NA: Mondaine Stop2Go

Eigenlijk naar aanleiding van dit topic werd ik getriggerd om mijn nieuwe aanwinst met jullie te delen.

Het is een Mondaine Stop2Go. Geen mega-bijzonder horloge, maar de complicatie die is toegepast (op jawel een Quartz uurwerk) vond ik zo geinig - dat ik er ooit een wilde hebben. Wie wel eens in Zwitserland is geweest kent de bekende treinstationklokken. Kenmerkend aan deze klokken zijn dat deze in 58 seconden een minuut doorlopen en dan 2 seconden stilstaan om met een forse beweging de minuut te laten verspringen. Overigens hebben in Nederland de NS-klokken een zelfde mechanisme, volgens mij staat het tegenwoordig bijna synoniem voor een stationklok.

Mondaine is dus het merk wat als enige de Zwitserse stationklokken als horloge mag uitbrengen. Naast redelijke goedkope en ‘fashionable’ standaardhorloges, was het dus de taak aan dit merk om ooit de echte stationklok te evenaren. Dat is hun met de Stop2Go gelukt. Door de toepassing van een tweede motor / tweede quartz uurwerk is het hen gelukt het gedrag van de stationklok na te bootsen.

Hier een GIF-je van het effect:

En nog een paar foto’s:

Oh ja, en in het donker heeft ie ook nog iets geinigs door de backlight aan de achterkant van de wijzers (in het echt niet zo overdreven als op deze foto):

Oftewel een leuk klokje voor erbij. Een hebbedingetje :slight_smile:

49 likes

Oh, dit horloge is een soort van guilty pleasure van mij. Hoe vaak ik al niet naar dit horloge heb staan kijken, soms zelfs al met de pinpas in mijn hand. Telkens weer laten liggen omdat ik van mezelf weet dat 'ie fraai is, maar geen blijvertje. Toch jammer, want ik vind hem leuk. Ontzettend leuk.

Van harte met je nieuwe aanwinst, veel draagplezier! :ok_hand:

7 likes

Snap jou helemaal @junior. Heb precies hetzelfde met dit horloge :smile:

@Jugis, gefeliciteerd met jouw gave aanwinst :+1:t2:

3 likes

Gefeliciteerd met je NA. Leuke klok!

1 like

Proficiat! Ik draag de mijne ook altijd met veel plezier. De lume aan de onderkant van de wijzers is nog zo’n extraatje dat wel tof is aan dit model, evenals de secondenwijzer die 4 stapjes per seconde doet.

2 likes

Heel leuk :ok_hand::ok_hand:

1 like

Mooi aanwinst, had hem in Düsseldorf ook bekeken een maand terug. Vind hem leuk, maar ik vrees dat hij simpelweg weinig draagtijd krijgt omdat ik toch meer van duikers ben.

En dit ligt vooral aan mij maar een quartz koop ik enkel als hij (bijna) dagelijks om de pols zit. Vind het anders zonde dat de batterlij leeg loopt in de kast :smile:

3 likes

Dat herken ik niet.

Stiekem heel erg

3 likes

Aparte kroon trouwens!

1 like

Die stop2go feature is wel erg leuk idd, net als de rest van het horloge overigens.

Ik heb er ook nog wel is naar gekeken maar ik denk dat het bezit van de zaak in dit geval ook het einde van het vermaak is.

In ieder geval veel plezier met je “stationsklok”.

1 like

Ja leuk hoor, gefeliciteerd met je aankoop :+1:

1 like

Leuk ding! Mooi dat je dat gifje er bij hebt gezet. Ik heb er ook al eens naar zitten kijken maar de prijs weerhield me van een impulsaankoop. :grin:
Veel plezier ervan!

1 like

Ik vind ‘t een erg leuk horloge! Die stop2go feature blijf ik gaaf vinden.
Geniet er van! :smile:

1 like

Dude this is awesome :point_up:
:sunglasses:

1 like

Voor zover ik weet is deze functie om de stationsklokken te kunnen synchroniseren. Het is een oude techniek waarbij ze rondlopen in 58 seconden een ronden en wachten dan op een puls uit een centraal systeem. Waarna ze na de puls een volgende ronde van 58 seconden lopen.

Als ze allemaal 60 seconden zouden lopen en de puls word gegeven dan zou de een nog bij 59 staan en een ander als bij 1 seconden staan. En door het rondje in 58 te doen weten ze dat ze op het moment van de puls allemaal bovenaan beginnen.

De ns had inderdaad ook zo’n systeem.

2 likes

Op Wikipedia staat:

Citaat
De Zwitserse stationsklokken alsook de Mondaine-horloges waren oorspronkelijk anders dan alle andere horloges, omdat zij 58 seconden (in plaats van 60) over de 360 graden van het uurwerk verdeelden, zodat de wijzer gedurende de resterende 2 seconden even stilstond op de 12-uur-positie.

Van oudsher was er kennelijk sprake van een afwijkende vertanding. Interessant. Hoe dit werkt bij synchroniseren is mij niet duidelijk.

1 like

Super!

1 like

De klok loopt 1 ronde na het ontvangen van een puls uit een centraal systeem. Zo blijven ze synchroon lopen. Dus per uur worden er 60 pulsen gegeven. Die 2 seconden is er voor te zorgen dat eventuele langzaam of snel lopende klokken weer allemaal bovenaan staan voor ze weer het signaal krijgen een rondje te lopen. Zonder die puls blijft de seconden wijzer dus op 12 uur staan en loopt de uren en minuten ook niet. Een klok die een puls heeft gemist zal dus ook 1 minuut achter lopen. Dus echt synchroniseren is het ook weer niet. Het is een oude techniek.

Het horloge simuleert het systeem maar werkt dus zelf anders dan het echte systeem.

Maar dit wat ik van vroeger weet toen ik nog met treintjes speelde en nog niet met horloges.

5 likes

Klopt, het is nagebouwd. Het heeft in het horloge, los van zo dicht mogelijk komen bij het uiterlijke gedrag van de stationklokken, geen functie natuurlijk. Hoe het in het horloge is gerealiseerd:

To achieve the desired result the watch incorporates two motors, one controlling the minute hand and one for the second hand, with an integrated circuit that regulates everything. To keep time accurately in spite of the two-second pause, the second hand is accelerated to make a complete rotation in 58 seconds.

Bron.

2 likes

Dit is gewoon een hele leuke klok voor om de pols. Veel plezier er mee en va

Groeten
Rutger

2 likes