NA: Marathon TSAR (WW194007) + Bandjes

Niets is veilig als de flipperitus toeslaat :sunglasses:

Nee hoor, het is eerder zo dat ik met de Sinn UX en de Mühle Glashütte Seebataillon al twee meer dan formidabele duikers heb. Een derde (de TSAR dus) was me gewoon te veel. Ze kreeg veel te weinig polstijd en dat is uiteindelijk toch zonde.
Maar nu zie ik ineens een “betaalbare” MSAR te koop staan. Daar ben ik al jaren naar op zoek… Heb ik de discipline om hem voorbij te laten gaan of ga ik toehappen?
Ik word er knap onrustig van hahaha

Deze dus:

Prachtig ontwerp, met een opgelegd Maple Leaf.
Maar ik lees ook horror verhalen (het is een automaat) over afbrekende asjes bij het handmatig aanslingeren als hij een tijdje stil heeft gestaan.

1 like

Wat is ‘betaalbaar’ voor een msar? #askingforafriend

1 like

@Stephannl 1.000 US dollar (ex verzenden, invoerrechten en btw uiteraard).
Hij is in nieuwstaat.

1 like

Op staal? Mooie prijs voor nieuwstaat denk ik.

1 like

Ik heb eigenlijk al vroeg ‘heel bewust’ gekozen voor de TSAR en was er ook al jaren naar op zoek. Ben er nog steeds bijzonder blij mee trouwens, loopt ook als een zonnetje… :slight_smile:

Verhalen over afbrekende asjes bij de automaat klinkt niet fijn @Roger_Beep , misschien dat een winder dan een idee is? Aan de andere kant zou het bij een horloge van dit kaliber, een echt werkpaard, niet moeten mogen gebeuren. Wat voor een uurwerk zit er in? Een standaard 2824? Die zijn toch redelijk ‘bewezen’… wel leuk die Maple Leaf op de wijzerplaat. Als het al jaren je wens is, en je ziet hem nu voor weinâg staan, tja. Doen!

1 like

Verkoopt Page&Cooper hem niet? Dan heb je geen invoer enzo. is toch al snel 25% alles bij elkaar en dan zit je al rond de 1250 dollar… da’s wel dicht tegen de nieuwprijs van een automaat. Weet alleen niet of de ‘M’ versie nog te krijgen is.

Nee, van de MSAR zijn er maar 100 publiek verkocht, in 2009.

Soort van regenboog poepende eenhoorn is het: tamelijk zeldzaam.
Maar ja, ik heb voornemens en om die nou dezelfde week aan gruzelementen te slaan en doodlleuk die MSAR te kopen is ook zo wat hè :joy:

1 like

Weer wat geleerd! :ok_hand:

Ik heb er een speciale knop voor op mijn toetsenbord!

Van harte alvast met je NA! :wink:

1 like

Fijne vent :upside_down_face:

1 like

Dit is wel een heel interessant lekker lezend artikel over de TSAR in action: https://gearpatrol.com/2018/10/15/story-of-an-issued-military-watch/?mc_cid=ae5224cad2&mc_eid=331e142638#2

3 likes

Thanks! Zag hem eerder deze week ook al ergens langskomen. Leuk leesvoer. :+1:

Mijn eigen ‘action ervaring’ met de TSAR is vooral mijzelf door de drukte in de gelijknamige winkelketen bewegen, de Action… it’s a jungle out there! :rofl: :joy:

3 likes

Twee jaar later opnieuw een Marathon TSAR (41mm) aangeschaft. Lekker! :heart_eyes:

The Marathon Search & Rescue Diver’s Quartz is a diver’s watch with a high torque, accurate swiss quartz movement. Designed for use by Search and Rescue (SAR) divers and manufactured under ISO 6425 standards, the Diver’s Quartz is a watch built to withstand the most extreme conditions. The Diver’s Quartz is also known as the Tritium Search and Rescue (TSAR).

[…]

The TSAR combines Military toughness with Swiss craftsmanship in a watch that will get the job done, and look good doing it.

Omdat ik geen zin heb opnieuw een NA te schrijven blaas ik deze even nieuw leven in. In de eerste post van dit topic staat alles wat je weten wil over dit bijzondere horloge.

Voor vandaag beperk ik me tot een paar plaatjes en inderdaad, deze heeft een zgn. ‘U.S. GOVERNMENT’ marking op de wijzerplaat. Geinig! Het was mij niet direct opgevallen, maar toch een leuk extraatje.

Plaatjes zei je? Oké, hier …

Geinig, de ronde tekst op het achterdeksel is nu deels ook in het Frans. Marathon is een Canadees merk, … een land tweetalig als onze zuiderburen enne de meeste Franstaligen kennen alleen de eigen taal. Dus “je ne parle pas anglais” zoals ze in Brussel weigeren om Nederlands te spreken. :wink:

Ik was trouwens alweer vergeten hoe goed dit horloge 't doet op een Erika’s Original MN™ Strap. Ik vind het een ontzettend fraaie combi!

5 likes

Gefeliciteerd met de nieuwe aanwinst!

Edit: Wel handig dat die serieflipperaars gewoon op oude NA draadjes verder gaan :smile::+1:

1 like

:rofl: :joy:
Ja jeetje, ik had echt geen zin een nieuw verhaal te schrijven hoor! Zoveel te vertellen over dit ding, staat allemaal hierboven al. Ik ben gewoon een beetje lui. :sunglasses:

Had je toch kunnen knippen en plakken. Heb je weer een mooi topic aangemaakt. Goed voor de ranking. Voor sommigen zou dat bijna een dagtaak zijn, maar bij jou valt dat op zich mee :angel:

1 like

De wat?

De statistieken… Badges en al die shizzle

Nice one :smiley: :sunglasses:

1 like

180424-snoop-dogg-champagne-cheers-gi-bixe

Ow, die ranglijsten. Ik laat de geneugten van het hebben van de meeste likes en het aanvoeren van ranglijstjes graag aan anderen over. Badges en trustlevel? Gaat allemaal vanzelf … :joy:

Plaatje dan maar. :beers:

6 likes

Ik heb deze Marathon Tritium Search & Rescue (TSAR) alweer 3 maanden met véél plezier weer om de pols. Het is en blijft voor mij toch wel een bijzonder horloge, bepaald niet ieders kopje thee deze military issued duiker. Maar wel goed draagbaar, vind ik.

Het is ook al eens eerder gezegd, Marathon kent naast de spannende overheidscontracten zoals NASA, marine, special forces etc. tegenwoordig ook een beperkte nichemarkt in het privédomein. Vooral aan de andere kant van de oceaan (VS, Canada), waardoor je ze niet op iedere straathoek tegen zal komen. Lollig.

Aan tafel met horlogeliefhebbers krijg je altijd wel de vraag “Man, wat heb jij een vredesnaam voor een ding om de pols?” aangevuld met “Wat, een quartz? Doe niet zo raar!” Dan schud ik uiteraard even een bekend Irak verhaal uit de mouw of vertel ik enthousiast dat dit horloge(merk) voortkomt uit een best wel bijzonder nest.

Marathon komt namelijk voort uit Gallet & Co en dat is een merk met meer geschiedenis dan welk ander horlogemerk ook. Serieus. In 1466 was ene Humbertus al met klokkies aan het klooien, lees maar even mee …

Gallet (ˈgæl.eɪ) is a historic Swiss manufacturer of high-end timepieces for professional, military, sports, racing, and aviation use.

Gallet is the world’s oldest watch and clock making house with history dating back to Humbertus Gallet, a clock maker who became a citizen of Geneva in 1466. The Gallet & Cie (Gallet & Company) name was officially registered by Julien Gallet (1806–1849) in 1826, who moved the family business from Geneva to La Chaux-de-Fonds, Switzerland. Prior to this date, operations commenced under the name of each of the Gallet family patriarchs.

(Bron: Wikipedia.com, via de website van Gallet).

Tegen de helft van de 20e eeuw heeft Wein Brothers (Canadese distributeur) aan Gallet gevraagd om voor Marathon horloges te fabriceren, een merk(naam) speciaal opgericht om military issued horloges te leveren. Marathon is dus een relatief jong merk, maar wel met een enorme heritage. Bijzonder. De horloges zelf worden nog steeds in La Chaux-de-Fonds (Zwitserland) gemaakt. Canadian branded & distributed, Swiss made. Mooie samenwerking.

Tot zover de verbaasde gezichten, want dit is toch best een goed verhaal. Zijn ze er nog steeds dan is het vaak omdat het horloge geen mainstream uitstraling heeft. Ik geef toe, als je 'm voor het eerst in handen hebt is het even wennen maar eenmaal gewend … jeetje, dan is het moeilijk wisselen met iets anders. Vind ik.

Het lijkt op dit soort foto’s op een RVS voerbak (van Fikkie), maar in werkelijkheid valt 't reuze mee hoor. Draagt prima en ik ben er nog steeds blij mee. Aangezien we in mijn NA topic zitten, is dat nu even waarom het gaat … dat ik er blij mee ben. Jippie!

:beers:

8 likes