Microbrand only (Deel 2)

Tja

Hij is wel mooi.

1 like

Nieuwe aanwinst.
Deze op de dirty dozen geïnspireerde Baltany.
Heel veel waar voor heel weinig geld.

10 likes

Op zich geen slechte poging, maar 6000,-USD is taking the piss.

Had iemand deze Lebond Attraction hier al eens gepost? Kennelijk geïnspireerd op een relatief onbekend Gaudí project. Ik vind het vooral fijn dat het merk ook eens wat meer echt een horloge produceert in plaats van samenwerkingen met architecten waarvoor het horloge ogenschijnlijk minder prioriteit heeft.

2 likes

My name is Bond, James LeBond…

Sero Watch Company, nieuw merk, bijna van start, van eigen bodem, en bovendien vandaag op het forum voorgesteld mag hier niet ontbreken:

Sero Signature – van idee tot laatste prototypes

Wat vind ik? Ik schrok van de 1095gbp die genoemd werd op de website, omdat niets dat besproken wordt direct een enorm hoge kost doet vermoeden. (Er is voldoende vergelijkingsmateriaal, waaronder vast ook duurder, maar toch, wat is dan het bijzondere of moeilijke maakproces dat een paar honderd extra logisch maakt? Wat zijn dan écht dure onderdelen om te fabriceren? Of wat is dan de garantie dat met de gevonden suppliers sublieme resultaten die andere micros beschamen verzekeren?)

Dat gezegd: het is een best aantrekkelijk horloge. Natuurlijk zeer klassiek en behoudend in alle opzichten. Had van mij nog best iets kleiner gemoogd en zo heel dun lijkt het nu ook niet, ondanks de handwinder. Een klein ergernisje dat mij gelijk opvalt is de minutenwijzer. Ja, natuurlijk bestaat voor deze set historisch precedent, maar ik ben niet zo gek op de dubbele bolling, zeker niet als de dikte van de tweede bolling nog over de indices reikt. Dat had toch ook uitstekend een ranke leaf hand met lange dunne punt kunnen zijn? De gravures zijn voor mij welkom. Er is wat keus bijgekomen afgelopen jaar, zelfs uit China meen ik (wanneer niet), maar het is nog geen drukke hoek. Combi met verticaal geborstelde plaat is mooi. Het font voor het merk, prima, hoewel ik alleen Sero waarschijnlijk plezieriger had gevonden van dat Watch Co erachter. De gegraveerde modelnaam lijkt mogelijk iets overdreven. Ik vind sowieso het doorgaans onnodig een modelnaam op de plaat te zetten. Over het onderschrift Netherlands ben ik ook niet uit. Ten eerste zou het beter zijn alles in het Nederlands te houden. Sero Horlogerie of Sero Horlogemakers (misschien té suggestief in het maken) is mooier dan Watch Co en dan kan de onderschrift gewoon Nederland zijn. Maar als je dan kiest voor het Engels is het toch The Netherlands, dus dit voelt voor mij eigenaardig. Nog fraaier zou mogelijk een stad of plaats kunnen zijn. Maar ook de plaatsing onder 12 uur betwijfel ik als keuze. Ergens in de marge had misschien beter geweest. Goed, dit had ik natuurlijk allemaal in hun draadje kunnen plaatsen, maar ik deel het hier lekker onder kleinemerkenliefhebbers.

5 likes

Prachtig!

Bekt voor mij veel lekkerder, maar misschien moet deze vraag ook 'ns op internationale horlogefora worden voorgelegd.

Hitte geblauwde wijzers vind ikzelf erg fraai, en in combinatie met de afmetingen en gegraveerde cijfers een absoluut pluspunt.
In deze prijsrange is ook anders moois te vinden maar misschien niet in deze stijl.

1 like

De lanceer preprijs is 900. Dat lijkt me waar ik het met een Sellita handwinder ongeveer zou verwachten, zeker voor een onbewezen merk zonder duidelijk extra-kwaliteitsargument. En dan nog zou het een flinke aankoop zijn. Dat is echter een argument afhankelijk van je beurs en collectie tot nu toe. Nu zetten ze in op het niveau waarop ik vaak al afhaak als microminded verzamelaar.

Als je voor donkerblauw gepolijste wijzers gaat, moet je hitteblauwen in mijn optiek. Zoniet is het pure simulatie die afbreuk doet aan de kwaliteitsbeleving. De juiste keuze dus.

Ik denk dat internationaal ‘horlogerie’ gelijk als Frans zal worden ervaren.

1 like

Nu €1.199,- en in Hong Kong geassembleerd:

In het Sero draadje staat “…De spade-wijzers zijn custom ontworpen en thermisch geblauwd.”

Maar ik ben het eens: de prijs is mij voor een onbewezen merk te stevig.

Wat mij betreft veel beter :+1:t2:

1 like

In de thread hierboven gequote herhalen ze meermaals een voorverkoopprijs van 900.

Noemen ze Hong Kong ergens? Prima. Maar tenzij dat met handwerk is, is het niet waardevol. Monbrey krijgt voor minder dan de helft ook mooie resultaten uit Hong Kong bijvoorbeeld.

Klopt. Ik ben dan ook tevreden dat zij daarvan de waarde ook inzien. Maar het is al vaak gebleken dat thermisch blauwen niet per se de prijs erg hoeft op te drijven. Er is kennelijk goed aan te komen.

1 like

Zie niet in waarom dat duurder zou zijn dan verf.

Ik benoem alleen een paar feiten, van hun eigen site.
Ik heb ook een horloge dat deels in Hong Kong en deels in de USA geassembleerd is. Niets mis mee.
Nu hou ik erover op.

2 likes

Proces schijnt arbeidsintensiever te zijn. Met name om het gelijkmatig blauw te laten kleuren.

Lijkt me marketingprietpraat.

Een wijzer blauwen is zoals een mac do burger bakken. Kwestie van temperatuur en tijd onder controle te hebben.

1 like

Zeer mooi hé.
Deze staat ook op mijn verlanglijstje.

1 like

Vraagje: welke microbrands zou jij aanraden qua prijs/kwaliteit? :grinning:

Niet helemaal, en het is ook nog eens een proces met wat verlies in. Metallurgische afwijkingen kunnen zorgen voor een afwijkend kleurenpatroon waardoor je sommige wijzers niet egaal gekleurd krijgt. Je hebt ook perfect egale wijzers nodig met een hoge graad van afwerking vooraf.

Ik heb het hier destijds nog met Jörg Schauer over gehad (Stowa), en tot mijn verbazing was dit een proces dat nog heel regelmatig met de hand (brander) en op het oog werd uitgevoerd. Hierbij werd een speciale kroes gebruikt die gevuld werd met messing schaafsel om de warmte beter te verdelen. Heel leuk proces om voor je ogen te zien gebeuren.

Ik herinner me ook nog dat toen het WUS Laco projecthorloge werd ontworpen, Laco nog standaard blauw geverfde wijzers gebruikte en de verwachtte meerprijs voor de hittegeblauwde wijzers was €108 (!). Een bruikbaar alternatief voor gelakte wijzers zijn chemisch geblauwde wijzers, die benaderen nog enigszins het effect van hittegeblauwde wijzers maar zijn goedkoper te produceren want het is een makkelijker proces.

4 likes

Top info!

Ik word met graagte gecorrigeerd als ik iets kan bijleren.

2 likes