Na de vorige NA (ST2 Ultraman) stond de Omega Speedmaster Tokyo 2020 Red Ring aka Rising Sun op de planning. Ik was goed op weg en de focus lag er en wat kandidaten die op de wishlist staan genegeerd. Echter loopt het leven niet altijd volgens planning en is er nu een andere Speedy in de collectie. Zoals een ander forum lid in zijn recente NA schreef:
Toeslaan als een King Cobra.
En dat is gebeurt. This is the way. ![]()
Lang verhaal kort voor de TLDR leden.
Een Omega Speedmaster Broad Arrow 1957 (321.10.42.50.02.001) is toegevoegd aan de collectie.
Meer foto’s aan het einde van de post. Voor de overige leden, long story coming up.
De post is in drie stukken op te delen:
- Hoe ben ik bij deze Speedmaster gekomen ben
- Info over dit model (321.10.42.50.02.001)
- Foto’s
1) Hoe ben ik bij dit model terecht gekomen?
Dat komt omdat ik op de Speedmaster GTG die November vorig jaar plaatsvond de 3575.20.00 van @Sjiel om de pols mocht slingeren. Wat een vet horloge, de witte dial, blauwe broad arrow wijzers, blauwe uurmarkeringen en moonphase. Echt een aparte verschijning en prachtig om te zien.
De foto doet het horloge geen eer aan. Het is in real life een prachtig horloge.
Echter was ik op dat moment nog bezig met de reis naar de ST2 Ultraman.
Fast forward een paar maanden verder. Begin 2026 hadden @JoBe en ik gezellig contact en hadden het over potentiele aanvullingen op de collectie waarbij de 3575.20.00 ook ter sprake kwam. Ben toen op internet gaan rondneuzen maar hoe mooi ik dat model ook vind weet ik van mijzelf dat het zetten van de moonphase mij zal tegenstaan. Ten minste … dat zegt mijn gevoel op dit moment.
Dus een zoekopdracht uitgevoerd naar een Omega Speedmaster met white dial en blue broad arrow. Uiteindelijk kwam ik na verder zoekwerk uit op de volgende drie modellen die mijn interesse wekte.
Van links naar rechts:
Speedmaster 3551.20
Speedmaster '57 Titanium 31.90.42.51.04.001
Speedmaster Broad Arrow 321.10.42.50.02.001
eeny, meeny, miny, moe?
Tja, toen was het weer welke van de drie gaat het worden. ![]()
De gemeenschappelijke punten die mij aanspreken. Automaat, 100m water resistance, wit en blauwe kleurstelling en datum.
Weer eens wat anders binnen de Speedmaster varianten en voor binnen mijn collectie.
De eerste die afviel was de '57 Titanium.
De straight lug kast, flatlink, two dial design en titanium zijn de pluspunten van dit model.
Waarom is die dan als eerste afgevallen?
Geen broad arrow hand voor de uren, die zit op de Chrono time subdial op 3 dus zie je bij dagelijks gebruik niet tenzij je de chronograaf gebruikt of als je hem zodanig stopt dat die zichtbaar is. De minuten wijzer vind ik net iets te small, of misschien is het de verhouding tussen de hele dunne lume streep en het blauwe van de wijzer die visueel niet helemaal klopt voor mij. Ten slotte zijn de indices op de dial niet volledig blauw maar een blauwe omlijning rondom lume. Geeft toch een andere uitstraling.
Dus bleven de 3551.20 en de 321.10.42.50.02.001 over voor een head to head.
Deze twee modellen zien er op het eerste gezicht zo goed als hetzelfde uit. Maar zoals we allemaal weten op HF. It’s all about the details.
De twee grootste verschillen tussen beide modellen zijn het uurwerk en de dial.
In de 3551.20 zit het 3033 uurwerk en de dial is volledig egaal “wit” met de tekst Automatic Chronometer.
In de 321.10.42.50.02.001 zit een 3313 met co-axial escapement en heeft een column wheel vertical clutch chronograph. De dial heeft verschillende afwerkingen waardoor die meer met het licht speelt en meer diepte geeft. Tevens staat 1957 in het rood in plaats van Automatic Chronometer wat meer rust op de dial geeft en ook een speelse pop kleur.
Waar ik initieel dacht dat het de 3551.20 zou worden begon de 321.10.42.50.02.001 steeds meer aan te spreken. En uiteindelijk na heel veel plaatjes en bedenkingen is het toch de 321.10.42.50.02.001 geworden. Vooral vanwege de interessantere dial.
Dus kwam deze op de lijst van potentiele kandidaten. Ook op Chrono24 op de wishlist gezet en alvast zitten kijken naar prijzen en beschikbaarheid. Maar de focus lag ferm op de Rising Sun en was goed op weg.
Tot ik ineens vorige week zag dat er in NL een 321.10.42.50.02.001 te koop stond. En in de buurt ook nog. Dus vandaag langs geweest om deze in real life te kunnen zien en inspecteren. Want soms valt een horloge in het echt toch wat tegen. En kijken kost niets … ehhhhh …
Tja, wel dus. Hij is mee gekomen en zal de Rising Sun nog even moeten wachten. ![]()
Info over de 321.10.42.50.02.001
Om deze post enigzins leerzaam te maken nog wat achtergrond info over dit model.
Online is er wel een en ander aan informatie te vinden en heb de onderstaande informatie bij elkaar weten te sprokkelen. Hopelijk klopt het allemaal wat ik hier heb gezet.
Mocht iemand hier meer informatie of aanvullingen hebben dan zie ik dat graag in de comments terug. Ook als ik zaken mis heb.
Productie en beschikbaarheid
Dit model is ter ere van het 50 jarig bestaan van de originele Speedmaster CK2915-1 uit 1957. Dat is ook de reden dat er 1957 op de dial staat. Het is geen één op één heruitgave maar geinspireerd door met elementen van de CK2915-1.
Productie en verkoop is in de periode van 2007 - 2013 geweest en over aantallen wordt gespeculeerd. Heb gelezen dat het dus geen limited edition is maar wel een limited run is geweest. Over aantallen die er rondzwerven heb ik alleen terug kunnen vinden dat iemand speculeert dat er 1957 stuks zijn gemaakt per variant. Maar niet genummerd zoals bij limited editions het geval is. Wie het antwoord heeft mag het zeggen. Ben wel benieuwd.
Water resistance
Noemenswaardig is dat deze Speedy’s allemaal een water resistance van 100m (10bar) hebben ten opzichte van de 50m die je bij de meeste Speedy’s tegenkomt. Valt me op dat 100m voornamelijk voorkomt bij de automaten en dat de handwinders 50m hebben.
Uurwerk
Het 3313 uurwerk dat erin zit is gebaseerd op een Frederic Piguet 1285 uurwerk. Het FP 1285 uurwerk is gebruikt door verschillende merken zoals Audemars Piguet, Blancpain, Franck Muller, Vacheron Constantin etc.
Omega heeft de FP 1285 aangepast waaronder het toevoegen van een co-axial escapement. De eerste versies van get 3313 uurwerk hadden nog wat probleempjes en er zijn voor zover ik kan lezen drie revisies van het uurwerk. Bij een service beurt werd het uurwerk geupgrade/aangepast naar de laatste versie die op dat moment beschikbaar was. Op dit moment is dat de 3133C.
Differences Between Revisions:
3313A: Earliest version, known to have some issues with the co-axial escapement and chronograph reset.
3313B: Introduced improvements to the self-starting abilities and changed the balance staff pivot from cylindrical to conical for better reliability.
3313C: The final version, which updated the 3-level co-axial escapement and addressed earlier reliability and amplitude issues.
If you cannot read the stamp through the case-back, a watchmaker can open the watch to confirm, or you can look for signs of the updated parts (grey intermediate wheel).
Ik heb natuurlijk eerst gechecked of dit model de 3313C heeft. Erg lastig om te zien en op de foto te krijgen maar het is gelukt.
Variaties
Dat brengt me bij de variaties. Omega staat wel bekend dat er heel veel versies zijn van de Speedy. Dat geld ook voor dit model.
De referenties heb ik voor het gemak een op een overgenomen van een Reddit post die ik gevonden heb en aangevuld met een paar die niet in de Reddit post stonden.
Ref 321.10.42.50.02.001
White dial with blue hour indices.
Ref 321.10.42.50.01.001
Zwarte dial versie met zilveren indices en wijzers. De dial heeft ook meerdere tinten.
321.50.42.50.02.001
Geel gouden uitvoering met witte dial.
Ref 321.50.42.50.01.001
Variant in full 18k red gold
Ref 321.90.42.50.13.001
Red gold on steel (Two tone with the bezel being red gold and bracelet with center links in gold. Available it seems only with a chocolate colored dial that fits the bezel)
Ref 321.90.42.50.13.002
Red gold on steel (Two tone with the bezel being red gold but bracelet is full steel. - Available it seems only with a chocolate colored dial that fits the bezel)
En van de versies met het 3303 uurwerk is er naast de witte die af is gevallen ook een zwarte variant.
Ref 3551.20.00
Dit is de witte variant die is afgevallen.
Ref 3551.50.00
Versie met zwarte dial.
Het zou mij niet eens verbazen als ik er nog een paar 1957 varianten mis.
Mocht je zover gekomen zijn dan erg bedankt voor het doorjakkeren van deze lange post.
Tot slot gaan we afronden met wat foto spam. Enjoy en tot de volgende.
Cheers ![]()
Huidig drietal ![]()
Foto’s
Het is echt fantastisch hoe de wijzerplaat, indices, wijzers, opgelegde Omega logo en tekst met het licht spelen.
Van bijna zwart naar helder blauw en alles er tussenin. Hoe de minute track en subdials de ene keer donkerder lijken ten opzichte van de plaat en de andere keer precies het tegenover gestelde. En soms … dan lijkt het alsof het gewoon een en dezelfde kleur is.
Hopelijk geven de foto’s een beeld maar het is echt supertof in real life.