NA: Patek Philippe Calatrava Pilot Travel Time (5524G)

Medeforumgenoten, graag wil ik mijn nieuwe aanwinst met jullie delen. Zoals bijna bij elke aankoop, gaat er een verhaal aan vooraf. Bij deze aanwinst is dat verhaal wel ietwat bijzonder (en zelfs bizar). Wees gewaarschuwd, het is een lang verhaal (foto’s volgen erna).

Ik barst los. Dit jaar was voor mij een goed horloge-jaar, in de zin dat ik vele mooie nieuwe aanwinsten aan mijn collectie heb mogen toevoegen (zie daarvoor mijn andere topics). Als sluitstuk en voor mijn huwelijk had ik de A. Lange & Söhne Saxonia Moonphase aangeschaft. Een fantastisch mooi horloge met een fenomenale afwerking. Ik was daarom (in ieder geval voor dit jaar) wel even klaar had ik met mijzelf afgesproken. :thinking:

Maar ja, toen kwam corona. Ons huwelijk hebben we daardoor moeten uitstellen (en de Lange blijft dus een jaar langer in de kluis). Maar bovenal, zit (en werk) ik de hele dag thuis. De hele dag achter de computer, waarbij natuurlijk regelmatig dit mooie forum wordt bezocht. Waaronder ook het Patek topic. Daarover later meer, eerst mijn Patek geschiedenis.

Mijn Patek geschiedenis (met de 5396G-011)

Mijn geschiedenis met Patek Philippe is bewogen. Het is natuurlijk een ultieme grail ooit een horloge van dit (naar mijn idee toch wel) meest gerespecteerde merk te mogen bemachtigen, maar het was voor mij in mijn gedachten ook altijd een ‘ver van mijn bed show’. Denk vooral ingegeven door het feit dat je de meest exorbitante bedragen voorbij ziet komen die voor de horloges worden betaald. Desalniettemin altijd een bovenmatige interesse voor het merk en de historie gehad. Een aantal jaren geleden mocht tijdens een vakantie door Zwitserland dan ook een bezoek aan het Patek Philippe museum niet ontbreken. Helemaal dolenthousiast verliet ik het museum en ging ik op internet mij meer en meer in de horloges van Patek verdiepen. Mijn oog stuitte op de 5396G-011, een ultieme dresser. Nog tijdens de vakantie zag ik op Chrono24 een mooi exemplaar bij een Londense juwelier. Na een paar nachtjes slapen heb ik toen besloten mij tot het selecte gezelschap van Patek eigenaren toe te willen voegen. Overigens wel met als doel dit horloge te bewaren voor mijn huwelijk, om het zo extra speciaal te maken. :upside_down_face:

Dolenthousiast was ik dan ook toen het pakket binnenkwam. Het horloge zelf zag er goed uit en liep ook goed op de Timegrapher. Tot zover alles goed. Maar bij inspectie van het horloge en de papieren viel mij iets op. Ten eerste bevatte het horloge het Geneve Seal i.p.v. het Patek Philippe Seal. Patek heeft in 2009 de keuze gemaakt een eigen Quality Seal te gaan hanteren. Het horloge was van 2008, dus het kon kloppen dat die nog het oudere Seal had. Ten tweede viel mij op dat als referentie op het certificaat 5396G-001 werd genoemd, terwijl het horloge de 5396G-011 was. Het verschil is de uitstraling van de wijzerplaat. Het serienummer klopte echter wel. Ik heb goeie contacten met een AD en heb daar het horloge laten zien. Deze konden 100% bevestigen dat het wel een originele Patek was en dat de huidige wijzerplaat ook origineel was. Er heeft in het leven van deze Patek waarschijnlijk een wijzerplaatwissel plaatsgevonden. Nu is dat op zich niet erg, zolang dat maar ook gedocumenteerd is bij Patek zelf. De AD heeft dit nagevraagd bij Patek, maar in de archieven was deze wijziging niet bekend. Dat houdt onder andere in dat bij bijvoorbeeld een servicebeurt het zo kan zijn dat Patek hem weer gaat herstellen naar de originele wijzerplaat. Voor mij was de conclusie getrokken: aan deze Patek moet ik mijn vingers niet branden. Ik heb toen contact opgenomen met de juwelier en deze deed totaal niet moeilijk om hem terug te nemen. Ik kreeg een verzendlabel toegezonden en binnen enkele dagen had ik via Chrono24 het geld terug. Keurig opgelost dus.

Vanuit daar ben ik verder gaan zoeken naar een andere 5396G-011. Ongeveer een half jaar later kwam ik wederom via Chrono24 een exemplaar op het spoor. Dit keer natuurlijk extra het certificaat gecontroleerd voordat ik tot aanschaf overging. Alles (foto’s, filmpjes, certificaat) zag er goed uit. Het pakket kwam binnen en uiteraard toen weer de nodige controles gedaan. En alsof het mij niet gegund was, was ook met dit exemplaar iets aan de hand. Met de loep zag ik dat aan de bovenkant van glas een kleine put zat, alsof het horloge ergens heel hard tegenaan was gebotst (het glas is immers van saffier, dus enige kracht is nodig). Toen heb ik het horloge op de Timegrapher gedaan en deze liep echt belabberd (-13 seconden en met wat ‘ruis’). Een no-go voor mij en deze moest ook terug. Terugzonden en weer netjes mijn geld teruggekregen.

De logische stap zou zijn om op zoek te gaan naar nummer 3, maar inmiddels was bij mij de twijfel toegeslagen. Niet zozeer vanwege de voorvallen (dat beschouw ik maar als pech), maar omdat ik ging twijfelen over het horloge zelf. Begrijp me niet verkeerd, het is een fantastisch mooi en stijlvol horloge - maar ik heb redelijke polsen en soms had ik het gevoel dat hij wat te ielig oogde. Nu past dat opzich bij een dresser, maar het was voor mij toch de reden dat de twijfel toesloeg. Die twijfel werd versterkt door een prachtig ander horloge wat ik hier op het forum zag; de A. Lange & Söhne Saxonia Moonphase. Een vergelijkbare stijl / opbouw van de wijzerplaat, maar wel iets forser en toch ook met een eigen smoel. Op dit forum kon ik gelukkig vele foto’s zien van het exemplaar van @BauHaus en na een video op YouTube van ‘onze Tim’ was ik om. Dit (de witte variant) moest het trouwhorloge worden en deze is er dan ook gekomen. Al met al dus toch geen Patek eigenaar geworden.

Maar deze NA dan?

Uiteraard houdt het verhaal daar niet op. Wat ik tijdens de introductie al noemde, corona sloeg toe en ik zat veel thuis. Naast dat er natuurlijk gewoon gewerkt moest worden, worden loze minuten ingevuld met het horlogeforum / horlogewebsites en horlogefilmpjes op Youtube. Daar heb ik veel filmpjes gezien van de Aquanaut, en dan specifiek de 5164 (de Aquanaut Travel Time). De Travel Time complicatie vind ik erg vet en ik was erg enthousiast toen ik de kans kreeg een keer de 5164 te passen. Daaruit blijkt hoe belangrijk het is om horloges te passen. Want hoe mooi ik hem op foto’s / filmpjes vond, in de praktijk vond ik hem tegen vallen. Vooral de (stijl van de) pushers aan de linkerkant sprak mij niet aan. Nog steeds een mooi horloge, maar niet voor mij.

In het Patek topic zag ik toen de 5524G en dit model begon mijn interesse te wekken. Het was geen liefde op het eerste gezicht moet ik bekennen. Ik had de 5524G namelijk al een keer gezien bij een juwelier en hij sprak mij toen niet aan. Maar hoe langer ik op internet naar de 5524G keek, hoe meer die mij begon te grijpen. Ik weet dat hij controversieel is, maar ik heb altijd al mijn eigen smaak gehad. Ik heb een zwak voor fliegers en zoals gezegd vrij grote polsen waardoor ik het liefst 40mm of groter draag. Samen met (in mijn ogen) unieke ontwerp begon de 5524G mij steeds meer en meer aan te spreken. Of misschien nog wel beter: ik kwam tot de conclusie dat dit de Patek is die het beste bij mij past. Ik heb toen contact gezocht met @Parachrom en die heeft door middel van prachtige foto’s van zijn 5524G mijn enthousiasme alleen maar verder aangewakkerd. Toen ik het horloge eens kon passen, was ik om. Bij mij werkt het zo dat ik vrij lang mij kan verdiepen / twijfelen over een horloge, maar zodra de keuze is gemaakt (als ik om ben) – dan moet hij er ook komen.

De 5524G (Calatrava Pilot Travel Time)

Op zoek dus naar een 5524G! Gezien mijn vorige ervaringen met gebruikte Patek-horloges, had ik het idee om nu voor een nieuwe te gaan. Ik ben bij diverse verkoopkanalen (digitaal) langs geweest (AD, Chrono en andere handelaren) en kreeg van een daarvan toch wel best wel een bijzonder aanbod. Namelijk geen nieuwe, maar een zo goed als nieuwe die praktisch geen draagtijd had gehad (waarom dat zo is, lezen jullie zo). Na het opvragen en beoordelen van de nodige informatie (o.a. foto’s, certificaat, etc.) ben ik vrij vlot tot een deal kunnen komen. De rekening kwam binnen en het geld werd overgemaakt.

En dan komt de lange periode van wachten op het horloge. :hot_face: De verkoper had gezegd dat het 10 werkdagen kon duren voordat die verzonden werd. Dit omdat ze de dozen/papieren en de horloges op verschillende plekken bewaren. Dat moet worden verzameld, gecontroleerd en daarna wordt het pas uitgestuurd. Gelukkig kon @Parachrom het wachten wat verzachten door als countdown mij elke dag een foto te sturen van het aantal dagen dat het nog ging duren (foto van het horloge op 10 uur bij 10 dagen, 9 uur bij 9 dagen, etc.) :hugs: Conform afspraak kreeg ik binnen de 10 werkdagen een track & trace link van FedEx. Het was een international priority / express shipment, het zou daarom de volgende dag voor 12 uur bij mij binnen zijn. Woehoe.

Na een onrustige nacht bracht dan de grote dag aan. Zoals @Jurk het zo mooi heeft uitgedrukt in een tekening, zo zat ik bijna voor de brievenbus:

De dag verstreek. Inmiddels was het bijna 13 uur en geen pakketje. :slightly_frowning_face: Ik open daarom de FedEx Track & Trace link en zie daar tot mijn verbazing dat het pakket helemaal nog niet is opgepikt. De verkoper bericht mij dat dit inderdaad het geval is en dat de afgelopen maanden er alleen maar problemen zijn met FedEx. Oftewel er komt een dag bij. Het blijft een priority / express zending, waardoor ik aanneem dat het dan de dag erna voor 12 uur wel bij mij zal zijn. Jullie raden het al, niet dus. Ik open de Track & Trace link en zie dat het pakketje nog ‘in transit’ is. Mmm, ok. Dan nog maar een extra dag de tijd geven? Maar ook deze belofte wordt weer niet nagekomen. De verkoper is inmiddels over de zeik (op FedEx), want die heeft dik geld betaald voor de verzending. Inmiddels is het ook vrijdag geweest en aangezien FedEx niet in het weekend bezorgd, hoef ik er deze week niet meer op rekenen.

Uit nieuwsgierigheid open ik vrijdagavond weer de Track & Trace link en heb dan bijna letterlijk een val-van-mijn-stoel moment. Het pakket is namelijk gescand in Guangzhou in China. Dat ligt bij Shanghai en is bijna aan de andere kant van de wereld! Contact met FedEx leert dat er een sorteerfout is gemaakt en het pakket z.s.m. teruggaat naar Europa en dan alsnog afgeleverd gaat worden. Uiterlijk binnen een week! zou het worden bezorgd. Hoe lang kan je iemand tergen? :exploding_head: Na meer dan 20.000km afgelegde reisafstand bereikte het pakket gisteren dan eindelijk mijn voordeur. Voor de leuk; dit is de route / kaart die het pakket heeft afgelegd:

Nu zijn we dus bij het horloge. Bij het openen van het pakket was ik blij verrast. De staat van het horloge is echt als nieuw! Bijna geen kras te bekennen en ook de gaatjes op het bandje zijn totaal niet uitgerekt. Het lijkt echt alsof hij slechts een paar keer is gedragen. De reden van deze staat wordt onthuld als ik het certificaat bekijk. De eerste eigenaar is namelijk niemand minder dan een sjeik uit Koeweit! Deze leven vaak in (absurde) welvaart waardoor dit hoogstwaarschijnlijk niet zijn enigste horloge zal zijn geweest. Maar voor mij als koper kan het bijna niet beter!

Laten we dan (eindelijk) over gaan naar de foto’s. Ik zal jullie meenemen in het uitpakproces en daarna gaan we over naar de foto’s van het horloge zelf:

Wat is ie toch mooi! :star_struck: Ik ben helemaal in mijn nopjes!

241 likes

Heel veel plezier ermee, mooi ding!

Travel Time :sweat_smile:

15 likes

Super mooi horloge! Geniet ervan.

1 like

Prachtig! Congrats.

1 like

Geweldige aanwinst :star_struck:.

Echt heel mooi en (gelukkig) nog niet zo gehypet als sommige andere Patek modellen.

Drie keer is in elk geval scheepsrecht :grin::+1:

2 likes

Gefeliciteerd! Bijzonder horloge, veel plezier ermee.

1 like

Dan vraag je er toch ook om…

@Rolopalooza ah we dachten hetzelfde! :joy::+1:

Van harte!! Wat een super mooi en totaal onbereikbaar horloge! Het is je van harte gegund!

En dank voor de eer dat mijn tekening jouw verhaal mag illustreren. :+1:

4 likes

Mooi hoor! En toepasselijke naam bij je verhaal… :grin:

2 likes

Zeer mooie aanwinst! Erg bijzonder horloge. Veel plezier ermee!

1 like

Toffff

1 like

Gefeliciteerd! :tada:

1 like

Mooi verhaal, paar keer een plaatsvervangende hartverzakking gehad! Van harte met je nieuwe Patek Philippe. Veel draagplezier gewenst. :smile: :+1:

2 likes

Holy wat een knaller! Geniet ervan!

1 like

Gefeliciteerd, veel draagplezier :+1:

1 like

Ik zou al lang aan de pillen geweest zijn.:no_mouth:

Prachtig horloge.

1 like

Amai dat is een speciale aanwinst!
Veel draagplezier toegewenst.

Haha, die grap had ik al verwacht :grin: Of dat hij nog een keer langs zijn oude eigenaar de sjeik wou vliegen :wink:

Het illustreert het gevoel zo goed (zal iedereen hier herkennen)! :ok_hand:

@ alle andere reacties:
Thx!

2 likes

Bijzonder mooi kistje ook!

1 like

Gefeliciteerd met deze graal!

1 like

Gefeliciteerd en veel plezier met de Patek!

1 like