NA Luch Einzigeruhr v3 Belarus

Zondag door een bloedmooie Luch van @M_Singer op de website van Poljot24.de gekomen.

Zie ik daar verschillende eenhand-horloges staan van Luch. Een beetje op onderzoek gegaan (zeker een half uur mee bezig geweest). Deze NA tikken op mijn telefoon kost in ieder geval meer tijd.

Luch

In de Sovjet Unie vonden ze het in de vijftiger jaren een goed idee om ook in Wit-Rusland een horloge-fabriek neer te zetten. Zo ontstond in 1956 de Minsk horloge fabriek Strahl. Horloges werden uitgebracht onder de merken Zarya en Vympel.

Met het uiteenvallen van de Sovjet Unie in 1990 ontstond Belarus. Staat sindsdien onder leiding van een zeer capabel maar ook geliefd staatshoofd Big J (hij wint elke verkiezing). De voormalige staatsbedrijven zijn allemaal overgenomen door zeer capabele ondernemers (toevallig allemaal matties van Big J).

Wat mij intrigeerde is dat sinds 2010 90% van de aandelen overgenomen zijn door Franck Muller.

Toch niet die Frank Muller uit Zwitserland die zo’n beetje de duurste en meest exclusieve horloges in de wereld maakt?

Ja, die dus.

Wat moet potverdorie in dat godvergeten land van Big J en zijn bende?

Geen idee. Zoek ik nog een keer uit. Nu ben ik op mijn telefoon een NA over 1 horloge aan het tikken.

LUCH Einzigeruhr a.k.a. One Hand Watch 3rd generation

Dit is de laatste ‘iteratie’ vd Luch one hand met het ‘Russische’ Luch uurwerk 1801.1 (handopwinder). Dat uurwerk is al 60 jaar niet aangepast. Niet kapot te krijgen. Overleeft alles, ook elke nucleaire aanval of ramp.

Deze derde iteratie heeft een RVS kast (ipv verchroomd) van 38mm en daarnaast een klein glaasje in het achterdeksel. Kun je dat Luch uurwerk zien marcheren.

Er is ook een nieuwe generatie Onehands. Wat groter maar voorzien van een Miyota uurwerk. Die hoef ik niet, heeft niets met te maken met dat bijzonder stukje historie.

Qua dials zijn er verschillende kleurtjes, 16 volgens mij. Ik twijfelde tussen de twee kleuren rood. Ik heb namelijk te weinig horloges met een rode dial. Logisch dus.

Uiteindelijk voor de rood/paarse gekozen. Het horloge zit wel op een bizar kleine-meisjes-band.

BESTELLING

Had afgelopen zondag op het CCCP forum gevraagd of iemand nog tips had welke Luch je het beste kon nemen. Er reageerde niemand.

Je kunt bij Luch zelf ook online bestellen. Aangezien ik inschat dat:

  • bestellen en afrekenen in een land waar we dikke sancties tegen hebben de doorlooptijd niet ten goede komt

  • de douane is verzwolgen in een soort zwart gat of tegenwoordig in een soort twilight zone hun werk doet (pakketten gaan het proces in en komen er soms maar vaak ook niet)

Dus na die grondige research van bijna 30 minuten (en heel diep nadenken tijdens die 30 minuten) heb ik de bestelling bij Poljot24.de doorgedrukt.

Vandaag met DHL binnengekregen. Keurig verpakt, een zak Buhlsen koekjes en een IJsblauwe RIOS band erbij.

Maximale kuddos voor de eigenaar van de webshop. Supersympathieke mail van de eigenaar op maandag gehad met de informatie over het horloge een dat ie de upgrade naar DHL Express had gedaan. Die Julian snapt het helemaal.

Hieronder de specificaties en daaronder de foto’s.

Specificaties

Movement: Mechanical
Caliber: Луч-1801.1
Glass: Mineral
Length/Width: 37,6
Strap material: Nylon
Type: Stainless steel
Kind of dial: Arabic numerals
Case shape: Round
Watertightness: 3 bar
Thickness: 10,2 mm
Strap: Strap
Dial color: Red
Strap color: White
Strap width: 20 mm
Warranty: 12 months

Picas

Band valt in het echt best mee. Is van nylon, dubbel en goed gestikt. Doet me denken aan de degelijke kwaliteit van banden tassen uit de zestiger jaren. Een keer erop doen als ik een Hawaii-shirt aan doe of zo.

Ik heb er nu een mesh band op gelegd. Staat het horloge heel goed.

Leuk dat je tot hier hebt gelezen.

53 likes

Zie er tot uit met die rode wijzerplaat!
Heel veel draagplezier :+1:t4:

1 like

One Handsome Watch! :+1:

3 likes

Mooi maatje. Dat kleine glaasje in het achterdeksel is ook best apart. Geinig ding! :ok_hand:t2:

Die mesh doet 'm goed. :+1:t2:

1 like

Veel plezier gewenst met deze funky aanwinst! (volgende keer gewoon op de computer typen, is een stuk eenvoudiger :joy: )

1 like

@sq100 Haha, moet ik mijn notebook maar niet op de zaak laten. Op de telefoon een NA maken is hetzelfde als een muur latexen met een tandenborstel.

1 like

Niets te danken voor de inspiratie :wink:

Fijne tijd met je Luch gewenst!

en een Einzeiger is natuurlijk altijd leuk!
:innocent:

1 like

@M_Singer Daarom is het HF zo leuk. Je doet wat ideetjes op. Die einzeiger is inderdaad wel grappig. Binnen een uur wen je eraan. Heel bizar hoe snel dat gaat.

1 like

Die Bahlsen ABC koekjes zijn duivels. Zak is vanavond direct linea recta leeg gegaan.

Gefeliciteerd. Vraagje: ruikt het Luch doosje ook bij jou naar je oude tantes op het platteland?

1 like

Een mooie upgrade! Gefeliciteerd. Leuke NA.

Misschien grappig om te weten, of misschien weet je het al, maar dat kekke bandje is een traditioneel Wit-Russisch weefpatroon.

Het zijn leuke horloges, draag 'm met plezier. :smiley:

2 likes

Mooi horloge Tony :+1:

1 like

Haha (rol echt van de stoel van het lachen). Het is mijn eerste Luch dus ik weet niet of die eigenlijk naar oude plattelandtantes moet ruiken. Er was geen bepaalde geur aan het doosje; de enige associatie die ik nu overigens heb bij Belarus is deze:

2 likes

Thanks, ik ervaar het echt als een modern horloge. Superleuk die ene wijzer.
Er zit veel detail in de wijzerplaat; een heel licht honinggraat-motief. Verder qua afwerking kan ik niets vinden.

Dat kekke bandje is heel degelijk gemaakt. Als het legergroen was geweest dan had ik echt gedacht dat het bij de legerdump vandaan kwam. Ik ben echt van plan dat bandje om te doen met passende kleding; een Hawai-shirt of een ander maf patroon op Tshirt/polo.

Dat motief had ik gezien op de kleding van babuschka’s; die plattelandsdames van @Omanido. Op de Luch website positioneren ze het horloge volgens mij voor dames. Bij de overige horloges gebruiken ze wrist shots van heren; alleen bij dit rood/paars horloge hebben ze de harige pols van een roodharige dame gebruikt.

3 likes

Dat dit gewoon op een staatswebsite staat geschreven… Ongelooflijk :joy:

1 like

@Opperhoofd Haha, ik ben er niet helemaal uit of het een staatswebsite is; ze gebruiken een ‘Amerikaans’ emailadres.

Website for tourists and locals with interesting and useful information from the patriots of their country.
Our mission is to let the people know more about interesting and beautiful places in Belarus, help to plan a trip to our country from things to do and reasons to visit Belarus through visa procedures, places to stay.

For cooperation, send messages to visitbelarus.com@gmail.com

1 like

Mooi horloge Tony , veel draagplezier ! :ok_hand:

2 likes

@ferry1959 Dankjewel voor de feedback. Het bedrijf Luch is sinds 2010 voor 90% in handen van een Zwitser. Check dit eens van Frank Muller, heeft blijkbaar het duurste horloge ooit gemaakt:

Je hoeft geen oude Luch op de kop te tikken. Ze hebben inhouse uurwerken maar ook Japanse en zelfs ETA. Ik wilde perse een inhouse uurwerk.

1 like

Iets kiezen wat het beste bij je past is belangrijk.

Wat je kunt doen is in het CCCP-topic van HF jouw vragen stellen. Daar zitten hele aardige en kundige HF-leden.

Julian van Poljot24.de kun je ook mailen. Hele aardige gozer die snel reageert op vragen.

1 like

Proficiat met uw mooi aanwinst.
Het is een geweldig ding.

Vrouw des huizes hier heeft er ook één.
Over het uurwerk hoor ik haar toch nooit klagen.

Hier een foto van haar luch met mijn meistersinger.

2 likes