NA: IWC Pilot’s Watch Double Chronograph TOP GUN Ceratanium (IW371815)

Net zoals velen bij jullie hier zorgt het vele thuis zijn en het start van de lente voor (horloge)kriebels. Nu heb ik dit jaar al een aantal aankopen gedaan (o.a. de bronzen IWC Pilot’s Watch UTC Spitfire Edition “MJ271”, via dit forum een Bulova Accutron Spaceview, een Mondaine Stop2Go en een gouden IWC Portofino Automatic voor vrouwlief). Eigenlijk was ik dus wel even verzadigd, ware het niet dat de IWC boutique (S&C) mij belde dat een horloge waarvoor ik op de wachtlijst stond binnen was binnengekomen. Zoals de titel al aangeeft, gaat het om de IWC Pilot’s Watch Double Chronograph TOP GUN Ceratanium (IW371815). Dit verbaasde mij, omdat ik overal had te horen gekregen dat dit horloge niet eerder dan juli beschikbaar zou zijn.

Ik dus naar de boutique en op gepaste afstand en handschoentjes aan het horloge gepast. Ik was op slag verkocht. Het horloge is volledig (dus ook de pushers) gemaakt van Ceratanium, een door IWC ontwikkelde mix van titanium en keramiek. Het fijne van dit materiaal is dat het zo licht is als titanium en zo krasbestendig is als keramiek. Daarbovenop heeft het materiaal een uniek zwarte matte uitstraling, dat is geen coating maar is de kleur van het materiaal zelf. Een mooi filmpje over het materiaal:

Bovenop het unieke materiaal heeft dit horloge ook nog een hele mooie complicatie, namelijk de dubbele chorograaf (ook wel rattrapante of split-second). In de praktijk natuurlijk totaal nutteloos (wie gebruikt überhaupt zijn chrono wel eens?), maar erg gaaf. In rust-stand en als de chronograaf loopt, dan zie je de tweede wijzer niet. Die zit verstopt onder de eerste wijzer. Klik je op 10 uur op de pusher, dan staat de eerste wijzer stil en loopt de tweede wijzer (met een heel mooi subtiel rood accent) verder. Nogmaals klikken op dezelfde pusher zorgt ervoor dat de wijzers weer gesynchroniseerd raken. Dit gaat met een soort van zwiep, wat erg leuk is om te zien.

De wijzerplaat is een zelfde kleur zwart en de cijfers en de opschriften zijn niet wit, maar een soort van licht grijs. Daardoor heeft het horloge een hele mooie onopvallende uitstraling. Op 12, 3, 6 en 9 uur en de wijzers zijn voorzien van lume, wat in het donker een heel mooie effect geeft. Het bandje is een mix van textiel en rubber.

Genoeg tekst nu, tijd voor foto’s. Eerst wat plaatjes van het horloge zelf:

En nog een paar om de pols:

En nog een lume foto:

Tot slot nog een met zijn broertje, de Spitfire UTC MJ271 (die voor de zomer op een groene textiel bandje zit):

Ik ben er erg blij mee :slight_smile: Wel is het nu echt even genoeg met de nieuwe aankopen :wink:

109 likes

Heel gaaf horloge! mooie aanwinst!

1 like

Gaaf, mooie set! :ok_hand:

2 likes

Gave aanwinst! Hoe groot is deze “lug to lug” en qua diameter en dikte?

In dit genre vind ik de Omega Dark Side of the Moon nog net iets mooier denk ik, maar deze IWC is zeker ook gaaf.

Groeten van z’n kleine eenvoudige neefje;

11 likes

Gefeliciteerd met je NA! :+1:

1 like

zeer gaaf, ben altijd wel fan van exotisch materiaal gebruik. Fijn ook dat ze dit keer eens niet de cijfers af gekapt hebben door de subdials :ok_hand:

1 like

Heel mooi! Echt een toolwatch met die rattrapante en die kast. Past mooi naast de bronzen spitfite :+1: Geniet ervan!

1 like

Gaaf! Ik vind het cool. Op een Shell cordovan dessert of legergroen zetten :sunglasses:

2 likes

Wauw! :heart_eyes:

1 like

Prachtig ding zeg. Van harte!

Zo’n zwarte vind ik toch ook wel aantrekkelijk hoor.

1 like

De lug to lug is volgens mij 53mm (vind dat altijd wat lastig meten), diameter 44 mm en dikte 16,7 mm.

Zijn neefje mag er ook wezen :ok_hand:

2 likes

Ontzettend gaaf!!!

1 like

Wat een gaaf horloge, oh mannnnnnn if I only had bigger wrists!

2 likes

Foto’s zijn om een pols van 18,5 cm (mijn pols). Door het mat zwarte / grijze letters oogt hij trouwens niet groot voor zijn formaat; het is opzich namelijk best wel een fors ding.

Tja dit is gewoon niet te doen voor mijn 15cm polsjes…

2 likes

Ding ziet er zo gaaf uit! Heb sowieso een soft spot hoor IWC’s maar mijn pols is 17cm en dat is vrees ik te klein.

1 like

Prachtige IWC!!:+1:
Gefeliciteerd en geniet er tot in lengte van jaren van!:grin:
Goede maat ook voor de wat forsere pols.

1 like

Je bent lekker op dreef zo te zien!

Wat een bruut ding, deze IWC. En inderdaad mooi dat de cijfers in grijs zijn uitgevoerd; helder wit was veel te hard/grof geweest. Enjoy!

1 like

Self deleted

Wat ik zei wel, wat jij nu zegt inderdaad niet…:wink:

1 like