zijn de ervaringen van de mensen die het horloge hebben? Zou het voor 2100 euro nog steeds zo bang voor buck zijn?
  • Bij het zoeken naar het horloge op dit forum, marktplaats, chrono24 en ebay vind ik geen info over exemplaren die beschikbaar zijn of verkocht zijn. Zijn er ervaringen met de restwaarde van het horloge? Of Maen horloges in het algemeen?
  • Welk alternatief zie ik over het hoofd als ik een ~38mm chrono wil? Zenith El Primero is gaaf, maar ook 5-6k minimaal?
  • Andere inzichten die jullie hebben over Maen of de Skymaster?

Benieuwd naar jullie input!

19 likes

Misschien Seiko Speedtimer?

13 likes

Lijstje met 38mm chronografen, waar de Maen ook tussenstaat:

5 likes

Heb er 1 gehad! Een witte, paar maanden in bezit gehad toen ik net met de hobby begon maar kreeg niet heel veel draagtijd. Waarom precies kan ik je niet vertellen, heb 'm toen verkocht.

Thanks! Veel zitten gelijk in de 5 a 6 duizend euro gelijk…

Ik tag even de mensen die ik veel in de Maen posts gezien heb op het forum, hopelijk vinden jullie de notificatie niet erg, benieuwd naar jullie mening: @Muldrix @braauw @Polstijd @Zoldar

3 likes

in 39mm zijn daar de Hanhart 417ES 1954, de Excelsior Park chrono’s, en de Nivada Grenchen chrono’s. Iets duurder: Vulcain is ook bezig met 38mm chronografen, als ik het wel heb.

7 likes

Mooie keuzes ToniP. Die Vintage Carrera is niet te versmaden.

Ik heb geen ervaring met een Skymaster, hooguit de met de bracelet die hetzelfde is als op mijn Hudson.

Ik heb niet veel ervaring met andere horloges, zeker niet in het hogere segment.

Qua prijs is de Hudson vergelijkbaar met de Seiko Speedmaster scc911p1 die ik gehad heb.

• de afwerking van de case is kop en schouders beter dan de seiko. Overgangen van brusched naar polished, de aansluiting van de end links op de case allemaal top. Ook stukken mooier dan mijn Glycine.
  • bracelet ook zeer mooi gebruched en de geplijste delen zijn losse linkjes, niet alleen anders afgewerkt. De clasp is brushed en gepolijst, zeer fraai. 4 micro adjusts. Kun je bij Seiko naar fluiten.
  • dial is mooi en ze doen leuke details zolas de witte heraut met groene nummers, zie je alleen als je goed kijkt. Maar Seiko maakt wat dat betreft net zilke mooie dails.

Food for thought
De Sieko was een groter horloge en voelde ook echt veel substantieler om de pols aan, ook de bracelet. Heck hij voelde meer diver aan dan mijn Glycine.
Die 38 mm maakt het best een licht horloge. Niet coctail time licht maar voelt beetje aan als een bulova Jet star.
De bracelet voelt ook light aan, soms tinnig ivg met de Seiko.

Je zou natuurlijk kunnen vragen wanneer hij gewoon op voorraad is. Ik heb mijn Hudson gewoon uit voorraad gekocht.

3 likes

Mijn persoonlijke ervaringen met Maen zijn top, echter betreft dit wel de Manhattan 38 ipv de genoemde chrono. Deze is sinds dien mijn daily werk horloge geworden en neemt het op tegen seiko’s een tag en een datejust

In terms van Bang for Buck kan im het je vanuit mijn mening bevestigen, deze destijds aangeschaft voor ongeveer 600 euro, vergeleken met andere horloges uit de prijsklasse qua afwerking echt top! Of de zelfde waarde bij de 2000+ prijsklasse net zo toepasselijk is kan ik je helaas niet bevestigen.

Ik vind ze top!

2 likes

5 likes

Zo, die zijn een aardige prijsverhoging meegemaakt… ik heb destijds ook naar verschillende mean horloges gekeken. Ik vind ze erg mooi maar dat was onder de verwachting dat ze rond de 500 waren. Ik heb de trekker toen niet over gehaald omdat toen ik er klaar voor was, was het horloge ook opeens 2x zo duur.

Ik vond het nog steeds wel jammer, maar ik heb er een beetje een apart gevoel bij als het horloge dat ik leuk vind opeens 2x zo duur is (em dan kun je het nog steeds niet ergens in een winkel belijken).

Maar gezien je eigenlijk interesse hebt in een speedmaster, waarom ga je niet voor een speedmaster reduced?

1 like

Heel mooi!

1 like

Thanks Zoldar, goede feedback over Maen. Helpt al om iets van een beeld te vormen! Goed punt, zal ze wel even een berichtje sturen of ze verwachten het op voorraad te hebben nadat ze beschikbaar komen. Verwacht een antwoord dat het niet te voorspellen is en geen garanties maar vragen kan geen kwaad.

Dat zijn niet de minsten!

Ja op een of andere manier klikt het (nog) niet helemaal tussen mij en de speedmasters. Veel respect voor de serie en misschien komt het nog, ik lijk wat weg te blijven van de ‘mainstream’ categorie keuzes en tegelijk niet te veel microbrand (al is dit er wel één). Rolex gekocht maar voelde er niks bij, GS vind ik echt geweldig. M’n diver is een Certina DS Action 38mm diver, niet je average diver keuze denk ik. Wie weet is één van de non-mainstream speedmasters een goede optie.

Thanks voor de inspiratie, mooie chrono’s! Ga even duiken in de versies.

Dit was de sleutel tot de oplossing!

De FAQ van Maen geeft het volgende aan, je kan pre-orders niet retour sturen:

Als je naar de website van het horloge gaat, zie je dat het een pre-order is:

Echter support geeft aan dat de pre-order fase alleen van toepassing is op de discount periode in de eerste week na de opening en die is voorbij:

Dit betekent dat het horloge gewoon besteld en geretourneerd kan worden binnen 14 dagen as usual. Lost voor mij in ieder geval het probleem op - kan het horloge bestellen zonder dat ik verplicht ben deze te behouden.

Dank alvast voor alle input, verdere discussie altijd welkom. Zodra ik het horloge besteld en binnen heb zal ik hier de ervaringen delen.

1 like

OK, veel plezier meyt de Skymaster, ze zijn daar vrij vlot in Stockholm met opsturen.

Benieuwd naar je ervaringen

1 like

Heerlijk horloge deze Seiko Speedtimer.
38.5 mm en prima afwerking
Vanwege kleine polsen houd ik het op 38 t/m 40 mm.
In verschillende kleuren te verkrijgen

2 likes

Ja zal ff duren, verwachten pas in Juni te leveren.

:sleepy:
hoe hou je dat droog to die tijd? mischien een G-Schockje bij siebel halen :grimacing:

1 like

Of deze 40 mm Speedtimer racing,draagt ook heerlijk en is qua afwerking echt Omega

3 likes

Cool ding. Zelf ben ik met name afgeknapt op horloges met op eta/valjoux 7750 uurwerken. Die vind ik vaak te dik.

Geef me daarom maar een moderne inhouse chrono of een handwinder. Die Maen verbergt zn dikte aardig met 13,4mm.

1 like

Is het geen handwinder?

1 like

Volgens mij een selitta 7750… dacht auto.

Tis een handwinder idd. Goeie keuze van ze.

2 likes