NA: Orient daydate Rolex homage (blauwe dial)

Ik heb geen echte affiniteit met Rolex, het is geen grail voor me, maar het zijn natuurlijk wel prachtige en vooral iconische horloges. Ik zal er nooit een kopen, dus ik speelde wel eens met de gedachte voor een homage, voor die ene keer. Ik had geen haast. Maar toen opende @Watchatic onlangs een ‘gezocht’ topic voor een daydate homage en @MrSmith plaatste een link naar een andere versie op Creationwatches van slechts €117. Dat was een geheel geelgouden versie, niets voor mij, maar ik vond er wel een andere.

Foto’s


De keuze


Goed, een daydate homage dus, liefst met blauwe dial. En het punt is, ik draag nooit geelgoud, maar bij dit horloge vind ik een dual-color wel erg mooi. Daar zie ik mezelf alleen niet mee lopen. Het ideale aan deze versie is dus dat het zilverkleurig is (bracelet en bezel met name), maar dat het wel de gouden accent in de wijzerplaat heeft door de goudkleurige wijzers en indices. Dat vind ik prachtig op het diepe blauw. De ideale combinatie voor mij dus. Ik was op slag verliefd, in een opwelling meteen besteld! Totaal geen spijt van, hoewel ik had mezelf een paar dagen eerder nog plechtig beloofd dit jaar geen nieuw horloge meer te kopen.

Is er een mooiere homage? Ja, helaas wel. De eerste van Orient die ik echt mooi vond was deze hieronder, maar ik begrijp dat deze sinds 2010 uitverkocht is, niet meer wordt gemaakt en áls er een op eBay staat, is het voor €500-€600. Dat is het me niet waard. De foto hieronder betreft dus (helaas) niet die van mij.

Algemene indruk


Het horloge voelt goed aan en oogt in het echt mooier dan op de foto’s. Het licht speelt mooi met de gouden indices en de diepblauwe wijzerplaat. Het heeft saffierglas, een datumloep, geschroefde kroon en een solid jubilee bracelet met holle endlinks. Het uurwerk is de 46E40, dat zegt mij niet zoveel maar het schijnt vergelijkbaar te zijn met het ‘werkpaard’ van de Seiko 5jes, de 7S26. Wat betreft die vergelijking: de indices en lume doen me wel denken aan mijn Seiko 5 SNKL23, maar de looks van dit horloge knallen echt van mijn pols af!

Quickset datum, maar dag niet


Opvallend is dat de datum quickset is, maar de dag niet. Bij Seiko’s die ik heb kun je met de kroon in de juiste stand de ene kant opdraaien voor de dag, en de andere kant opdraaien voor de datum. In dit geval kan dat alleen met de datum. Het verzetten van de dag is vergelijkbaar met de Vostoks die ik heb. Je draait de tijd (dus in de stand om de tijd te verzetten) in het geval van deze Oriënt door naar 12u ’s nachts, daardoor gaat de dagschijf naar de volgende dag. Je draait door tot 3u zodat die volledig klaar is. Vervolgens terug naar voor 12en, zodat je opnieuw een dag verder kunt door over 12en door te draaien. Lijkt omslachtig (en dat is het ook wel), maar er zijn maar zeven dagen gelukkig. Met een beetje pech moet ik dat geintje bij mijn Vostoks 30x herhalen om tot de juiste datum te komen…

Verzending en verpakking


Dan nog even over Creationwatches. Verzending vanuit Singapore is snel: vrijdag besteld, maandag in huis. Geen verzendkosten, wel douanekosten. Ik was me bewust van de mogelijke douanekosten, mede door reviews over Creationwatches hier en op WUS. Tot op heden had ik dat nog nooit gehad, door geluk, eGlobal, of door Russische pakketjes waarop andere prijzen weergegeven worden. DHL stuurde een dag na bestellen al een betaallink van €42. Balen, tikt wel even aan op dit bedrag, maar het was dus niet geheel onverwacht.

Creationwatches vermeld op de site per horlogemerk wat voor doosje je erbij krijgt: een origineel Seiko of Oriënt doosje bijvoorbeeld, en ook vanaf welke prijs.

Ik verwachtte op basis daarvan een merkloos horlogedoosje. Het maakt mij niet zoveel uit, ik flipper niet echt, maar het zat toch in een Orient doosje.

Conclusie


Wat moet ik er nog meer van zeggen: ik ben erg blij en trots op mijn nieuwe aanwinst! Bedankt voor het lezen.

@Da_Watcher, plaats jij ter vergelijking nog je dual-color versie?

41 likes

Dankjewel! Uhm… dat wil ik wel beloven, maar ik zou er niet op wachten als ik jou was :wink:

2 likes

Mooie review en mooi horloge! Ben het helemaal met je eens en geniet ook erg van mijn exemplaar.

1 like

Erg mooi!

1 like

Een review zoals een review heurt te zijn, geschreven vanuit je eigen trots. Vele draagplezier! :+1:

2 likes

Mooi ding, mooie prijs (zelfs met de extra kosten erbij)
Ik dacht; ik ga er ook eentje bestellen. Maaaaar deze kleur is er natuurlijk niet meer :expressionless:

1 like

Heel erg gaaf! Was hem ook aan het zoeken maar helaas…

1 like

Bedankt allen :+1:t2:

Ik zie het inderdaad, balen! Toen ik ‘m kocht dacht ik op eBay te zien dat er 3 op voorraad waren. Blijkbaar intussen nog twee andere gelukkigen… :frowning:

2 likes

Van harte met deze nieuwe aanwinst en prima review, bedankt voor het delen!

1 like

Prachtig horloge Dao! en dito review weer. Chapeau +1:
Van harte en heerlijk dat je er van kunt genieten :wink: #metoo het is gewoon een erg leuk en goed horloge met dito prijs.

Ik kan niet aan jouw plaatjes tippen maar ga even mijn best doen. Ben overigens benieuwd wat voor bandje hier aan gaat eindigen.

Want, en ga maar even licht gebukt voorover staan om nog een pluim te ontvangen :wink: Ik vind jouw combi’s altijd zo perfect passen. Ik rijg en knoop er van alles aan maar bij jou klopt het. Daar is over nagedacht.

Ik krijg daarom ook meer kritiek op mijn combi’s dan complimenten :joy::joy::joy:

En terecht gelukkigen! Wat een horloge! Nu ik hem zo een paar keer bekeken heb ben ik toch echt wel een beetje verliefd geworden.

1 like

Mooi horloge Dao! Zou deze zelf niet snel dragen, maar is wel mooi :+1:t2:
Bedankt, was leuk om te lezen en erg mooie foto’s :ok_hand:t2:

1 like

Mooi verslag en zoals ik het andere topic al schreef: prachtige Oriënt!

1 like

Leuk om te lezen
Veel plezier er mee :+1:

1 like

Dankjewel voor alle mooie woorden! :+1:t2: Anderen ook trouwens.

Eigenlijk nog niet over nagedacht! Voorlopig vind ik nog even dat hier de standaard jubilee bracelet op ‘hoort’… maar er komt vast nog wel een moment dat ik er een bandje bij ga zoeken :joy: ik ken mezelf.

Ik hoop dat ik morgen niet al te raar loop :stuck_out_tongue:

Dank! Meestal toevalstreffers denk ik :wink: maar ik vind het leuk om soms wat te mixen en matchen.

1 like

Ik heb een zwak voor Orient maar weinig met hommages en al helemaal niet met fluted bezels maar ik moet zeggen dat deze range het wel aantrekkelijk maakt om ook eens zo’n “opa op de golfbaan” horloge uit te proberen :wink:

Ik weet niet hoeveel verkapte complimenten en beledigingen hier nu eigenlijk in zitten maar ik heb een brede grijns op mijn gezicht :joy:

2 likes

Mijn beste,

Veel draag-plezier met deze glansrijke verworvenheid!!

En voor straks: “Buona Notte" en morgen gezond weer op.:first_quarter_moon_with_face::first_quarter_moon_with_face::first_quarter_moon_with_face:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

2 likes

ik eigenlijk ook niet :grin:

Maar het feit dat ik in dit geval het model zou zegt genoeg, ik zou nooit never de real-deal overwegen. Simpelweg mijn smaak niet maar met een bescheiden prijskaartje is het puur voor de lol (althans dat zou het voor mij zijn)

1 like

Van harte met je aanwinst!

1 like