NA: DE T-Rex onder de smartwatches

Al van jongs af aan was ik al fan van de digitale horloges die ik zag in sience fiction films of series. Horloges waar je tegen kon praten of welke grote schermen had waarmee je de andere kant kon zien. Buiten het feit dat we er al wel tegen kunnen praten tegenwoordig zijn we alleen nog niet zo ver om te kunnen facetimen met onze digitale horloges (zover ik weet). En heden ten dage vraag ik mij eigenlijk af of we dat nog wel moeten willen, maar goed.

Dus toen de smartwatches werden aangekondigd ook vroeger eens een keer, werd mijn jongensdroom ineens realiteit. De mogelijkheden waren eindloos zoals men het verkondigde. En ja, dat lijkt dus ook zo te zijn (op facetimen na weer haha).

Dus als Apple idioot stortte ik mij op de eerste Apple Watch. Man, ik vond hem hemels…naja, op de reclame dan. Want eenmaal in mijn bezit vond ik het eigenlijk maar een waardeloos ding. Allereerst staat het design me gewoon niet aan. Wie de neuk verzint nou een vierkante horloge? Afijn, het zal mijn autisme wel zijn ofzo. Dus als criticus had ik al heel erg snel de pijnpunten gevonden welke redelijk persoonlijk waren. Zoals de hartslag scanner. Die werkt dus niet bij mij door mijn tattoo sleeves. Dan was mijn hartslag 20, dan weer 100 en toen kon hij niks vinden en jadijadija. Dus de Apple Watch 1 t/m 4 gingen in de weken dat ik ze kreeg net zo hard weer marktplaats op. Na de 4 heb ik het gewoon opgegeven, want het design zuigt nog steeds en de sensor bleef maar moeilijk doen. Om nog maar niet te spreken van de batterij. Elke dag dat ding op de oplader. Als je je slaapritme wilde checken dan moest je hem overdag ook op de lader leggen. Waardeloos dus.

En toen kwam de Samsung Gear. Een stoere watch, want het heeft een rond design en zag er best rugged uit. En goedkoper ook nog eens, dus why not? Besteld, omgedaan en nondeju, hetzelfde gelazer met de heartrate sensor. Toch nog een week geprobeerd, maar als je soms flatline ziet en je ziet jezelf gewoon nog staan, dan is je vertrouwen toch wel weg in die dingen. Dus aju ermee. Het was mij een waar genoegen met die smartwatches, maar not my cup of tea.

Enkele jaren gingen er voorbij en elke nieuwe releases van Apple/Samsung/Google gewoon genegeerd. Simpelweg omdat ik ook een beetje klaar ben met dat je gezondheidsgegevens elke keer maar hun kant op gesynchroniseerd wordt en omdat ze vaak niet verder komen dan 2 dagen standby. Hoe ouder ik word des te meer ik me afkeer tegen die multinationals met hun troep.

Totdat ik 3 weken geleden een artikel las over de Amazfit T-Rex 2. Hebben we weer zo eentje, dacht ik.
Maar de foto van de watch deed mij verder lezen en ze beloofden zelfs 24 dagen standby tijd. Uh, say what??? Multi-band GPS. 150+ automatisch detecterende sport programma’s (wtf?), OLED display met OSD (always on display). Heartrate sensor (jaja, die kennen we nou wel), Bloed zuurstof sensor (ok), stress meter (ok ga door), slaap tracker met adem kwaliteit meter (uh, ok…ik raak geinteresseerd) en AI build in programma welke op basis van jouw persoonlijke gegevens je gerichte programma toe schrijft.

Dat godver nie niks, dacht ik. Maar ik was op zoek naar die ene regel wat alles zou verpesten…het zal wel WearOS hebben wat van Google is, dus een keiharde NEE voor mij. Maar nondeju, niks van dat alles, het heeft een eigen OS genaamd Zepp OS. En toen knakte er iets in dat eigenwijze van me. Misschien toch maar eens proberen, Roly?

Dus na het zoeken op Youtube kwam ik er achter dat ze een hele zware tegenhanger willen zijn van de Garmin Fenix 7. Een niet misselijke horloge van zichzelf al zeg ik het zelf. En Garmin…ja, das al een gerespecteerd merk op zich. En uiteraard degene die ik dan zou willen hebben (zoals je begrijpt was ik al verder aan het zoeken dan de T-Rex zelf) kost over de 1000 euro. Amaaj, zoals de belgen dat zo grappig zeggen. Ja, ik geef genoeg uit aan Rolexen, maar 1000 euro voor een smartwatch na mijn probeersels in het verleden? Dacht het niet.

Dus teleurgesteld maar weer terug naar de tekentafel en met hangende pootjes maar weer eens kijken naar die T-Rex. En nondeju, alsof het Universum me wilde zeggen…hier mijn jung, voor jou. De T-Rex 2 is maar 229 euro. En ja, das een stukkie goedkoper. Niet alleen dan de Garmin, maar ook voor al die andere frikandellendingen waar iedereen, maar dan ook iedereen, mee rond lopen. En Roly wilt niet met iets rondlopen waar iedereen mee rond loopt. Moge dat ff duidelijk zijn. Deze NA is dan ook niet de bedoeling dat jullie er ook mee vandoor gaan. Daar is hij echt te lelijk voor, heren, kuch.

Dus stap gezet, besteld en als een klein kind wachtende alle YT filmpjes bekeken waarin dat ding wordt bevroren tot -40gr celcius en gewoon nog werken. Waar op geslagen wordt met een hamer op de screen wat uiteraard geen nut heeft (denk dat ik hem echt wel naar de klote ram als je mij een hamer geeft, maar goed, het gaat om het idee zeg maar). En waarbij de features (welke echt oneindig lijkt te zijn. De eerste dagen dan, want na een week heb je het ook wel gehad). Dus ik dacht, kom maar op met dat ding. Maar PostNL zou PostNL niet zijn om maar weer eens met een smoes te komen waarom ze die dag niet konden leveren (^%$%$#&$&$&#&, moge duidelijk zijn wat ik net typte toch? Niet echt geschikt voor de jeugdige lezers zeg maar).

Afijn, na twee nachten geslapen te hebben dus heel nederig mijn pakket ontvangen en hem een fijne dag toegewenst. Want ik heb zo’n baan ook gehad ooit en das geen pretje, dat beloof ik je. Daar was hij dan. De volgende fuckup in mijn leven?


De legergroene Amazfit T-Rex 2. En geloof mij, impressive he is met zijn 47mm grootte.


En hier de technische gegevens voor de geeks onder ons.

En dan nu de grote vraag. Is deze watch echt zo robuust en goed als wat de reviews zeggen. Allereerst wilde ik weten of de sensor zich een weg door mijn inkt kon vinden. En ja hoor, het werkt als een nieuwe. Met de saturatiemeter op mijn vinder er naast komen de cijfers toch wel heel erg nauw overeen. Ok, i’m impressed already. Dus nu was ik al zeer tevreden daarover, maar het echte testen kan gaan beginnen. Heeft deze echt zo’n lange standby tijd? En wat kan die allemaal? Dus, om hem maar meteen het vuur aan de schenen te leggen heb ik alles aangezet. Dat wil zeggen het volgende:

  • Heartrate (elke minuut van de dag checked hij mijn hartslag)
  • Bloedzuurstof (elke minuut van de dag checked hij dat mee)
  • Stress level (altijd leuk in de gaten te houden wanneer je vrouw weer eens binnen komt in je mancave)
  • Stappentellert (altijd leuk inzicht te hebben hoe lui je bent)
  • Slaap monitor (schokkend om te zien dat ik maar 3 uur per dag slaap, maar slapen doek wel als ik dood ben)
  • On screen display (OSD, welke dus 24 uur je iets laat zien op het scherm ipv niks)

Daarbij heb ik de detecterende sensor aangezet op sensitive welke dus je activiteiten in de gaten houdt en dus automagisch een programma start als je wandelt, fietst of whatever. Deze start dan dus ook de multiband GPS op welke binnen enkele seconden een fix heeft (wellicht dat dat ook komt door de A-GPS functie, maar impressive it is).

Met al deze functies aan houdt de horloge het zeker 7 dagen uit. En dat vind ik toch echt wel noemenswaardig, want al die andere smartwatches van zichzelf gerespecteerde multinationals krijgen dat toch echt niet voor elkaar. En ik vind het ook nog eens een stoere watch om te zien (smaken verschillen natuurlijk). Dus Roly loopt nu met twee watches rond want no way dat het mijn andere horloges gaat vervangen. So be it, wat Maradonna kon, kan ik ook.

En na 2 weken testen kan ik zeggen dat dit een blijvertje is en dat is ook echt wel onder de indruk ben van zijn kwaliteiten. Je configureert hem af met de Zepp app en daarin zijn de mogelijkheden en uitdraaiingen van je sensors ruimschoots te bekijken. Ook heb je toegang tot vele andere watchfaces en nog veel meer. Maar het is allemaal kut, dus gewoon niet aanschaffen dat ding.

Hier nog wat andere foto’s waarin je kan zien hoe lelijk hij is.

Zoals je ziet kei lelijk en dus niet het kopen waard voor jullie. Ge zijt gewaarschuwd. Maar voor vragen ben ik bereid deze te beantwoorden. Hopelijk was het het lezen waard in ieder geval.

86 likes

Er is genoeg te lezen op je beeldscherm :rofl::rofl:

1 like

Ja, goed verhaal :smile: :+1:t4: Veel plezier ermee

Verrek zeg, nooit geweten. Apple geeft het ook officieel toe. Da’s ook wat :thinking:

2 likes

Ja na vele tokkies meldingen op het Apple forum kwam idd het hoge woord eruit. Ze garanderen niet dat hij werkt met tattoos. Maar Tim Cook wilde zijn creatie toch al niet zien bij aso’s om hun arm, dus no fuck has been given in de jaren erop wanneer ze weer nieuwe modellen uit brachten.

2 likes

Niet misselijk toch? Maar voor de liefhebbers zijn er genoeg “niet drukke” watchfaces te downloaden. Of je maakt je eigen watchface met de foto van je vriendin…uh, je vrouw…erop. Altijd leuk om indruk te maken bij je vrienden (je vriendin dus) of op een doodsaai kut verjaardagsfeest (je vrouw dus).

En voor de echte macho’s onder ons pleur je er gewoon een Rolex DD watchface op zonder het risico berooft te worden.

2 likes

Man man man :man_facepalming:t3:

Ben het met je eens. Echt niet normaal. Ik snap het ook niet meer hoor. Maar soms is het niet anders. Het is kut, maar we moeten door.

enkel de tat’s weghalen op je pols had ook gekund., zo in de shape van een Apple Watch., dat is pas een lelijk statement. als je NA na een maandje of 6 ook nog goed werkt, laat het even weten.

1 like

Leuk ding! En dit is de supportafdeling! :slight_smile:

19 likes

Allereerst: veel plezier er mee!

Cartier, JLC, nog een keer Cartier, Longines, Nomos en Oris om er even een paar te noemen.

Niks mis met vierkantige en rechthoekige horloges. :ok_hand::ok_hand::ok_hand:

Da’s de schuld van Apple niet, hè? Doe dat dan ook niet. :joy::joy::joy:

Daar is professionele hulp voor. :+1:

Da’s een innovatie. Cool.

Ik kan niet anders dan het hier mee eens zijn.

Vermakelijk verhaal, maar je missie is geslaagd. Ik houd m’n horloges clean en m’n arm nog veel cleaner.

Een T-rex, overigens, is een roofdier met een herseninhoud ter grootte van een pinda, hele kleine handjes en een zeer lage maximum snelheid. Het is geen wonder dat ze er niet meer zijn.

Niet voor mijn pols; maar bedankt voor het mooie lees- en kijkvoer :ok_hand:t3::ok_hand:t3:!

1 like

Had ik nog niet van gehoord, loodhoudende inkt :stuck_out_tongue_winking_eye:.

Ik heb er geen last van , en kennis van mij wel maar die heeft een stalenpen in zijn arm waardoor hij stroom schokjes voelt :crazy_face:

Zonder gekheid, veel plezier met je klok :+1::+1:

1 like

Ok, het werkt dus via lichtsensoren. Weer wat geleerd :nerd_face: (nooit een smartwatch gehad, wil ze ook niet)

Tatoeages houden licht tegen

De Apple Watch maakt gebruik van groen en infrarood licht om te detecteren of de smartwatch om een pols gedragen wordt of bijvoorbeeld op een tafel of nachtkastje ligt. In de laatste gevallen gaat de Apple Watch ‘op slot’. Het scherm wordt donker en je krijgt geen notificaties meer, omdat de Apple Watch denkt niet meer om de pols te zitten. Helaas zorgen de inktdeeltjes in getatoeëerde huid voor hetzelfde effect: de Apple Watch wordt continu vergrendeld.

Bij littekens werkt het trouwens ook niet optimaal.

1 like

Mooi schrijfsel. Ben eigenlijk geneigd er ook eentje te kopen om 1/1 te vergelijken met mijn garmin epix 2… Jou fout dus dat er een 2de wordt besteld in de lage landen ;-). Je had gerust wat meer prentjes in de review mogen zetten om ons visueel af te schrikken.
Alvast bedankt om me niet alleen op de wereld te laten voelen met de zelfde verzuchtingen over smartwatches.

Greets

2 likes

Vermaak tijdens de koffie :joy::ok_hand: enjoy the dino :sunglasses::grin:

1 like

Ooohhhh dat ding heet de T-Rex… ik dacht dat je 'm zo noemde om de kleine pootjes…

2 likes

En wat zegt de jury …??

maar als jij er maar LoL van hebt maakt dat niet uit :+1:

1 like

nvm

proficiat

Bedankt voor je mening. Geen fuck gegeven.

Fijne dag

5 likes