NA My Guilty Pleasure: toch weer een HMT gekocht.

Hindustan Machine Tools Limited. HMT horloges uit India.

Ik heb er al vaker over geschreven en het blijft voor mij een aparte categorie in de horlogewereld waar ik door geboeid blijf.

Er bevinden zich al een aantal HMT horloges in de verzameling en ik val toch steeds weer voor die gezellige gekleurde wijzerplaatjes. Of ze nou echt authentiek zijn of fantasie, dat maakt me niet zo veel uit, dat hoort een beetje bij die Indiase horloges. Als het een beetje netjes gemaakt is kan ik het ook wel waarderen.
Het is dus een soort guilty pleasure om er af en toe toch weer een te kopen. Ze kosten niet zo veel en het is dus zo iets als een croquetje uit de muur eten. Je weet dat het vies is en toch zijn ze lekker.

Ik wilde altijd nog een keer een rode HMT dus ik ging op zoek op Ebay. De intentie was om een zo gaaf mogelijk exemplaar te vinden om een redelijke kans te hebben dat het uurwerk ook zou functioneren. Dat is bij Indiase horloges namelijk altijd wel een gokje….

Een paar voorbeelden van wat ik zoal tegenkwam bij het rondklikken op Ebay:

Ik zag heel veel rode HMT’s. De kwaliteit leek mij redelijk tot goed, zeker vergeleken bij het aanbod van enkele jaren geleden, toen er erg veel duidelijk uit schroot opgebouwd spul tussen zat met soms echt potsierlijke met de hand geschilderde wijzerplaatjes. Wat ik nu aangeboden zag was duidelijk beter van kwaliteit en afwerking maar had naar mijn mening toch allemaal nog een iets te hoog ‘Mumbay Special Fantasy’ gehalte.

Ook van de achterkanten die ik tegenkwam op de foto’s van de diverse Indiase aanbieders werd ik meestal niet echt enthousiast. Niet mooi genoeg, ook niet voor een paar tientjes.

De beelden van de vaak toch wat viezige binnenkant en van de uurwerkjes maakten me ook niet zo blij.
(Alle 12 foto’s hierboven van Indiase verkopers op Ebay).

Echter, na een flinke tijd rondspitten op e-Bay kwam ik er uiteindelijk toch een tegen waar ik wel een goed gevoel bij kreeg. Behalve erg netjes en schoon en heel rood ook bijzonder om drie andere aspecten:

• de volledig in Hindi uitgevoerde wijzerplaat,
  • de op de foto’s van de verkoper schijnbare nieuwstaat,
  • En, nogal bijzonder: de (after market? / custom?) caseback met een glazen venstertje.

Bij mijn weten zijn die ‘presentation casebacks’ door HMT origineel nooit zo gemaakt, ik had ze ook nog nooit eerder gezien op een HMT, maar ik vond het wel grappig en aantrekkelijk, vooral omdat ook het uurwerkje er volstrekt mint uitzag. En dan mag het gezien worden.

Ik denk trouwens dat het horloge in zijn geheel uit nieuwe onderdelen is opgebouwd. Na de sluiting van de (staats-)HMT fabrieken door de Indiase overheid in 2016 hebben waarschijnlijk grote voorraden onderdelen zo hun eigen weg gevonden en zijn er nog geruime tijd bij kleine particuliere bedrijven alsnog ‘nieuwe’ ‘new old stock’ horloges samengebouwd. Daar is dit er dan mogelijk één van.
Het verschil met de uit oude onderdelen gebouwde of, zoals de ‘mumbay special’ horlogebouwers ze meestal noemen, ‘refurbished’ exemplaren is vaak op de Ebay foto’s al te zien (zie de foto’s boven) en de uit nieuwe onderdelen gemaakre HMT’s zijn dan ook meestal wat duurder. De ‘vintage’ Mumbay specials zijn vaak niet duurder dan zo’n 20 tot 40 dollar, voor de ‘echte’ ‘new old stock’ exemplaren wordt soms al gauw zo’n 80 tot ver over de 100 dollar gevraagd. Wat meer is dan ze origineel nieuw - af fabriek tot 2015 - officieel kostten. Voorts zijn die ‘nieuwe’ HMT’s een stuk moeilijker te vinden.

Ik heb uiteindelijk de gok maar weer eens gewaagd en deze rode ‘Hindi’ HMT besteld. De track & trace verzend service gaf ook nog een betrekkelijk korte levertijd aan dus toen er op de beloofde datum niks kwam maar het systeem zei dat ie bij mij afgeleverd was, verbaasde me dat eigenlijk niet zo. Toch misgegokt! Als iets te mooi is om waar te zijn, is dat meestal ook zo. Jammer van mijn 4 tientjes!
Toch maar een ‘non delivery’ case geopend bij Ebay om mijn centjes weer te proberen terug te krijgen. In zo’n geval moet je daarna een dag of 5 wachten om de leverancier de gelegenheid te geven de levering alsnog in orde te maken. Krijg je dan geen antwoord, dan gaat Ebay er achter aan en krijg je meestal je geld terug…
Maar wat gebeurde er? 4 dagen later plofte er een pakje op de mat!
Uit India! Met een rode HMT met een glazen caseback. In absolute nieuwstaat.

Ik had uiteindelijk dus toch een mazzeltje. Dit hele ding kostte me slechts een enkele tientjes en werd ook nog eens (nog steeds, hoe doen ze dat toch) portovrij vanuit Lucknow, Uttar Pradesh, India geleverd.

Eenmaal in huis en uitgepakt stelde het rode HMT-tje me al gelijk niet teleur wat het uiterlijk betrof. Net als op de Ebay foto’s zag het kastje, de wijzerplaat, de wijzers, de glazen caseback en last but not least het uurwerk er ook in werkelijkheid volstrekt mint uit.
Hij loopt inmiddels al 4 dagen op tijd. Er zat een vreselijk plastic bandje aan, maar daar was iets aan te doen.

Zo stond ie op Ebay. Heel mooi, heel nieuw, met een fout plastic bandje (foto’s van de verkoper).

Ik ben een middagje aan de gang geweest met een mooi stukje rood struisvogel leer (dank je wel @Coosc, voor de mooie stukjes leer). In exact de zelfde kleur als de wijzerplaat, hoe mooi kan het zijn. Daarmee was ook het probleem van het foute bandje weer opgelost.

En hier is ie dan Mijn croquetje uit de muur, my guitly pleasure from India.

Al met al een leuke uitbreiding van mijn collectie HMTtjes.
Ik hoop dat ik jullie niet verveeld heb met de presentatie van mijn
‘India Extra Special Red HMT with Presentation Case Back’.

Dank voor het lezen en kijken!
Lex

89 likes

Zeker niet, leuk om te lezen plus een tof horloge op de koop toe.

4 likes

Lex je verveelt nooit met je verhalen, leuke aanvulling op je collectie en bandjes kan je wel maken dat heb je al eerder bewezen. Veel draagplezier met dit horloge uit India, mooi diep rood :ok_hand: :+1:

2 likes

Ik vind m tof, zeker met die Hindi-wijzerplaat. Nog nooit gezien, en me eerlijk gezegd zelfs nooit gerealiseerd dat Hindi ook een eigen cijferschrift heeft… Today I learned :sunglasses:

3 likes

Echt iets heel anders! Leuk verhaal en zeker ook leuk horloge.

1 like

Mooi Lex! Goede kleurvan het bandje ook. En toch, een rustiger bandje haalt de aandacht minder weg van de prachtige wijzerplaat. Mijn mening hè! :wink: :grin:

1 like

Toffe aanwinst en blijf vooral posten, je verhalen vervelen nooit :+1:

1 like

Geweldig! Daar kan je zeker mooi de zomer mee door.

1 like

Mooie aanwinst! Ik ben benieuwd hoe deze plaat zich laat vastleggen in de zon :grin:

1 like

Mooi rood is niet lelijk! Tof ding

1 like

Mooi verhaal, leuke horloges. :slightly_smiling_face:

1 like

Ziet er zelfs goed uit met de rode band :ok_hand:t3::ok_hand:t3:

1 like

Mooi geschreven! En een gave plaat

1 like

Gefeliciteerd met je nieuwe HMT. :slight_smile:

Nadat de fabriek in 2016 officieel gesloten werd, werd het steeds lastiger om originele exemplaren te vinden van deze ‘Citizens in vermomming’. De wijzerplaat lijkt me origineel, het uurwerk zeer zeker. De case back niet, maar is een prachtige after market toevoeging wat mij betreft.

Zelf heb ik mij al een tijdje niet durven wagen aan nog een HMT vanwege de redenen die jij al aanhaalde: vrijwel alles wat ik tegenkwam was samengesteld spul. De teller is daarom blijven steken op 6 stuks.

Een van de voormalige productiefaciliteiten draait overigens weer en maakt de oude voorraad uurwerken op. Er daar eentje van scoren vereist een Indiaas contactpersoon, want er wordt alleen maar aan adressen binnen India geleverd.

2 likes

Heerlijk verhaal en ditto horloge! Enjoy!

1 like

Heel leuk verhaal om te lezen. Veel plezier met je guily pleasure

1 like

Pfff… wat een cool ding. Geslaagd bandje ook, mooi gemaakt! Enjoy!

1 like

Ha Lex, als vintage liefhebber weet ik dat de weg naar een aankoop soms nog leuker is dan het bezitten ervan… Maar in dit geval heb je wel een heel mooi uniek stuk te pakken, wat het dragen vast extra leuk maakt. Wat een gaaf ding zeg! Ik denk dat font-fanaat @HorlogeHalle 100% aan zijn trekken komt met deze hindi dail.

Persoonlijk vind ik een cognac bruin bandje mooier. Dan blijft alle aandacht bij de mooie rode dail. Maar goed, de rode Qroquodille band misstaat zeker niet en je moet vooral doen wat jij mooi vindt.
:grin::+1:t3:

Heel veel plezier met dit unieke stuk Lex

Nog even met Google lens de dail vertaald. Was nieuwsgierig

3 likes

Bijna vergeten dat ik ook zo’n exoot heb. Eentje met een ‘oude-kranten-gele’ wijzerplaat :smirk:

Geniet van je rode exemplaar @Lexaf Ze zijn leuk!

4 likes

Lekker genieten van je rode aanwinst veel draagplezier ervan, en dank voor het uitgebreide verhaal heb ik met veel plezier gelezen.

1 like