NA: Diverse vintage Seiko's

In mijn voorsteltopic - Toch eens voorstellen - sprak ik nog de intentie uit me te gaan richten op het vintage-domein. Ondertussen, enkele weken later, begint er zich al een kleine collectie af te tekenen. Thema van dit topic: de Seiko’s. Ik zal ze in chronologische volgorde voorstellen.


Als eerste de Lord Matic 5606-7140 uit februari '71. Voor een aardig prijsje uit de States laten overkomen, inderdaad via de elektronische baai. Origineel, op het bandje na. Loopt erg netjes op tijd en ook de datumverstelling werkt naar behoren. (Schijnt bij dit uurwerk een probleempunt te zijn.) Tot mijn verrassing beschikt 'ie over zowel handopwinding als hackfuntie.


Dan, uit december '72, de 6119-7080, verkregen via het forum (@NickW :+1:). Zonder twijfel het horloge met het meest ‘retro’ uiterlijk in deze mini-collectie.


Vervolgens de donkere “Helmet” 6139-7100. Gekocht van een Engelse verkoper op de e-baai. Helaas niet met originele band, en zo te zien ook ooit gepolijst, maar verder in prima werkende conditie. Dit exemplaar is van mei '77.


Van een paar maandjes later, augustus '77, de 6309-8020. Overgenomen van @zoeon. In originele staat, compleet met de krasjes op het plexiglas. :slight_smile: Loopt netjes. De blauwe wijzerplaat speelt schitterend met het zonlicht!


Tenslotte de 7009-8760 uit maart '83 (of '93?), gevonden op de bekende Nederlandse advertentiesite. Prima lopend, heel nette staat, met een vrijwel nieuwe band. Zo draagbaar dus

9 likes

Mooie collectie al. Veel plezier ermee en met verder uitbreiden van de collectie! :smile:

1 like

Mooie collectie onder tussen
gr roel

1 like

Dat is al een mooie gevarieerde collectie :+1:

Mooie verzameling! De lord matic heeft inderdaad een uurwerk met een plastic snel-verstel tandwieltje. Dat ie nog goed is is inderdaad een grote bonus.
De 6119-7080 is trouwens ook flink gepoetst, maar minder heftig dan de Helmet. (en ziet er nog steeds leuk uit)

Mijn beste,

Een ruimhartige collectie!!
Leuk hoor!!
Dank voor het delen.:+1:

Orologio Signaturis Temporis. :wink:

Zo hé! Jij hebt toch al even heel snel een leuke vintage Seikocollectie bijelkaar verzameld! :+1:
Jouw 6119 doet mij sterk denken aan eentje die ik nog heb. Een 6119-7100.

Wat ik er in jouw geval nog bij zou willen is een mooie vintage duiker. Bijvoorbeeld een 6105 of (wat meer budgetvriendelijke) 6309.
Ik kan altijd wel enthousiast worden van kijken naar al dat leuke vintage spul. Maar al snel denk ik dan weer: ‘Oh nee, onderhoud!’ :scream: Want dat is dus waarom ik zelf vrij snel weer gestopt ben met vintage: al die krengen hebben dringend onderhoud nodig, anders stoppen ze gegarandeerd de komende paar jaar. Of ze gaan een half uur per dag achterlopen, datumwissel stopt, etc…Maar het blijft mooi!

1 like

Mooie collectie!

Heb je zilverpoets in huis?
Zal je plexiglaasje met krasjes vast al van opknappen :wink:

Groeten,Eric

Staat inderdaad ook nog op de verlanglijst! En ook nog een Bell Matic. Mits betaalbaar…


Ik had me er nog niet aan gewaagd met huis-tuin-en-keuken middeltjes. Ik heb ook al ergens gelezen dat tandpasta zou helpen, en natuurlijk koper/zilverpoets.
Wat zouden jullie adviseren? Een van bovenstaande? Of toch maar PolyWatch in huis halen?


Verder dank voor alle complimenten. Voor de Helmet heb ik waarschijnlijk wat teveel betaald, maar de overige stukken zijn ook nog eens heel betaalbaar geweest. Dat houdt het een leuke hobby. :smile:

Ik merk wel dat ik moet oppassen om niet door te slaan naar een soort koopmanie, zodat je met een hoop kleine bedragen alsnog héél véél geld aan het uitgeven bent… Dus ik denk dat ik hier maar even stop met actief zoeken.
Maar mocht iemand nog suggesties hebben, dan houd ik me aanbevolen. (Oké ik weet het, ik ondermijn mezelf nu al… :smiley:)

Erg gave collectie zover al :slight_smile:
De Helmet is ook erg gaaf, jammer dat hij wat is gepolijst en de minutenwijzer vd chrono is ook niet helemaal origineel (hoort geel te zijn) maar verder nog erg gaaf! Ik zit nog steeds te kijken naar een zwarte maar het is al wat je zegt,

In ieder geval nog veel plezier met het zoeken naar andere leuke vintage Seiko’s!

Overigens over het polijsten, polywatch heb ik gehad, werkt op zich prima. Maar als je toch iets gaat kopen kun je beter Peek kopen, daarmee kun je gepolijste horloges meteen poetsten en werkt (naar mijn idee) beter dan polywatch. Ik gebruik het altijd voor bekraste plexi’s en voor (de gepolijste stukken van) horloges. Werkt perfect!

1 like

Proficiat, ouwe Seikobakjes blijf ik TOP vinden. Soms voor weinig te koop voor eindeloos veel draagplezier. Deze overgenomen van een forumlid :+1:

3 likes

Goed bezig, Mathijs, leuke collectie al :+1:

Mooie Seiko aanwinsten, vooral de Lord Matic en de Helmet chronograph. :+1: