Ja, maar 5500 euronen is natuurlijk waanzin.
Via de Hodinkee reportage gaat het hier nog om een prototype. De prijs voor dit originele werk: 5000usd. Dat is wel even slikken en niet meer de affordable grand feu die eerst werd gelanceerd. Jammer. Hodinkee bagatelliseert de kast een beetje, maar ik heb altijd stevig beweerd en blijf erbij dat bij de originele grand feu de kast écht te dik was voor de stijl. Deze kast volgt de dikte van de eerdere special editions met cnc parelmoer. Bovendien is het een passende mm kleiner: “The dial is set within a compact 38mm stainless steel case, with a thickness of 9.95mm and a lug-to-lug measurement of 44.5mm.” voor mij is dat wezenlijke vooruitgang die hopelijk niet beperkt blijft tot dit wat dure model.
Op de foto van Fratello bleef die nogal plat, maar onder de lens van Peter Kotsa kan ik niet anders dan het ermee eens zijn dat die onyx variant heel aantrekkelijk overkomt. Heeft klasse. Die andere mineralen blijven ietwat rommelig in mijn ogen. Misschien gewoon niet de beste keus plak of mooiste stenen. https://youtu.be/vdoJMZnB6fM?is=rcrJhj93km1c-j8y
Met wederom dank aan Mainspring: het Canadese Solios heeft een nieuw solar quartz stalen sporthorloge in de aanbieding. Rond de 500usd meen ik gelezen te hebben, dus dat lijkt flink voor eenvoudige Seiko Epson aangedrijving. Ik weet niet zeker of ik het merk nou al eens ben tegengekomen, maar het kwam me bekend voor. Het overduidelijke probleem: voorgaande producten waren makkelijk te vergeten. Van de flauwe Skagen-achtige ontwerpsoort, erg vlak. Maar de laatste foto laat zien dat je mogelijk toch wat mist, want tenminste een voorgaand horloge heeft een kromming die doet denken aan de opmerkelijke cocktailserie van Tusenö recentelijk.
Echt een behoorlijk geslaagde kast dit. Wowzers
Montfort uit Zwitserland. Een niche micromerkje. Ik kende het nog niet, maar er staat er een op Chrono24 in stemmig rood dat me het merk liet opzoeken. Gehard staal, 3D printing, creatieve wijzerplaten.
Er werd op HF in 2019 aleens over gepost: Montfort, kent iemand dit merk?
Brrrr, volkomen onleesbare wijzerplaat, alleen de rode secondewijzer op dat ene model is zichtbaar. Verder iets te druk wat mij betreft.
Okay, vergeef me, want ik ga een klein ‘niet micro’ merk introduceren. Orlam. Ten eerste is Orlam een historische merknaam uit 1931. Net als zovele namen, is deze revived, maar Orlam ogenschijnlijk heel recent pas dit jaar. Ze richten zich op zeer betaalbare quartz horloges waarbij ze benadrukken dat ze in Zwitserland worden gemaakt. Maar dit merk staat niet op eigen benen, maar is deel van Timeway, onderdeel van de THOM groep, waar ook nog andere horlogemerken zoals Cyda, Rosefield, Rodania, Bering, en Maison Montignac aan zijn gelieerd. Normaal zou ik nu al half zij uitgekeken, maar het viel mij gelijk op dat als hoofd design Emmanuel Gueit wordt geïntroduceerd. Grappig genoeg draagt hij in het filmpje de bekende Dennison die hem recentelijk nog in de kijker plaatste. Niet erg handig voor dit nieuwe revival merk. Wel vraag ik me af of hij bij ieder horloge zo nauw betrokken is, want in het gelijk al redelijk brede gamma zitten niet alleen pareltjes. Karakter is er wel, waarbij vooral de Epoque/Era mij weet te charmeren met zijn ongebruikelijke layout. Er is ook een ‘normalere’ tank en een niet onaardige Heritage. Andere modellen missen finesse, zoals te korte handen of de integrated bracelet optie die mij echt te dicht bij de PRX verzeild, en ja, voor onder de 200 Euro verwachten we natuurlijk ook geen wonderen van afwerking en details.
Er is iig keus
Die zwarte plaat doet het wel voor mij, lekkere kast shape en (voor mij) goed afleesbaar.
Zelf houd ik een zwakte voor de ME Nori, hoewel iets aan de dikkige kant. Maar (gelukkig?) die is toch al lang niet meer beschikbaar.
Gefeliciteerd Arjen!
Gefeliciteerd, mooi horloge! Bevalt ie?
Mijn vrouw vindt deze lelijk, dat is het enige bezwaar ![]()
Voor de prijs heel veel horloge. Ik vind de wijzerplaat tof met de structuur, de opgelegde indices, de gouden wijzers. Band is top voor deze prijsklasse, zelfs met fijn afstelling. Kast is wat hoog, maar voor de rest een uitstekende prijs/kwaliteit verhouding
Gefeliciteerd ![]()
Dank je