Mening gevraagd aanschaf Jaeger-LeCoultre

Als een horloge kwalitatief gelijkwaardig of op z’n minst vergelijkbaar is aan de grote namen als AP, PP, VC en Lange, dan is het toch niet raar dat de prijzen daar ook rondom het zelfde niveau zitten ondanks minder “populair”
Dat een groot deel van het publiek dan geen JLC koopt doet niets af aan het feit of het horloge het waard is…
Of een PP 6119R 30k waard is? Aan ijzer prijs en goud iig niet. De ambacht, arbeid, productie en marketing dan? Misschien, maar misschien had 20k de lading ook wel gedekt.

Verkoopcijfers zullen het zeggen of JLC op waarde geschat wordt.

1 like

JLC staat zonder twijfel in de top 5 van de grote horlogemerken, met bijna twee eeuwen geschiedenis en een indrukwekkend innovatief vermogen, met meer dan 1.400 kalibers die tot op heden zijn gecreëerd. Wie anders kan dat zeggen? Het is belangrijk om te onthouden dat JLC kalibers heeft ontwikkeld voor merken zoals Patek Philippe, Vacheron Constantin en Cartier, maar nooit andersom. De technische knowhow van JLC is simpelweg ongelooflijk.

De horloges die je in de etalage ziet, weerspiegelen niet het volledige vakmanschap van JLC. Bezoek een officiële boetiek in Parijs, Londen of Genève, en bewonder stukken zoals een Gyrotourbillon of een Reverso Chronographe. Vertel me daarna dat ze hun prijs niet waard zijn.

Enkele jaren geleden kon je een JLC kopen voor de prijs van een Tudor of een Rolex. Maar het is belangrijk om op te merken dat de onderzoeks- en ontwikkelingsafdeling van deze twee huizen in vergelijking nauwelijks bestaat. Geen uitzonderlijke nieuwe kalibers, geen tourbillons, geen dubbele wijzerplaten, alleen effectieve marketing en degelijke kalibers. En toch lijkt niemand geschokt te zijn om 20.000 of 30.000 euro te betalen voor een simpele chronograaf. Serieus?

De Reverso en Master Control die je bij de wederverkopers ziet (die geen toegang hebben tot de meesterwerken van het huis) zijn een beetje zoals een Porsche Cayenne die iedereen kan kopen terwijl ze dromen van een 911 RS. Wij verkopen horloges die meer dan een miljoen euro waard zijn binnen enkele dagen na hun release, maar daar hoor je nooit iets over. Dat is wat we exclusief noemen, de essentie van luxe.

De perceptie van het publiek evolueert. Vroeger was Vacheron Constantin niet “hype”. Tegenwoordig wil iedereen een Overseas, gewoon omdat iedereen het wil. En ik heb het nog niet eens over Rolex…

Hetzelfde geldt voor Patek Philippe. Ik ben ervan overtuigd dat als je met iemand zou praten die voor een Patek-etalage staat, die persoon waarschijnlijk de geschiedenis van het merk niet zou kennen of zou weten waarom een Patek zo bijzonder is. Mensen kennen de waarde van een object niet door zijn intrinsieke kwaliteiten, maar door de perceptie die het publiek ervan heeft.

Vanuit mijn oogpunt koop je niet alleen een prijs, maar een ervaring en een ongeëvenaard vakmanschap.

12 likes

Ik zou hieraan willen toevoegen dat een Reverso die in 1940 is gekocht nog steeds werkt en indien nodig kan worden gerepareerd tot identieke staat. De gereedschappen en materialen uit die tijd worden gebruikt om de te vervangen onderdelen te maken, zodat het horloge de werkplaats zo goed als nieuw verlaat. Ik raad een bezoek aan de Manufacture du Sentier ten zeerste aan, het is een ongelooflijke ervaring.
Kortom, de Reverso of Master Control die je nu misschien te duur vindt, zal nog steeds om de pols van je achter-achter-achter-achterkleinkinderen lopen. Ik weet niet of dat ook voor een Porsche Cayenne zal gelden.

10 likes

Dit inderdaad. :white_check_mark:
De modellen spreken mij ook lang niet allemaal aan, maar JLC verdient wel credits voor hun bijdrage aan de horlogerie.

Salesmen will be salesmen :laughing:, maar +1 voor de sterke one-liner :ok_hand:t2:

Ik vind het erg leuk dat je de tijd neemt om zo een uitgebreide reactie te schrijven en jouw persoonlijke mening over te brengen. En alhoewel meningen op bepaalde punten natuurlijk altijd kunnen verschillen ben ik het voor een goed deel met je eens. JLC is een merk met een lange historie van kwaliteit en innovatie. Het is een prachtig en uniek merk en bedrijf. Er zijn echter wel twee dingen die me opvallen aan je bijdrage.

Als eerste de vergelijkingen die je trekt met de bekende grote namen. Ik begrijp best je redenering, maar het voelt toch een beetje als VW die met de Phaeton kwam. Technisch gelijkwaardig aan een S klasse, 7 serie of A8 wellicht en van een bedrijf met een lange historie, maar toch niet hetzelfde. Zelf ben ik liefhebber en eigenaar van JLC, en ik moet zeggen dat ik JLC eerder zou vergelijken met bijvoorbeeld Breguet of Blancpain, als ik een vergelijking zou moeten maken. Maar waarom een vergelijking maken? Het steeds terugkomen op de vergelijking met PP, VC, AP, Lange en Rolex is toch onnodig voor een merk wat barst van de historie en plenty ‘assets’ heeft om van eigen kracht uit te gaan?

Het tweede wat me opvalt is de discussie m.b.t. de (recente) prijzen van JLC. Voor een deel is het best te begrijpen en vakmanschap heeft (zeker in deze HF kringen van liefhebbers) zijn waarde. Maar JLC is de afgelopen jaren zichzelf toch wel echt de markt uit aan het prijzen lijkt het. Je vergelijkt hier met de ‘hype’ van een VC overseas en de prijs van een Daytona. Maar die prijzen werden (minder dan de gemiddelde prijsverhoging van JLC) verhoogd terwijl ze niet aan te slepen waren. Dat is wat anders. Daarbij spreek ik nog wel eens een AD als iemand met een verleden in het vak en merk ik daar het nodige ongenoegen over de prijsstijgingen van JLC. Want JLC staat het vrij om een prijsstrategie te kiezen en de koper om al dan niet weg te blijven, maar de AD zit met de gebakken peren…

Zoals gezegd ben ik zowel liefhebber als eigenaar, maar mijn eerlijke feedback op dit moment en dit vlak is dat ik nu geen nieuwe JLC zou kopen :man_shrugging:t2:

5 likes

Nog een korte aanvulling @Frinnl kijk ook eens naar dit topic als je dit nog niet gedaan had. Dat zie je dat mensen JLC toch wel zeker erg waarderen, maar op de één of andere manier niet kopen. Of in ieder geval minder dat een vergelijkbare Patek of VC. Uit de comments blijkt vrij duidelijk waarom…

Mijn kijk op die discussie: JLC is wat braaf voor mensen die het geld hebbem op een PP te kopen. En de duur tov andere merken die net iets lager zitten van afwerking.

Ooit JLC gaan passen. Mooi, maar ik bleef met het gevoel achter: “Zijn ze de meerprijs tov Zenith wel waard?”

Ik ben enorm fan van JLC en had bijna een groene Reverso gekocht. Kreeg zelfs een korting van zo’n 15% aangeboden.

Maar toch ook de knoop niet doorgehakt. Had toch voornamelijk met de prijs te maken. Zelfs met de korting vond ik het gevoelsmatig gewoon net iets te veel. Maar heel gaaf is die zeker! Misschien dat ik nog eens een jong gebruikt, net exemplaar met de afschrijving via Chrono24 op pik.

1 like

Wat sales mannen nogal eens vergeten, is dat de klant altijd gelijk heeft. Die geeft geen 20 of 30k uit als die dat het niet waard vindt. Alle contra’s ten spijt.

2 likes

Hmmmm, ben ik het niet helemaal mee eens. Wie betaald, die bepaalt klopt wel maar wil niet zeggen dat ze gelijk hebben.

2 likes

Niet in de zin van dat hij het beste koopt, maar wèl in commerciële zin. Wat heeft een merk er aan om iets te maken wat kwalitatief superieur is, maar niet verkoopt?

3 likes

Je kunt dit lang bediscussiëren, maar uiteindelijk is het een beetje zoals in het blauw hier vaak te zien is: je kunt vinden dat je horloge een bepaalde prijs meer dan waard is, maar als niemand het ervoor wil geven blijf je er gewoon mee zitten. Als privé eigenaar van een horloge kun je daar voor kiezen. Maar als manufacture wordt het dan lastig…

2 likes

True. Echter, er hoeft maar 1 influencer te zijn die JLC de hemel in prijst en ze verkopen als een tierelier. Commercie is een vreemd iets hahaha

3 likes

Daar worden die mensen gewoon voor betaald hé, dus dat ligt aan JLC zelf als dat uit blijft. Daarbij is reclame geen garantie voor verkoopsucces…

1 like

Kwaliteit en gewildheid zijn niet hetzelfde. Hypes houden geen rekening met het onderliggende vakmanschap. Er zijn nou eenmaal veel consumenten die er bij willen horen zodat ze kunnen laten zien dat ze ook pig players zijn met hun Rolex. Imago is everything en JLC heeft daar een issue.

1 like

Is natuurlijk niet onoverkomelijk.

1 like

Volgens mij is t imago van jlc heel goed.

Alleen heeft jlc minder mass appeal.

En dat is ok.

3 likes

Ik kan het als fan van Jeager-leCoultre alleen maar eens zijn met @Frinnl . Volkomen gelijk.
Kan er eigenlijk ook maar weinig aan toevoegen.
Ik ben enkele jaren geleden bij JLC geweest, inderdaad een geweldige ervaring. Er zijn maar weinig merken van dit niveau. En vraag ik mij af of je bij Rolex überhaupt wel binnenkomt. In ieder geval geen manufactuur van het niveau JLC al is het maar dat het niet onder één dak is.
Verder wil ik opmerken dat JLC de prijzen nooit heeft verhoogd tot het niveau van Patek Philippe. Dat las ik ook ergens in dit topic, onjuist. JLC heeft in tegenstelling tot Patek Philippe wél een lager instapniveau omdat ze in dat segment van staal zijn.
Tot slot zitten er nogal wat reacties bij met een hoog azijngehalte. Maar die zie je eigenlijk ook bij alle reviews wel.

4 likes

Een imago van hoog vakmanschap is natuurlijk helemaal prima, maar dat is niet voldoende als je veel wil verkopen, dat was precies mijn punt. Hypes zijn vaak gedreven uit hebzucht en/of egocentrisme en JLC past daar niet bij, daar zijn andere merken beter in :joy:

1 like

Als je echt een mening wilt,

Ik denk dat JLC 2dehands ongelofelijk veel klok voor je geld is en ook iets waar je nooit spijt van zult krijgen. Kijk hier in het blauw, staat veel leuks tussen. Misschien kun je er zo wel 2 kopen voor iets meer dan 1 nieuwe. Buiten de afschrijving om zie ik eigenlijk geen reden om geen JLC te kopen als het merk je aanspreekt

4 likes