Micro adjustment op Omega Speedmaster 1958 bracelet (ref. STZ004195)

Er is natuurlijk al een Speedmaster stalen band topic op dit moment, maar wellicht halen nieuwe of huidige Speedmaster bezitters hun voordeel uit dit topic. Met een nieuw topic is dit eenvoudiger terug te vinden.

De moderne 1958 band zat helaas bij mij te strak of te los, er zit geen goede micro adjustment op. Dit is een vaak gehoorde klacht. Zonde als je daarom besluit niet de band te dragen. Je kan dit oplossen door er een verstelbare sluiting (zonder gereedschap) op te zetten. Ik heb gekozen voor de sluiting met 3 standen, maar je hebt ze ook met 7. Maar dan wordt de sluiting ook een stuk groter:

De originele Speedmaster 1958 band en de extra benodigdheden:

De huidige Speedmaster sluiting en de Seamaster (met 3 verstellingen) ernaast:

1958 band en de halve Seamaster sluitingschakel ernaast:

1958 band met de nieuwe halve sluitingschakel erop:

Eindresultaat met de nieuwe Seamaster sluiting eraan:

24 likes

Super goed topic!
Wat kost dat hele setje nieuw bij Omega? :see_no_evil:

4 likes

Ik had dat probleem opgelost voor 42 euro :wink:

3 likes

Correct! Dat was inderdaad dé oplossing voor de 1998 met de pin schakels. Maar die vlieger gaat niet meer op voor de moderne 1958 band (de opvolger van de 1998). Deze heeft schakels met boutjes. Om eerlijk te zijn heb ik geen idee waarom het niet meer kan, maar wellicht ziet het er ook niet uit.

Nadat ik de micro adjustment clasp erop had gezet, was het wel heerlijk in de zomer. Mijn polsen zetten wat meer op als het warm is, en dan kon ik het gedurende de dag nog wat extra ruimte geven zonder dat het daarbij te los zat.

1 like

Van de zomer moet ik hier toch maar aan geloven. Ondanks de totaalprijs van alle onderdelen.

De 117STZ004666 is de sluiting met de korte verstelbaarheid. Dat zijn dus drie micro adjustments, dat is net voldoende voor de zomer. Deze sluiting kostte in 2018 56,42 euro inclusief BTW. Dit is de Omega retail price. Geen idee of dat een gebruikelijke verkoopprijs is, maar de marges zijn heel klein op onderdelen.

De 118ST1589 zijn de half links met pin en boutjes maar de prijs kan ik zo snel niet terugvinden. Dacht iets van 45 euro per stuk (ja de prijzen liggen heel krom; bijna net zo duur als de sluiting).

Dus dan ben je met 146 euro klaar voor een aanpassing. Niet goedkoop, wel prettig.

De Seamaster sluiting met 7 micro standen is volgens mij niet heel veel duurder dan die met 3 standen.

2 likes

Waar heb je alles besteld? Die prijzen zijn beter dan wat ik te horen kreeg bij s&c.

De 117STZ001154 is de langere sluiting met 7 micro adjustment standen.

Ik heb ze bij Juwelier Punte in Utrecht besteld. Deze prijzen komen rechtstreeks uit het Omega systeem. Ik ken de eigenaar al langer en ben daar een bekend gezicht. Mogelijk heeft hij een mooie prijsaanbieding gedaan. Geen idee. Mogelijk is het de inkoopprijs geweest, maar de meeste prijsopgaven die ik krijg zijn wel redelijk gelijk aan wat andere AD’s voorzien. Mogelijk kan je nog een prijs opvragen met deze referentienummers?

2 likes

ps: Als je het van de zomer wilt dragen, bestel het dan in januari of februari, dan heb je het vast op tijd :slight_smile:

Haha goeie tip! Dank.

Heb gemaild met punte. Sluitingen zijn weer een stukje duurder geworden.

117STZ004666 (sluiting met 3 micro verstel mogelijkheden) €96.60

  • 2x 118ST1589 inc de pinnen en schroefjes per stuk €43.91

  • evt 117STZ001154 (sluiting met 7 micro verstel mogelijkheden) €96,90

Dan komt het geheel al op ± 175 euro.

Veel geld voor een sluiting. Echter loop ik er ook tegenaan dat de stalen band of te groot, of te klein is.

2 likes

Spijtig dat de prijzen zo flink omhoog zijn gegaan (bij deze dealer of Omega)! Maar anderzijds als je graag enkel de stalen band draagt, is dat zeker iets wat jaren meegaat. Je kan ook even wachten waar Omega mee komt, want in de wandelgangen wordt er al langer gesproken over een nieuwe band. Hopelijk dat Omega dan snapt dat een sluiting met slechts twee microstanden (en met gebruikmaking van gereedschap) niet echt logisch is, vooral als je dan ook geen halve schakels meer verkoopt. Het probleem met die sluiting begon al met de 1498 en 1499, maar toen kon je nog halve schakels krijgen. Dit ging tot en met de 1998. De huidige 1958 band met schroefjes (eigenlijk zijn het miniboutjes :wink: ) heeft dat dus niet meer.

IWC en Rolex hebben al langere tijd een micro afstelling in de sluiting dat je “on the fly” kan instellen. Omega moet dus ook wel vernieuwen en niet enkel bij de Seamaster.

1 like

Bij Omega zit deze ondertussen al op meer modellen dan enkel de Seamaster hoor, zelfs al op de Speedmaster, maar wel niet de Speedy Pro.

Neemt niet weg dat je natuurlijk gelijk hebt dat het tijd wordt dat ook de Speedy Pro 'm krijgt :wink:

Correct maar dat zijn volgens mij gewoon de uniforme Omega sluitingen, dus alleen het Omega logo erop, zoals je ze ook ziet bij de Seamasters met micro-afstelling. In ieder geval hoop ik op iets slanks en slims :wink:

Heb er €75 voor betaald bij punte. En gekocht in januari. 1 dag gebruikt en nu de 7 standen variant weer gemonteerd. Zit mij toch beter qua maat.

3 standen variant is evt beschikbaar voor diegene die er naar op zoek is. €50 (GERESERVEERD)

2 likes

Ik heb dit ook met mijn band gedaan en destijds besteld bij Punte. Fijne winkel.

1 like

Ik was daarvoor bij S&C geweest. Wat een drama. Ze begrepen er geen hol van en moest tijden wachten op reactie. Daarna naar punte gelopen en het was binnen 10 minuten geregeld en 6 weken later kon ik het ophalen en het werd nog gemonteerd ook :+1:t3: Super zaak wat mij betreft

1 like

Houd op over Schaap & Citroen…ik heb er een keer gevraagd wat de prijs van een Tudor NATO strap was. En was toch echt op ze aangewezen omdat zij de enige authorised Tudor dealer zijn. De prijs konden ze niet zeggen, maar ik moet het bestellen en er dan vanaf zien als het binnen was…wat is dan nou voor informatie voorziening. Het zijn echt een stel kruideniers met 0,0 passie of kennis voor/van horloges.

Juwelier Punte is mijn adresje in Utrecht en als het Ă©cht moet, dan S&C.

1 like

Nog even een update; ik heb de clasp besteld in Nijmegen voor €175 en 2x endlinks voor €65,- per stuk.

Vind dat prijsverschil toch wel Ă©rg groot eerlijk gezegd in vergelijking met Punte! :face_with_raised_eyebrow: :thinking:

Nu is dat inclusief montage (heb geen gereedschap Ă©n geen zin het horloge te verprutsen) maar tĂłch!!

Wat te doen? :thinking: