Ik heb deze Marathon Tritium Search & Rescue (TSAR) alweer 3 maanden met véél plezier weer om de pols. Het is en blijft voor mij toch wel een bijzonder horloge, bepaald niet ieders kopje thee deze military issued duiker. Maar wel goed draagbaar, vind ik.
Het is ook al eens eerder gezegd, Marathon kent naast de spannende overheidscontracten zoals NASA, marine, special forces etc. tegenwoordig ook een beperkte nichemarkt in het privédomein. Vooral aan de andere kant van de oceaan (VS, Canada), waardoor je ze niet op iedere straathoek tegen zal komen. Lollig.
Aan tafel met horlogeliefhebbers krijg je altijd wel de vraag “Man, wat heb jij een vredesnaam voor een ding om de pols?” aangevuld met “Wat, een quartz? Doe niet zo raar!” Dan schud ik uiteraard even een bekend Irak verhaal uit de mouw of vertel ik enthousiast dat dit horloge(merk) voortkomt uit een best wel bijzonder nest.
Marathon komt namelijk voort uit Gallet & Co en dat is een merk met meer geschiedenis dan welk ander horlogemerk ook. Serieus. In 1466 was ene Humbertus al met klokkies aan het klooien, lees maar even mee …
Gallet (ˈgæl.eɪ) is a historic Swiss manufacturer of high-end timepieces for professional, military, sports, racing, and aviation use.
Gallet is the world’s oldest watch and clock making house with history dating back to Humbertus Gallet, a clock maker who became a citizen of Geneva in 1466. The Gallet & Cie (Gallet & Company) name was officially registered by Julien Gallet (1806–1849) in 1826, who moved the family business from Geneva to La Chaux-de-Fonds, Switzerland. Prior to this date, operations commenced under the name of each of the Gallet family patriarchs.
(Bron: Wikipedia.com, via de website van Gallet).
Tegen de helft van de 20e eeuw heeft Wein Brothers (Canadese distributeur) aan Gallet gevraagd om voor Marathon horloges te fabriceren, een merk(naam) speciaal opgericht om military issued horloges te leveren. Marathon is dus een relatief jong merk, maar wel met een enorme heritage. Bijzonder. De horloges zelf worden nog steeds in La Chaux-de-Fonds (Zwitserland) gemaakt. Canadian branded & distributed, Swiss made. Mooie samenwerking.
Tot zover de verbaasde gezichten, want dit is toch best een goed verhaal. Zijn ze er nog steeds dan is het vaak omdat het horloge geen mainstream uitstraling heeft. Ik geef toe, als je 'm voor het eerst in handen hebt is het even wennen maar eenmaal gewend … jeetje, dan is het moeilijk wisselen met iets anders. Vind ik.
Het lijkt op dit soort foto’s op een RVS voerbak (van Fikkie), maar in werkelijkheid valt 't reuze mee hoor. Draagt prima en ik ben er nog steeds blij mee. Aangezien we in mijn NA topic zitten, is dat nu even waarom het gaat … dat ik er blij mee ben. Jippie!