Een NA topic, maar wel een met een stukje voorgeschiedenis.
Over het algemeen neigt mijn smaak naar ‘nette’ horloges. Ik gebruik expres de term dresswatch niet, want het is wel weer breder (de term, niet de diameter, waarover later meer) dan dat.
Ok, nieuwe poging: De horloges die de meeste polstijd krijgen zijn Omega’s met een diameter tussen de 38 en de 40mm die niet te modern aan doen (vintage of modern met tijdloos ontwerp). Naast smaak heeft mijn bescheiden polsmaat (17,5cm) invloed op de horlogekeus.
Maar een duiker vind ik dan toch anders. Die mag best wat groter uitvallen. De seamaster 300 vind ik prachtig, maar die vind ik dus voor een duiker net te klein (de prijzen die er voor gevraagd worden houden me eerlijkheidshalve ook een beetje tegen).
Ik had al een Seiko SNZF17, de “Sea Urchin”. De 41mm is perfect, maar na een aantal jaar wordt het wel zichtbaarder dat dit horloge aan de onderkant van het segment zit, krassen op hardlex, bezel vast en bezel’print’ aan de rand vaag
Dus ik ging op zoek naar een andere diver. Mede door de post van Apek werd ik enthousiast over de Seiko SPB187J1, de “MM200”. Duidelijk een ander segment met keramische bezel en facet geslepen saffierglas, en met 42mm diameter en een halve mm minder hoogte dan de Sea Urchin prima aan de maat.
In mei zag ik mijn kans, en kocht de MM200 van @Hans. Hans had het horloge nog niet lang (de sticker zat zelfs op de caseback). Het horloge is prachtig, maar Hans merkte dat hij het horloge toch te weinig omdeed. Ik heb het horloge van hem overgenomen en kwam helaas tot dezelfde conclusie: Het is een prachtig horloge, maar ik draag toch liever andere horloges in de verzameling. Met als resultaat dat ik het horloge in 5 maanden 3 keer om heb gehad, en in coronatijd ook nog eens alleen binnenshuis. (Binnenkort dus een TK post voor de Seiko lovers op het forum)
Het bleef kriebelen op het duikerfront, een vintage duiker, of een duiker met een vintage look, zonder faux patina, dat moest het worden. Ik heb zelfs de wens hardop uitgesproken een Submariner te willen kopen.
Boven een bepaald bedrag vind ik dat mijn partner duidelijkheid heeft over voorgenomen uitgaven van 1 van mijn hobbies. Ze reageerde verrassend mild, iets met: “Je werkt er hard voor en wil m graag toch?” Maar ook: “O leuk, dan kan je voor mij wel een gouden Santos erbij kopen toch? ”
Het laatste ook echt met die knipoog, want met de kerst kreeg ze een Cartier Santos Galbée, het duurste horloge dat ik tot nog toe heb gekocht.(moet ik nog een NA aan wijden) Maar ik merk aan mezelf dat ik nog een hoop andere prioriteiten (gezin) heb voor ik mezelf klaar vind voor een Submariner (of een gouden santos ).
Yema modellen hebben even mijn aandacht gehad, maar met 39mm dus net weer te klein naar mijn smaak, en sommige zonder saffier, waar ik te nerveus voor ben.
En toen kwam de TK van @Woods voorbij.
Een Longines Legend Diver (LLD).
Ooit, toen ik naar mijn eerste vintage horloge zocht na een lange lijst van quartz modellen, zag ik een Longines zakhorloge geconverteerd naar polshorloge. Er mankeerde teveel aan, en met de kennis van nu ben ik blij dat ik een dergelijk horloge niet gekocht heb, maar Longines is denk ik daardoor wel een merk waar ik zo nu en dan met een schuin oog naar kijk. De LLD voldoet heel goed aan het lijstje eisen, al was ik een beetje bezorgd door de berichten van overdreven lange lugs die je hier en daar op internet leest. Bij Wilco was alle twijfel direct verdwenen toen ik de LLD voor het eerst om de pols had. Ja, het is een fors horloge, maar binnen de marges voor wat ik een acceptabele duikermaat vind. De lugs zijn lang, maar de lugholes zitten niet op het eind, maar eerder halverwege, waardoor het horloge mij nog prima om de pols zit.
De deal was snel gesloten, en het was een leuke uitwisseling! Dus leuk dat ik een “ervaring met” topic aan mocht maken voor Woods
De foto’s:
Mijn Speedmaster date kwam in een mooie houten doos, maar hier heb je een aanhanger voor nodig!
Nu had Wilco er een mooie verzameling banden bij, maar Nato zit mij bij een groter horloge niet lekker en de andere band was al te ver heen (wel heel blij met de originele Longines doornsluiting die er aan zat!).
For the time being zit er een rattenleren Aliexpress bandje aan, maar leer op een duiker is het voor mij ook niet helemaal.
Volgens mij is het een uitstekende bandenswapper, maar ik wil er de perfecte strap voor vinden, ik wissel liever van horloge dan van strap;)
Mesh, en vooral op vintage (ogende) duikers vind ik heel gaaf, ik denk meteen aan de Ploprof, maar ook de recente 300m bond en zelfs deze LLD. Want die is later (deze is van 2010) ook geleverd op mesh. Ik zeg expres Mesh, want het fijnere Milanese vind ik persoonlijk iets voor dameshorloges of periode correcte horloges
Bij de juwelier in de stad zag ik het origineel.
Qua textuur vind ik het mooi, maar polished op een toch al glimmende kast is me iets te.
Daarnaast vind ik de schakels aan de onderkant niet mooi, maar snap de praktische overweging.
Ik overweeg nu de Shark mesh band van Strapcode, die kan ik op maat bestellen (op de clasp heb je dan 15mm te stellen), heeft solide end links, en is brushed leverbaar.
Ik ben erg blij met m’n nieuwe aanwinst, en hoor graag wat jullie strap suggesties/meningen over de shark mesh strap zijn!