Sushi, samurai, manga, de reizende zon en maglev treinen zijn zomaar wat dingen die bij me opkomen als ik aan Japan denk.
Op het gebied van horloges denk je al snel aan Seiko, Casio en Grand Seiko. Er zijn er natuurlijk nog meer waaronder veel kleine indepents en uiteraard Citizen.
Bij ons horlogegekkies bekend maar als je aan Jan Lul vraag of ie het merk Citizen kent krijg je als antwoord dat het burger betekent Jammer, want dit merk verdient naar mijn mening veel meer erkenning.
Citizen doet als sinds 1918 mee en maakt naast horloges ook draaibanken.
In 1976 kwamen ze als eerste met een zonnecel horloge op de markt, beter bekend als de Eco-drive.
Verder maken ze al hun uurwerken in-house.
Voor je verder leest heb ik een veelbesproken Japans muziekje voor je om in de stemming te komen.
Mooi hè? Nou, dat is hem dus niet maar deze heeft een paar jaar geleden wel het zaadje geplant
Ik had toen alleen al een sunburst blauwe Squale en een zwarte SARB033 in de collectie.
Omdat er toen maar drie kleuren beschikbaar waren en ik de witte niet zo mooi vond is het horloge op de achtergrond verdwenen.
Tot vorige maand m’n vriendin en ouders vroegen of ik nog iets leuk wist voor m’n verjaardag. Omdat ik alles wat ik wens al heb bleef er weinig over. Een horloge dan maar. Ik kon alleen niets vinden dat naar m’n zin was. Een Citizen Tsuyosa leek me wel gaaf maar de Genta stijl kasten vallen niet zo lekker op m’n pols.
Tijdens het scrollen viel m’n oog weer op de NB1050 en toen ik zag dat er deze zomer een nieuwe kleur aan de collectie was toegevoegd was ik om.
De keuze was simpel. Wit ging hem niet worden, blauw had ik al en zwart… wacht zwart. De SARB033 was de collectie al uit en zwart is toch ook wel mooi
Om tot inzicht te komen vroeg ik jullie hulp door middel van een poll.
Na 274 stemmen was dit de uitslag:
Bedankt hè Zo schiet het natuurlijk niet op. Uiteindelijk na veel wikken en wegen heb ik gekozen voor de nieuwe kleur en dat is grijs.
Het horloge werd besteld in Spanje en het wachten kon beginnen.
Wacht, zei je Spanje? Hij komt toch uit Japan zei je? Jaja, maar ik vond een Spaanse aanbieder en dit was de goedkoopste optie. Er moest tenslotte nog geld overblijven voor taart en slingers.
Ok, fair enough en omdat die Sukiyaki niet om aan te horen is heb ik als goedmakertje een echte Spaanse klassieker:
Het horloge werd na een paar dagen in een beschadigde en ingedeukte doos door DHL in de papiercontainer gepleurd.
En bedankt
Gelukkig pakken ze horloges altijd goed in.
Nou, deze Spaanse meneer niet dus. Gelukkig heeft het stukje “stevig” papier z’n werk gedaan en bleven de doos en het horloge zelf onbeschadigd.
Snel uitpakken dus. Hier heb ik verder weinig foto’s van. Interessant is het niet echt.
Het horloge wordt geleverd in een standaard kartonnen Citizen doosje met zo’n goedkoop kussentje. Boeit verder niet want het verdwijnt uiteindelijk in de kast.
Snel op maat maken en op tijd zetten die handel.
De kroon is een gewone uittrekbare variant. Prima en met een WR van 100mtr goed genoeg. De grip is prima en hij laat zich gemakkelijk maar met de benodigde weerstand uittrekken.
De kroonactie voelt degelijk en het uurwerk is uitgevoerd met hacking functie wat voor mij een grote plus is.
De band is een standaard oyster met solid endlinks van 19mm en een taper naar 18mm.
19mm zuigt mijn inziens omdat bijna alles zo ongeveer 20mm is maar omdat ik deze toch op staal laat maakt het niet zo uit.
De sluiting is uitgevoerd met een milled clasp. Niet heel bijzonder.
Links verwijderen gaat simpel met een pin and collar systeem. Deze gaat makkelijker dan die van Seiko moet ik zeggen.
Na het terugmonteren viel me op dat één endlink niet helemaal lekker leek te passen.
Geen idee of het hiervoor al was maar het lijkt erop alsof één van de pushpins niet helemaal lekker past. Ik vind ze ook iets te dun voor het gat waar ze in zitten en ze lijken erg fragiel.
Snel bij strps.watch een paar Swiss made (voor een Japaner😱) pushpins besteld en het probleem is verholpen. Dit voelt toch een stuk veiliger. Je moet er niet aan denken dat die krengen losschieten.
Al met al vind ik de band redelijk. Hij draagt lekker maar ik heb betere bracelets in de collectie.
Snel verder: het horloge meet 38mm in diameter en dat is voor mij de sweetspot heb ik in afgelopen jaren geleerd.
Op het web zeggen sommigen dat ie 37,4 of zoiets is. Ik heb het niet nagemeten en ga uit van de specs. 38mm dus.
De dikte, inclusief de zichtbodem is 10,5mm.
Door deze zichtbodem heb je zicht op het in-house 9011 caliber.
24 jewels, date, hacking, 28.800 bph en 42hr power reserve. Door de 28.800 bph “tikt” de secondewijzer 8 keer per seconde waardoor de secondewijzer mooi over de plaat zweeft. Hier zie je toch wel het verschil met uurwerken in veelal dezelfde prijsklasse die met 21.600 BPH ofwel 6x per seconde tikken.
Ze hebben ook redelijk hun best gedaan om het uurwerk optisch mooier te maken met een Cotes de Genève (is dat Japans? ) finish en een skeleton rotor. Iets wat ze bij bv Seiko niet doen bij een zichtbodem. Dan kun je die net zo goed dicht uitvoeren vind ik dan.
Wel is de rotor goed hoorbaar. Dit is wel een bekend iets van de 9000 Serie maar ik kan me er niet aan storen.
De case is met z’n 38mm voor mij echt perfect en is prachtig uitgevoerd.
De case en band zijn uitgevoerd met een Duratect®️ beschermlaag welke 5X zo veel tegen krassen beschermd dan gewoon stainless steel.
De brush is erg netjes aangebracht en de gepolijste bevels en bezel geven een mooi contrast.
De case is uitgevoerd met een AR gecoat saffier glas welke zicht geeft op de werkelijk prachtig uitgevoerde dial.
De grijze dial is er één met een lichte sunburst die op sommige momenten verbluffend mooi uit de hoek komt. Hij is wel lastig vast te leggen op de gevoelige plaat.
De opgelegde indices zijn gepolijst en aan de bovenzijde uitgevoerd met een brush. Aan de uiteinden is lume aangebracht. Vraag me niet welke, ik heb het niet opgezocht.
Het date venster is mooi uitgevoerd en is ook deels gepolijst en deels gebrusht.
Verder niet teveel poespas op de dial. Een opgelegd logo, ‘automatic’ en ‘made in Japan’ geven icm de stick hands een mooi evenwichtig geheel.
De gepolijste rand aan de buitenkant geeft het geheel wat meer diepte.
Ik raak er niet op uitgekeken
Eindoordeel: Ik ben zeer tevreden en heb hem nu al een paar dagen non stop om. Dit is echt een alleskunner. Past mooi onder de mouw van een overhemd maar kan ook perfect onder een T-shirt.
Combineert qua kleur bij bijna alles.
Als ik hem vergelijk met de SARB033 is dit echt de overduidelijke winnaar.
Kortom een hele hele dikke voldoende
Helaas zijn niet alle foto’s even scherp omdat m’n cameralens vol stof zit. Een crime om mee te werken maar het is niet anders