Mede horlogeliefhebbers, met veel genoegen wil ik mijn laatste aanwinst met jullie delen.
Na een goed horlogejaar vorig jaar (o.a. met de toevoeging van de PP5524 en de ALS Saxonia Moonphase), had ik besloten om vanaf dit jaar het iets rustiger aan te doen. Omdat ik in principe de aangeschafte horloges niet verkoop (geen geflipper voor mij), heb ik mijzelf de beperking opgelegd om vanaf nu maximaal 1 horloge per jaar aan de collectie toe te voegen.
Voor 2021 was het doel een horloge te zoeken die:
- Voornamelijk voor de watersport (zeilen) kon dienen. Dus een met een rubberen band en met een goede waterdichtheid. Tot dusver heb ik alleen horloges op leer of textiel (geen staal voor mij);
- Bij voorkeur van een gerespecteerd merk die ik nog niet in de collectie zit; en
- Bij voorkeur een complicatie bezit die nog niet in de collectie zit.
Aanvankelijk dacht ik aan de Omega Seamaster Aqua Terra. Deze voldeed aan eis 1, maar niet aan de voorkeureisen 2 en 3. Ook was er steeds iets (onverklaarbaars) wat mij weerhield de knoop door te hakken om tot aanschaf over te gaan.
Begin dit jaar ben ik mij gaan verdiepen in Jaeger-LeCoultre (hierna: JLC), mede aangewakkerd door het topic hier op HF. Het hoeft hier geen betoog dat JLC is een fantastisch merk is; mooie historie en geweldige complicaties. Gek genoeg had ik dit merk en de horloges nog niet eerder in mijn vizier. Door gesprekken met @Parachrom kwam ik de JLC Polaris Memovox op het spoor. Die voldeed gelijk aan alle wensen. Mooie heldere en duidelijk leesbare wijzerplaat (vooral bij de originele zwarte kleurencombi), rubberen band en een erg leuke Memovox alarm-complicatie. Van de Polaris Memovox in zijn originele kleurset zijn er grosso modo 3 varianten:
- De originele uit 1986;
- De ‘tribute to’ editie uit 2008 (limited 768 stuks); en
- De ‘50th anniversary’ editie uit 2018 (limited 1000 stuks).
Variant 1 en 2 hebben een glas van plexiglas en hoewel dat zijn charme heeft, gaat mijn voorkeur toch uit naar saffier (variant 3). Die keuze was dus snel gemaakt en na een paar foto’s van @Kenleaf wist ik zeker wat mijn volgende horloge moest gaan worden.
Vervolg was op zoek naar een goed exemplaar. Ik had daarvoor een zoekopdracht ingesteld bij Chrono en na een kleine maand zag ik een mooi exemplaar bij een handelaar in Duitsland. De deal was snel rond en een paar dagen later stond de postbode voor de deur. Vol verwachting nam ik het pakket in ontvangst en begon ik de (uitvoerige) verpakking te verwijderen. Bij het horloge aangekomen zag deze er inderdaad zo uit als op de foto’s. Er was alleen 1 probleem: het horloge liep niet. Ik kon opwinden tot ik een ons woog, maar er gebeurde niks. Het vertrouwen in het horloge is dan natuurlijk gelijk weg en de enige manier waarop dat hersteld kan worden is als hij door JLC gerepareerd/geserviced wordt. De verkoper wou hier echter niks van weten en hou hem graag zelf repareren. Aangezien dit horloge ook door hun ‘uitvoerige quality control’ was geglipt, had ik daar niet zoveel vertrouwen meer in en via Chrono heb ik de koop ontbonden. Horloge terug en geld terug.
Verder zoeken dus. Dat duurde niet lang, want ik kwam een volgend mooi exemplaar tegen van een particulier in Frankrijk. Grote voordeel van dit exemplaar was dat deze in de verlengde garantie zat (JLC heeft de 7 jaar verlengde garantie i.p.v. 2 jaar standaard garantie in 2019 ingevoerd) en het in december 2020 nog een JLC full-service had gehad. Aangezien het stereotype klopt dat een Fransman geen enkele andere taal dan het Frans machtig is (en ik Frans vroeger zo snel mogelijk uit mijn curriculum heb laten vallen zodra dat mogelijk was ), moest de communicatie via Google Translate verlopen. Het contact verliep echter prettig en we waren het snel met elkaar eens. Een paar dagen later stond de postbode weer voor de deur en beleefde ik een waar déjà vu moment: wederom uitstekend verpakt, horloge zag er mooi uit… maar (je gelooft het niet) hij liep weer niet. Op zo’n moment begin je bijna aan jezelf te twijfelen, maar het horloge deed het ondanks opwinden echt niet. Dus weer contact gezocht met de verkoper en ditmaal was de reactie heel anders. Hij was verbaasd en vond het heel vervelend. Hij wilde hem terugnemen, maar ik mocht ook het horloge langs brengen bij een JLC boutique. Mochten er kosten zijn aan de reparatie, dan zou hij deze voor zijn rekening nemen. Een mooi en redelijk aanbod waar ik gebruik van heb gemaakt.
Gisteren was het dan zover. & belde dat het horloge terug was gekomen. JLC heeft onder garantie enkele onderdelen vervangen en opnieuw een full-service uitgevoerd waarmee het horloge weer in nieuwstaat is. Eind goed, al goed.
Tijd voor plaatjes (van de ‘gouden’ doos tot aan een wristshot):
Nu genieten!