NA: Houston, we’ve got a problem (Bulova Lunar Pilot)

Het is eind juli 1971. Commander Dave Scott kijkt uit het raam van de Apollo en ziet buiten het grijze maanlandschap. Hij is bezig met de voorbereidingen van zijn eerste stappen op de maan. Hij voelt zich goed, alles valt op zijn plek nu. Zijn schema gaat goed, zijn trouwe Speedmaster tikt zoals het thuis tikt en hij staat klaar om zijn helm op te zetten en de trap van het basisstation af te dalen richting het maanlandschap.

Als hij nogmaals de tijd wil controleren schrikt Dave. Het hesalite-glas van zijn “government issued” Omega Speedmaster is weg. Zoekend kijkt hij om zich heen en ziet het glas een meter of 2 terug in de ruimte van het station zweven. “….Houston, we’ve got a problem, my Speedmaster just broke…”.

Dan bedenkt Dave zich dat hij een reserve horloge mee heeft. En niet zomaar een horloge, een prototype van een nieuw ontwikkelde Bulova die volledig in de Verenigde Staten van Amerika gemaakt is en welke hij persoonlijk van de directeur van Bulova mee heeft gekregen. Hij vond het stiekem altijd al jammer dat de overheid Omega als preferred supplier gekozen had, want het is immers een Zwitsers bedrijf. Daarbij kwam dat in de Apollo en de Lunar Rover ook tijdapparatuur van Bulova gebruikt werd. Het was dus bewezen accuraat en betrouwbaar.
Snel haalt Dave de band van de Speedmaster af, gooit deze aan de kant en pakt de Bulova. Hij monteert de band en maakt zich klaar om naar buiten te gaan.

De missies die door Apollo 15 gedaan worden onder leiding van Dave Scott worden dus door hem verricht met een Bulova om de pols. Dat maakt dit betreffende horloge het eerste maar ook direct enige horloge in privé eigendom dat op de maan gebruikt wordt. De Omega Speedmasters waren immers allen eigendom van de staat.
Bij terugkomst op aarde besluit Dave Scott het tijdsstuk in een kluis te laten bewaren. In oktober 2015 laat Dave Scott het stuk veilen door RR Auction of Boston, waar het maar liefst 1,6 miljoen dollar opbrengt.

apollo-moon-watch-bulova-scott

Ook Bulova wist hier niet van af. Het is daarmee niet alleen een goed bewaard geheim van Dave Scott, maar ook een misgelopen commerciële kans van Bulova wellicht. Wat als Bulova zich vanaf 1971 had kunnen positioneren met “The first and only privately owned watch on the moon”? Had het dan nu net zo groot en bekend geworden als Omega, met alle gevolgen van dien?

In 2017 lanceert Bulova dan ook de Lunar Pilot, de remake van het originele horloge dat al snel bekend wordt als “the other moonwatch”. Het ontwerp is gebaseerd op het historische tijdsstuk van Dave Scott, wat onder andere terug te vinden is in de dial en de chronograaf pushers. Bulova besluit om de grootte iets aan te passen aan de tegenwoordige tijd, mede noodzakelijk door het grote uurwerk, iets wat vele uurwerkenthousiastelingen een jammerlijke keuze vinden. De Bulova Lunar Pilot is maar liefst 45 mm breed en met een lug to lug lengte van om en nabij de 52 mm is er sprake van een groot horloge. Een van de meest gelezen klachten is dan ook de grootte van het horloge. Het origineel was rond de 40 mm.
Bulova voorziet de Lunar Pilot van een Quartz UHF-uurwerk, wat staat voor Ultra High Frequency. Het horloge heeft een werkfrequentie van 262kHz, wat het uurwerk bijzonder accuraat maakt. Met een afwijking van enkele seconden per jaar is hier niets negatiefs over te zeggen.

De lay-out van de dials wordt iets aangepast, maar blijft in grote lijnen zeker verwijzen naar de Lunar Pilot uit 1971. Het saffierglas komt boven de rand van de kast uit, een bijzondere designkeuze. Immers ligt het glas op deze wijze kwetsbaar voor het stoten van het horloge tegen bijvoorbeeld deurposten. Opletten geblazen dus, anders gaat de moderne variant de oude Speedmaster van Dave Scott achterna. Het saffierglas is voorzien van een AR-coating.

De kast is gemaakt van 316L roestvast staal en voorzien van verschillende afwerkingen. Het grootste gedeelte lijkt beadblasted, terwijl de bovenring weer brushed lijkt. De pushers en de kroon zijn dan weer hooggepolijst. Dit maakt het horloge aantrekkelijk om naar te kijken en alles behalve saai.

Direct onder het saffier treft men de tachymeter schaal. Hiermee kan de snelheid van een object gemeten worden over een vaste afstand (1 kilometer). Deze schaal kennen we natuurlijk van de Omega Speedmaster. Met een duidelijk hoogteverschil tussen de tachymeter en de dial weet Bulova diepte te creëren. Naar goed gebruik, om de leesbaarheid te vergroten, heeft Bulova de zwarte dial voorzien van witte indices en wijzers. Deze zijn voorzien van blauw oplichtend SuperLuminova, maar dit had wel iets beter gekund. De lume trekt helaas snel weg en heeft lang opladen nodig.

Er zijn drie verzonken subdials aangebracht op de dial waarvan er 2 gebruikt worden voor de chronograaffunctie. De subdial op de positie van 6 uur vertoont de seconden, en tikt met 2 stappen per seconden ietwat raar weg. Het is jammer dat Bulova hier geen sweeping hand van gemaakt heeft of desnoods een eenstapper. De subdial op 3 uurs-positie vertoont de verstreken milliseconden en de subdial op 9 uur de verstreken minuten. Samen met de secondenwijzer op de dial vormen zij de werkzame chronograaf. Deze doet zijn werk overigens uitstekend en is uitermate precies en goed te bedienen met de pushers. De pushers geven voldoende feedback en zijn snel te vinden, ook in het duister zonder maanlicht. Ook is er op 5 uur een datumcomplicatie te vinden.

De achterzijde van het horloge is voorzien van een screwdown caseback, welke voorzien is van een inscriptie verwijzend naar de maanmissie van Apollo 15, met data en de precieze plaats van het onderzoek van het astronautenteam. Ook siert hier, net als op de kroon, het stemvork logo van Bulova. Bulova is groot geworden mede door de precieze stemvorkuurwerken en toont dit met trots. Iets om minder trots op te zijn is de 50 meter/5 ATM Water Resistance. Mijns inziens had dit hoger moeten zijn voor een modern horloge. Aan de andere kant, zoveel water was er immers niet op de maan.

Vanaf de achterzijde gaan we door naar de horlogeband. De geleverde band is van leer gemaakt en heeft een soort textuur op de bovenzijde welke doet denken aan Carbon Fiber. De band is stug maar went en versoepelt gelukkig snel. De aansluiting van de band op de kast is uitstekend, met moeite krijg je hier de meegeleverde tool tussen om de band te wisselen naar de in deze set eveneens meegeleverde velcro band. Beide banden worden met eigen pushers geleverd. Persoonljk weet ik nog niet hoe dit horloge het best draagt. Ik heb bewust gekozen voor de bandversie in plaats van de stalen versie, omdat ik enerzijds genoeg staal in de collectie heb, anderzijds omdat het horloge al vrij fors en zwaar is. Een stalen band vergroot dit zowel qua gewicht als optisch nog meer. Leuk detail, op de velcro band is een stuk leer gezet met daarop de D.O.M. (Date of Mission) en de precieze werkfrequentie van het horloge.

Eigen mening en over de aanschaf.
Het horloge draagt met de leren band fijn en voor mijn 20cm/7 ¼ inch pols zeker niet te groot. Het is een opvallend polsstuk met historie, een mooi “ conversational piece” zoals ze zeggen… Natuurlijk is het mogelijk om wat minpunten te vinden. Ik vind echter dat men voor de prijs hiermee een opvallend, betrouwbaar en vooral mooi uurwerk koopt met een mooi verhaal. Voor mij het geld meer dan waard en een pronkstuk uit mijn beginnende en vooral bescheiden collectie.

Heeft u na het lezen van dit verslag toch nog vragen? Stel deze dan gerust!

92 likes

WOW, wat een heerlijke NA!
Mooi verhaal erbij, helemaal leuk. Wens je veel draagplezier. :ok_hand:

Oh … je moet de groeten van mijn ex hebben. :wink:

10 likes

Want jij bent toch voor de ‘echte’ gegaan. :face_with_raised_eyebrow::joy:

Leuk verhaal!

3 likes

Uiteindelijk wel. Maar dat laat onverlet dat deze Bulova een héle mooie heruitgave is! Zou hem er best nog bij willen hebben, als grab & go quartz. Verdorie, je brengt me op een idee … :sunglasses:

2 likes

Gefeliciteerd. Mooi verhaal ook, leest lekker weg.
Deze staat bij mij ook in het lijstje. Dus mocht ie dan toch te groot vallen laat maar weten :)))#biggerisbetter

2 likes

Graag gedaan! :joy:

Precies de reden dat ik hem gekocht heb. Ideaal.

Thanks allen voor de positieve reacties! Vaker zo’n verhaal dus?

2 likes

Nou, laat de Speedmaster maar zitten ! :wink:
Geweldig topic over een geweldig horloge van een geweldig merk !
Goed geschreven. Heerlijk om te lezen.
Gefeliciteerd met deze NA !

1 like

Leuk geschreven, mooi horloge :star_struck:

1 like

Heerlijk geschreven :ok_hand: en een fantastisch horloge. Helaas echt te groot voor mijn pols, anders was deze zeker op de wishlist gekomen. Je bent gezegend met een behoorlijke pols zullen we maar zeggen :wink: geniet er van!

1 like

Nice :+1:

Misschien eens passen maar ik zou zo 123 niet weten
in welke winkel dit kan.

1 like

Prachtig ! Gefeliciteerd !

Ik heb hem drie keer gehad (en de derde heb ik nog steeds trouwens, en die gaat ook niet weer weg !!)

Ook groeten van de mijne !!


(Eigenlijk is dit de tweede die ik had. Die heb ik verkocht om de versie op stalen band te kopen :blush: )

5 likes

Groeten van de mijne…:wink:

Mooi stuk en van harte gefeliciteerd met deze topper!:+1::sunglasses:

6 likes

Een op/aanmerking op deze uitvoering bleh quartz… :expressionless:

1 like

Helaas is er geen mechanische/automaat versie van de Lunar Pilot! :slight_smile:

Heerlijke NA, zo lees ik ze graag.
Frank Sinatra erbij, dat is altijd goed.
Ik vind het een tof horloge maar helaas te groot voor mijn pols, anders was het een serieuze kanshebber geweest. Heerlijke grab&go. Veel plezier ermee.

1 like

Leuk verhaal :grin:, dank voor het delen en veel plezier met de aanwinst :+1:

1 like

Leuk verhaal! Gefeliciteerd met de aanwinst

1 like

Erg leuk, gefeliciteerd!
Vind het een erg mooi horloge, heb hem gehad, maar vond hem te groot :disappointed:. Als er een 40-42mm zou zijn :ok_hand:t2:


Mvg. Bertjan

1 like

Ik heb deze altijd mooi gevonden en het 262 kHz uurwerk is een speciaal stukje techniek! Veel draagplezier gewenst. :blush: :+1:

1 like

Lekker stukje tekst en een mooi horloge. Niet voor kleine polsen en dat is voor mij geen probleem gelukkig.

1 like